שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

פורד פוקוס סטיישן במבחן: משפחה מודרנית

פורד פוקוס, המכונית הנמכרת ביותר בישראל השנה, מציעה על הנייר חבילה משפחתית מושכת ואיכותית. האם בוחר כיום הנהג הישראלי באמת בחבילה הטובה מכולן, או ששוב הוא דוהר אחרי העדר?

  • קטגוריה: משפחתית-קומפקטית-סטיישן 
  • המתחרות (סטיישן): אופל אסטרה, יונדאי i30, סקודה אוקטביה, קיה סיד
  • מחיר התחלתי: 123 אלף שקל 
  • מחיר לדגם הנבחן: 123 אלף שקל

 

1. תא נוסעים ותפעול

פורד פוקוס סטיישן מוצעת ברמת גימור אחת (טרנד) בשידוך למנוע 1.6 ליטר (ו-3 עם מנוע 2.0 ליטר). הדגם בו נהגנו מציע עושר חריג של אבזור, שבא לידי ביטוי גם בעומס מתגים שלא תמיד ברורים לשימוש. למשל מתג הדלקת האורות שממוקם מעט נמוך מהרצוי בשמאל לקונסולה, או מתג העברת הילוכים ידנית שממוקם על ידית בורר במקום מנופים על ההגה. מלבד זאת, הנדסת האנוש טובה וכך גם איכות החומרים וההרכבה.

 

המרווח מלפנים ומאחור מצוין לרכב בקטגוריה, במיוחד מרווח הכתפיים. תא המטען נדיב כמצופה ממכונית סטיישן. המושבים נוחים גם לנסיעות ארוכות. לנהג קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, ותא הנוסעים משופע בתאי אחסון בגדלים שונים.

תא הנוסעים מרווח, נוח ואיכותי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
תא הנוסעים מרווח, נוח ואיכותי(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

הפוקוס מציעה כיול מתלים לא פחות ממשובח, המשלב מחוץ לעיר בין גיהוץ שיבושים לתחושת יציבות ונינוחות - השמורה בדרך כלל לקטגוריות גבוהות יותר. בתוך העיר המצב מעט פחות טוב, שכן כיול מעט-נוקשה וצמיגים רחבים (205-55-16), פוגמים לעיתים בנוחות. עם זאת, עדיין מדובר ברמה גבוהה מהמקובל בקטגוריה. הפוקוס מציעה נוחות לדוגמה בנסיעה לטווחים ארוכים. ההיגוי קל ונוח לתמרון עירוני. בידוד הרעשים בעיר מצוין, מחוץ לעיר יש יותר רעשי צמיגים ומנוע מהרצוי, אך לא במידה חריגה ביחס למתחרות.

נוחות הנסיעה מצוינת, במיוחד בדרך בינעירונית (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
נוחות הנסיעה מצוינת, במיוחד בדרך בינעירונית(צילום: רועי צוקרמן)

 

3. מנוע-גיר

הדור הקודם סבל ממנוע מיושן וחלש, אך הפוקוס החדשה מצויידת ביחידת 1.6 ליטר חזקה משמעותית (125 כ"ס). המנוע אינו החזק או השקט בקטגוריה, אך הוא חסר מאמץ ומציע ביצועים טובים. בשיוט בינעירוני במהירות גבוהה הוא רועש יחסית. תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד, נעדרת כמעט לחלוטין - למעט מהירויות חניה - טלטולים אופייניים לתיבות מסוגה בזחילה ונהיגה בפקקים, וגם מחוץ לעיר היא מבצעת עבודתה היטב: העברות ההילוכים חלקות ומהירות כמעט-תמיד, והיא אינה מהססת להוריד יותר מהילוך אחד כשצריך, ומסייעת בכל מצב לניצול מלא של פוטנציאל הכוח.

 

עם זאת, הפוקוס עשויה להתדרדר מעט לאחור בעלייה, כאשר מערכת סיוע בזינוק בעלייה - הנועלת את הבלמים - אינה מתפקדת כרצוי. תצרוכת הדלק במבחן הייתה טובה מאוד, קרוב ל-15 ק"מ לליטר.

