שתף קטע נבחר

חשיפה: עשרות מצלמות אכיפה בנתיבי אוטובוסים

אחרי מצלמות דיגיטליות לאכיפת מהירות, מגיעות מצלמות אכיפה מתקדמת גם לנתיבי התחבורה הציבורית. עקפתם את הפקק בנתיב אסור לנסיעה? הקנס יגיע אליכם תוך שלושה ימים

נוהגים להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית נגד החוק? עשרות מצלמות אכיפה בדרך. ל-ynet נודע כי במשרד התחבורה ואגף התנועה הוחלט על פריסת עשרות מצלמות חדשות, במטרה להגביר משמעותית את האכיפה נגד נהגים שנוסעים בניגוד לחוק בנתיבים הייעודיים. על-פי התכנון, מצלמות האכיפה הדיגיטליות יוצבו בכל הנת"צים ברחבי הארץ. בימים אלה נערכים במשרד התחבורה ואגף התנועה לקראת פרסום המכרז לרכישה והתקנה של המצלמות.

 

רוצים לדעת הכל על המצלמות החדשות? כנסו-כנסו

 

נתיב התחבורה הציבורית בכניסה לירושלים (צילום: מישל דור) (צילום: מישל דור)
נתיב התחבורה הציבורית בכניסה לירושלים(צילום: מישל דור)

 

על-פי נתוני אגף התנועה, כיום פועלות רק שש מצלמות אכיפה בנת"צים: אחת בתל-אביב, שתיים בירושלים ושלוש בחיפה. עם זאת, ב-2011 הפיקו המצלמות כ-20 אלף דו"חות לנהגים, כאשר הקנס בגין נסיעה לא חוקית בנת"צ הוא 250 שקל. לפני כשלושה חודשים ביקש משרד התחבורה את אישור ועדת הכלכלה לתקנה חדשה, לפיה יוכפל הקנס ל-500 שקל. אלא שהתנגדות הוועדה להגדלת הקנסות בגין שורת עבירות אחרות, הביאה למשיכת הבקשה ודחיית העלאת הקנס.

 

זיהוי באמצעות לוחית רישוי

האכיפה בנת"צים באמצעות מצלמות דיגיטליות מבוססת על טכנולוגיה מוכרת: המצלמות מזהות את כלי הרכב באמצעות צילום של לוחית הרישוי (LPR, ר"ת: License Plate Recognition). לאחר מכן, מבצעת המערכת השוואה של הלוחית המצולמת עם מאגר כלי הרכב הציבוריים, המורשים לנסוע בנת"צ. כאשר נמצא כלי רכב שאינו מורשה לנסוע בנת"צ, מועבר תיעוד העבירה לאישור על-ידי קצין משטרה.

 

משרד התחבורה ואגף התנועה בוחנים את השימוש בטכנולוגיה מאז 2008, אז הותקנה מצלמת אכיפה ראשונה בפינת הרחובות יהודה המכבי ודרך נמיר בתל-אביב. לאחר שהכתירו את שלב הפיילוט כהצלחה, הורחב השימוש במצלמות לשתי ערים נוספות - ירושלים וחיפה.

 

כך נראית תמונה שמפיקה מצלמת נת"צ (באדיבות אגף התנועה) (באדיבות אגף התנועה)
כך נראית תמונה שמפיקה מצלמת נת"צ(באדיבות אגף התנועה)

 

על-פי הנחיות שפרסם בעבר אגף התנועה, התקנת המצלמות נעשית רק בנת"צים שבהם מותרת תנועה "ישרה" - אין בהם השתלבות של תנועה או מקומות המיועדים לעצירת כלי רכב פרטיים. בנתיבים שבהם מבוצעת אכיפה גם אסורה תנועה של כלי רכב פרטיים המסיעים מספר נוסעים, וזאת בניגוד לחלק מהנת"צים - שבהם מותרת נסיעת כלי רכב עם ארבעה נוסעים.

 

למען תושבי הפריפריה

רבים רואים בהגברת האכיפה בנת"צים אמצעי חשוב לשיפור רמת השירות בתחבורה הציבורית. כיום, מבוצעת אכיפה מועטה בלבד במרבית הנת"צים בארץ, ולכן נאלצים אוטובוסים לחלוק את הנתיבים הייעודיים עם כלי רכב פרטיים, שמאטים את מהירות נסיעתם. כך מתארך זמן הנסיעה באוטובוסים, ונפגעת יכולתם לעמוד בלוחות הזמנים שמפרסמות חברות התחבורה הציבורית.

 

במשרד התחבורה סבורים כי הרחבת רשת הנת"צים והגברת האכיפה בנתיבים הקיימים, יועילו רבות לכל משתמשי התחבורה הציבורית - ובעיקר תושבי הפריפריה. בכיר משרד הסביר באחת מוועדות הכנסת כי "מה שניתן לשפר (משמעותית) אלה הן העדפות לתחבורה ציבורית ברשת הכבישים הקיימת, שם ניתן להקל על תושבי הפריפריה את החדירה ללב המטרופולינים באופן מיידי ובמשאבים קטנים... כמו (באמצעות) נת"צים. אני חושב שזאת מילת המפתח שתוך שנה-שנתיים אפשר (יהיה) לנסוע בנת"צ, ולקצר את זמן ההגעה ללב המטרופולין".

 

 (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)

 

עם זאת, ראוי לזכור כי רק בחלק קטן מהכבישים בישראל יש כיום נת"צים, וגם אלה הקיימים אינם יוצרים "רשת" - שכן לרוב הם אינם מחוברים, ולכן לא מאפשרים נסיעה רצופה של אוטובוסים. בנוסף, מומחי תחבורה סבורים כי הנת"צים הקיימים אינם מנוצלים כראוי, ויש לאפשר את הנסיעה בהם גם לכלי רכב המסיעים שניים או שלושה נוסעים - כמו שנעשה במדינות רבות אחרות. בחלק מהמדינות, למשל קליפורניה, מותרת הנסיעה בנת"צים גם לכלי רכב "ידידותיים לסביבה", כמו למשל כאלה המונעים בגז טבעי או בעלי הנעה חשמלית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצלמת אכיפה בנת"צ בתל-אביב
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים