מהירות מופרזת - גורם שולי לתאונות עם נפגעים
נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוכיחים שוב: מהירות מופרזת הינה גורם שולי לתאונות דרכים עם נפגעים, ו-74% מהמעורבים בתאונות הם גברים. אז אילו עבירות מסוכנות במיוחד?
גם ב-2011: הגורם העיקרי לתאונות עם נפגעים הוא אי-ציות לרמזור. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). על-פי הנתונים, 18% מהתאונות שבהן נרשמה עבירה לאחד הנהגים המעורבים, נגרמו כתוצאה מאי-ציות לרמזור. ומה חלקן של עבירות מהירות - שאכיפתן הוגברה משמעותית לאחרונה, עם הפעלתן של מצלמות אכיפה חדשות? על-פי נתוני הלמ"ס, רק ב-4% מהתאונות עם נפגעים נהג מעורב ביצע עבירת מהירות מופרזת.

 

עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:

 

עבירת אי-ציות לרמזור היא הגורם העיקרי לתאונות עם נפגעים כבר שנים ארוכות, אך הנתון של 2011 גבוה יחסית - ב-2009 נגרמו 15% מהתאונות כתוצאה מעבירה זו. מנגד, חלקן של עבירות המהירות דווקא הצטמצם בשנים האחרונות. כך למשל, ל-6% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים ב-2008, נרשמה עבירת מהירות.
איזו עבירת תנועה בוצעה בזמן תאונה?
איזו עבירת תנועה בוצעה בזמן תאונה?
סוג העבירה סך נהגים אחוז מהעבירות
אי-ציות לרמזור 2,795 18%
סטייה מנתיב 2,221 14%
אי-מתן זכות קדימה להולך רגל 1,511 10%
אי-שמירה על מרחק 1,339 9%
אי-מתן זכות קדימה לרכב 1,284 8%
אי-ציות לתמרור "עצור" 1,066 7%
אי-ציות לתמרור "זכות קדימה" 1,044 7%
פנייה לא נכונה 581 4%
מהירות מופרזת 547 4%

 

ראוי לציין כי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים טוענים כי מהירות מופרזת היא הגורם העיקרי לתאונות - גם כאשר היא אינה נרשמת כסיבה המיידית. ברשות
מסבירים כי כאשר נהג מאבד שליטה, מבצע עקיפה לא בטוחה, או אינו מציית לתמרור או רמזור, סביר להניח כי הסיבה לכך היא מהירות מופרזת. לעמדה זו שותפים גם בכירי אגף התנועה במשטרה.

 

74% מהנהגים המעורבים בתאונות: גברים

על-פי נתוני הלמ"ס, ב-2011 נהרגו בתאונות 382 בני-אדם, לעומת 375 ב-2010. זו שנה שנייה ברציפות שבה נרשמת עלייה במספר ההרוגים. כמו בשנים קודמות, ב-2011 נרשם פער ניכר בין מספר הפצועים קשה על-פי דיווחי המשטרה, ומספרם על-פי נתוני בתי החולים. בעוד המשטרה דיווחה על 1,240 פצועים קשה, בבתי החולים אושפזו 3,485 נפגעים לתקופה של 24 שעות או יותר.

 

בלמ"ס מסבירים כי "הפער במספר הפצועים קשה בין נתוני המשטרה ונתוני הטראומה (בתי החולים, ש.ה), נובע מכך שרוב הנפגעים הללו רשומים בקובץ המשטרה כפצועים קל בתאונות מסוג ת"ד, או כפצועים קל בתאונות מסוג 'כללי עם נפגעים'". יש לציין כי מספר הנפגעים קשה ב-2011 על-פי רישומי בתי החולים, כמעט זהה לזה שנרשם ב-2010. זאת, בזמן שדיווחי המשטרה מצביעים על ירידה של כ-20% לעומת 2010.

 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי כ-74% מהנהגים שהיו מעורבים אשתקד בתאונות עם נפגעים היו גברים, ורק כ-26% היו נשים. זאת, בזמן שאחוז הנשים מכלל בעלי הרישיון עומד על 42%. שיעור הנשים מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות, קטן עוד יותר: 11%. למרות שנהוג להסביר את מעורבות היתר של גברים בכך שהם נוהגים יותר - נסועה שנתית ("קילומטראז'") גבוהה יותר - יש לציין כי אין לכך אישוש מחקרי.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מהירות מופרזת - גורם שולי לתאונות עם נפגעים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סטטיסטיקה
    העבירה העיקרית: אי-ציות לרמזור
    צילום: דורן גולן
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק
    ביטוח