שתף קטע נבחר

אופניים כחול-לבן - האלכימאים מקרית ביאליק

בתשלובת סהל-אלובין שבמרכז התעשייתי של מפרץ חיפה, מצאו דרך להפוך מגנזיום לזהב: ליצור ממנו אופניים. תכירו את סיפורו של מותג אופני הבוטיק הישראלי - אופני סגל

תמיד מדהים לגלות איך חלום קורם עור וגידים - וקחו למשל את הסיפור הבא. ב-1998 רכשה חברה בשם סהל בע"מ, חברה אחרת בשם אלובין. השמות לא אומרים לכם כנראה יותר מדי, אך מדובר בשתי חברות ותיקות מאד (הראשונה משנות ה-50 השנייה מתחילת שנות ה-70) הממוקמות במרכז התעשייה במפרץ חיפה.

 

 

עוד כתבות בערוץ הרכב של ynet:

 

כדי להבין באיזה חברות מדובר, דמיינו לכם תעשיית מתכת של פעם, בה גברים חסונים מתיכים מטילים של סגסוגות אקזוטיות לכבשנים לוהטים, ויוצרים דברים מופלאים שכולנו צריכים. למשל פרופילים לחלונות. שתי החברות גם יחד יצרו תשלובת שהפכה חיש קל ליצרנית פרופילי האלומיניום מהגדולות בישראל - כזו שמספקת כ-1,000 טונות פרופילים מדי חודש, בעיקר לענפי בניין ותעשייה וכמובן יצוא.

 

בראש חברת הענק המצליחה הזו, עומד כיום גל סגל, בנו של המייסד אריה סגל, שהלך לעולמו ב-2008. רצה הגורל וגל הוא רוכב אופניים וטריאטלט מושבע. וכמו רוכבים רבים שצינורות אלומיניום מעסיקים אותם מרבית היום - גם גל ראה בעיני רוחו את האפשרויות הטמונות במחסן ענק בו ממוקמים מדפים ועליהם 7,000 סוגי פרופילים שונים.

 

 

וכך, כשכל חומרי הגלם תחת ידיו ולצידו צוות מיומן של חרשי ברזל ואנשי מקצוע - הדרך לשלדת אופניים ראשונה מעשה ידיו להתפאר, הייתה קצרה למדי. מאז אותה שלדה ניסיונית ראשונה יוצרו שלדות רבות בבית סגל. בגיאומטריות רבות, תחת רגלי רוכבים רבים, ועם מגוון עצום של צינורות שונים. כיום, שנים ארוכות אחרי אותו ניסיון מוצלח ראשון, יש כבר קו מוצרים יציב, וקצב היצור עומד על כ-300 שלדות בשנה. כולן כמובן מיוצרות בעבודת יד, כולן מתחילות את דרכן במפעל שבקריות.

 

שלדות האופניים של סגל מיוצרות מחומר פחות מקובל בקרב תעשיית הדו-גלגלי, מגנזיום, שמקורו כחומר ליצור שלדות האופניים ארוכה ומפותלת. אבל בסיכומו של דבר נבחר המקור הטוב ביותר למגנזיום – ים המלח, שעד לא מזמן היה ספק המגנזיום המרכזי של פולקסווגן. לאלובין ניסיון רב בעבודה עם מגנזיום – גם כספקית ליצרניות רכב, וליצרניות "בוטיק" לאופניים כמו אלסוורת' האקזוטיים מארה"ב.

 

מגנזיום אינו חומר שקל לעבוד איתו. הוא מאד נוקשה, דורש ריתוכים והלחמות מאד מדוייקות וטיפול קפדני נגד חלודה. חומר הגלם הגיע במקורו מים המלח (ורק לאחרונה עברו לספק סיני, אחרי שמפעל המגנזיום הפסיק לייצר את הסגסוגת הרצויה), והוא מותך ליצירת גלילי מגנזים במשקל של כ-300 ק"ג. מספיק לכמעט 300 שלדות אופניים. מכאן התהליך מזכיר את זה של פרופילי האלומיניום: מעבר דרך סדרה של מכבשים עד שמתקבל הפרופיל – בעצם הצינור במקרה הזה – בקוטר ובחתך הרצויים. ויש המון סוגי צינורות – תלוי במשימה. למשל תומכות השרשרת בעלות עובי דופן שונה כדי לעמוד בעומסים. צינורות השלדה בעלי חתך המשתנה לאורכם, תושבות הכבלים מכורסמות ב-CNC מגוש מגנזיום ושוקלות כשישה גרם האחת ועוד ועוד.