ביצועים ותצרוכת דלק טובים, תיבת הילוכים לא מלוטשת בזחילה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
ביצועים ותצרוכת דלק טובים, תיבת הילוכים לא מלוטשת בזחילה(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

מכוניות רבות מאלצות לבחור בין נוחות ליכולת דינמית. הפוקוס לא. היא משלבת באופן מרשים בין שתי תכונות סופר-חשובות אלה. היא מציעה כמויות מכובדות של אחיזה לרכב מסוגה, היגוי מדויק ונוסך בטחון (גם אם מעט קל מהרצוי במהירות גבוהה). בסך הכל, חוויית הנהיגה היא הטובה בקטגוריה וללא תחרות.

 

הבלמים מציגים עצבנות קלה במהלך הראשוני, אך עוצמת הבלימה הכללית טובה. הבטיחות הפאסיבית מצוינת כמובן, בדיוק כמו בגרסה הקודמת שהוכתרה על-ידי ה-Euro NCAP כמכונית הבטוחה בעולם לנוסעיה. גם לזו שש כריות אוויר, בקרת יציבות, וחמישה כוכבים במבחני הריסוק.

 

היכולת הדינמית מצוינת, גם הבטיחות הפאסיבית ()
היכולת הדינמית מצוינת, גם הבטיחות הפאסיבית

 

5. אבזור

הרכב בו נהגנו, 1.6 ליטר טרנד, מציע אבזור עשיר באופן חריג לקטגוריה ולמחיר. בין היתר: מערכת שמע מקורית עם הפעלה קולית (באנגלית) ותפעול מההגה, חיבור בלוטות', AUX ו-USB, חיישני אורות וגשם, מראה מרכזית נגד סינוור, בקרת אקלים מפוצלת ואיתות בנגיעה. הרבה מעבר למקובל לא רק בקטגוריה זו, אלא גם אחת ואף שתיים מעליה.

אבזור עשיר, נוחות מצוינת - הסטיישן אידאלית למשפחה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
אבזור עשיר, נוחות מצוינת - הסטיישן אידאלית למשפחה(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ יכולת דינמית, נוחות נסיעה, אבזור, מרווח, תצרוכת דלק

- רעש צמיגים, תיבת הילוכים בתמרוני חנייה

 

ולבסוף: נדיר למצוא מכונית שכמעט ואין לה מגרעות, בכל טווח מחיר. אבל עבור המשפחה הממוצעת, פורד פוקוס - ובעיקר בגרסה סטיישן סופר-שימושית - מצליחה להיות בדיוק כזאת: היא נוחה, מרווחת, בטוחה ומאובזרת מעל הראש. היא מצליחה אפילו להיות מהנה למדי לנהיגה עבור הנהג החובב, אך כמו העיצוב החיצוני הפושר לטעמנו, אלו כבר הערכות שחורגות לתחום הסובייקטיבי, ולא שוקללו בציון הסופי.

 

בכל מקרה, כחבילה משפחתית כמעט-מושלמת, קשה לחשוב על מכונית ראויה יותר. קשה גם למצוא מכונית טובה יותר לקביעת הלגיטימיות של מרכב סטיישן בישראל. לבסוף, כחבילה מוטורית-פיננסית, קשה עד בלתי אפשרי למצוא כיום מכונית מומלצת יותר לרכישה.

פורד פוקוס סטיישן
פורד פוקוס סטיישן
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1.6 ליטר / בנזין
הספק מרבי 125 כ"ס ב-6,300 סל"ד
מומנט מרבי 16.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוט'-רובוטית מצמד כפול, 6 הילוכים
מרכב חמש דלתות, סטיישן
אורך 456 ס"מ
רוחב 182 ס"מ
גובה 147 ס"מ
בסיס גלגלים 265 ס"מ
משקל 1,312 ק"ג
נפח תא מטען 1,502-476 ליטר
100-0 קמ"ש 11.9 שניות
מהירות מרבית 193 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 15.6 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 14.9 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 139 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 5
מחיר לגרסה שנבחנה 123,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד פוקוס סטיישן
צילום: רועי צוקרמן
מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
צילום: רועי צוקרמן
עשירה באבזור
צילום: רועי צוקרמן
נוחות הנסיעה טובה
צילום: רועי צוקרמן
גם היכולת הדינמית
צילום: רועי צוקרמן
תא מטען גדול, כמצופה מסטיישן
צילום: רועי צוקרמן
מרווח טוב לנוסעים
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים