שתף קטע נבחר

"צריכת דלק הפכה לגורם קריטי בבחירת מכונית"

דלק מוטורס מציגה את ה-CX-5, רכב פנאי חדש שאמור להתמודד עם המתחרים הקוריאנים ראש בראש. תג המחיר דומה, אך בכירי המותג טוענים כי הקלף המנצח כיום מצוי בעלות האחזקה, ולא הרכישה

צרכן הרכב החדש: דורש נסיעות מבחן, משווה צריכת דלק, ובודק את כל המתחרים. מחיר הדלק המאמיר גורם לשינויים בהרגלי הצריכה של הישראלים ברכישת מכוניות חדשות. אם עד לפני שנים ספורות, צריכת דלק הייתה גורם שולי ולעתים לא רלוונטי, כעת היא הופכת לשיקול מרכזי. "אין ספק שעליית מחירי הדלק משפיעה על הצרכנים", אומר שחר שמש, משנה למנכ"ל יבואנית מאזדה. "חסכון בדלק הפך לגורם קריטי בבחירת מכונית חדשה. הלקוחות מתעניינים, בודקים נתונים של צריכת הדלק וזיהום, ומשווים בין כל המתחרים".

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

כדאי כמובן לזכור כי חלק לא קטן מהנהגים בישראל אינם מוטרדים ממחירי הדלק: מי שמקבלים מכונית ממקום העבודה, לרוב נהנים מכיסוי מלא של הוצאות הדלק. אלא שגם כאן צפוי שינוי. לדברי שמש, חברות ותאגידים בינלאומיים מנחים חלק מנציגיהם בישראל להגביל את מבחר המכוניות העומד לרשות עובדיהן, כך שיכלול כאלה המציעות צריכת דלק ופליטת זיהום מופחתות. ושמש מסביר כי יש לכך יתרון נוסף: "ירוק זה גם כסף, ומה שחוסך בדלק וזיהום חוסך גם בהוצאות".

 

מאזדה CX-5: מתחרה חדש בקטגוריית רכבי פנאי קומפקטיים ()
מאזדה CX-5: מתחרה חדש בקטגוריית רכבי פנאי קומפקטיים

 

שינוי משמעותי נוסף עליו מצביע שמש, נוגע לנכונות הלקוחות להשקיע זמן רב מבעבר בהשוואת דגמים מתחרים. "הלקוחות היום לא עוברים באולם תצוגה אחד או שניים, אלא עושים 'שופינג' אמיתי, ועוברים אצל כל היבואניות ובודקים את המתחרים", הוא אומר. "ואם פעם, רק לקוח אחד מכל עשרה היה מבקש נסיעת מבחן, היום כבר הגענו למצב שבו שישה מכל עשרה דורשים זאת".

 

"אתם תראו הרבה מאוד CX-5 בארץ"

ליבואנית מאזדה יש סיבה להאמין כעת שהצרכן הישראלי משתנה: רכב הפנאי הקומפקטי שהשיקה היום (ב'), ה-CX-5, מציע לטענתה יתרון בצריכת הדלק ופליטת הזיהום מול כל יריביו, ובעיקר יונדאי ix35 וקיה ספורטאז'. הפער בצריכת הדלק, כך אומר המשנה למנכ"ל היבואנית שמש, יקטין את עלות האחזקה השוטפת של מי שירכוש CX-5 - וכאשר מחיר הדלק מגיע לשמונה שקל לליטר בנזין, נראה כי עלות האחזקה הופכת ללא פחות חשובה מעלות הרכישה.

 

בכל הנוגע לעלות הרכישה, ה-CX-5 אינו מפתיע: הגרסה הבסיסית תעלה 161 אלף שקל - כמעט זהה למחירים ההתחלתיים של ה-ix35 והספורטאז'. אלא שכאמור, ביבואנית מאזדה מאמינים שהיתרון בעלויות השוטפות יהפכו את ה-CX-5 לשחקן משמעותי בקטגוריה. כמה משמעותי? מתחילת השנה מכרה יונדאי 850 יחידות של ה-ix35, ונראה שיבואנית מאזדה לא מתכוונת להישאר מאחור. "אתם תראו הרבה מאוד CX-5 בארץ", מבטיח גיל אגמון, בעל השליטה ומנכ"ל היבואנית.

 

גיל אגמון: "שדרוג לרכב פנאי, בלי הבדל בסך עלות הבעלות" (צילום: יוסי אלוני) (צילום: יוסי אלוני)
גיל אגמון: "שדרוג לרכב פנאי, בלי הבדל בסך עלות הבעלות"(צילום: יוסי אלוני)

 

אגמון גם מעריך כי עלויות שוטפות נמוכות יאפשרו להגדיל את נתח השוק של הקטגוריה כולה. "למה לקוח שעד עכשיו לא שדרג ממכונית משפחתית-קומפקטית למשפחתית-גדולה, ישנה את דעתו?", שואל אגמון, ומיד עונה - "עד עכשיו, סך עלות הבעלות (רכישה ואחזקה, ש.ה) היה גבוה יותר ברכב פנאי קומפקטי מאשר חלופות 'רגילות'", הוא אומר. "אבל עכשיו אנחנו מציעים לשדרג לרכב פנאי, בלי שיהיה הבדל בסך עלות הבעלות".

 

"מאזדה תהיה שחקנית מאוד מרכזית"

את החיסכון בצריכת הדלק תולות היבואנית והיצרנית בטכנולוגיה חדשה: Skyactiv. "מאזדה בחרה בפתרון שונה מזה של יצרניות אחרות", אומר שמש. "במקום מנועי טורבו קטנים, ובמקום הנעה היברידית או חשמלית, היא בחרה במיצוי מקסימלי של טכנולוגיות קיימות". הפתרון, כך ממשיך שמש, מתבטא במנועים יעילים, שלדות קלות וחזקות, ותיבות הילוכים אוטומטיות שאמורות להציע את כל היתרונות של תיבות רובוטיות כפולות-מצמד.

 

למרות הניסיון לבדל את עצמה מיצרניות אחרות באמצעות טכנולוגיה, ראוי לזכור כי מרבית היצרניות דווקא בוחרות בכיוון דומה: הפחתת משקל המכוניות וייעול דרמטי של מנועי בעירה פנימית, משיגים כבר כיום צמצום ניכר בצריכת הדלק ופליטת הזיהום של דגמים רבים. ובנוגע לחוסר נכונותה של מאזדה לאמץ טכנולוגיות חדשות כמו הנעה היברידית או תיבות הילוכים רובוטיות, יש בתעשיית הרכב רבים הטוענים כי החלטות אלה נובעות - לפחות בחלקן - ממצבה הכלכלי הבעייתי של היצרנית היפנית הקטנה.

 

ואכן, המשבר החמור שפקד את תעשיית הרכב היפנית בשנה שעברה, בעקבות רעידת האדמה ביפן והשטפונות בתאילנד, גרמו לפגיעה קשה במיוחד במאזדה - יצרנית עצמאית וקטנה, שמרבית פעילותה מרוכזת ביפן. ביחד עם התחזקות מתמשכת של המטבע היפני, יש מי שצופים כי מאזדה תיאלץ להימכר ליבואנית גדולה, או שתיקלע לקשיים מחמירים והולכים. הפגיעה ביצרנית השפיעה כמובן גם על היבואנית, שלראשונה מאז אמצע שנות ה-90 איבדה ב-2011 את המקום הראשון בטבלת המכירות. את הרבעון הראשון של 2012 סיימה היבואנית במקום החמישי, עם ירידה של יותר מ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

אבל ביבואנית מגלים אופטימיות. "אם לפני כמה שנים מישהו היה שואל אותי מה יקרה אם שער החליפין יגיע ל-77 ין לדולר, הייתי עונה שלא נמכור אפילו מכונית אחת", אומר אגמון. "אבל בכל זאת, בשנה שעברה מכרנו 21 אלף מכוניות. מאזדה תהיה שחקנית מאוד מרכזית בשוק הרכב הישראלי. ה-CX-5 היא הסנונית הראשונה, אחריה תגיע עוד השנה ה-6 החדשה, וב-2013 יהיה מאוד מעניין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה-CX-5: יתמודד מול יונדאי ix35 וקיה ספורטאז'
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים