שתף קטע נבחר
 

ישראל 2020 - החשמליות רק 1.5% מצי הרכב

בניגוד להבטחות והערכות אופטימיות, אשר הציבו את סוף העשור כנקודת זמן בה רכב חשמלי יהפוך למוביל בשוק הרכב, מתפכח כעת עולם הרכב מהתמונה הירוקה אך לא ריאלית. לא כולם יהיו מרוצים מכך

הצלחה מוגבלת: עד סוף העשור הנוכחי יימכרו בישראל רק 45 אלף כלי רכב חשמליים, פחות מאחוז וחצי מכלל צי הרכב שינוע באותו זמן על הכביש. כך מעריכה ועדה בין-משרדית שבחנה את מדיניות הממשלה בנושא גז טבעי. גם בטווח הארוך לא חוזה הוועדה הצלחה גדולה לרכב המונע באמצעות מצברים בלבד. על-פי דו"ח שהגישה הוועדה לשר האנרגיה, עוזי לנדאו, ב-2030 יהיו בישראל כ-240 אלף כלי רכב חשמליים, כ-5% בלבד מצי הרכב. רק ב-2040, בעוד 28 שנים, תצליח הנעה חשמלית להשיג נתח של יותר מ-10% מכלל כלי הרכב בישראל.

 

עוד תחזית בנושא הרכב החשמלי ב-ynet:

  • רכב חשמלי: החדירה תהיה איטית יותר

 

מכוניות חשמליות: פחות מ-1.5% מצי הרכב הישראלי ב-2020? (צילום: תומי הרפז) (צילום: תומי הרפז)
מכוניות חשמליות: פחות מ-1.5% מצי הרכב הישראלי ב-2020?(צילום: תומי הרפז)

 

לא חשמל, כן גז טבעי

מנגד, הוועדה צופה עתיד ורוד למדי לכלי רכב המונעים באמצעות גז טבעי. אמנם עד סוף העשור לא יעלה חלקם בצי הרכב הישראלי על זה של כלי רכב חשמליים, אך לאחר מכן יצבור השימוש בגז טבעי תאוצה דרמטית. עד שנת 2040, כך מעריכה הוועדה, כשליש מכל כלי הרכב הפרטיים וכשני-שלישים מכלי הרכב הציבוריים, יונעו באמצעות גז טבעי. ובמה יונעו שאר כלי הרכב? גם ב-2040 ישתמשו יותר מ-50% מכל הכלי הרכב בישראל בבנזין או דיזל.

 

במשרד להגנת הסביבה מיהרו לקבוע כי התחזית של הוועדה הבין-משרדית שמרנית מדי, ואינה משקפת את "העתיד הרצוי למערך התחבורה בישראל". בנייר עמדה שפרסמו, טוענים במשרד כי "עד 2040 צפוי כל צי הרכב להתחלף מספר פעמים, ואין סיבה שלא להציב יעד הקובע כי רוב כלי הרכב הפרטיים, וכל כלי הרכב המשמשים לתחבורה ציבורית, יוסבו להנעה המבוססת על תוצריו השונים של גז טבעי". עם כלי רכב אלה נמנים גם כלי רכב חשמליים, שכן ייצור החשמל בישראל צפוי לעבור בעתיד לשימוש נרחב בגז טבעי.

 

סביר להניח כי גם בבטר-פלייס, מיזם טעינת הרכב החשמלי של שי אגסי והאחים עופר, יקבעו שתחזית הוועדה הבין-משרדית שמרנית מדי. מוקדם יותר השנה, העריכו בכירי המיזם כי כבר בשנים הקרובות תהפוך גרסה חשמלית של רנו פלואנס לאחת המכוניות הנמכרות בישראל. בנוסף, יש לזכור כי המיזם התחייב בפני רנו, המייצרת את הפלואנס, למכור כ-115 אלף מכוניות בישראל ודנמרק עד סוף 2016. אם יעמוד המיזם ביעד, התחזית של הוועדה אכן תתברר כשמרנית מדי.

 

כדאי גם להזכיר כי ב-2007, בשלבים הראשונים של הקמת המיזם, אמר אגסי מפורשות: "יש לנו יכולת, להערכתי, עד 2020, להיות במדינה שעברה להיות המדינה הראשונה שהיא נקייה לחלוטין מדלק, או מהצורך בדלק". תחזית זו, כך נראה, לא תתממש.

 

"יתרונות אקולוגיים משמעותיים"

על-פי דו"ח שהגיש הטכניון למשרד להגנת הסביבה ב-2008, שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב נושא יתרונות רבים. מנקודת המבט של המשק, היתרון העיקרי הוא סביבתי: הסבת צי הרכב הישראלי לשימוש בגז טבעי צפויה להפחית את זיהום האוויר. בדו"ח של הטכניון נטען כי "היתרונות האקולוגיים של בגז הטבעי משמעותיים ביותר. כליל רכב המונעים בגז טבעי מייצרים באופן ניכר פחות זיהום (מכלי רכב בעלי מנועי בנזין או דיזל)".

 

דברים דומים הועלו בדו"ח של ועדה בין-משרדית, שקבעה את תמריצי המס המוענקים לכלי רכב שפולטים כמות מופחתת של זיהום ("מיסוי ירוק"). על-פי דו"ח הוועדה, הנזק החיצוני - אומדן סך הנזקים שנגרמים לסביבה ולבני אדם - שנגרם כתוצאה משריפת טון אחד של גז טבעי נאמד בכ-124 שקל (מחירי 2007). זאת, בזמן שטון בנזין נטול-עופרת מייצר זיהום בעלות של 684 שקל, וטון סולר מייצר זיהום בעלות של כ-1268 שקל.

 

עד 2040: שליש מכלי הרכב יונעו באמצעות גז טבעי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עד 2040: שליש מכלי הרכב יונעו באמצעות גז טבעי(צילום: רויטרס)

 

יתרון נוסף ומשמעותי עבור המשק, הוא האפשרות להסב כלי רכב קיימים לשימוש בגז טבעי. ההסבה פשוטה יחסית, ודורשת שינויים במערכת ההנעה, הכוללים בין השאר הוספת מערכת הזרקת גז למנוע, והתקנת מיכל לאחסון הגז. אמנם ההסבה כרוכה בעלות של כמה אלפי שקלים, אך כך אפשר לצמצם את הזיהום שפולטים כלי רכב מיושנים, שגורמים נזק סביבתי גדול משמעותית מזה של כלי רכב חדשים. הסבה שכזו אינה מעשית בכל הנוגע להנעה חשמלית.

 

עבור הנהגים, שימוש בגז טבעי יכול לחסוך מאות שקלים מדי חודש בחשבונות הדלק, שכן הוא צפוי להיות זול מבנזין. עם זאת, יש לזכור כי נצילות האנרגיה של גז טבעי, נמוכה מזו של דלקים "רגילים": אפשר לנסוע מרחק קצר יותר במכונית מונעת גז טבעי, מאשר במכונית זהה המונעת באמצעות בנזין.

 

תחזיות מול ציפיות

התחזית של הוועדה הבין-משרדית מנוגדת להערכות כמה מבכירי תעשיית הרכב העולמית. קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן - ואחד האנשים המשפיעים בתעשייה - העריך בתחילת החודש כי למרות ביקוש דל כיום, יצליחו כלי רכב חשמליים לתפוס כ-10% מסך המכירות בשוק הרכב העולמי עד סוף העשור. "יש דאגות רבות שייפתרו על-ידי המכונית החשמלית", אמר גוהן בראיון לבלומברג. "אנשים לא רוצים להגיע לתחנת הדלק. הם רוצים למלא את המיכל בבית. הם רוצים לוודא שהם לא משלמים יותר מדי כסף לחשבונות הדלק שלהם.

 

עם זאת, כדאי לזכור כי הערכות אלה מתייחסות למכירות של כלי רכב חדשים. לכן, גם אם הן יתגשמו בסופו של דבר, יהיה חלקם של כלי רכב חשמליים בצי הרכב כולו - בעולם וגם בישראל - קטן יחסית. בנוסף, ראוי לציין כי יש רבים בתעשיית הרכב הסבורים כי גוהן אופטימי מדי, וכי כלי רכב חשמליים לא יצליחו להשיג חדירה משמעותית לשוק הרכב העולמי בעשור הקרוב.

 

"הציפיות מכלי רכב חשמליים תמיד היו גבוהות מדי", הסביר לאחרונה ביל ריינרט, האחראי על טכנולוגיה מתקדמת בחטיבה האמריקאית של טויוטה, לאוטומוטיב-ניוז. "המציאות תמיד הוסתרה על-ידי חלומות. אני נוהג לומר שזה החוק הראשון של תרמודינאמיקה מול החוק הראשון של דיסני. דיסני רוצה שיהיה זה יקרה, (אבל) זה לא עובד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עתידות: 45 אלף מכוניות חשמליות יימכרו עד 2020
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים