שתף קטע נבחר

בין דורית לדורין כולנו בני חורין: סיכום היום השני

תצוגה של מעצבת מבטיחה שהכרנו דווקא על המסך (דורית בר-אור) לצד תצוגה של מעצבת וותיקה (דורין פרנקפורט) פתחו בסערה יום עמוס שכלל את טוב'לה, גלית לוי ולסיום גולת הכותרת: קולקציה מצטיינת של גדעון וקארן אוברזון

בבוקר היום השני של שבוע האופנה, עייפים אבל עדיין נרגשים - מילאו העיתונאים ואנשי תעשיית האופנה את מתחם התחנה; בעיקר בזכות ציפיות גבוהות לתצוגת הבכורה של דורית (דודו) בר-אור וגם שובן של דוגמניות העבר יעל רייך, מיקי ממון ועמית מכטינגר למסלול.


קבע לי עם קוואלי: סיכום היום הראשון בשבוע האופנה תל אביב

  

אחרי הגראנד פינאלה של המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי ביום הראשון לאירוע, הקולקציה מעוררת ההשראה של ששון קדם והשואו של בנות שוגרדדי - הוצב רף גבוה ולא היה ברור עד כמה יכולים  להפתיע אותנו. אבל זה הקסם בשבוע שכזה: תצוגות מפתיעות, קולקציות מרגשות ודורין פרנקפורט אחת ויחידה.

 

דורית (דודו) בר-אור

כאמור, את הבוקר פתחה דורית בר-אור בתצוגת קולקציית הביכורים שלה; הבאז עשה את שלו, והאולם היה מלא עד אפס מקום, כשבקהל אפשר היה לראות את נינט, הסטייליסטית ומבקרת האופנה דורין אטיאס ושלל אושיות אופנה סקרניות לקבל תשובה לשאלה; האם תצליח בר-אור לתרגם את יכולות הסטיילינג המשובחות שלה לעיצובים עכשוויים ובעיקר מעניינים.

 

שחור, זהב ולאמנטים אתניים בתצוגת הביכורים של דורית בר-אור (צילום: אבי ולדמן) (צילום: אבי ולדמן)
שחור, זהב ולאמנטים אתניים בתצוגת הביכורים של דורית בר-אור(צילום: אבי ולדמן)

 

על המסלול הונחו שטיחים פרסיים, ולצלילי הזמרת אום כולתום עלתה יעל רייך, ע"ע אחת מחברותיה הטובות של בר-אור, בשמלת מקסי שחורה עם מחשוף עמוק. מאותו הרגע הכיוון אליו הלכה בר-אור היה מאוד ברור: פריטים בשחור עם אפליקציות בזהב, כשהמוטיב הים תיכוני שיחק תפקיד מרכזי בקולקציה: גלביות שחורות עם אלמנטים מוזהבים, חצאיות מקסי שחורות במראה דרמטי עם כיסים מלפנים, חולצות בטן, חליפות מחויטות, מכנסיים מתרחבים ועוד.

 


תצוגת הבכורה של דורית בר-אור (במרכז) ומשמאל, יעל רייך האגדית (צילום: אבי ולדמן)

 

אחד האלמנטים המעניינים שהשתמשה בהם בר-אור היו עלי זית מוזהבים, אותם שילבה גם בתיקי קופסה, בדש חולצות מכופתרות ובחצאיות. אלמנטים נוספים היו פאייטים ומטבעות כשכולם מוזהבים והרעיון הוא משחק בזהב על גבי שחור. הוצגו גם פריטים רבים שעשויים מעור, כמו שמלת סטרפלס באורך ברך, שמלת מעיל ושילוב בין עור לשיפון.

 

אז נכון שבר-אור הצהירה לא פעם שהיא לא מוכנה למכור את פריטי הלבוש שלה לכל אחת, ובכלל רוב הפריטים מיועדים לנשים עד מידה 38 (כן, כן קראתם נכון) אבל היה משהו מדוייק ונכון בפריטים שהציגה על המסלול; מעין שילוב בין שיק מזרח תיכוני אותנטי לפריטים טרנדים ועכשוויים. לסיכום: דורית בר-אור נתנה בראש. במיוחד לעיתונאים הזרים.

 


שחור וזהב אצל דורית בר-אור (צילום: אבי ולדמן) 

 

דורין פרנקפורט

מצעירת המעצבים, עברנו לאחת המעצבות הוותיקות שמציגות בשבוע האופנה ואחת המוערכות (במיוחד על ידי כותב שורות אלה, א"ב), שאין עוררין על התרומה שלה לתעשיית האופנה לאורך השנים ובעיקר על ההתעקשות להמשיך ולייצר את הפריטים שלה בישראל (למרות העלות היקרה).

 

קולקצית אביב-קיץ של פרקנפורט חוגגת את פריחתו של הוורד הישראלי או פרח הצבר בשפת העם ולוותה בשירה של לאה גולדברג "האמנם" בגרסה המקורית של חווה אלברשטיין ובגרסה החדשה של שלומי סרנגה.  השילוב בין שני השירים הוא סמל לייחודם של העיצובים של פרנקפורט, ומעין דימוי של השילוב בין הנשים שנאמנות למותג כבר עשרות שנים לבין הניסיון לפנות לקהל צעיר יותר. 

 


בחזרה לתמימות. דורין פרנקפורט ממשיכה לרגש אותנו (צילום: אבי ולדמן)

 

בהשראת פרח הצבר, פריטים רבים נעו בצבעוניות שבין צהוב, ורוד וכתום בהירים עד לוורוד עז יותר שמדמה את צבע הפרי הבשל. בחלק מהדגמים, הצבעוניות קיבלה טוויסט בדמות גווני פסטל מטאליים שפחות אהבתי, אך כשהדוגמניות הידסו על המסלול בשמלות לבנות וצהבהבות, במראה ילדותי, מכנסי-חצאית, ספק בגדי גוף ספק בגדי ים בשילובי חומרים במראה וינטג'י - חזרתי לשנות הילדות. 

 

הסטיילינג המשובח עליו ניצחה מעיין גולדמן בלט במיוחד, בשילוב הכתרים ההיסטריים שעיצבה עדנה פרנקפורט, אחותה של דורין ונעלי הגברים המושלמות של עודד ארמה. השורה התחתונה: היו הרבה פריטים שרחוקים מהטעם שלי, אבל בסך הכל ממשיך לחבק את דורין פרנקפורט ולחלוק לה את מירב הכבוד על הוותק וההתמדה. 

 

UpComing Designers

אחת התצוגות היותר מסקרנות של השבוע כולו הייתה אמורה להיות תצוגת האופנה של Upcoming Designers; מדובר בתצוגה בשיתוף האגודה הישראלית לאופנה וטקסטיל ורשת רנואר, בה התחרו עשרה מעצבים צעירים על התואר "המעצב הצעיר והמבטיח".

 

בין המעצבים שהציגו בתצוגה היו ענבל גווילי, שימי בר למותג מנדינקה, Pioo Pioo, מורין וולף ואחרים, אך את התואר קטף ישראל אוחיון שהציג מספר דגמים שהדירו שינה מעיניי; בניגוד לקולקציית הסיום שלו בשנקר, בחר אוחיון בשימוש ב-PVC כחומר גלם לבגדים, מה שמן הסתם לא לביש, שלא לדבר על מחמיא לגוף האישה.

 


דגם של הזוכה בפרס המעצב המבטיח, ישראל אוחיון (צילום: אבי ולדמן)

 

באופן כללי החלק הזה ביום הפגין בוסריות והציג פריטים לא לבישים; מעצבים רבים בחרו להעלות דוגמניות חשופות חזה או ישבן על המסלול מה שגרר תגובות נזעמות מהעיתונאים הזרים. "אני לא מבינה את זה", אמרה לי עיתונאית יפנית שהעדיפה להישאר בעילום שם. "איך אפשר להבין איך בגד יושב על גוף של אישה אם דוגמנית לובשת אותו בלי כלום מתחת?".

 

בסופו של דבר, נבחר אוחיון כמעצב המבטיח על ידי חבר שופטים שכלל בין היתר את נועה תשבי, ליסה ארמסטרונג מהדיילי טלגרף, ועורכת הסטייל של מגזין "לאשה", דורית בכר-סולל. אוחיון יעצב קולקצית קפסולה שתימכר בסניפי רשת רנואר.  

 

טוב'לה

למרות שאני לא תמיד מסכים עם הטעם האופנתי המוגזם ולעיתים המצועצע של טוב'לה, אני חושב שהיא אחת המעצבות הכי מוכשרות שנראו על אדמות ארץ הקודש. טוב'לה הציגה קולקציה שמחה וחמימה, ולקחה את רעיון הילדותיות רחוק עם דוגמניות שדילגו על המסלול בשמלות צבעוניות עם אפליקציות של פרחים וכמובן האלמנטים הנוצצים שהיא כל כך אוהבת.

 

חלק מהשמלות שהוצגו נראו ככאלה שלא יחמיאו למבנה הגוף הנשי, ולא יכולתי להתעלם משמלת שרוול שהייתה בעייתית אפילו לדוגמנית שהתקשתה לצעוד בה, אבל אני מוריד בפני טוב'לה את הכובע על המשחק בתחרות ועל הנאמנות לשפה העיצובית שמאפיינת אותה מתחילת שנות ה-90.

 


טובל'ה שומרת על נאמנות עיצובית. שאפו (צילום: אבי ולדמן)

 

בסיום התצוגה לצלילי השיר "חי" של עפרה חזה, פיזזה טוב'לה על הבמה והאמת היא שאי אפשר היה להישאר אדיש לטירוף שלה. בשלב מסוים מצאתי את עצמי עומד ומריע למעצבת הוותיקה, למרות שבינינו, אין יותר מדי הבדלים בין התצוגות של טוב'לה במהלך שנות ה-90 לזו שנערכה אתמול. האמת? זה לא ממש משנה. בטוח שלא לטוב'לה. 

 

גלית לוי

בשלב הזה חשבתי שאנחנו נמצאים על המסלול המהיר ובעיקר המבטיח - לתצוגה של גדעון וקארן אוברזון שנקבעה לשעה שמונה בערב. עם שקיעת החמה, הציגה גלית לוי את הקולקציה שלה לאביב-קיץ 2012, כשעל הסטיילינג ניצח סיימון אלמלם הותיק והמנוסה.

 

בסך הכל מדובר בתצוגה מרשימה ומושקעת,  תוך מחשבה על אביזרים משלימים כמו מסיכות עיניים לדוגמניות שתרמו לאווירה סקסית וקצת מסתורית. צלליות שמלות הערב היו בעיקר ארוכות, עשויות מבדים עשירים בשילוב פאייטים (שקצת הספיקו לי השבוע), אבני סברובסקי וגזירי בד עם מחשופים ושסעים עמוקים. לוי הקפידה על המותן המודגשת עם חגורות דקות בצבעים חום וסגול שאהבתי במיוחד.

 

מחשופים עמוקים וכתפיות א-סימטריות בשמלות של גלית לוי (צילום: אבי ולדמן) (צילום: אבי ולדמן)
מחשופים עמוקים וכתפיות א-סימטריות בשמלות של גלית לוי(צילום: אבי ולדמן)
 

 

כחלק מקבוצה של שמלות ופריטים עם מוטיבים שקופים שחושפים הרבה עור, הציגה לוי קבוצה של שמלות לבנות שקופות שלא היה ברור אם מדובר בכאלה המיועדות לערב או לחופה. המראה הכללי היה עמוס מאוד, שוב עם מחשופים עמוקים, כתפיות א-סימטריות ולמרות שלא נצפו חידושים פורצי דרך, אין ספק שחובבות הז'אנר יאמצו פריטים רבים מהקולקציה.

 

קארן וגדעון אוברזון

בסיומו של היום השני של שבוע האופנה, קיבלנו פינוק אמיתי: תצוגה משותפת של גדעון אוברזון ובתו קארן שהציגו קולקציה שעליה עמלו יחד, בהשראת טרנד השחור-לבן ועולם השחמט.

 

בדומה לקולקציות קודמות של השניים, נראו על המסלול קלאסיקות מוכרות של אוברזון כגון חליפות שני חלקים עשויות מפשתן, שמלות קז'ואל ארוכות עם רכיסת כפתורים, חולצות לבנות שקופות ואינספור דגמים מפשתן.

 

שחור לבן קלאסי ודגמים מוקפדים מאוד, קארן וגדעון אוברזון (צילום: אבי ולדמן) (צילום: אבי ולדמן)
שחור לבן קלאסי ודגמים מוקפדים מאוד, קארן וגדעון אוברזון(צילום: אבי ולדמן)

 

גולת הכותרת בתצוגה של משפחת אוברזון הייתה ללא ספק הקבוצה של שמלות הערב, עשויות ממשי ומשלל בדים איכותיים. אהבתי במיוחד את השמלות הלבנות עם החיתוכים שחשפו חלקים שונים בגוף ואת השמלות המבריקות בגזרה מורכבת בגב שכללה פרחים. לסיכום: קארן וגדעון סיפקו את הסחורה ביג טיים והשאירו טעם של עוד. ליום הבא כמובן.

 

 





 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך התצוגה של דורית בר-אור. הפגיזה
צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של טובל'ה. היה שמח
צילום: אבי ולדמן
דגם של הזוכה בפרס המעצב המבטיח, ישראל אוחיון. ברכות
צילום: אבי ולדמן
נצפתה בתצוגה של דורית בר-אור. נינט
צילום: רפי דלויה
לאשה בפייסבוק
מומלצים