שתף קטע נבחר

סיכום שנה לטלוויזיות: LED, אינטרנט ומשקפיים

השנה מסכי הטלוויזיות הפכו חכמים מאי פעם. אפשר לגלוש באמצעותם, לצפות ברזולוציה גבוהה פי ארבע מ-Full HD ועוד לא אמרנו מילה על התלת ממד. כך נראתה השנה של הטלוויזיות

שנת 2011 לא היתה פשוטה עבור יצרניות הטלוויזיה שנאלצו להתמודד עם מיתון עולמי, ירידה במכירות, צמצום הרווחיות על מכירת כל מסך ואסונות טבע כמו הצונאמי ביפן שפגעו בכושר הייצור. כל אלו חייבו צעדים דרסטיים, כמו הפסקת יצור מסכי טלוויזיה של חברת היטאצי', ומכירת 70% ממניות חטיבת המסכים של פיליפס לחברה חיצונית.ובכל זאת, ראינו לא מעט התפתחויות מרשימות, שהופכות את הצפייה בסרטים לחוויה אחרת לגמרי.

 

עוד ב-dtown.co.il:

 

טכנולוגיית תצוגה

השנה התאפיינה בעיקר בשיפור הקיים – ביצוע שידרוגים ושיפורים של חידושים אליהם נחשפנו במהלך השנים הקודמות, כגון תלת מימד וטלוויזיות חכמות. לא ראינו חידושים מרעישים בבסיס הטכנולוגי עליו מושתתים מסכי הטלוויזיה מסוג LCD או פלזמה. השיפורים התרכזו בחיסכון נוסף בצריכת אנרגיה, שיפור ביצועי תלת מימד ועיבוי מערך האפלקציות ויכולות ה- Smart TV. מחירה של טכנולוגיית ה- LED צנח, נורות הלד הזעירות החליפו ביותר ויותר מסכי LCD את מנורות הפלורוסנט בתפקיד של הארת התמונה, והן מופיעות גם בדגמי מתוצרת "מותגי מדבקה" במחיר של פחות מ- 2,000 שקל לגודל 32 אינץ'. ה- LED מהווה את הכוח העולה בתחום ונתונים של מכירות באיזור המזרח התיכון, אפריקה ואירופה מראים על חדירה גדולה של הלד ואף עקיפה במכירות של מסכי ה- LCD הרגילים.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

ב-2011, נרשם שיפור נוסף בשחור (שיפור של הדור הקודם ולא מהפך), בתחום ה- LED, ב- 2011, מסכי הדגל של חברות כמו טושיבה, סוני, פיליפס מגיעים עם תאורת Full LED (אשר מפוזרת על שטח גב המסך ולא רק בצדדים) ויכולת עמעום מקומי אשר מאפשר למעבד המסך להחליש או לכבות תאורה באופן נקודתי וכך להציג שחור – אפילו מוחלט בסצינה שכוללת גם אור. עדיין, הרוב הגדול של דגמי טלוויזיות ה- LED, מגיע עם תאורת LED צידית (ממוקמת במסגרת בלבד), אך השנה, העיקרון של מנגנון העמעום נכנס גם למסכים כאלו (עם תאורה צידית) בדגמי LG, סוני וסמסונג. בנישת הפלזמות, הציגה פנסוניק סדרה משופרת אשר בדגמי ה-VT30 הבכירים, הציגה שחור מכובד וגם ביצוע מרשים של שאר גווני הביניים.

 

רזולוציה

רזולוציית ה- Full HD 1080p שומרת על מעמדה ואף מתחזקת, כאשר הפכה לסטנדרט במסכי טלוויזיה מסדרות ביניים וגבוהות ולמען האמת, היא גם מופיעה בלא מעט דגמים זולים מבוססי LCD. למעשה, היצרניות, מציגות כיום רק סדרה אחת או שתיים בעלות רזולוציה נמוכה יותר המכונה "HD Ready".

 

 

קופצים מעל Full HD

החידוש בו נתקלנו השנה בסעיף זה היה הכרזתה של טושיבה על מסך מסחרי ראשון – ZL2, בגודל 55 אינץ' ורזולוציית 4K שמציגה כ- 8 מיליון פיקסלים בתמונה – פי ארבעה יותר מאשר בתקן 1080p (שמציג כ- 2 מיליון פיקסלים).למה צריך את כל הפיקסלים הללו? ה- ZL2 מציג תלת מימד ללא משקפיים, אך בשיטה הזו, יש לחלק את מספרם הכולל של הפיקסלים במספר זויות הצפיה ובמסך הזה יש 9 זויות שונות שמאפשרות לראות תלת מימד ללא משקפיים, כך שכמות הפיקסלים הטבעית הגדולה הינה הכרחית כאן בכדי להציג תמונה סבירה בתלת מימד.

 

עיצוב - מסגרת דקה

השנה, המסכים שמרו על עובי דומה לזה של מסכי ה- LED הדקיקים מהשנה שעברה עם עובי ממוצע שעומד על סביב 3 סנטימטר. למעשה, הקפיצה בסעיף זה התרחשה בשנה הקודמת – 2010 עם סדרת C9000 שהציגה גוף בעובי 9 מילימטר והיא המשיכה להצכר ללא שינוי בשנה הנוכחית. חלק מהיצרנים, התמקדו בהצרת מסגרת המסך והפיכה שלה לשקופה יותר, במיוחד סמסונג בסדרות ה- LED הבכירות שגם הציעה בסדרות הפלזמה אינטש נוסף של שטח מסך ביחס לדגמים הקודמים (דגם 42 אינץ', לדוגמה, צמח ל- 43 אינץ'). המגמה של האחדת מסגרת המסך והפאנל התרחבה וראינו יותר טלוויזיות עם חזית שטוחה לגמרי – מקשה אחת.

 

 

טלוויזיות חכמות

מבחר האפליקציות במסכים הולך וגודל, השנה ראינו גם אפליקציית וידאו 3D של סמסונג וגם של סוני, בעוד כלל היצרניות מציגות ישומיים חברתיים של פייסבוק, טוויטר ועוד. כל יצרנית נאלצה להשקיע מאמצים בעידוד מפתחי ישומים לפלטפורמה שלה, בין אם מדובר בהפקת תחרויות מפתחים או פתיחת אתרים יעודיים עבורם. אבל, מסתבר כי הענין אינו פשוט כל כך וכנראה עדיף לשלב מאמצים משותפים בנושא: בספטמבר התבשרנו על שיתוף פעולה בין החברות LG, שארפ, פיליפס ו- LOEWE במטרה לייצר תקן אחיד של פיתוח ישומים עבור המסכים מתוצרת ארבעת היצרניות. מערכת גוגל TV לא הצליחה להתרומם גם השנה – למרות הכרזות על פתיחתה למרקט של אנדרואיד והסדרת קצב העדכונים, לא ראינו אותה אצל יצרניות נוספות – מלבד שיתוף הפעולה הקיים עם סוני, לקראת תערוכת CES הקרובה, ישנם דיבורים על שיתוף פעולה עם חברות כמו סמסונג ו- LG.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

חידוש בולט בתחום, היה הצגתו של דפדפן אינטרנט לגלישה חופשית באינטרנט, הדפדפן מאפשר להכנס לאתרים השונים באופן דומה לזה שבמחשב, אם כי מתפקד באופן מעט איטי יותר וגם בעל תמיכה חלקית בלבד בגרפיקת פלאש. אחד מהרעיונות המקוריים בתחום הוצג על ידי פנסוניק שחשפה השנה מבחר של אביזרים חיצוניים שמתחברים לטלוויזיה כמו פדי משחק שהופכים אותה לקונסולת משחקים, מד משקל ומכשיר ריצה ביתי אשר יכולים לסייע גם באופן אקטיבי להורדת משקל מ-"בטטות הכורסא" והופכים את המסך לרבגוני יותר בשימושיו.

 

קישוריות - מצלמה במסך

ישנו שימוש הולך וגובר בחיבורי רשת, דונגל WIFI נכנס ליותר מסכים (עדיין בנגזרת המסכים היקרים יותר), גם חיבורי USB הופכים לסטנדרט ובמסגרת מבחר מכשירי הוידאו, מומלץ לרכוש מסך עם ארבע כניסות HDMI.

 

 

בשנת 2011, הוצגו מצלמות וידאו אינטרנטיות שהתחברו למסכי פנסוניק, סוני וגם סמסונג, הן אפשרו לנהל שיחות וידאו – גם באיכות HD, מבסלון, דרך מסך הטלוויזיה. האם בשנת 2012 יפסיקו להיות המצלמות אביזר חיצוני ויכנסו אל תוך גוף המסך?

 

תלת מימד - דרך משקפיים

החדירה של פורמט ה- 3D הינה איטית מהצפוי ומאכזבת את מנהלי המכירות. זה קורה, בין השאר בגלל הצורך במשקפיים יעודיים. היצרניות מבינות כי ההגבלה המלאכותית שהן יצרו פגעה בפועל בהרחבת השימוש בפורמט: המגבלה חייבה את הצופים להשתמש רק במשקפיים מתוצרת אותו מותג לצפיה במסך שלהן ולא מאפשרת לצפות עם אותם המשקפיים במסכים מתוצרת מותגים שונים. עתה, פנסוניק מקדמת תקן אוניברסלי של משקפיים והצליחה להביא כמה חברות מובילות בתעשייה לשיתוף פעולה בנושא.

 

 

חברת LG השיקה השנה אלטרנטיבה חדשה עם משקפיים פאסיביים שאמנם מראים רזולוציה נמוכה יותר בעת צפיה ב- 3D מול השיטה של משקפיים אקטיביים, אבל מחירם עומד על כעשירית ואף פחות מזה וגם המשקל הנמוך וחוסר התלות בסנכרון תמידי עם המסך תורמים לשיפור נוחות הצפיה. החידוש של LG מתחיל מאבק שיווקי מול המתחרות ומלחמה על השאלה "אקטיבי או פאסיבי?".

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

פיליפס, בחרה להצטרף אל שני המחנות היריבים והציגה סדרות שונות, חלקן מגיעות עם משקפיים אקטיביים ואחרות עם פאסיביים (אשר מאפשרים, בין השאר, לשני שחקנים לשחק במשחק וידאו בו כל אחד מהם רואה מסך שונה לגמרי). במשקפיים האקטיביים, הושם דגש השנה על שיפור הקישוריות בין המשקף לבין המסך (מעבר מאינפרא אדום ל- BT), כך שניתן יהיה להתנייד איתם בסלון ביתר נוחות, בלי לחוש הפרעות בקשר.

 

חידושים בשלט רחוק

השנה, השלטים הרחוקים החלו להכנס לטלפונים חכמים, כאשר החברות השונות מציעות אפליקציות למכשירי אייפון או טלפונים מבוססי אנדרואיד, אפליקציות המוסיפות יכולת הקלדת טקסטים משופרת ושליטה על קישוריות DLNA. חברת LG, הציגה שלט רחוק חדש מסוג עכבר מצביע שמציג סמן על גבי המסך, סמן שניתן להזיזו ע"י הצבעה וכך להקליד בקלות, למשל, על מקלדת וירטואלית, עתה התבשרנו כי גרסה חדשה של השלט תגיע עם יכולת המרת פקודות קוליות, כגון חיפוש. 

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

ומה עם עברית?

בינתיים, המגמה שומרת על מצבה משנים קודמות, כאשר, נכון לעכשיו, רק שתי היתרניות הקוראניות – סמסונג ו- LG מציעות תמיכה כוללת בעברית הכוללת תפריטי מסך, גלישה באינטרנט, שידורי DTT, עברית באפליקציות וגם בקבצי תרגומי לסרטים אשר מנוגנים דרך כניסת ה- USB.

 

היצרניות היפניות, מגלות איטיות רבה יותר בהתאמה לשוק הישראלי הקטן יחסית, מתוכן, ראינו הוספת תמיכה בעברית לדפדפן האינטרנט במסכי סוני ופיליפס ואנו מקווים כי התמיכה תורחב בשנה הקרבה אלינו.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

שנת 2012 – מסכי OLED ותוכן מקוון

תערוכת CES 2012 עומדת בפתח, בה יוצגו כל החידושים שעתידים להכנס בתקופה הקרובה בבית, שם יוצג גם חידוש מרכזי בתחום, השקת טכנולוגיה חדשה בתחום הטלוויזיות. עד עתה, ראינו אותה במסכים קטנים יחסית של סמארטפונים או בדגמי אב טיפוס, אבל כעת, כל אלו שהתנבאו כי ה- OLED לא תגיע לתחום הטלוויזיות יאלצו לאכול את הכובע כי היא מגיעה ובגדול (כנראה מסך 55 אינץ'). סביר להניח כי לא יהיה מדובר בייצור מסחרי המוני, אבל זו תהיה סנונית ראשונה ואנו סקרנים לראות כיצד יראה משדר חדשות של ערוץ ישראלי עם צבעי המסך הזרחניים באופיים של OLED.

 

התחום בו תהיה השקעה גדולה השנה הוא הרחבת היכולות של טלוויזיות חכמות, בין אם מדובר בפיתוח אפליקציות נוספות, קישוריות עם טאבלטים שהשימוש בהם כשלט חכם (כמו גם סמארטפונים) יהפך לנפוץ יותר. בענין זה, צפויים להרקם מחנות שונים, בין אם מדובר ביצרניות אשר יסכימו להטמיע את מערכת Google TV במסך שלהן, לחבור למתחרות שלהן בפלטפורמה משותפת או להמשיך ולהלחם באחרות כחברה בודדת.

 

מכשיר הטלוויזיה, בשנת 2012, ימשיך את מסלולו בדרך לההפך למרכז המולטימדיה בבית – מרכז של אינטרנט, אפליקציות ואמצעי תקשור חברתי, בזמן שערוצי הטלוויזיה הרגילים הולכים ונדחקים הצידה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטלוויזיה חכמה, אבל מה עם התוכן?
צילום: dtown
מומלצים