שתף קטע נבחר

הנמלים משותקים: "מכה אנושה, הפסדנו מיליונים"

היצואנים והיבואנים מתקוממים מול צעדי ועדי העובדים בנמלים, שמשביתים את הפעילות. "הלקוח שלי יעדיף להזמין בגרמניה או בצרפת ולא להסתבך איתנו עוד פעם. כל יום יש לעובדי הנמלים חגיגה, עם המשכורות שלהם לא הייתי פותח את הפה"

בגלל מאבקי הפנסיה של עובדי הנמלים, בעלי העסקים שמניעים את גלגלי המשק משותקים - ומפסידים: ההחלטה של ועדי העובדים בנמלי הים באשדוד, חיפה ואילת להשבית החל מהבוקר (יום א') את הפעילות, כבר פוגעת ביצואנים וביבואנים. הערב ידון בית הדין לעבודה בבקשת התאחדות התעשיינים להורות לשובתים לחזור לעבודה, ובינתיים מלינים נציגי החברות על "מכה אנושה".

  

עוד על השביתה בנמלי הים:

שביתה בנמלי הים; האוצר: הם סוחטים תוספות

הנמלים שובתים, בפרי הגליל אוספים שברים

 

העובדים הכריזו על השביתה לאחר שהמשא ומתן בעניין כספי הפנסיה שלהם שהתקיים אמש בבית ההסתדרות, לא הניב תוצאות. ההסתדרות כבר השביתה באחרונה את כל המשק ואת רכבת ישראל, ובמשרד האוצר אמרו ש"ההסתדרות וועדי העובדים שוב משתמשים בשביתה כדי לקדם אינטרסים אישיים וסחיטת תוספות שכר על חשבון ציבור משלמי המסים ותוך פגיעה בפעילות במשק".

  

יעקב דן, מנכ"ל חברת הסחר OLA, המשווקת סחורות מישראל לרחבי העולם, סיפר על פגיעה קשה לענף היצוא בכלל ולחברה שלו בפרט. "לצערי, אנחנו לא חזקים פוליטית. העבודה שלנו קשה פי כמה: אתה צריך קודם כול למצוא לקוח, להבטיח לו שלא תהיה מלחמה, שהמוצר שלך איכותי, שהמחיר שלך תחרותי, להיכנס איתו למשא ומתן ואם אתה מצליח, לרכוש אותו כלקוח ולהבטיח לו שהסחורה תסופק בזמן. אחרי שהקונטיינר שלך נתקע בנמל, זה פשוט אסון".

 

כדי להמחיש את הפגיעה שנוצרת בעקבות השבתת הפעילות בנמלים, ציין דן כי "השביתות בשנים האחרונות גרמו לכך שהחברה שלי איבדה לקוחות רבים. אם הסחורה שיש לנו בנמל לא תועמס בקרוב, זה יגרום להפסד של מאות אלפי שקלים באופן מיידי. מעבר לכך, אותו לקוח לא יקנה ממני שוב. גם הוא מפסיד את הלקוחות שלו ואומר לי 'אתם לא אמינים'. הוא יעדיף לעשות הזמנה בגרמניה או בצרפת ולא להסתבך איתנו עוד פעם. זה לא רק הפסד על שלושה ימי השבתה, אלא אבדן של מיליוני שקלים בעקבות עסקאות עתידיות שלא ייצאו אל הפועל".

 

"הקונטיינר נתקע בנמל, זה אסון". נמל אשדוד, היום (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
"הקונטיינר נתקע בנמל, זה אסון". נמל אשדוד, היום(צילום: אבי רוקח)

 

גם היבואנים סובלים מהשביתה. "זה שוב הגלגל הזה", אמר ל-ynet מנהל מפעל אלומיניום גדול, שמייצר סחורה גם עבור התעשיות הביטחוניות בישראל. "אני משכיר מחסנים נוספים ומוציא יותר כסף בשביל לא להיתקע בלי חומרי גלם. רק בגלל השביתות אני מחזיק רזרבות שפוגעות לי בתזרים המזומנים - זה לא בעיה של ספקים. בתעשייה הזאת אין רחמים ואני גם צריך לשלם לעשרות עובדים". לדברי מנהל המפעל, גם כאשר השביתה מסתיימת, ה"פקק" שנוצר בנמל משתחרר רק לאחר כמה ימים.

 

גם צבי פלדה, מנכ"ל חברת גמא אלומיניום בע"מ, הסביר כי השביתה פוגעת כבר בטווח המיידי. לדבריו, "ישנה סכנה שחברות ספנות שאמונות על כל המכולות המיובאות לכאן יכריזו על 'תום מסע', ויפרקו את הסחורות שמורכבות בעיקר מחומרי גלם בנמלים זרים ולא יגיעו ארצה. ההערכה שלנו היא שיש כ-2,000 מכולות כאלה, ולהחזיר מכולה אחת נוכח תשלום נוסף של ביטוח, הובלה, אכסון ועוד, יגיע ל-1,000 דולר, מה שאומר נזק של שני מיליון דולר לכלל המשק בטווח הקצר".

 

"עלול להוביל לפיטורים מיידיים" 

פלדה, המכהן גם כיו"ר ועדת תובלה אווירית, ימית ויבשתית בהתאחדות התעשיינים, הזהיר מהימשכות השביתה. "פיגור באספקת חומרי הגלם לתעשייה, יביא לכך שמספר קווי יצור פשוט יעצרו. שביתה של שבוע תביא לנזקים עצומים ביבוא וביצוא חומרי הגלם. במפעלים מסוימים זה עלול להוביל לפיטורים מיידיים". רמי גבאי, יו"ר מכון היצוא ובעלי "אופיס טקסטיל" הסביר כי גם הוא סופג הפסדים בטווח המיידי.

 

"נזק של שני מיליון דולרים בטווח המיידי" (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
"נזק של שני מיליון דולרים בטווח המיידי"(צילום: אבי רוקח)

 

"חומרי הגלם שלא מגיעים פוגעים ביכולת היצור", אמר גבאי. "היתרון של השוק הישראלי הוא הזמינות ומהירות האספקה ואם בזה נפשל, אנחנו מאבדים היבט מרכזי וזה הכי מדאיג אותי, במיוחד נוכח העובדה שאנחנו בפתחה של תקופה קשה מאוד. הביקושים נמוכים, המצב הכלכלי באירופה קשה וכל אלה יחד, מדאיגים אותי מאוד".

 

אז מה עושים? היצואן יעקב דן טוען כי אין מנוס מלהפריט את העבודה בנמלים. לדבריו, "התנאים של עובדי הנמלים מפליגים. הייתי שמח אם לעובדי היצור שלנו הייתה עשירית מהתנאים שיש להם". דן פנה לעובדי הנמלים ואמר להם: "רבותיי, אתם יושבים על שיבר חזק מדי, אתם צריכים להבין שמדינת ישראל חיה על יצוא, אין לה שום תקומה בלעדיו. אם אתם דואגים למדינת ישראל ולכלכלה שלה, תרפו בבקשה, תנו לייצא את הסחורה, אחרת הנזק שתגרמו יהיה עצום".

 

מנהל מפעל האלומיניום סיכם: "לא הגיוני שלפני שבועיים כשההסתדרות פתחה בשביתה כללית במשק,

 עובדי הנמלים הצטרפו מיד ועכשיו הם שוב שובתים. כל יום יש להם חגיגה והם לא המסכנים כאן. אני מפסיד בגללם מאות אלפי שקלים בחודש. עם המשכורות שלהם, לא הייתי פותח בכלל את הפה".

 

במשרד האוצר האשימו הבוקר את ההסתדרות ואת ועדי העובדים בניסיון לסחוט תוספות שכר. על כך אמר יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג'מן כי "משרד האוצר מסית נגד עובדי הנמלים. אנחנו לא דורשים שכר, אנחנו דורשים כיבוד הסכם משנת 2005 בנושא הפנסיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"היתרון של השוק הישראלי נפגע"
צילום: אבישג שאר-ישוב
יו"ר ההסתדרות עופר עיני. מוביל את מאבק הוועדים
צילום: ירון ברנר
מומלצים