שתף קטע נבחר

משרד התחבורה: הושיבו אותך מאחור? תתבעי

דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שהגיע לידי ynet, מעלה ממצאים בעייתיים לגבי קווי המהדרין. בכיר במשרד התחבורה מסר כי "הפרדת נשים וגברים בקווי האוטובוס נעשית בצורה וולונטרית ואין לה קשר למשרד". במשרד הזמינו נשים שנפגעו להתלונן. ח"כ שאמה-הכהן: "לגרש החושך הזה מעלינו"

תופעת הדרת הנשים עלתה לשטח בימים האחרונים, אך מתברר שלא הרבה נעשה כדי לשפר את המצב. דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת שנערך לקראת דיון שיתקיים מחר (יום ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת מעלה ממצאים קשים בנוגע למצב בשטח. בדו"ח, שהגיע לידי ynet, מדגיש משרד התחבורה כי אדם שלא מורשה לשבת כרצונו באוטובוס יכול להגיש תביעה, "כמו בכל עבירה אחרת על החוק".

 

עוד בערוץ החדשות :

 

דרור גנון, סגן בכיר למנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר בשיחה עם מרכז המידע של הכנסת כי "הפרדת נשים וגברים בקווי האוטובוס נעשית בצורה וולונטרית, על-ידי הנוסעים, ואין לה שום קשר למשרד התחבורה, לחברות האוטובוס או לנהגי האוטובוס".

 

קווי מהדרין. "משרד התחבורה אינו אחראי לצורת הישיבה" (צילום: עטא עוויסאת) (צילום: עטא עוויסאת)
קווי מהדרין. "משרד התחבורה אינו אחראי לצורת הישיבה"(צילום: עטא עוויסאת)
 

עוד טען כי "משרד התחבורה אינו אחראי לצורת הישיבה, לא קבע אותה ולא החליט עליה. יתרה מזאת, משרד התחבורה דואג כי מפעילי הקווים יידעו את הנוסעים כי ניתן לשבת באוטובוסים אלה באופן חופשי ולכן שלט מורה על

כך שצורת הישיבה באוטובוס חופשית לחלוטין ואדם יכול לבחור היכן לשבת".

 

בישראל פועלים 30 קווי מהדרין, מהם 23 קווים בינעירוניים ו-7 עירוניים. בקווים אלו הישיבה מופרדת בין גברים ונשים. הגברים יושבים מקדימה והנשים מאחור, לכן הגברים עולים בדלת הקדמית ואילו הנשים בדלת האחורית. משרד התחבורה טוען שהוא מטפל בתלונות השונות, אך סבור כי מי שאמון על שמירת החוק היא המשטרה. בשנה שעברה הוגשו למשרד 20 תלונות בנושא קווי מהדרין, והשנה התקבלו 4 תלונות.

 

משרד התחבורה יודע כבר תקופה ארוכה על נהגים שהורידו נוסעות שהתנגדו להסדר ההפרדה בקווי האוטובוס. דו"ח ועדה שמינה משרד התחבורה קבע כבר באוקטובר 2009 כי נהגים הורו לנוסעים היכן עליהם לשבת או לעלות. חלקם לא התערב כאשר נוסעים ביקשו לאכוף את ההסדר באלימות: "פעמים רבות, משום שמבוקשו הוא להתחיל או להמשיך בנסיעה, מחליט הנהג להוריד מהאוטובוס את 'הגורם המפריע', דהיינו הנוסע המתנגד לכפיית ההסדר", נכתב בדו"ח ההוא שבעקבותיו הוגש בג"ץ.

 

משרד התחבורה, נקבע בדו"ח הוועדה מ-2009, "לא התייחס לסוגיית הסדרי הישיבה בתוך האוטובוס מאחר שאין לה משמעות תפעולית. במרכז המידע והמחקר מציינים כי משרד התחבורה מטפל בתלונות המגיעות אליו, אך קובע באותה הנשימה שהוא "אינו אחראי לצורת הישיבה, לא קבע אותה ולא החליט עליה". במהלך השנה החולפת התקבלו ארבע תלונות אודות קווי מהדרין במשרד התחבורה.

 

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן הגיב: "כשרות למהדרין היא חלק מהיהדות ומבורכת למרות עלותה הכלכלית. היא משתמרת בין פיו של המאמין לבין אלוהיו. הניסיון להכשיר למהדרין את המרחב הציבורי, לרבות מדרכות וקו הלבוש של ילדות רכות - צריך לפגוש קו נוקשה ובלתי מתפשר. כנסת או קואליציה שיתנו הכשר לכיסי החושך הללו, ולו על דרך תגובה מתונה תהפוכנה במהרה לטמאות בטומאת כפייה חשוכה. ברוח ימי החג חובתנו לגרש את החושך הזה מעלינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גברים מקדימה. באוטובוס באשדוד
צילום: טניה רוזנבליט
ח"כ שאמה-הכהן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים