שתף קטע נבחר

המל"ט הענק של חיל האוויר התרסק ליד גדרה

לא היו נפגעים, ייבדק אם ניתן להציל משרידי ה"איתן", כלי הטיס הבלתי מאויש הגדול ביותר בצה"ל, שהפך לאחרונה מבצעי והיה בטיסת ניסוי. "ראיתי מין מטוס שהחל לצלול בלי שליטה", סיפר ל-ynet עד ראייה. "כנף אחת נפלה, הוא התרסק והייתה להבה ענקית"

התרסקות כואבת למל"ט הענק של חיל האוויר: כלי טיס בלתי מאויש מסוג "איתן" התרסק הבוקר (יום א') בטיסת ניסוי סמוך למושב יסודות, ליד גדרה. לא היו נפגעים. כוחות צבא הגיעו למקום. היקף הנזקים בעקבות ההתרסקות עדיין לא ידוע, אבל ברור שהנזק קשה. ייבדק מה ניתן להציל משרידי המל"ט, הגדול ביותר שבידי צה"ל.

 

זירת ההתרסקות  (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
זירת ההתרסקות (צילום: אבי רוקח)

 

ההתרסקות אירעה במהלך ניסוי של התעשייה האווירית. המל"ט המריא מבסיס תל נוף, שם גם אמור היה לנחות. צוות חקירה משותף לחיל ולתע"א הוקם לצורך בדיקת נסיבות המקרה, ועדיין לא ברור אם הייתה תקלה טכנית או טעות אנוש של המפעילים.

 

ה"איתן" על מסלול ההמראה. ייבדק מה ניתן להציל (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ה"איתן" על מסלול ההמראה. ייבדק מה ניתן להציל(צילום: רויטרס)

 

יקיר תושב הדרום, עשה דרכו למילואים על כביש 7 מגדרה לכיוון כביש 6. "ראיתי מעין מטוס בשמיים ולפתע הוא החל צולל למטה ומסתובב בלי שליטה", הוא סיפר ל-ynet. "מיד הבנתי שמשהו לא בסדר ושהוא הולך להתרסק, תוך כדי צלילה כנף אחת נפלה לו, ואז תוך שניות הוא התרסק לרצפה והייתה להבה ענקית. עלה עשן בהתחלה אבל תוך כמה דקות זה נפסק".

 

"הוא היה גדול, וחשבתי שמדובר במשהו צבאי, כי היו לו שני זנבות מחוברים מאחור, שלא מאפיינים מטוס אזרחי", הוסיף יקיר. "התקשרתי לכיבוי אש, אבל תוך שלוש דקות כבר היה מסוק באוויר, אז הבנתי בוודאות שזה כלי צבאי. זה קצת מבהיל - מראה של פעם בחיים שאני מקווה שלא אתקל בו עוד".

 

מחסומי משטרה ליד מקום ההתרסקות (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
מחסומי משטרה ליד מקום ההתרסקות(צילום: אבי רוקח)

 

חזי אייזן, המתגורר במושב חפץ חיים הסמוך, סיפר ל-ynet על פיצוץ חזק וחרושת שמועות בעקבותיו. "ישבתי בתוך המשרד ושמעתי פשוט בום, המחשבה הראשונה הייתה שזה מטוס ריסוס מתוך הרבים שמסתובבים פה או מטוס צבאי מאחד משני שדות התעופה הצבאיים שיש כאן באזור. זה היה פיצוץ חזק לגמרי".

 

מוטת כנפיים: 26 מטרים

ה"איתן" נכנס ממש לאחרונה לפעילות מבצעית, כשנה וחצי אחרי  שנמסר להכנות ובדיקות אחרונות בטייסת החדשה. בעבר פורסם כי הוא נועד לתת מענה גם לזירות "מעגל שלישי" - ובהן איראן וסודן. לאחרונה דווח שצרפת מעוניינת לרכוש מספר מל"טים מסוג זה מהתעשייה האווירית.

 

ה"איתן" אמור לטוס מבלי שיזוהה מהקרקע, למרות ממדיו החריגים: מוטת כנפיים של 26 מטרים ואורך של 14 מטרים - יותר מפי שניים מ"שובל", שנחשב לגדול ביותר בחיל האוויר כיום. הוא יוכל לטוס עד 20 שעות ברציפות במהירות של 143 קשר (כ-260 קמ"ש), לגובה מקסימלי של 41 אלף רגל. משקלו 5 טונות.

 

"בהתחלה חשבנו שזה מטוס ריסוס". ליד מקום ההתרסקות (צילום: חזי אייזן) (צילום: חזי אייזן)
"בהתחלה חשבנו שזה מטוס ריסוס". ליד מקום ההתרסקות(צילום: חזי אייזן)

 

בעבר אירעו כמה מקרים של התרסקויות כלי טיס בלתי מאוישים. בעקבות תקלה טכנית התרסק בינואר 2007 מזל"ט מעל שמי רצועת עזה, באזור העיירה בית חנון. מרגע ההודעה השמיעו הפלסטינים קריאות שמחה במסגדים ברצועה וטענו כי כלי הטיס בידיהם וכי יציגו תיעוד לכך. כעבור מספר שעות פורסמו באתר החמאס תמונות בהן נראים חמושים ליד מה שנראה כמזל"ט של צה"ל. 

 

חודשיים קודם לכן התרסק מזל"ט אחר מעל שמי הנגב המערבי וחלקים ממנו נפלו באזור נתיב העשרה, סמוך לגבול עם רצועת עזה. המזל"ט טס באזור במסגרת הפעילות המבצעית שעורכים כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה ותפקידו היה אספקת תמונה אווירית והיבטים מודיעניים נוספים. בצה"ל הבהירו גם אז כי הסיבה להתרסקות היא תקלה טכנית ולא ירי מן הקרקע כלפי המזל"ט.

 

גם במהלך מלחמת לבנון השנייה התרסק מזל"ט בדרום לבנון וחיל האוויר דאג לפוצץ אותו,

 על מנת שלא להשאיר בשטח את חלקיו. אירועים דומים התרחשו גם בשנת 2005 בצפון הארץ ובגדה.

 

השימוש במזל"טים (או בשמם האחר כטב"מים - כלי טיס בלתי מאוישים) הפך לאמצעי שכיח ביותר בצה"ל בשל תכונותיו המודיעיניות ויכולתו לספק תמונת וידאו איכותית מדויקת בכל רגע נתון. בנוסף, קוטנו מפחית את הסיכוי לפגיעה בו מצד האויב והשימוש בו זול לאין שיעור מהפעלת כלי טיס מאויש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זירת ההתרסקות, הבוקר
צילום: אבי רוקח
אזור ההתרסקות, הבוקר
צילום: חזי אייזן
מומלצים