שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן

המבקר מתריע: חברות מסחריות וכתות בבתי ספר

החוק אוסר לאפשר הצגת פרסומות במוסדות חינוך, אך מדי שנה מפעילים בהם גורמים מסחריים חיצוניים תוכניות רבות השפעה - בלי אישורים. הכתות פעלו בשני בתי ספר. משרד החינוך נדרש להתעורר

אחרי השיעור - נעבור לפרסומות: מבקר המדינה מצא בדו"ח המתפרסם היום (ג') כי בשנים האחרונות מסתמנת מגמה של התרחבות בפעילות של ארגוני המגזר השלישי והעסקי המפעילים תוכניות חיצוניות במערכת החינוך, ואלה נעשו לגורם רב-השפעה בפעילות החינוכית. בין הגופים שנכנסו לבית הספר - גם כתות, שפעלו בשני בתי ספר. 

 

בחלק המתייחס למעורבות גורמים מסחריים במערכת החינוך, כתב המבקר כי חוק איסור פעילות מסחרית במוסדות חינוך אוסר על מנהל מוסד חינוכי לאפשר בתחומו הצגת פרסומות בכל דרך. למרות זאת, מדי שנה פועלים במוסדות החינוך אלפי גורמים חיצוניים המפעילים תוכניות "חינוכיות". מסקרים שהוגשו למשרד עלה כי 36.5% מהגורמים החיצוניים הם גורמים מסחריים. המשרד לא קיבל בקשות לאישור פעילותם של חלק ניכר מהגורמים המסחריים שכניסתם לבתי הספר מותנית באישור ועדת פרסומות.

 

המבקר מגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת (צילום:  איציק הררי, דוברות הכנסת) (צילום:  איציק הררי, דוברות הכנסת)
המבקר מגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת(צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת)

 

בנוסף, אף שמשרד החינוך אוסר על פעילות של כתות במוסדות החינוך, מצא המבקר כי בשני בתי ספר על-יסודיים הפעילו תוכניות של גורם חיצוני, שהוגדר בעבר ככת - הסיינטולוגיה. במסגרת הלימודים השתמשו התלמידים בטכניקת המדיטציה הטרנסצנדנטלית, שנדונה בוועדה בין משרדית ב-1987 ונמצא כי היא כרוכה בסיכונים נפשיים לתלמידים העוסקים בה.

 

אגף השירות הפסיכולוגי-ייעוצי התיר לבצע מחקר בבית הספר - למרות הסיכונים. המחקר נערך ללא אישור של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש ובלי שבדק את מהות התוכנית. האגף אישר את קיום התוכנית הלכה למעשה גם בבית ספר אחר, מבלי שנבדקה התוכנית על היבטיה. מנכ"ל משרד החינוך הורה לאסור שימוש במסמכים ובתוכנית הלימודים שפיתחו על בסיס כתביו של אבי תורת הסיינטולוגיה, אך אלו הופצו על-ידי עמותה מסוימת. יתרה מכך - למשרד הועבר מידע על הפעלת התוכנית, אך הוא לא עשה שימוש במידע.

 

המבקר העיר כי ממצאיו של דו"ח זה מחייבים טיפול יסודי ומקיף של הנהלת המשרד בסוגיית התוכנית החיצונית. לדבריו, על המשרד לטפל באופן יסודי ומקיף של הנהלת המשרד בסוגיית התוכנית החיצונית. הוא הוסיף כי על המשרד לקבוע מדיניות ברורה בנוגע להפעלת תוכניות אשר עלולות לעודד צריכה בבתי ספר - בייחוד תוכנית מטעם חברות בעלות אינטרס מסחרי - ולכרוך אישור תוכניות כאלה בהקניית חשיבה ביקורתית לתלמידים.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במסגרת ההערכות לשנת הלימודים תשע"ג ירענן משרד החינוך בפני הפיקוח הכולל והמקצועי במחוזות ומנהלי בתי הספר את ההנחיה הקובעת לפיה כל תוכנית חיצונית מחייבת בדיקה מראש ובקרה של המפקח הכולל כמו גם בדיקת כוח האדם הנכנס בשערי מוסדות החינוך ללמד את התוכנית. כמו כן, יישלח מכתב לכל מנהלי בתי הספר ובו יובהר, כי במקרים שבהם חברות מסחריות מבקשות להיכנס בשערי המוסד החינוכי, הם מחויבים לנהוג בכפוף למדיניות המשרד בנושא המפורטת גם בחוזר מנכ"ל. כמו כן, מודל חדש של משרד החינוך להסדרת כניסתם ועבודתם של גופים מהמגזר השלישי מצוי בשלבי אישור סופיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סבסטיאן שיינר
תכנים מסחריים בבית הספר (אילוסטרציה)
צילום: סבסטיאן שיינר
הסיינטולוגיה בפעילות
מדיטציה בבית הספר?
צילום: רויטרס
מומלצים