שתף קטע נבחר

ניקולס קייג': "דרמות איכותיות? צריך לאכול"

איך קרה שניקולס קייג' מוצא את עצמו בגיל 48 מככב רק בסרטי אקשן? המצב הכלכלי הרעוע מחייב אותו להתפשר על תפקידים. ב"גוסט ריידר 2: רוח של נקמה" הוא לפחות נהנה: "זה מאפשר לי להיות אלים, בלי להיות אחראי לכך", הוא אומר. ראיון בלעדי

ב-1982 חזינו לראשונה בפניו המאירות של ניקולס קייג' על המסך הגדול. זה קרה בקומדיית המתבגרים "נעורים בקצב מהיר" ("Fast Times at Ridgemont High"), בה הופיע לצד שון פן. רק נעורים בקצב מהיר? נראה כי כיום - 30 שנה אחרי - קצב העשייה של השחקן בן ה-48 גבוה מתמיד, ובאופן משמעותי. מבחינת כמות הפרויקטים, השנה האחרונה היתה הפוריה ביותר בקריירה הארוכה שלו.

 

 

ניקולס קייג' בן ה-18 ב"נעורים בקצב מהיר" ()
ניקולס קייג' בן ה-18 ב"נעורים בקצב מהיר"

 

"עונת המכשפה", "מרדף עצבני", "רודף צדק" ו"הסגת גבול" הם כולם פרי עבודה מאומצת של קייג' בתקופה האחרונה - הספק נאה ללא ספק, אבל לא צריך להיות מבקר קולנוע מעמיק במיוחד כדי להבחין בכך שכל הסרטים האחרונים של הכוכב ההוליוודי הם מותחנים או סרטי פעולה. כזה הוא גם הפרויקט האחרון שלו, "גוסט ריידר 2: רוח של נקמה" - סרט ההמשך ל"גוסט ריידר" מ-2007.

 

גוסט ריידר, למי שלא מכיר, הוא כינויו של גיבור על מיוסר מהקומיקס של מארוול, שנוצר בהשראת "פאוסט" של גתה. מדובר בגלגול שטני בעל כוחות על של האופנוען ג'וני בלייז, אשר עשה עסקה מפוקפקת עם השטן, שגוררת מעין פיצול אישיות (שכל כך אופייני לסופר-הירו). בלייז מחלק את חייו בין דמותו האנושית החביבה לזו הדמונית, כשהוא עולה בלהבות וראשו הופך לגולגולת בוערת. למזלנו, הוא מנצל את כוחותיו לטובת בני האנוש, כדי למרוד בפטרונו מהגיהנום.

 

"אני אוהב לשחק בסרטי פנטזיה כי זה מאפשר לי להיות אלים, בלי להיות אחראי לכך", מסביר קייג' את חיבתו לז'אנר בראיון ל-ynet. "בסופו של דבר האלימות בסרטים הללו היא מטאפורה, וזה ברור לקהל. זה לא מציאותי, וברור שהאנשים שמתים אינם מתים באמת. זה אחרת בסרטים ריאליסטים, שבהם יש לא פעם ניצול של אלימות בוטה - יש בכך בעיה מוסרית. במקרה של סרטי הפנטזיה, האלמנטים העל-טבעיים מדגישים כי הזוועות אינן לקוחות מהעולם שלנו".

 

רק בגלל הרוח

ובכן, בניגוד ל"גוסט ריידר" הראשון, שהיה מרוכך ומבודח תחת ידיו של הבמאי מארק סטיבן ג'ונסון, ב"רוח של נקמה" יש לקייג' הזדמנות להיות אלים ואנרגטי עוד יותר. לטענתו, זה השתלב עם תפיסת הבמאים מארק נוולדיין ובריאן טיילור, שהופקדו על הפרויקט וביקשו להובילו בדרך אל הגיהנום - עם או בלי כוונות טובות. קייג' סייע להם בכך, וכך גם שותפיו לקאסט: קיארן הינדס (בתפקיד השטן), אידריס אלבה, כריסטופר למברט ו-ויולנטה פלסידו.

 

ניקולס קייג' כגוסט ריידר. לא יורד מהאופנוע ()
ניקולס קייג' כגוסט ריידר. לא יורד מהאופנוע

 

"הסרט הנוכחי שונה בתכלית מהסרט הראשון מכל בחינה שהיא", קובע קייג'. "כשצילמנו את הסרט הראשון, מארק סטיבן ג'ונסון רצה ליצור סרט משעשע, שיהיה מתאים לצפייה לכל המשפחה. זה התחיל כעיבוד לפאוסט, אבל עוצב כאגדה של דיסני. דאגנו שזה לא יהיה מפחיד מדי.

 

"ב'רוח של נקמה', רצינו להמציא את הדמות של גוסט ריידר מחדש. מארק נוולדיין ובראין טיילור משכו אותו לכיוונים אפלים יותר. יותר מרושע ומפחיד. זה הסטייל שלהם", מסביר השחקן וחולק חוויות מהצילומים שנערכו ברומניה וטורקיה: "הם ממש היו מוכנים להסתכן בשביל להשיג את האווירה שאותה רצו ליצור. כך למשל במקרה של נוולדיין, שהעמיד את עצמו בסכנה על הסט, כשנגרר עם המצלמה על ידי אופנועים בעוד שמסביב יש פיצוצים ואש".

 

ומה לגבי החלק שלך? היו סיכונים?

 

"בריאן טיילור עבד איתי הרבה על עיצוב מחדש של הגיבור, והוא ממש רצה שאני אשחק את הדמות הראשית בכל הגלגולים שלה - גם בזה של גוסט ריידר. זאת בניגוד לסרט הראשון, בו החליף אותי פעלולן בחלק מהצילומים. הכוונה היתה להפוך את הדמות שלו למעין מלאך מוות, יצור שטני ומיוסר, שנושא על גבו טראומה מהעבר ומביא עמו חורבן".

 

הפנים מכוסות בעבודת הגרפיקאים, אבל זה עדיין קייג' ()
הפנים מכוסות בעבודת הגרפיקאים, אבל זה עדיין קייג'

 

כיוון שקייג' נדרש לגלם הפעם את שני הגלגולים של הגיבור - כג'וני בלייז האנושי, וכגוסט ריידר המפלצתי - היה עליו לשמור על גמישות, כשהוא נע הלוך וחזור בין שתי הדמויות המנוגדות. "כדי להגביר את האימפקט בקטעים בהם שיחקתי את גוסט ריידר, צבעתי את פני בלבן ושמתי על עיני עדשות מגע שחורות", הוא מספר, "זה הקנה לי מראה מפחיד. אולי לא רואים את זה על המסך, אבל על הסט זה גרם לאנשים לפחד, וכך יצר את האווירה המתאימה לצילומי הקטעים הללו".

 

איך שומרים על אחידות כשאתה מגלם שתי דמויות שונות באותו גיבור?

 

"הייתי מודע לזה שלא תראו את הפנים שלי על המסך בדמות של גוסט ריידר, אבל הבעות פנים הן רק חלק קטן מדרכי ההבעה של בני האדם. יש משמעות גם לשפת הגוף, והקדשתי לנושא הזה המון מחשבה. רציתי שהוא (גוסט ריידר) יהיה חסר חוקיות. לפעמים הוא זז כמו קוברה מצד לצד, כאילו כדי להפנט את הקורבנות שלו, ולפעמים הוא נע קדימה כדי לתקוף".

 

ניקולס קייג' הוא גם ג'וני בלייז ()
ניקולס קייג' הוא גם ג'וני בלייז

 

על פי קייג', בסצינות בהן הוא נראה על המסך בפניו כג'וני בלייז, היתה לו הזדמנות להכניס תוכן דרמטי ואף קומי כדי להקליל את האווירה המתוחה. "הדמות של ג'וני בלייז היא מבחינתי הזדמנות ליצוק קצת הומור בסרט", הוא מסביר. "ג'וני יהיה הרבה יותר סרקסטי בסרט הזה, זה יהיה הומור שחור של בן אדם שמנסה להתמודד עם הטראומה הקשה שלו, עם הקללות שהוטלו עליו. הציניות מפחיתה את הכאב".

 

קללה וכלכלה

ציניות היא גם הדרך בה קייג' נוטה להתמודד עם הקללות שמלוות אותו בתקופה האחרונה. ב-2009 נחשף כי השחקן הסתבך עם מס הכנסה, ולבסוף הוא נדרש לשלם על פי הדיווחים לרשויות המס חובות וקנסות בסך כולל של כ-18 מיליון דולר - אסון כלכלי אפילו עבור כוכב במעמדו.

 

אם התפלאתם, איך קייג' - שזכור לטובה מסרטי איכות כמו "ראסטי ג'יימס" (1983), "בירדי" (1984) "בייבי אריזונה" (1987), "מוכת ירח" (1987), "לב פראי" (1990), "זנדלי" (1991) "קון אייר" (1997), "עימות חזיתי" (1997), "אדפטיישן" (2002) ועוד - הפך בשנים האחרונות לכוכב להשכרה במותחנים וסרטי אקשן מדרג נמוך, כנראה תמצאו את התשובה במצבו הכלכלי השברירי. בראיון, קייג' אף מוכן לדבר על כך בגילוי לב מפתיע.

 

ניקולס קייג' ב"לב פראי" של דיוויד לינץ' מ-1990 ()
ניקולס קייג' ב"לב פראי" של דיוויד לינץ' מ-1990

 

"אני עושה לפעמים סרטים עצמאיים, אבל זה נכון שהסרטים האחרונים שלי היו ברובם מותחנים וסרטי פעולה", הוא מודה. "הייתי רוצה לעשות יותר דרמות, אבל המציאות היא שיש היצע גדול הרבה יותר של מותחנים, ויש לי צורך גדול לעבוד כדי שאוכל לקיים את עצמי. לא תמיד קל למצוא עבודה בתעשייה הזאת ולא תמיד יש לי האפשרות להיות בררן".

 

אז אתה לא יכול להרשות לעצמך לבחור תפקידים?

 

"אני יכול להגיד שאני לא אקח על עצמי תפקיד שלא מעניין אותי. תמיד צריך להיות חיבור כלשהו לסיפור ולדמות, אבל בסופו של דבר אני צריך לעבוד".

 

וורקוהוליק בכפייה

למזלו של קייג', שמו הטוב לא נפגע בכל הנוגע לאטרקטיביות שלו אצל המלהקים השונים בהוליווד. הוא אינו יושב חסר מעש בביתו שבניו אורלינס, העיר איתה הוא מזוהה כל כך. בניגוד ל"גוסט ריידר 2", שצולם כאמור בדרום מזרח אירופה, "מרדף עצבני" ו"רודף צדק" אף צולמו בקרבת מקום, במדינת לואיזיאנה. אנשי מס הכנסה אולי לא אוהבים אותו, והצופים כבר איבדו עניין, אבל בכל הנוגע למפיקים ובמאים, הם ממשיכים לספק לו עבודה. וזה מה שחשוב כרגע.

 

ניקולס קייג'. צרות בכותרות (צילום: MCT) (צילום: MCT)
ניקולס קייג'. צרות בכותרות(צילום: MCT)
 

 

"כשאתה עושה סרטים, אתה עושה את זה קודם כל בשביל המימוש העצמי - לא בשביל פרסים ולא בשביל תשבוחות", הוא מצהיר. "אני חושב שאסור להקשיב למה שאנשים אומרים, אלא למה שהלב שלך אומר. מצד שני, יש לך

מחויבויות בעולם האמיתי וניסיון החיים מזכיר לך את זה. אתה צריך לאכול, ובגלל זה חייבים להמשיך לעבוד. אם אני לא יכול למצוא תפקידים טובים, אז צריך להתפשר. למרות שכאמור, לא אקח תפקיד שאיני מרגיש איתו בנוח".

 

שגרת העבודה הזאת לא מתישה אותך?

 

"יש לי משפחה להאכיל, יש לי צרכים כלכליים ואני מנסה לעמוד בהתחייבויות שלי. למזלי, התברכתי בכך שעדיין יש הצעות. במהלך השנים גיליתי שככל שאני עובד יותר, כך אני חד יותר. אם אני לא שומר על שגרת עבודה, אני עלול להיתקע ולהחליד. כשיש לי הרבה פרויקטים, זה קל יותר. אני שומר על כושר".

 

ניקולס קייג' בניו יורק. המעריצים שומרים על נאמנות (צילום: MCT) (צילום: MCT)
ניקולס קייג' בניו יורק. המעריצים שומרים על נאמנות(צילום: MCT)

 

אם היית יכול לבחור בעצמך, איזה סוג של סרטים היית רוצה לעשות?

 

"הייתי רוצה להשתתף בסרטי אימה, שזה דבר שמאוד מעניין אותי בזמן האחרון, וגם סרטי מדע בדיוני. מסקרן אותי מאוד גם ז'אנר המיוזיקל - לשיר ולרקוד, זה דבר שיכול להיות מרתק עבורי".

 

ומה עם איזו חופשה?

 

"אני צריך לבוא ולבקר אתכם בישראל מתישהו בקרוב. חברים המליצו לי על כך. בינתיים, אני אסתפק בדרישת שלום לכל המעריצים שלי במדינה. אני מעריך את אהבתם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
ניקולס קייג'. כוחו במותניו
צילום: MCT
לאתר ההטבות
מומלצים