שתף קטע נבחר

התגעגעתם? עובדי הרכבת שוב מאיימים לשבות

סיום שביתת עובדי ההסתדרות נתן את האות לבכירי ועד עובדי הרכבת, המאיימים שוב בהשבתה. ארבעה קטרים חדשים הושבתו כבר היום (א'), ותוך 48 שעות מתוכננים שיבושים קשים בכל פעילות הרכבת

משביתה לשביתה: עובדי רכבת ישראל החלו במפתיע לשבש היום את תנועת הרכבות, ומאיימים להחמיר את השיבושים ביום שלישי. ועד עובדי הרכבת הודיע היום (א') להנהלת החברה, כי בכוונתו לשבש את תנועת הרכבות בתוך 48 שעות. בהנהלה אומרים כי יו"ר הוועד, גילה אדרעי, הבהירה כי העיצומים ננקטים כמחאה על ההחלטה לבצע עבודות תחזוקה במאות קרונות חדשים באמצעות היצרנית, חברת בומברדייה. בנוסף, החל מהבוקר משבית הוועד ארבעה קטרים, ובכך גורם לשיבושים בתנועת הרכבות.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

היכונו למראות המוכרים - רכבת סגורה (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
היכונו למראות המוכרים - רכבת סגורה(צילום: הרצל יוסף)

 

בהנהלה גם אומרים כי הוועד החליט להשבית החל ממחר (ב') את הקו בין ראשון לציון והוד השרון. לטענת בכירים בהנהלת הרכבת, השבתת הקו מגיעה כתגובה על מינוי מנהל תחנה שלא על דעת הוועד. בהנהלה מוסיפים כי ההחלטה להשבית היום את ארבעת הקטרים החדשים, מגיעה במחאה על ליקויים לכאורה בהכשרת הנהגים

 

תגובת ההנהלה לצעדי הוועד חריפה: "צר לנו על כך שיו"ר הוועד ממשיכה לפגוע בשירות לציבור הרחב, בכל עת שמתקבלת החלטה שאינה תואמת את דעתה, וזאת במקום לנהל מו"מ ענייני. מהלכים אלו מצעידים את רכבת ישראל אחורנית, ומסכלים את מימוש השקעות העתק בתוכנית הפיתוח".

 

מנגד, בוועד העובדים זועמים על טענות ההנהלה. "מנכ"ל הרכבת משקר, ועצר מיוזמתו את הוצאתם של קטרים חלופיים במקום אלו שהושבתו. זו הסיבה לשיבושים", כך אומרים בוועד, ומוסיפים כי "בימים האחרונים בוצעו מינויי קרובים, כולל קרובי משפחה - בניגוד לנהלים". בוועד גם מאשימים את ההנהלה במסע הכפשה נגד העובדים, שנועד להחלישם ולפגוע בתדמיתם הציבורית.

 

המריבה על התחזוקה

בחודשים האחרונים מתנהל בין הוועד והנהלת הרכבת סכסוך מתוקשר וחריף, בעניין העברת עבודות התחזוקה במאות קרונות החדשים לידי היצרנית. בין הצדדים מתנהל משא ומתן בניהול יו"ר הרכבת, אורי ויוגב, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני. לדברי מקורבים לנושא, הפערים בין הצדדים משמעותיים, ואינם צפויים להיפתר ללא התערבות של הדרג הפוליטי - שר התחבורה, ישראל כץ, ושר האוצר, יובל שטייניץ.

 

בהנהלת הרכבת ובמשרד האוצר טוענים כבר תקופה ארוכה כי ביצוע עבודות התחזוקה על-ידי היצרנית היא הדרך היחידה שבה תוכל החברה להתמודד עם הגידול הצפוי בכמות הקרונות. עוד אומרים שם כי רמת התחזוקה כיום, כפי שהיא מבוצעת על-ידי עובדי החברה, אינה גבוהה מספיק, וכדי לשפר את הבטיחות ורמת השירות יש להעביר את עבודות התחזוקה בקרונות החדשים לידי היצרנית.

 

מנגד, בוועד טוענים כי המהלך הוא צעד ראשון בדרך להפרטת הרכבת. בהסתדרות תומכים בעמדת הוועד, ומסבירים כי העברת עבודות התחזוקה תאפשר לממשלה להכניס "עובדי קבלן" לרכבת ישראל. עם זאת, יש לציין כי על-פי המתווה המוצע, העובדים שייבצעו את התחזוקה באותם קרונות יועסקו על-ידי חברת בומברדייה, ולא יהיו עובדי קבלן. בנוסף, ביצוע עבודות תחזוקה על-ידי חברות חיצוניות הוא נוהל מקובל ברכבת, שכלל אינו חדש.

 

"זה הכל פוליטיקה"

נהג קטר ותיק ברכבת דוחה היום את טענות הוועד בעניין ליקויים לכאורה בהכשרת נהגים. "זה פשוט לא נכון", הוא אומר ל-ynet. "ההכשרה הייתה מצוינת, וכל החומר הועבר בצורה ברורה". לדבריו, השבתת הקטרים מגיעה על-רקע מינוי מנהל חדש לאחת מתחנות הרכבת. "זה הרי הכל פוליטיקה. לא נתנו לה למנות את המקורב שלה, ועכשיו אנחנו צריכים לסבול בגלל זה".

 

מקור בחברה מסכים עם הדברים, ומציין כי ההחלטה להשבית את הקטרים מגיעה לאחר שהם כבר פעלו בשבועות האחרונים. "היא (יו"ר הוועד, ש.ה) רק מחפשת לקפוץ על מציאות", אומר המקור ל-ynet. "הדבר שהכי הרגיז אותה היא שמינו מישהו לנהל את התחנה ביבנה שלא היה המקורב שהיא ניסתה לקדם".

 

יש לציין כי בוועד אומרים כי סיפקו פתרון חלופי לקטרים המושבתים, בדמות קטרים אחרים, אך בהנהלה החליטו למנוע מהם מלהפעיל אותם. בוועד טוענים כי הסיבה לכך היא מאבקי כוח שמנהל מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, שנועדו ליצור דה-לגיטימציה לוועד ולעובדים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שביתת הרכבת בשבוע שעבר
צילום: בן קלמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים