שתף קטע נבחר
 

לתת תעודת הוראה לכל סטודנט למדעים

יש פתרון למשבר בהוראת המדעים. לאפשר לכל סטודנט למדעים ללמוד בחינם גם הוראת מדע וטכנולוגיה. כולם ירוויחו

רבות נכתב על בעיותיה של מערכת החינוך ועל הסיבות המביאות לכך. בין השאר נטען כי צעירים וצעירות איכותיים אינם פונים להוראה בגלל התנאים המוצעים להם במערכת החינוך. הדבר נכון כמובן, אך ברצוני להפנות את הזרקור לכיוון אחר, ולדון בבעיה ובפתרון אפשרי עבורה בהקשר למוביליות תעסוקתית, בעיקר במה שנוגע להוראת מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה.

 

הפתרון שאני מציעה הוא לאפשר לכל סטודנט למדע ולהנדסה להכשיר את עצמו להוראת מדע וטכנולוגיה במקביל ללימודי התואר הראשון, ללא תשלום נוסף, ומבלי להתחייב ללמד תקופה מסוימת בבית הספר. כלומר, סטודנטים וסטודנטיות למדע והנדסה, המעוניינים בכך, יסיימו את לימודיהם לתואר ראשון עם שני תארים: התואר העיקרי שלמדו ותעודת הוראה באחד המקצועות המדעיים-טכנולוגיים.

 

עוד בערוץ הדעות :

הבלוף של אלי ישי / רותם אילן

לא יפה להכליל, לא כל החרדים כאלה / זיו תדהר

 

ההצעה הזו נובעת מתפישת מקצוע ההוראה כשלב בהתפתחותם המקצועית של בוגרי מדע והנדסה, ומהעובדה הידועה כי הוראה היא מקצוע שקשה להתמיד בו מספר רב של שנים וכי יש לעסוק בו רק מרצון. הפתרון הזה גם מציע גיוון תעסוקתי, מוביליות, התפתחות מקצועית, וביטחון תעסוקתי.

 

דמיינו צעיר או צעירה מוכשרים בתחום המדעים והטכנולוגיה, שבנוסף לכך, הם גם בעלי מוטיבציה לתרום למערכת החינוך בארץ. צעירים אלה מתלבטים מה ללמוד במסגרת לימודיהם האקדמיים. מחד, הם מדמיינים קריירה בהיי-טק הישראלי, המזמנת אפשרויות תעסוקה רבות וכמובן, החלפת תפקידים ומקומות עבודה תוך כדי שיפור תנאים, וכן למידה מתמשכת והתמודדות עם אתגרים חדשים מדי יום. מנגד, הם מדמיינים קריירה ארוכת שנים במערכת החינוך, שבתחילתה הם צפויים להיות חדורי מוטיבציה, אך בהמשך, כנראה, הם יימנו על אותם מורים המכונים שחוקים. וכך, סביר להניח שצעירים אלה, על אף שאיפתם לתרום למערכת החינוך, יבחרו בסופו של דבר בלימודי מדע והנדסה ובפיתוח קריירה בתעשיית ההיי-טק, ויוותרו על לימודי הוראת מדע וטכנולוגיה, על החלום לתרום למערכת החינוך.

 

אבל מתברר שניתן לשלב בין מוביליות תעסוקתית והוראה בית-ספרית, אם מאמצים נקודת מבט שונה על מקצוע ההוראה, שחולקת על ההנחה כי הוראה בבית ספר היא קריירה לכל החיים, ומתייחסת להוראה בית-ספרית כשלב בהתפתחות המקצועית. כפי שנהוג להחליף מקומות עבודה בתעשיית ההיי-טק, ניתן לעזוב את התעשייה למספר שנים, ללמד בפרק זמן זה בבית-ספר, ואז לחזור להיי-טק.

 

כולם נשכרים

אם כך נשאלת השאלה: כיצד ניתן ליהנות משני העולמות ולאפשר למהנדסים ומהנדסות צעירים גם להתחיל את התפתחותם המקצועית בתעשיית ההיי-טק וגם להגשים את חלומם לתרום למערכת החינוך. הפתרון המוצע הוא לתת אפשרות לכל סטודנט למדע והנדסה ללמוד הוראת מדע וטכנולוגיה במקביל ללימודי התואר הראשון, ללא תשלום שכר לימוד נוסף ומבלי להתחייב ללמד במערכת החינוך בשלב מסוים. סטודנט שכזה יסיים את לימודי התואר הראשון גם עם תעודת הוראה למדע וטכנולוגיה.

 

מערכת החינוך תצא נשכרת מאוכלוסיית מורים זו, שבאה ויוצאת בשעריה מתעשיית ההיי-טק, מכמה סיבות. ראשית, אנשים מוכשרים יתווספו למערכת החינוך, גם אם לתקופות קצרות. שנית, מהנדסים ומהנדסות אלה יביאו עימם ניסיון ארגוני אחר, ירעננו באופן מתמיד את מערכת החינוך ויהפכו אותה למערכת המתחדשת באופן קבוע בדומה לתעשיית ההיי-טק. אוכלוסיית מורים-מהנדסים-מדענים זו תוכל להעשיר את התכנים הנלמדים בבית הספר ולהדגימם באמצעות נושאים עליהם עבדו בתעשייה.

 

תעשיית ההיי-טק תרוויח אף היא. עם שובם, יביאו מורים אלו את הניסיון שצברו בבית הספר בהקשר לתהליכי למידה ויוכלו לתרום למשל גם במחלקות הדרכה. המהלך הזה טומן בחובו יתרונות רבים גם במישור האישי עבור אלה שלמדו הוראת מדע וטכנולוגיה במקביל ללימודי התואר הראשון: בעיקר גיוון תעסוקתי וביטחון תעסוקתי. הוראה בבית-ספר היא אלטרנטיבה מצוינת בעתות משבר. בנוסף, ידוע כי מהנדסים ומהנדסות מעל גיל מסוים נתקלים לעתים בקושי במציאת תעסוקה. בעלי תעודת ההוראה יוכלו לפנות להוראה בית-ספרית, ועבור חלקם תהיה זו הגשמת חלום.

 

חשוב להבין שזה לא פתרון תעסוקתי לעת משבר, להיפך: הוראת מדע וטכנולוגיה היא מקצוע נוסף, שבו ניתן להמשיך ולהתפתח כחלק מניהול הקריירה של מהנדסים ובעלי מקצועות טכנולוגיים. במובן מסוים, לימודי הוראת מדע וטכנולוגיה דומים ללימודי ניהול. כפי שנטען כי ניהול הוא מקצוע נוסף שיש ללמוד אותו בנוסף למקצוע העיקרי, ושיש לבסס את לימודיו על בסיס ידע דיסציפלינארי ועל בסיס ניסיון תעסוקתי, כך לגבי הרעיון המוצע כאן ביחס להוראת מדע וטכנולוגיה: הוראת מדע וטכנולוגיה היא מקצוע נוסף, שיש לבסס את העיסוק בו על ידע איתן בתחום מסוים, וניתן לבצעו בפרקי זמן מסוימים מבלי לוותר על העיסוק במקצוע שנרכש במסגרת התואר הראשון.

 

פרופ' אורית חזן, ראש המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
להעניק מקצוע נוסף. אורית חזן
צילום: יואב בכר
מומלצים