 

המשך התהליך נעשה בעבודת יד, בתהליך יצור המוכר מכל סדנת עילית. מסדרים את הצינורות החתוכים בתבנית מדוייקת - המכונה JIG - ומרתכים את הכל יחד. זה נשמע הרבה יותר פשוט מהמציאות, כי נדרש אמן כדי להפיק שלדה מושלמת - ישרה עם ריתוכים להתגאות בהם. בפעם היחידה שבה אני ניסיתי לרתך, זה נגמר במפל של ניצוצות וחור די משמעותי בצינורות שניסיתי לחבר...

 

 

לבסוף עוברת השלדה גימור וצביעה, ומותקנים עליה הרכיבים הנדרשים כדי להופכה לאופניים מושלמים. וזה כולל טיפול נגד חלודה – אז מתקבל הצבע הירקרק האופייני למגנזיום – ומייד נפרדים מהגוון הזה עם צביעה לפי הזמנת הלקוח. הגמישות בשלב הזה רבה מאד, ואפשר לבחור כמעט כל צבע וכמובן את הכיתוב שיעניק את הטאץ' האישי. אפילו נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, קיבל זוג אופני סגל אשר יוצרו במיוחד עבורו (והוא היה מספיק נחמד לשלוח בחזרה צילום שלו רכוב עליהם במדשאה של הבית הלבן).

 

סגל אינם יצרני האופניים היחידים המשתמשים במגנזיום ליצור שלדות כביש, אבל כן היחידים אשר מפיק ממנו גם שלדות לאופני הרים. למגנזיום תכונות אשר מקנות לו יתרונות על פני שלדות אלומיניום או סיבי פחם, והוא נחשק על-ידי בוני שלדות עילית. 

 

בסגל מודים שחבלי הלידה של שלדת ההרים היו קשים למדי. אבל למרות ש"מבינים" מספידים את המגנזיום כחומר ראוי לשלדות אופניים, יש משהו מיוחד ברכיבה על החומר הזה. היום מדובר על הדור השלישי של השלדות האלו (לכביש ולשטח), והאופניים חשים "חיים" ומחוברים יותר משלדות סיבי פחם, מעט קלים יותר וסופגים אנרגיה טוב יותר מאלו על בסיס שלדות אלומיניום. הם גם פחות יקרים משלדות טיטאניום. בהיצע כרגע שלושה דגמים של אופני כביש ודגם אחד של אופני הרים, עם זנב קשיח וגלגלי "29.

 

שלדת הקלאסיק הייתה בפיתוח במשך כמעט עשור – אשר במהלכו רכבו עליה אלופי עולם ורוכבים מקצועיים רבים, מהם קיבלה סגל את המשוב ההכרחי ליצור שלדה "קלאסית", אשר שומרת על מבנה פשוט אך מספקת את התכונות הטובות ביותר לרכיבת כביש. ויש גם שלדה קומפקטית ושלדה נמוכת חרטום למקצים נגד השעון וטריאטלון. לצד השלדות האלגנטיות של אופני הכביש, גם חובבי השטח יכולים ליהנות משלדת מגנזיום קלילה-אך-איתנה.

 

 

הדרך מהמגנזיום לזהב עוברת דרך הרגליים של פרדי קלר ההולנדי, אשר זכה באליפות העולם של ה-UCI בקיץ שעבר. קלר בן ה-53, ירכב על שלדת סגל שיוצרה במיוחד עבורו, ולפי העדפותיו. קלר זכה בארבע מדליות זהב ב-2011 ועוד רגלו נטויה. בנוסף, קבוצת STMA ההולנדית תרכב כולה על אופני הכביש של סגל בעונת התחרויות של 2012.

 

אחד היתרונות המשמעותיים של סגל בישראל – מתוקף היותם כאן אצלנו – היא האפשרות לבנות שלדה התפורה לפי מידה. אם תרצה בכך יגיע אליך מומחה להתאמת האופניים, ימדוד את גופך, ויחד עם דרישותיך תיוצר שלדה מתאימה. זאת, יחד עם צביעה לפי הזמנה, יהפכו את האופניים לפריט ייחודי שאין שני לו.

 

במפתיע, העלות לא בשמיים: 6,300 שקל לשלדה ועוד כ-1,200 שקל למדידה וההתאמה האישית – לאופני כביש. בתחום השטח, יעלו אופני ההרים כ-9,000 שקל – תלוי בקיט האביזרים שתבחרו לתלות על השלדה.

 

לאתר של רוני נאק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המוצר המוגמר
המוצר שבדרך
מגנזיום כחומר גלם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים