שתף קטע נבחר

זה רשמי: תעשיית הרכב האמריקאית מתאוששת

עיר המכוניות, הסמל המובהק של תעשיית הרכב האמריקאית, הייתה בשנים האחרונות מקור להרבה כאבי ראש ודאגה. אבל אם יש דבר אחד שאפשר ללמוד מתערוכת דטרויט שנערכת בימים אלה, הוא שהשמש לא זורחת רק בטלוויזיה

פשיטות רגל מתוקשרות. חילוץ ממשלתי בעלות אסטרונומית. סגירת מפעלים, ביטול מותגים, ופיטורים. הרבה פיטורים. אלו היו החדשות הכמעט-בלעדיות שיצאו בשלוש השנים האחרונות מדטרויט, המכה המוטורית של תעשיית הרכב בארה"ב. אחרי החגיגה הבלתי מרוסנת של ראשית שנות ה-2000, התעשייה האמריקאית סבלה מחמרמורת כואבת במיוחד, ועמדה בסכנת סגירה. לא פחות.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

אבל אם אפשר ללמוד דבר אחד מתערוכת דטרויט שנפתחה השבוע, הגדולה שבתערוכות הרכב באמריקה, זה ללא ספק שהשמש שוב זורחת על תעשיית הרכב המקומית. שכן כמעט במקביל להודעת פורד על מכירת שני מיליון מכוניות באמריקה ב-2011, מספר-שיא שלא נרשם כבר שנים, נפתחה תערוכת הרכב עם כמות מרשימה של חידושים. החל ממכוניות תצוגה הרומזות על תנופת פיתוח אצל יצרניות הרכב, ועד למוצרים מוגמרים שהמתינו לרגע המתאים, ומגיחים לאוויר העולם כעת כשהשוק מתחיל להתאושש.

 

אין דבר שמסמל יותר אופטימיות בתעשיית הרכב, מתערוכה גדולה ועשירה בדגמים. וכך, אחרי שבשנים האחרונות הפכה דטרויט לתערוכה אפורה ועצובה, בהשתתפות פחות ופחות יצרניות, השנה הגיעו כל השחקניות הגדולות עם ארסנל דגמים מעניין. קבלו את הבולטים שבהם:

 

אודי A4 מחודשת

מכונית הסדאן היוקרתית, מהתותחים הכבדים של מותג היוקרה בבית פולקסווגן, הגיעה לדטרויט עם פנים רעננות. המטרה היא כמובן לקלקל את חגיגת ההשקה המקומיות של ב.מ.וו סדרה 3 (ראו בהמשך), ובעיקר להצעיר את מי שהוצגה עוד בשנת 2007. הדגם המחודש עוצב בהשראת ה-A6 האחרונה, ומוותר על קצת מהאנונימיות לטובת מראה מושך יותר. הגרסה החשובה לישראל תהיה ה-1.8 ליטר-טורבו עם 170 כ"ס (10+), תיבה רציפה ומרכב סדאן. ואודי מבטיחה גם שתהיה חסכונית בדלק, ב-19%.

 

ב.מ.וו סדרה 3

קבלו דור שישי למכונית הנמכרת והחשובה ביותר בקטגוריית הסדאן היוקרתית. מהפיכה בעיצוב אין, אך המראה הרמוני ואלגנטי מה-3 היוצאת. המכונית החדשה מוצעת בינתיים רק בגרסת סדאן (סטיישן, קבריולה וקופה צפויות בהמשך), ועם מנועי הטורבו המוכרים של ב.מ.וו (2.0 ליטר עם 245 כ"ס או 3.0 ליטר עם 306 כ"ס). תיבת ההילוכים תהיה אוטומטית עם שמונה הילוכים. בעתיד תהיה גם גרסת כלאיים, גרסה מוחלשת של מנוע ה-2.0 ליטר (184 כ"ס) וכמובן גם M3 לחובבי הביצועים. סדרה 3 החדשה צפויה להיות ספינת הדגל בהשקה המחודשת של המותג הגרמני בישראל, תחת מטריית היבואנית החדשה, דלק מוטורס.

 

ביואיק אנקור-אופל מוקה

ככל הנראה הסימן המובהק ביותר לתהליך ההבראה שעובר על ג'נרל מוטורס, נראה בתערוכה בדמות האנקור (Encore). רכב פנאי קטן שישווק באמריקה תחת מותג "אנקור", אך באירופה יזכה לשם אופל מוקה (Mokka). אגב, יש סיכוי לא רע כי אלינו הוא צפוי להגיע בשתי הגרסאות. האנקור מצויד במנוע 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס המוכר מדגמי שברולט ואופל, ובתיבת שישה הילוכים אוטומטית מוכרת לא פחות. מדובר ברכב קטנטן במונחים אמריקאים - אורך של 428 ס"מ, רוחב של 177 ס"מ ובסיס גלגלים של 255.5 ס"מ - ויתחרה בקיה סול וניסאן ג'וק. וכן, תהיה אפילו גרסת הנעה כפולה.

 

בנטלי קונטיננטל GT

מכונית הספורט-אלגנט היוקרתית, שהוצעה עד עתה רק עם מנוע 12 צילינדרים בעל צמד מגדשים, זוכה לחיזוק רציני בדמות מנוע V8 חדש. מדובר ביחידת טווין-טורבו מודרנית בהרבה, המפיקה מומנט כמעט זהה ל-W12 הענק, מנפח צנוע בהרבה - 4.0 ליטר במקום 6.0. למנוע החדש 507 כ"ס (68 פחות) אך מומנט של 67.2 קג"מ - לעומת 71.2 בדגם הבכיר. הביצועים בהתאם: פחות מחמש שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, ויותר מ-290 מרביים.

 

דודג' דארט

הדבר הגדול ביותר שיצא, עד עכשיו לפחות, מהשתלטות פיאט על קרייזלר. קבלו את הדארט, שם רב חשיבות בהיסטוריית דודג' (וצה"ל), חוזרת כמשפחתית קומפקטית שתתחרה בטויוטה קורולה ופולקסווגן ג'טה, ומבוססת על מכלולי אלפא רומיאו ג'ולייטה. הדארט מציגה עיצוב סקסי למדי ותצויד במנוע 1.4 ליטר של קונצרן פיאט (עם טורבו ו-160 כ"ס). כן יוצעו צמד מנועי "טייגרשארק", הבסיסי בנפח 2.0 ליטר עם 160 כ"ס, הבכיר עם 184 כ"ס מנפח של 2.4 ליטר. למנוע הבכיר ולגרסת הטורבו צורפה טכנולוגיית ה"מולטיאייר" של פיאט המסייעת לייעול פעולת המנוע, ובכך מייצרת יותר כוח תוך שימוש מופחת בדלק. לדארט מידות מרכב נדיבות (אורך של 467 ס"מ, רוחב של 183 ס"מ ובסיס גלגלים של 270 ס"מ), והיא צפויה להוות את חוד החנית בהתחדשות קרייזלר בארה"ב - וגם בישראל.

 

הונדה אקורד קופה

מלבד הסיוויק, אין מכונית חשובה יותר להונדה מאשר האקורד, ובמיוחד באמריקה. זו מתחרה לטויוטה קאמרי על תואר מכונית הנוסעים הנמכרת ביותר בארה"ב כבר שנים, ומגיעה לדטרויט בגרסת קופה שתשווק מסוף השנה. הדגם החדש יוצע לראשונה גם בגרסת כלאיים נטענת משקע החשמל, עם טווח נסיעה של כ-24 ק"מ וזמן טעינה של שעה וחצי. יהיו גם מנועים שגרתיים - בנפח 2.4 ליטר עם תיבה אוטומטית רציפה, או 3.5 ליטר עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית. עם השינוי בתקינת הפנסים הישראלית, הסיכוי לראותה אצלנו כמקדמת תדמית, אינו מבוטל.

 

וולוו XC60 פלאג-אין

תדמית של חדשנות טכנולוגית לא תמיד התאימה לתיאור מכוניות וולוו, אבל עם דגם שני העושה שימוש בטכנולוגיית כלאיים-נטענת משקע החשמל, נראה שזה עשוי להשתנות. השוודים חשפו בדטרויט את ה-XC60 פלאג-אין, גרסה כמעט מוכנה לייצור של רכב הפנאי המשווק גם בישראל. לדגם החדש מנוע בנזין עם 280 כ"ס ו-38.7 קג"מ (מנוע טורבו חדש לחלוטין) ומנוע חשמלי עם 70 כ"ס ו-20.4 קג"מ. יחד הם יציעו תצרוכת דלק מרשימה מאד - 43.5 ק"מ לליטר. כל זאת עם טווח נסיעה חשמלי של עד 45 ק"מ, ומיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.1 שניות. צריך יותר? כן, להמתין עוד כשנה עד לדגם הסדרתי.

 

טויוטה NS4

מכונית תצוגה עם הנעת כלאיים ומצברים נטענים משקע חשמל. טויוטה לא פרסמה מפרט טכני של הדגם, שעדיין רחוק מייצור וככל הנראה רומז על הדור הבא של הפריוס. אלא שאם כך, הוא גם לא צפוי להגיע לאולמות התצוגה לפני 2015. מכונית הקונספט משמשת בעיקר כמושכת קהל (טויוטה משיקה בתערוכה דגמים חדשים לשוק האמריקאי), וכפלטפורמה להצגת טכנולוגיות בטיחות ונוחות שונות.

 

יונדאי ולוסטר טורבו

אחרי לא מעט שמועות, חושפת יונדאי בדטרויט את גרסת הטורבו של מכונית הקופה המקורית שלה. עדיין בנפח 1.6 ליטר, אך כ-200 כ"ס, שינויי עיצוב קלים הכוללים חרטום בעל מראה אגרסיבי יותר, ומערכת היגוי משודרגת. הטורבו תציע גם רעשי יניקה ופליטה ספורטיביים, כך על-פי יונדאי, ותשווק עם תיבות שישה הילוכים (ידנית או אוטומטית). נתוני ביצועים ומחיר עדיין לא פורסמו.

 

לקסוס LF-LC

מכונית קופה עם ארבעה מושבים (שניים אחוריים ממש-קטנים), והנעת כלאיים. מדובר בסוג של קדימון למחליפת ה-SC430 העתיקה, וגם הפעם יבוסס הדגם הסדרתי על פלטפורמת ה-LS הגדולה, עם בסיס גלגלים מקוצר כמובן. כמו מכונית התצוגה, גם הדגם הסדרתי צפוי להציע גרסת כלאיים מתקדמת, ככל הנראה נטענת גם משקע החשמל.

 

ניסאן פאת'פיינדר

הדור הנוכחי של הפאת'פיינדר לא זכה להצלחה בשוק הישראלי, בלשון המעטה. אבל הדור החדש והמסוגנן בהרבה, שהוצג בדטרויט בגרסת תצוגה כמעט-מוכנה-לייצור, עשוי לשנות את המצב. המעצבים ויתרו על הקווים החדים והרבועים, לטובת עגלגלות ושרירים, ובניסאן מבטיחים שמנוע V6 חדש ותיבה אוטומטית רציפה יניבו חסכון משמעותי בתצרוכת הדלק. עוד פרטים צפויים לקראת השקת הדגם הסדרתי בסוף השנה.

 

סמארט פור-אס

חטיבת מכוניות המיקרו של דיימלר (מרצדס) מציגה בדטרויט יותר-מרמז למכונית סופר-מיני חדשה, פור-אס (For-us). אחרי שביטלה את הפור-פור ועם כשלון מהדהד בשיווק המותג בארה"ב, בסמארט מקווים שהגרסה הסדרתית של טנדרון התצוגה הקטנטן תחולל את המהפך. מדובר במכונית קטנה (אורך של 355 ס"מ), שבדגם הסדרתי תציע חמש דלתות וארבעה מושבים, ותפותח יחד עם רנו. לדגם הסדרתי, אגב, מנוע חשמלי עם 74 כ"ס ומהירות מרבית של 120 קמ"ש בלבד.

 

פורד פיוז'ן (מונדיאו)

כמעט בעל כורחה חשפה פורד בדטרויט את המונדיאו החדשה והסופר-חשובה שלה. המכונית הוצגה בגרסתה האמריקאית והמעט-שונה, הפיוז'ן, אך כבר בעבר למדנו שהפיוז'ן והמונדיאו יכולות להיות כמעט-זהות. זאת, כחלק מאסטרטגיית המכוניות הגלובאליות של פורד, שבאה לידי ביטוי באופן ברור בפוקוס החדשה. המונדיאו הבאה, שתשווק באמריקה מסוף השנה ובאירופה וישראל משנה הבאה, מבוססת בעיצובה על מכונית התצוגה "אבוס" מתערוכת פרנקפורט, מה שמקנה לה עיצוב מרשים מהדור הנוכחי. בפורד מבטיחים פלטפורמה חדשה ומודרנית יותר, וגם מנועי אקו-בוסט (טורבו) בנפח 1.6 ו-2.0 ליטר עם 168 כ"ס בבסיס, ו-203 או 240 כ"ס בבכיר. הופעת בכורה של הדגם האירופי מתוכננת לתערוכת ז'נבה, במרץ 2012.

 

פולקסווגן אי-באגסטר

לאחר שהציגה את החיפושית החדשה, רומזת פולקסווגן על גרסת קבריולה, באמצעות מכונית התצוגה אי-באגסטר (E-Bugster). אבל לא רק על הקבריולה אפשר ללמוד כאן, אלא גם על גרסה חשמלית שעשויה להצטרף למבחר בעתיד. האי-באגסטר מצוידת במנוע חשמלי עם 115 כ"ס, ובמצברי ליתיום-יון עם קיבולת גבוהה של 28.3 קילו-וואט שעה. אלו מספקים טווח נסיעה של עד 180 ק"מ בנסיעה עירונית, ומאיצים את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש בכ-11 שניות. באמצעות טעינה מהירה, ניתן להטעין את המצברים בתוך 35 דקות בלבד. ייצור? כנראה לא בשנה הקרובה, אבל קבריולה עם מנועי בנזין ודיזל - כן.

 

פולקסווגן ג'טה הייבריד

פולקסווגן מצטרפת - הפעם עם מכונית מיינסטרים - למלחמת מכוניות הכלאיים בשוק האמריקאי. הג'טה-הייבריד מצטיידת במנוע 1.4 ליטר טורבו עם 150 כ"ס, ובמנוע חשמלי עם 27 כ"ס, שיאפשר נסיעה נקיה לחלוטין במהירות של עד 70 קמ"ש ולטווח של שני ק"מ בלבד. גרסת הכלאיים החדשה מצוידת בתיבה רובוטית כפולת-מצמד, ותאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך פחות מתשע שניות. תצרוכת הדלק תעמוד על 19 ק"מ לליטר בממוצע, לא מדהים במונחי טויוטה פריוס, אך עדיין שיפור ניכר מג'טה בנזין רגילה. השיווק יחל באמריקה בנובמבר, ולשווקים אחרים (ואולי גם אלינו) היא צפויה להגיע רק ב-2013.

 

פורשה 911 קבריו

עוד טרם החלו מסירות ה-911 החדשה, משיקה כבר פורשה את גרסת הקבריולה, המכוונת מסורתית למי שמדרג סטייל וחווית נהיגה של גג פתוח, במיקום גבוה בסדר העדיפויות. כמו בעבר, הקבריולה מציעה גג בד - אך הפעם עם מבנה משופר ומחומרים היוצרים מבנה דמוי גג קשיח. המנועים מגיעים מהקופה ללא שינויים, ויכללו יחידת 3.4 ליטר עם 350 כ"ס (קאררה) ונוספת בנפח 3.8 ליטר עם 400 כ"ס (קאררה S). המחיר - החל מ-100 אלף יורו. תעשו חישוב.

 

קאדילק ATS

קאדילק כבר ניסתה בעבר להתחרות בב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS, וכשלה ביג-טיים. אבל הפעם האמריקאים עושים עבודה יסודית יותר, שכוללת פלטפורמת הנעה אחורית (או כפולה) ומבחר מנועים עשיר יותר. ה-ATS נדיבה יחסית בגודלה (אורך של 464 ס"מ, רוחב של 180.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 277.5 ס"מ), ותוצע עם מנוע 2.0 ליטר (טורבו, 270 כ"ס), 2.5 ליטר (200 כ"ס) ועם יחידת V6 בנפח 3.6 ליטר (320 כ"ס). לתיבת ההילוכים האוטומטית שישה יחסי העברה. בשלב זה לא ברור אם תהיה גם גרסת דיזל החשובה לאירופה, אבל עם עיצוב מוחצן ותמחור תחרותי, המכונית הזו תוכל לעשות חיל בישראל.

 

קרייזלר 700C

מיניוואן תצוגה חדש של קרייזלר, עם עיצוב מוזר למדי ועתיד לא ברור. אין פרטים רבים לגבי הרכב, שהצליח להפתיע את באי תערוכת דטרויט, למעט השערות לפיהן מדובר ברכב משותף חדש ללנצ'יה וקרייזלר, שימוצב מעל הוויאג'ר כמיניוואן-יוקרה. לא בטוח עד כמה זה יעבוד עם העיצוב הזה.

 

שברולט קוד 130R קופה-טרו 140S קופה

התגובה של ג'נרל מוטורס למכונית הקופה החדשה של טויוטה, ה-GT 86, לא איחרה לבוא. ענקית הרכב האמריקאית חשפה שתי מכוניות קופה לתצוגה, שאחת מהן עשויה להגיע לייצור סדרתי. זו ככל הנראה תהיה הטרו 140S קופה (Tru), המבוססת על פלטפורמה ומכלולים של שברולט קרוז. זה אומר מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר עם 150 כ"ס והנעה קדמית, ותאימות גם לגרסת כלאיים נטענת בסגנון הוולט. הקוד 130R קופה (Code), לה פלטפורמת הנעה אחורית עם אותו מנוע, נראית רחוקה יותר מייצור, ועדיין לא ברור אם האמריקאים יציעו שתי מכוניות קופה קומפקטיות בגודל דומה - אורך של 451 ס"מ לטרו ו-440 ס"מ לקוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
מרכז רנסאנס, דטרויט
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים