שתף קטע נבחר

המקום המקודש שלנו

המקום בו אנחנו מתגוררים הופך לבית עבורנו כשאנחנו יוצרים ממנו מקום מחבק ומנחם. שרונה פומס בודקת את הקשר בין אנתרופלוגיה לפנג שואי לבית שלנו

"מקום הוא, בזה הרגע מבנים, רחובות, זיכרונות ומרחבים פתוחים שחברו בנקודה גיאוגרפית מסוימת..." - האנתרופולוג והסוציולוג הצרפתי פייר בורדו (PIERRE BOURDIEU)

 

גדלתי בנווה מונוסון וממה שזכור לי היה זה בית עם ילדות נהדרת- הפטריות הטעימות שטוגנו בחביתה אהבו לצמוח מתחת לעץ האורן המוריק בגינה, תולעי המשי צמחו על עץ התות ובלי להיגעל, אז כילדה, יכולתי לשבת ולדבר איתם שעות עד שהפכו לפרפרים. נוף ילדותי עשיר בזיכרונות של בית עם לבנים אדומות, אח וגינה. שכני מבקרים אותי היום בדף הפייסבוק, שנים לאחר שעזבתי את המקום בלב כואב למקום אחר, ולאנשיו לזכר הימים ההם שמורה אצלי פינה חמה בלב.

 

גם אתם בוודאי זוכרים את הריחות של בית ההורים? של חדר ילדותכם? תורת הפנג שואי מייצרת מודל של חשיבה שנועד לשחרר את המיינד שלנו, אומר החוקר השבדי אולה בראון. המשמעות המיוחדת של זה היא שאימוץ מודל פנג שואי משפיע על ההכרה.

 

חשבו על כך שמרחב ריק הופך להיות מקום פיסי עם ארבע קירות. מקום בתפיסה האנתרופולוגית והסוציולוגית, ציבורי או פרטי, חיצוני או פנימי, הופך מריק וחסר משמעות למקום אותו ממסגרים לאחר שיוצקים בו משמעות אנושית כזו שתאפשר לנו לחבור אליו.

 

למקום יש השפעה מאוד גדולה על חיי החברה והוא מוגדר באמצעות שכנים, קהילה, זהות, זיכרון, היסטוריה ומשלב גם תנועה חברתית, כוח, היררכיה וחוסר שוויון. בכל דרך שנבחר, מקום מגדיר את הערכים שלנו כשהשאיפה שלנו היא להפוך מקום למרחב מקודש, כיצד?

 

ניתן להגדיר מקום על פי שלושה גורמים עקריים: הגדרה גיאוגרפית, צורה של חומר ומשמעות

 

מבחינה גאוגרפית לכל בית יש כיוונים הנשקפים ממנו וצורות טופולוגיות כמו הרים, סלעים, זרמים וצמחיה, בנוסף להשפעה הקוסמולוגית של ין וינג, בגואה, מחזוריות אסטרולוגית, חמשת האלמנטים וכד'.

 

צורה חומרית של מקום ניכרת באמצעות סביבה מיידית, תוכנית של הבית הנעשית כדי למקסם את זרימת הצ'י (האנרגיה) המשגשגת והעכשווית של המקום.

 

איך אתם רואים את הבית שלכם? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
איך אתם רואים את הבית שלכם?(צילום: shutterstock)

 

חשובה במיוחד מערכת היחסים שהבית יוצר עם בתים בסביבה. קיימת תחרות בין בתים שונים על זרימת הצ'י מה שיוצר קונפליקטים עם שכנים. יש שכנים ששותלים עץ גבוה החוסם את האור ואת ההזדמנויות לשכן אחר, לחילופין הרחבה של בית השכן או בנייה של מרפסת עלולים ליצור זווית בעייתית המופנית אל חדר השינה. פעמון רוח גדול של שכן או בריכה גדולה בגינה עושים רעש לעומת ריחות נעימים ויופי הניבט מגינה של שכן.

 

זרימת הצ'י נפגעת לנוכח איסורים שתורת הפנג שואי מציעה לגבי מיקום וצורה של עצמים. אלה משפיעים על כך שלשכן אחר החיים זורמים בשלווה לעומת אחר הנתקל בבעיות פרנסה למשל, למרות שהם גרים באותה שכונה ובבית דומה.

 

פנג שואי נותן מקום חשוב לבעל הבית במרחב, שיקול שלא נלקח בחשבון בבתים מערביים, לרבות בבניינים הצומחים כמו פטריות על פי שקולי שוק וכדאיות. ניתן להבחין בין בתים שונים בהקשר זה כמו בין אוכל הנעשה עם כל הלב ובאהבה לאוכל הנקנה בדוכן מהיר. על פי פנג שואי עושים שימוש בתאריך הלידה האסטרולוגי של בעל המקום בהתאמה לסביבה המיידית ולנוף כדי למקם נכון חללים, פתחים ואת בעל הבית. בית כזה הנותן כבוד והתייחסות לבעליו. באמצעות פנג שואי מומחה יוצר מיקרוקוסמוס הנמצא באנלוגיה עם הקוסמוס וזה מה שיוצר מרחב מקודש במרכזו של היקום.

 

באופן אנלוגי בית, שכנים וסביבה דומים לקיסר ולחצר הקיסרות. מי שמבקר בארמון הקיסרי הסיני יכול לראות חדרים פתוחים של הקיסר ואנשי החצר ממעמדות שונים היוצרים קשר אחד עם השני ועם זאת יוצרים מבנה היררכי נוקשה הנותן פרטיות ליחיד.

 

מרחב מקודש נוצר כאשר משלבים אתיקה בבנייה ונותנים התייחסות לעצים, לקברים לסלעים, לחיות וכד'. מקומות מקודשים קיימים במקומות רבים בעולם והם נחוצים מבחינה ריטואלית וסימבולית. כבוד שאנשים נותנים למקום מקדש אותו. לפנג שואי יש תפקיד משמעותי בהפיכת מקום לכזה.

 

גם בסין וגם במערב מקום נוצר דרך היעוד שלו. מבנה ציבורי או פרטי זוכה לקבל הגדרה, עסק זקוק לשם כשם שפארק נקשר עם מקום בילוי והנאה. באמצעות פנג שואי ניתן לקחת מקום ניטרלי ולתת לו זהות,הקשר וביטוי התואם את התרבות והחברה.

 

אתם אלה שיוצקים תוכן לבית שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אתם אלה שיוצקים תוכן לבית שלכם(צילום: shutterstock)

 

פנג שואי מחבר בין כיוונים של מקום, מיקום ומשמעות והופכם לאחד. על פי התפיסה הפילוסופית המסורתית אין מבדילים בין פיזי לפיזיולוגי כשם שבעולם התופעות אין הבדל בין פנימי לחיצוני ובין סמוי לגלוי.

 

רן טל, במאי הסרט "בית חלומותי", מציג את סיפורם של ארבעה בתים ממשיים אשר דנים בבית האידאי, הבית כמושג כזיכרון ואולי כסוג של פיתרון. הוא מראה את תחושת השייכות ואת ההתייחסות של אנשים לבית שהם בונים לבד מהתחלה ואת המשמעות שהם יוצקים לתוכו.

 

בית משלב את הפיזי, החברתי והקוגנטיבי והוא מאופיין בשכבות רבות כל-כך שהמחבר ביניהם הוא הצ'י (אנרגיה, רוח או נשמה) אם נכבד את הבית שנבנה המשמעות שניצוק לתוכו תיחרט בזיכרוננו ובזיכרון הדורות הבאים כפי שאנו מצפים שיקרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים