שתף קטע נבחר

המדינה: נקנוס מי שיפגע בזכויות חוסכי הפנסיה

"פיגוע צרכני" - כך הגדיר יו"ר ועדת הכלכלה את מצב החוסכים החלשים לפנסיה שמשלמים דמי ניהול כפולים מלקוחות חזקים. הממונה על שוק ההון באוצר הבטיח: נקנוס במיליונים את מי שיפגע בזכויות ונפחית את תקרת דמי הניהול ל-1.2%. "הנושא הזה הוא הכי פחות מוכר לציבור - ביחס הפוך למשמעותו"

הממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג, הזהיר אתמול (ג') בוועדת הכלכלה כי לא יהסס להטיל קנסות בסדר גודל של מיליוני שקלים על גופים בשוק ההון שלא יעמדו בתעריפי החיסכון הפנסיוני או שיפגעו בזכויות אחרות של החוסכים. שריג הודיע על הסנקציות שיטיל האגף בדיון מיוחד על הצרכנות הפנסיונית, במענה ליו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), שדרש ממנו להתמקד בהגנה על חוסכים חלשים. 

 

 

"אם לקוח חלש נדרש לשלם דמי ניהול כפולים מלקוח חזק, זה פיגוע צרכני", אמר שאמה-הכהן וקרא לשריג לבחון את הצמדת דמי הניהול של הלקוחות החלשים לתעריף שנגבה מעובדי החברות הגדולות במשק. שריג טען כי דמי הניהול נגזרים מעלויות הטיפול השונות בכל מגזר, ח"כ עמיר פרץ (עבודה) העיר כי "לא יקרה כלום אם החזקים ישלמו עוד קצת והחלשים ישלמו קצת פחות". 

 

שריג מסר כי האוצר מתכנן להפחית את תקרת דמי הניהול מ-2% כיום עד 1.5% בזמן הקרוב ול-1.2% בעתיד. בנוסף, ייאסר על הקרנות להעלות את דמי הניהול תוך שנתיים ממועד ההצטרפות של העמית, לאחר מכן יידרשו מנהלי הקרנות להודיע לעמית על כל העלאה צפויה בדמי הניהול בתוספת הדגמה של משמעות הגדלת דמי הניהול.

 

מהנתונים שהוצגו לוועדה עלה כי מאז שהחלה רפורמת בכר ב-2008 ירד הממוצע של דמי הניהול מ-1.4% ל-1.12%. "התחילה תחרות קשה על הלקוחות, בין היתר בגלל הסדרים חדשים שביצענו, ואנחנו מתכננים צעדים נוספים להגברת התחרות, מה שקרה לקוטג' צריך לקרות גם לדמי הניהול", אמר שריג.

  

ח"כ פרץ אמר בתגובה: "אל תשלה את עצמך שהלקוח הבודד יתמקח עם מנהל קרן הפנסיה שלו על דמי הניהול אם לא יעמדו מאחוריו גופים גדולים". פרץ הציע להקים מרכז מידע וסיוע ללקוחות ושריג השיב כי חלק מהייעוץ כבר ניתן באתר האינטרנט "גמל-נט" שעובר שדרוג, ובאגף שלו תקום מחלקה לחינוך פיננסי שתספק לציבור את הידע החסר לו.

  

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי הצרכן איננו רק הדיוט. לרוב הוא גם בור שלא יודע מה לשאול ועל מה להתלונן, הוא ציטט ממצאי סקר של המועצה שהעלה כי רוב הציבור לא יודע מה נכלל בזכויות הפנסיה שלהם, מה גובה הקצבה שיקבלו בפרישה ובאיזה אפיקים משקיעה הקרן את החסכונות שלהם. לדבריו, מי שכבר מתלונן מקבל תשובה כעבור שנה. שריג אישר זאת והבטיח לקצר את הזמן בין 3 ל-6 חודשים.

 

ירון טבצ'ניק מפורום החוסכים לפנסיה חיזק את טענת ח"כ פרץ לגבי יכולת המיקוח האפסית של החוסך הקטן. "אנשים מאבדים אמון בגופים השונים, ובמשרד האוצר ופשוט מפסיקים לחסוך", אמר. יו"ר הפורום רועי מימרן, ציין כי דמי הניהול הקיימים חותכים 35% מהסכומים שהעמית חסך כל חייו.

 

"זה המון כסף אפילו ביחס למחיר של דירה. אבל גם אם האוצר יפחית את דמי הניהול, הם עדיין יאכלו 27% מהחיסכון וגם זה הרבה כסף". היו"ר שאמה-הכהן אמר כי הפנסיה תהיה השנה אחד ממוקדי הפעילות המרכזיים של הוועדה. "הנושא הוא הכי פחות מוכר לציבור – ביחס הפוך למשמעותו ולכסף הגדול שמגלגלים הגופים הפנסיוניים, קרוב לטריליון שקל, וכל עשירית אחוז ממנו שווה מיליארדים".

 

בסיכום הוא קרא לשריג להגביר את התחרות בתחום הייעוץ הפנסיוני ולזרז את הוזלת דמי הניהול שהוא מתכנן, "אפילו שינוי קטן יכול להניב לציבור רווחים של מאות אלפי שקלים בטווח הארוך", אמר שאמה-הכהן.


פורסם לראשונה 15/11/2011 18:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עודד שריג, הממונה על שוק ההון באוצר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים