שתף קטע נבחר

יום כדה"א: 10 הפרויקטים הכי ירוקים בישראל

לרגל יום כדור הארץ הבינלאומי, המצוין היום בכל העולם כולל ב-22 ערים בישראל, בדקנו מהם עשרת הפרויקטים הירוקים ביותר במדינה - במגורים, בתחבורה ובתשתיות

22 ערים בישראל יציינו הערב (א') את "שעת כדור הארץ", במסגרת "יום כדור הארץ הבין-לאומי" המצוין היום בכל העולם . כמדי שנה, ייקראו תושבים, בעלי עסקים, מגדלי משרדים, מוסדות וארגונים - לכבות את האור לשעה, ולהיווכח כיצד כל אחד יכול לנקוט בפעולה פשוטה שמאפשרת לחסוך בצריכת האנרגיה ולצמצם את הפגיעה בכדור הארץ. לרגל יום כדור הארץ הבינלאומי, בדקנו מהם עשרת הפרויקטים הירוקים ביותר בישראל - במגורים, בתחבורה ובתשתיות.

 

 

‭.1‬ החניון הכי ירוק

חניון "חנה וסע" בשפירים: החניון בשפירים, בכניסה לנתיב המהיר לתל אביב, מציע לנהגים אוטובוסים זעירים שיסיעו אותם חינם ללב תל-אביב הפקוקה ובחזרה. הנתיב המהיר לתל-אביב הוא פרויקט ראשון מסוגו, שמביא שינוי תרבותי בכל מה שקשור לשימוש בכלי רכב פרטיים בישראל. מדובר בנתיב נסיעה מופרד שנסלל במקביל לכביש 1 לכיוון מערב, מנתב"ג ועד לגשר קיבוץ גלויות בכניסה לאיילון.

 

חניון שפירים - צילום מהאוויר (צילום: רודי אלמוג ) (צילום: רודי אלמוג )
חניון שפירים - צילום מהאוויר(צילום: רודי אלמוג )

 

מאז פתיחתו לפני שנה עולה בהדרגה מספר המשתמשים בשירותי ההסעה שמציע החניון. קרוב ל‭1,500-‬ נהגים משאירים את מכוניותיהם במתחם "חנה וסע" ליד שפירים ובוחרים להשתמש בשירותי ההסעה חינם לתל-אביב, ובכך קטן משמעותית מספר כלי הרכב הנכנסים לעיר.

 

‭.2‬ הכביש הכי ירוק

כביש 85: בחברה הלאומית לדרכים מצביעים על כביש ‭,85‬ המחבר את אצבע הגליל לגליל המערבי ולמרכז הארץ, ככביש הכי ירוק. הוא נסלל בעזרת חומרים ממוחזרים מגומי ומאלפי צמיגים משומשים. העבודות כוללות הקמת גשר אקולוגי, שלא יאפשר נסיעת כלי רכב עליו ומיועד למעבר בעלי חיים. כמו כן תוכננו עבור בעלי חיים מעברים תת-קרקעיים. לפני ביצוע הפרויקט נלקחו מצד הדרך סוגים שונים של זרעים ופקעות על מנת לטעת אותם בתום הפרויקט בנקודות מפתח, במסגרת השיקום הנופי.

 

תשומת לב מיוחדת הוקדשה לנחלים החוצים את הכביש. הגשרים הקיימים מעל נחל עמוד, נחל צלמון ונחל עכברה, נבנו לפני עשרות שנים, לאחר שהוואדיות נסתמו בסוללות עפר שמנעו את המעבר מצד לצד. במסגרת שדרוג הכביש יפונו מאות אלפי מ"ק עפר ויוקמו גשרים על גבי עמודים. בעוד כשלוש שנים ייפתח בנחלים אלה, מתחת לגשרים, מעבר למטיילים, לבעלי חיים ולזרימת מים.

 

‭.3‬ המנהרה הכי ירוקה

מנהרות הכרמל: בתקציב של ‭1.5‬ מיליארד שקל נחצב כביש מהיר וידידותי לאורך 6 ק"מ בתוך הר הכרמל המצופף ושוקק הפעילות. באמצעות המנהרה ניתן כיום לחצות את חיפה בתוך 6 דקות, במקום בשעה וחצי. זכיינית הפרויקט היא חברת "כרמלטון‭,"‬ שנוסדה בשותפות בין שיכון ובינוי לקבוצת אשטרום. למנהרות הכרמל 3 כניסות ויציאות: מחלף חיפה דרום, מחלף הקריות ומחלף נוה שאנן (סמוך לגרנד קניון‭.(‬

 

מנהרות הכרמל (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
מנהרות הכרמל(צילום: הלל פוסק)

 

בניית המנהרות נעשתה תוך התחשבות מרבית בסביבה. על מנת לשמור על איכות חיי התושבים באזור הוקם במנהרות מערך ניטור, על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. מערך הניטור מורכב מאנשי מקצוע מובילים, ביניהם יועצים סביבתיים, מומחי אקוסטיקה ומהנדסים מתחומים שונים, והוא מבצע מדידה רציפה, 24 שעות ביממה, של שלושה מדדים מרכזיים: רעש, זיהום אוויר, ושיעור החלקיקים באוויר.

 

‭.4‬ החווה הכי אקולוגית 

פרויקט ואדי עתיר: התכנון הושלם, אבן הפינה הונחה ועתה עוסקת קק"ל בהקמת חווה מדברית בוואדי עתיר שתפעל על פי עקרונות פיתוח בר-קיימא. החווה עומדת לקום בשולי יער יתיר, ליד היישוב הבדואי חורה (סמוך לצומת שוקת‭.(‬ החווה תנצל את היתרונות היחסיים של הבדואים, תושבי חורה, ולכן תתמקד בנושאים כמו גידול עדרי צאן ופיתוח מוצרי בשר וחלב אורגניים, גידול צמחי מרפא וקוסמטיקה, טיפוח זני צמחים שימושיים על פי המסורת הבדואית ופיתוח תיירות.

 

יער יתיר (באדיבות מועצה אזורית הר חברון  ) (באדיבות מועצה אזורית הר חברון  )
יער יתיר(באדיבות מועצה אזורית הר חברון )

 

לדברי יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, החווה תהיה מוקד לפיתוח תוכניות לימוד, מחקר והדרכה של תיירות אקולוגית. היא תשתרע על 400 דונם ויהיו בה שטחי גידול, מחלבה, מרכז מחקר ומרכז מבקרים.

 

‭.5‬ המרינה הכי ירוקה 

מרינה תל-אביב: המרינה בתל-אביב קיבלה השנה את אישור מכון התקנים למרינה הירוקה הראשונה בישראל. העלות הכוללת של הפרויקט הייחודי שמקימות עיריית תל אביב וחברת אתרים, נאמדת בכ‭30-‬ מיליון שקל. המרינה הוקמה בשנות ה‭70-‬ אך הוזנחה במשך השנים. לדברי איתמר שמעוני, מנכ"ל אתרים, במקום הרציף המרכזי הישן והסדוק הונח רציף מרכזי חדש העשוי מפוליתילן מוקצף, שעליו מונחת קונסטרוקציה של חומרי בטון. התשתיות במרינה ירוקות וחכמות.

 

המרינה של תל אביב (צילום: ישראל ברדוגו) (צילום: ישראל ברדוגו)
המרינה של תל אביב(צילום: ישראל ברדוגו)

 

האשפה מכל סירה לא תישפך לים אלא תאגר ותישלח לאתר פסולת. תשתיות החשמל והאינסטלציה יוכנסו תחת האדמה ולתוך הרציפים. כמו כן תוחלף התאורה לתאורה חסכונית וחכמה. עבודות השיפוץ עד כה כללו, בין היתר, ניקוי יסודי של קרקעית המרינה על ידי מחפר וצוות צוללנים.

 

‭.6‬ פרויקט המגורים הכי ירוק

"פיור חלומות השרון" בנתניה: מי שהובילה את הבנייה הירוקה בישראל ונחשבה לחלוצה בתחום היא חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון. השבוע העניק מכון התקנים אישור מצטיין לבנייה ירוקה לפרויקט "פיור חלומות השרון" של החברה בשכונת קרית השרון בנתניה. בכך הוא הפך לפרויקט הירוק הראשון בישראל הזוכה בציון החשוב ביותר בתחום הבנייה הירוקה בארץ.

 

האלמנטים הירוקים בפרויקט הם שימוש בבידוד תרמי באמצעות קירות עבים ומבודדים, הצללות בחלונות הדרומיים, זיגוג כפול לשמירה על טמפרטורה מאוזנת של הבניין, איסוף מי גשמים חזרה לטבע, הפרדת פסולת וחדר מיחזור.

 

‭.7‬ האוטובוס הכי ירוק 

"אוטובוס מהלך": החברה להגנת הטבע מפעילה בכמה עשרות בתי ספר ברחבי הארץ, בין היתר בבאר-שבע, בחולון וברמת-גן, פרויקט שהחל לראשונה לפני כמה שנים במודיעין: "אוטובוס מהלך‭."‬ התלמידים מגיעים בבוקר לבית הספר ברגל, בקבוצה מסודרת שהולכת יחדיו, במקום בכלי רכב פרטיים של ההורים או בהסעה מאורגנת. בכך נחסכים זיהום האוויר, הרעש והצפיפות הנובעים משימוש בכלי רכב.

 

"נהגי האוטובוס" הם מתנדבים בוגרים, היוצאים ברגל מנקודה קבועה, במסלול קבוע מראש ובו תחנות קבועות. בתחנות ממתינים ילדים וכולם צועדים יחד לתחנה הסופית - בית הספר. בדיוק כמו אוטובוס המסיע ילדים, רק ללא האוטובוס.

 

‭.8‬ האצטדיון הכי ירוק

אצטדיון סמי עופר בחיפה: בחודש מארס 2013 תיבעט בעיטת הפתיחה באצטדיון הירוק ביותר בישראל, אצטדיון סמי עופר בחיפה, הכולל 30 אלף מושבים. בין האלמנטים הסביבתיים שיאפיינו את האצטדיון: אגירת מי גשמים, מיחזור מים והעלמת תאורה מסנוורת ורמקולים רועשים.

 

התאורה של המגרש לא תותקן על גבי עמודים גבוהים המפריעים לדיירים ולנהגים בסביבה, אלא תפעל מתוך הגג עצמו. גם מערכת הכריזה שמהווה בדרך כלל בעיה אקוסטית תהיה מערכת מבוזרת, שתותקן בתוך הקירוי, עם מספר רב של רמקולים הניתנים לשליטה למניעת רעש והפרעה לסביבה.

 

‭.9‬ הרכבת הכי ירוקה 

הרכבת הקלה בירושלים: מעבר ליתרונותיה התחבורתיים של הרכבת הקלה בירושלים, יש לה תרומה רבה גם בצד איכות הסביבה. הרכבת מונעת אך ורק באמצעות חשמל, אינה פולטת עשן ובכך מקטינה את זיהום האוויר בעיר וחוסכת עד ‭80%‬ אנרגיה בהשוואה לאמצעי תחבורה בעלי מנועי דיזל ובנזין. עדות נוספת להיותה של הרכבת הקלה ירוקה, קשורה לעומסי התנועה בעיר הבירה, שירדו משמעותית מאז הפעלתה.

 

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: גיא אסיאג) (צילום: גיא אסיאג)
הרכבת הקלה בירושלים(צילום: גיא אסיאג)

 

מדי יום נוסעים ברכבת הקלה יותר מ‭70,000-‬ נוסעים, עד 500 איש בכל רכבת (שווה ערך ל‭10-‬ אוטובוסים‭.(‬ על פי בדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה עולה כי זיהום האוויר ברחוב יפו ירד ביותר מ‭60%-‬ מאז שהחליפה הרכבת הקלה את האוטובוסים ברחוב. הודות למנוע החשמלי והנסיעה השקטה של הרכבת היא אינה מהווה מטרד רעש לסביבה ולתושבים בניגוד לכלי תחבורה אחרים.

 

‭.10‬ הבית הכי ירוק

הבית בכרם מהר"ל: עמיעד לפידות מהיישוב כרם מהר"ל בנה בעצמו בית העומד בארבעה עקרונות: שפגיעתו בסביבה תהיה מינימלית, שיעמוד בכל חוקי התכנון והבנייה, שייראה טוב ושבת זוגו רינת תסכים לגור בו. השנה זכה להכרה כאשר קיבל את פרס השר להגנת הסביבה.

 

בעקבות לימודיו בפקולטה לבינוי ערים של הטכניון, החליט לפידות לבנות בית מאדמה ומקש, עם שלד העשוי ממכולות. באפריל ‭,2005‬ שנתיים אחרי שהחל בביצוע הפרויקט, סיים לפידות את הקמת הבית האקולוגי הראשון בישראל. הבית לא זקוק למזגן בקיץ והוא חסכוני מאוד בחשמל. רוב הפסולת המיוצרת בבית היא פסולת אורגנית הממוחזרת בחצר לקומפוסט משובח.

 

היום כולנו מכבים לשעה את האור

מתי מכבים?

 

‭20:00‬ תל אביב יפו, ירוחם, יבנה

‭20:10‬ חיפה, עכו, גבעת שמואל, קריית ים, יקנעם עילית, מעלות תרשיחא, מודיעין

‭20:20‬ נתניה, הרצליה, גבעתיים, אשדוד, דימונה

‭20:30‬ רעננה, ראש העין, חולון, אילת וחבל אילות, בת ים, נס ציונה, הוד השרון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים