שתף קטע נבחר

בדרך לאישור? מסקנות ועדת זליכה יעברו לכנסת

מסקנות הוועדה, שבחנה את נושא התחרותיות בשוק הרכב הישראלי, יובאו בשבוע הבא לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. שר התחבורה הקים צוות בראשות מנכ"ל משרדו למציאת דרכים ליישומן

ועדת הכלכלה תדון בשבוע הבא לראשונה במסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב. דו"ח הוועדה, שהוגש לפני כחודשיים, כולל 53 המלצות, הנוגעות לכל ענפי השוק - יבוא, ליסינג, שירות, מוסכים, חלקי חילוף ומחירונים. בין השאר, המליצה הוועדה על פירוק חלק מהיבואניות הגדולות, הגבלת ההנחות הניתנות לכל סוגי הלקוחות, הקמת מחירון רכב ממשלתי, והטלת מגבלות חמורות על יבואניות הרכב בפעילותן בתחום המוסכים.

 

שר התחבורה, ישראל כץ: יישום ההמלצות יוזיל מחירים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר התחבורה, ישראל כץ: יישום ההמלצות יוזיל מחירים(צילום: מוטי קמחי)

 

אל הדיון בוועדת הכלכלה זומנו כל העוסקים בתחום: משרדי הממשלה הרלוונטיים, רשויות המסים וההגבלים העסקיים, איגוד יבואני הרכב, חברות ליסינג, איגוד חברות הביטוח, ויועצי יבוא אישי. גם חברת בטר-פלייס הוזמנה, שכן חלק מהמלצות הוועדה נוגעות לייבוא ושיווק של כלי רכב חשמליים. אל הדיון צפויים להגיע גם שר התחבורה, ישראל כץ, וירון זליכה, שעמד בראש הוועדה.

 

יש לציין כי הדיון אינו מסמן את תחילת היישום של ההמלצות, שכן רובן דורשות חקיקה - ותהליך הכנתה צפוי להימשך תקופה ארוכה. עם זאת, שר התחבורה הבהיר בשבועות האחרונים כי בכוונתו לקדם במהירות את יישום הדו"ח. לצורך כך אף הוקם צוות ייעודי, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה בפועל, עוזי יצחקי. בצוות חברים לראשונה גם נציגי רשות המסים, שלא יוצגה בוועדה של זליכה.

 

הוזלה או הלאמה?

ועדת זליכה, שהוקמה בספטמבר 2011, הגישה את המלצותיה לשר כץ בפברואר האחרון. על היישום הופקד הצוות ברשות יצחקי, אם כי נראה שלא יוכל לעמוד בלוח הזמנים שנקבע - גיבוש תוכנית עבודה תוך 60 יום. השר כץ, שאישר את המלצות הוועדה, הבהיר כי יישומן יביא להגברת התחרותיות, הוזלת מחירי המכוניות, והגדלת היצע כלי הרכב הנמכרים בישראל.

 

ראוי להזכיר כי נגד הדו"ח שהגישה ועדת זליכה נמתחה ביקורת חריפה, בעיקר מצד בכירי שוק הרכב. אחד מבכירי השוק אמר ל-ynet מיד לאחר פרסום ההמלצות, כי "לזליכה אין שום בעיה להניח על הצלחת המלצות פופוליסטיות, שעשויות להיראות מושכות עבור חלקים שונים בעם, גם כאשר הוא מודע לכך שאין שום סיכוי ליישמן".

 

אלא שלא רק בשוק הרכב מצאו פגמים בדו"ח של זליכה. בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל בכיר ברשות המסים - ומי שהוביל כמה הרפורמות החשובות בשוק הרכב בעשור האחרון - אמר בריאיון ל-ynet כי "יש כאן ניסיון להנדס את שוק הרכב ולקבוע מי ימכור, כמה ימכור ובאיזה מחיר. זו כמעט הלאמה של שוק הרכב. ממש כמו 'ועדה מסדרת' מפלגתית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ירון זליכה, יו"ר הוועדה
צילום: עידו ארז
בועז סופר: "הלאמה של שוק הרכב"
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים