שתף קטע נבחר

מועמדים למשרה: פופולריות ברשת חשובה מנסיון

מעסיקים בקנדה בודקים את רמת הפופולריות ברשת של המועמדים למשרה, ומחליטים כך האם להעסיקם. בארצות הברית לעומת זאת הוגשה הצעות חוק לפיה אסור למעסיקים ממועמדים למשרה גישה לחשבון הפייסבוק שלהם. האם יש להגביל את ההשפעה של הפעילות שלנו ברשת על החיים המקצועיים שלנו?

סם פיורלה היה מועמד למשרה בכירה בחברת שיווק בטורונטו. הוא הגיע לראיון בטוח בעצמו ומצוייד בקורות חיים מלאי ניסיון בחברות גדולות ומוכרות, במהלך הריאיון נשאל לגבי תוצאת ה"קלאוט" שלו ונאלץ להשיב במבוכה כי אינו יודע במה מדובר. המראיין סובב את צג המחשב לכיוונו של פיורלה, והראה לו את Klout, אתר שמבצע מדידה של ההשפעה שיש לגולש ברשת באמצעות איסוף נתונים מחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו, ומעניק לכל גולש ציון מ-1 עד 100.

 

פיורלה הבין כי מועמדותו לעבודה נדחתה בשל תוצאה קלאוט נמוכה מדי והוא השקיע את ששת החודשים הבאים בהעלאת הציון מ-34 המביש ל-72. עם העלייה המדרג, גדלו גם מספר הצעות העבודה וההזמנות לראיונות עבודה שקיבל. "מסתבר ש-15 שנים של הישגים בעבודה לא היו חשובים כמו התוצאה הזאת", אמר ל-Wired.

 

לקוח עם כוח ויראלי

אך לא רק בריאיונות עבודה יש השפעה לתוצאת ה"קלאוט". מסתבר שעסקים משתמשים בה כדי לצ'פר לקוחות מסויימים, לדוגמה, בכירים במלון בלאס וגאס הודו כי הם בודקים את ציון הקלאוט של אורחי המלון, ומזכים את בעלי התוצאות הגבוהות בחדרים טובים יותר ובהטבות נוספות. לדברי אחד ממנהלי "קלאוט" יותר ויותר חברות שוקלות לשלב את התוצאות שמקבלים הגולשים בעסקיהן, ולהעניק לבעלי התוצאות הגבוהות הטבות מיוחדות. 

 

כמובן שלא כולם מתלהבים מהעובדה שאלגוריתם קובע עבורם את רמת השירות זוכים לו או משפיע על הסיכויים שלהם לקבל עבודה. הרשת מתמלאת בפוסטים כועסים הקוראים לגולשים למחוק את החשבונות שלהם באתר. הכעס הגיע לשיא כשיום אחד שינתה החברה את האלגוריתם, והרבה מן התוצאות החלו לצנוח לפתע, מה שגרם לכל העניין להיראות קפריזי וחסר משמעות. הזעם הציבורי התבטא בבלוגים, בציוצים בטוויטר ובהערות באתר קלאוט, שאף הגיעו למנכ"ל החברה שענה בציוץ כי "זה לא ממש כיף כשכל הרשת רוצה לחבוט בפרצופי".

 

הכניסה לפרופיל אסורה

האם יש להגביל את ההשפעה של הפעילות שלנו ברשת על החיים המקצועיים שלנו? בית המחוקקים האמריקני מאמין שכן. שם הוגשה לאחרונה הצעת חוק שמטרתה לאסור על מעסיקים לדרוש מהמרואיינים גישה לחשבונות הפייסבוק שלהם כחלק מתהליך הקבלה לעבודה. הצעת החוק, שהוגשה על ידי שני נציגי המפלגה הדמוקרטית אליוט אנגל וג'אן שקאוסקי, נוסחה בעקבות מספר הולך וגדל של מקרים בהם מועסקים הרגישו לחץ לספק את המידע האישי בראיונות עבודה. "חייבים לשים את הגבול באיזשהו מקום ולהגדיר מה נחשב לפרטי. אף אחד לא צריך להיות מחוייב לתת את שם המשתמש והסיסמא שלו לזרים", אמר אנגל.

 

החוק אמנם לא יאסור על המעסיקים לבצע חיפוש ברשת ולראות את מה שמוצג בפומבי על ידי המועמד לעבודה, אבל אם ישנו מידע שהמועמד לא רוצה לחלוק, הוא יוכל להמשיך לשמור עליו כפרטי. חברות, בתי ספר ואוניברסטאות שיפרו את החוק יהיו צפויות לקנס של עשרת אלפים דולר. יש לציין כי פייסבוק עצמה אוסרת על חיוב משתמשים לשתף את המידע שלהם וכבר איימה בעבר לתבוע חברות שידרשו זאת.  

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חמישים לייקים? התקבלת!
צילום: shutterstock
מומלצים