שתף קטע נבחר

הושג הסכם "שמיים פתוחים" בין ישראל ואירופה

ישראל מצטרפת אל אירופה בתחום התעופה, מה שאומר שכל חברת תעופה באיחוד האירופי תוכל לטוס לישראל, והפוך. ההסכם יניב יותר הזדמנויות לתנועת נוסעים והוזלת מחירים

אירופה מתקרבת: מדינת ישראל והאיחוד האירופי השלימו את המשא ומתן על הסכם תעופה מקיף במהלך סבב שיחות אחרון בתל-אביב ב-22 במרס 2012. ההסכם יפתח בהדרגה וישלב את שני השווקים, יחזק את שיתוף הפעולה ויציע הזדמנויות חדשות לתעשייה, לרבות חברות תעופה, ולצרכנים.

 

עוד בערוץ התיירות:

 

לאחר שמונה סבבי משא ומתן מאז דצמבר 2008, הסכימו שני הצדדים לפתח מרחב תעופה משותף בין ישראל לאיחוד האירופי שיהיה מושתת על כללים משותפים. ההסכם צפוי להניב יותר הזדמנויות לתנועת נוסעים, יותר נתיבי טיסה ישירים ותועלות כלכליות לשני הצדדים.

 

"הסכם התעופה המקיף שהושג בתל-אביב היום חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים בין ישראל לאיחוד האירופי. ישראל היא שותפת מפתח של האיחוד האירופי, וההסכם יחזק את קשרי התעופה בין שני השותפים ויבסס רמה גבוהה של התקרבות רגולטורית", אמר סגן הנשיא הנציבות האירופית והנציב לענייני תחבורה, סים קאלאס, בברכו על ההסכם.


נראה יותר מחזות כאלו. איזיג'ט בישראל (צילום: בן קלמר)

 

מחירי הטיסות לישראל יופחתו

כתוצאה מן ההסכם, יתאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכול מקום באיחוד האירופי אל ישראל, וחברות תעופה ישראליות תוכלנה מצדן להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחוד האירופי. שוק התחבורה האווירית של האיחוד האירופי וישראל ייפתח בהדרגה, במגמה להגיע עד תחילת עונת הקיץ של 2017 לפתיחה מלאה של השוק, ללא כול הגבלה על מספר הטיסות השבועיות בין ישראל לאיחוד האירופי.

 

על סמך הניסיון מהסכמים דומים שנחתמו עם מדינות שכנות אחרות של האיחוד האירופי, הפתיחה ההדרגתית של השוק צפויה לעודד מספר רב יותר של טיסות ישירות מישראל ליותר יעדים באירופה במחירים נמוכים מהיום, כמו גם להפחית את מחירי הטיסות לישראל עבור נוסעים אירופיים. תנועת תיירות מוגברת בשני הכיוונים צפויה ליצור מקומות עבודה נוספים ותועלות כלכלית בשני הצדדים. יישומו ההדרגתי של ההסכם ייתן לחברות התעופה בשני הצדדים מספיק זמן כדי להתכונן לקראת תחרות גוברת.

 

במקביל לפתיחה ההדרגתית של השווקים, שואף ההסכם בנוסף לשלב את ישראל במרחב תעופה משותף רחב יותר עם האיחוד האירופי. ישראל תיישם דרישות וסטנדרטים רגולטוריים התואמים את כללי התעופה של האיחוד האירופי בתחומים כגון בטיחות תעופה, איכות סביבה, הגנת הצרכן, לרבות זכויות נוסעים, ניהול תעבורה אווירית, רגולציה כלכלית, סוגיות תחרות, והיבטים חברתיים.


פריז תהיה יותר נגישה (צילום: Gettyimages)

 

שוק התעופה החשוב ביותר של ישראל

ההסכם יחליף הסכמי שירותי אוויר דו-צדדיים בין מדינות-חברות מן האיחוד האירופי ובין ישראל. ההסכם יהיה צעד נוסף בכינון מרחב תעופה משותף רחב יותר בין האיחוד האירופי לשכנותיו. הסכמי תעופה מקיפים דומים עם מדינות שכנות כבר סוכמו עם מדינות מערב הבלקן, מרוקו, ירדן, גיאורגיה ומולדובה. משא ומתן עם אוקראינה ולבנון מתקיים בימים אלה, ומשא ומתן עם אזרבייג'ן ותוניסיה מתוכנן להתחיל בקרוב.

 

בשנת 2010, עמד שוק התחבורה האווירית בין האיחוד האירופי וישראל על סך של 6.75 מיליון נוסעים. מדובר בגידול של 13.4% לעומת 2009.

 

האיחוד האירופי הוא שוק התעופה החשוב ביותר של ישראל, עם 57% מטיסות הנוסעים הבינלאומית לישראל וממנה החוצה. בדומה לכך, ישראל היא אחד משוקי התעופה החשובים ביותר עבור האיחוד האירופי במזרח התיכון, שוק בעל פוטנציאל גידול חזק. כיום, קיימים נתיבי טיסות נוסעים ישירים בין ישראל ו-16 מדינות חברות באיחוד האירופי (אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ספרד, פולין, צרפת, קפריסין, רומניה, והרפובליקה הצ'כית).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתקרבים אליהם. האיחוד האירופי
צילום: shutterstock
מומלצים