שתף קטע נבחר

מעושרות בכנסת: 'טלוויזיה חשובה ממשרד החינוך'

דיון לרגל יום האשה הוביל לוויכוח עז בוועדה. "שלי נעלייך", הטיחה יוצרת הסדרה אורנה בן דור בח"כ חוטובלי. המשתתפת לאה שנירר: "הריאליטי נתן לי במה להציג כוח נשי". פרסומאי ביקש מהח"כים: "תטפלו בבעיה עצמה ולא בשליח"

"הפריים טיים הישראלי מציג נשים כגוף שאין בו נשמה". לרגל יום האשה הבינלאומי, קיימה היום (ג') הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת דיון מיוחד על ביזוי נשים, שהפך עד מהרה לוויכוח רב משתתפים בטונים גבוהים על כוח נשי, סטיגמות ואפליה. בתגובה להאשמות, הואשמו הפוליטיקאים בטיפוח "משטרת פמיניזם" ויו"ר הוועדה אף התבקשה להשיל נעליה ולתת מעט כבוד למפרסמים וליוצרים.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד), יו"ר הוועדה שיזמה הצעת חוק להטלת קנס על מפרסמים שיבזו נשים, אמרה במהלך הדיון כי "הפריים טיים הישראלי מציג נשים כגוף שאין בו נשמה. משרד פרסום הוא אמנם לא משרד החינוך, אך לפחות תפגינו קצת אחריות", קראה למשתתפים בדיון. "אל תשדרו תכנים מבזים ומשפילים נשים".

 

מפגן מחאה נשי בלונדון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפגן מחאה נשי בלונדון(צילום: shutterstock)
 

"כל השיח כאן ישן ומחלק נשים באופן קטגורי", תקפה אורנה בן דור, יוצרת הסדרה "מעושרות", שהתעמתה ישירות עם חוטובלי. "שלי נעלייך, לפני 30 שנה אני הפגנתי בפמיניזם שהיה נכון אז. היום אנחנו חיים במציאות הרבה יותר מורכבת. מצד אחד, אנחנו לא רוצים שיחפצנו אותנו, ומצד שני, לא רוצים להדיר נשים מהפרסומות". לדברי בן דור, "לא כל מה שקרה זה רע. טלוויזיה חשובה יותר ממשרד החינוך כי זה כלי שמייצר יחסים חברתיים".

 

בן דור הוסיפה כי "קיימת כאן משטרת פמיניזם שפועלת ללא טיפת הומור". לדבריה, "הסכנה הגדולה להישגים של המהפכה הפמיניסטית לא טמונה ביחסים שבין מפרסמים לציבור או בתוכניות הטלוויזיה, אלא במקום המרכזי שכסף ועושר תפסו בחברה שלנו. פעם היו מגדירים משוררים או חוקרי בלשנות כמצליחנים והיום זה רק מי שעושה כסף", הכריזה.

 

הפרסומאי דני נטלר הוסיף כי "הבעיה העיקרית היא מעמד האשה בחיים ולא בפרסום. פרסום אינו חינוך אלא רק אמצעי בשביל למכור מוצר. אנחנו לא מעצבים את פני האומה. תטפלו אתם בבעיה עצמה ולא בשליח".

 

במהלך הדיון, הוענק "אות קלון למפרסם הסקסיסטי ביותר" לפרסומת לחזיות שלטענת הוועדה "חצתה קו אדום בשיתוף אקטיבי של נערות בקמפיין המציג את גוף האשה כאובייקט מיני". לטענת גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל, "כדי למכור חזייה לא צריך להפשיט ילדות. ההנחה שמין מוכר גובה מחיר כבד מדי ועלינו, כחברה צרכנית, להציב גבולות

בשיווק ובפרסום".

 

לאה שנירר, אחת המשתתפות בסדרה, הסבירה כי "הריאליטי נתן לי במה להציג כוח נשי ולתת השראה לנשים ברחבי הארץ. אני העברתי את המסר שהכול אפשרי, בכל גיל ובכל מקום. אני אשה חזקה שמתפרנסת בזכות עצמה ובחרה לעשות עוד ילדים בגיל מאוחר, הגעתי לכנסת בזכות מה שעשיתי ובזכות 'מעושרות' ולא בזכות העובדה שבעלי איש אמיד".

 

בהכנת הידיעה השתתפה מורן אזולאי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ ציפי חוטובלי
צילום: אוהד צויגנברג
אורנה בן דור
צילום: ערוץ 10
מומלצים