שתף קטע נבחר
 

קחו אוויר (נקי): התייקרות ההיברידי תדחה בשנה

מס הקנייה הנמוך לרכב היברידי יוארך בשנה עד סוף 2013, והטבה מיוחדת תינתן לרכב היברידי-נטען מרשת החשמל. שינוי מינורי גם בהטבת המס לרכב חשמלי-מלא

רשות המסים מגדילה את הטבות המס לרכב חשמלי והיברידי. שר האוצר, יובל שטייניץ, אישר להגדיל את הטבת המס שמעניקה המדינה לכלי רכב חשמליים: בהתאם למתווה שגיבשה רשות המסים, שיעור מס הקנייה לכלי רכב אלה יופחת מ-10% ל-8%, עד סוף שנת 2013. אלא שהחדשות החשובות יותר נוגעות להארכת תוקפה של הטבת המס הניתנת לכלי רכב היברידיים - מס הקנייה לכלי רכב אלה יהיה 30% עד סוף 2013, ולא יעלה ל-45% בסוף שנה זו.

  

עוד כתבות בערוץ הרכב של ynet:

 

שר האוצר יובל שטייניץ. "קשיים בהחדרת מוצר חדשני" (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
שר האוצר יובל שטייניץ. "קשיים בהחדרת מוצר חדשני"(צילום: מרק ישראל סלם)

 

בנוסף, לראשונה תוענק הטבה ייעודית לכלי רכב היברידיים הניתנים לטעינה מרשת החשמל ("פלאג-אין"). על-פי החלטת רשות המסים, מס הקנייה לכלי רכב אלה יהיה נמוך מזה המוטל על רכב היברידי "רגיל", ויעמוד על 20% עד סוף 2013. לאחר מכן יעלה המס בהדרגה: 30% ב-2014, 45% ב-2015, והחל מ-2016 יושווה לזה של רכב רגיל.

 

על-פי הערכות בשוק הרכב, הפחתת מס הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים לא תוביל להוזלה משמעותית של מחיריהם לצרכנים. זאת, עקב שיעורו הזניח של השינוי. עם זאת, הארכת הטבת המס לכלי רכב היברידיים תימנע את ייקורם, שהיה צפוי לחול כבר בסוף השנה. 

 

"העלות של טכנולוגיות חדשות"

במשרד האוצר אומרים כי ההחלטה על הארכת תוקף הטבות המס התקבלה בגלל "העלות הגבוהה של הטכנולוגיות החדשניות, ובקשיים הקיימים בהחדרת מוצר חדשני לשוק". עם זאת, המדיניות לטווח ארוך קובעת כי בעתיד ייקבע שיעור מס הקנייה על-פי כמות הזיהום שפולטים כל כלי רכב, ובלי להתייחס לטכנולוגיית ההנעה.

 

בהמשך השנה צפויה רשות המסים לעדכן גם את תוכנית "מיסוי ירוק", שקובעת את שיעור מס הקנייה של כל כלי הרכב בישראל בהתאם לכמות המזהמים שהם פולטים. עדכון התוכנית אמור היה להיכנס לתוקף כבר בתחילת 2012, אך עד כה לא הסתיימה הכנתו.
מס קנייה לכלי רכב חשמליים והיברידיים

מס קנייה לכלי רכב חשמליים והיברידיים
  2011 2012-13 2014 2015 2016-19
חשמליים 10% 8% 10% 30% 30%
היברידיים 30% 30% 45% 60% 83%+מיסוי ירוק
"פלאג-אין" - 20% 30% 45% 83%+מיסוי ירוק

 

על-פי הערכות בשוק הרכב, העדכון עלול להביא לייקור של חלק מכלי הרכב - ובעיקר כלי רכב קטנים, שמקבלים כיום את הטבת המס הגדולה ביותר. עם זאת, בשוק מעריכים כי משרד האוצר ורשות המסים ינסו להימנע מנקיטת צעדים שיביאו לייקור מחירי המכוניות, במיוחד לקראת חידושה הצפוי של המחאה הציבורית בעניין יוקר המחייה בישראל.

 

חשמלי או היברידי?

רן דנאי, מנכ"ל יבואנית טויוטה, אומר ל-ynet כי הארכת תוקף הטבת המס תימנע את ייקור כלי הרכב ההיברידיים בסוף 2012. "אם מס הקנייה היה עולה, כפי שתוכנן בתחילה, כלי הרכב ההיברידיים היו פשוט נמחקים מהשוק", הוא מסביר. טויוטה משווקת כיום בישראל את הפריוס והאוריס ההבירידיות, ובקרוב צפויה להתחיל במכירות של גרסת "פלאג-אין".

 

בהתייחסו להטבת המס שנקבעה לכלי רכב היברדיים-נטענים, מסביר דנאי כי "זה מבורך וזה אכן בהחלט צעד בכיוון הנכון, אבל הוא לא צפוי להפוך את כלי הרכב האלה לרבי-מכר. העלות של הסוללה עדיין גבוהה מדי, כך שגם אחרי הטבת המס החדשה לא ניתן לקבוע להם מחיר שדומה לזה של הפריוס".

 

ב-UMI, יבואנית שברולט - שעתידה להתחיל בשיווק הוולט ההיברידית תוך מספר חודשים - לא מביעים שביעות רצון מהודעת משרד האוצר. "בטבלה החדשה שמפרסם האוצר לא ניתן ביטוי לוולט, שאינה נחשבת במרבית מדינות העולם רכב היברידי-פלאג-אין, אלא רכב חשמלי עם מנוע מאריך-טווח", אומר ירון גורטלר, סמנכ"ל השיווק. "אנחנו נמצאים בימים אלה בדיונים עם רשות המסים על הקטגוריה אליה שייכת הוולט, כדי להחליט סופית על מיצובה המדויק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פריוס כלאיים-נטענת - מפסידה?
בטר פלייס - מרוויחה?
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים