שתף קטע נבחר

בחיל האוויר מוכנים לאיראן, אבל

"התנאים בשטח משתנים כל הזמן", אומר גורם בכיר בחיל האוויר ברקע חילופי המפקדים. מסכמים תקופה של 650 אלף שעות טיסה, עופרת יצוה ו"כיפת ברזל"

"אני מאמין שחיל האוויר מוכן היטב למשימותיו", אמר אתמול (יום א') גורם בכיר בחיל האוויר, ביום שקדם לטקס הרשמי להחלפת מפקד החיל - אמיר אשל החליף את לקונית אלוף עידו נחושתן. השאלה ביקשה לדעת, גם אם לא הייתה ישירה, אם חיל האוויר מסוגל וכשיר לתקוף באיראן. התשובה הייתה ברורה וחיובית.

 

לסיכום תקופה בת ארבע שנים, הסביר הגורם כי יכולות חיל האוויר אינן נתון קבוע. "מפקד חיל האוויר צריך להסביר מה אפשר לעשות על פי הצרכים וגם על פי התנאים בשטח, שמשתנים כל הזמן".

 

אשל (מימין) ונחושתן, היום בבסיס חצור (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
אשל (מימין) ונחושתן, היום בבסיס חצור(צילום: אבי רוקח)

 

נחושתן עם שר הביטחון סמוך לסוללת כיפת ברזל (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
נחושתן עם שר הביטחון סמוך לסוללת כיפת ברזל(צילום: אבי רוקח)

 

מכאן, שאף על פי שחיל האוויר כרגע מוכן וכשיר לבצע את המשימה בהצלחה, צריך יהיה לבחון את סוגיית התקיפה באיראן בעת שהנושא יובא להכרעה בדרג המדיני והצבאי גם לאור שיקולים אחרים, אסטרטגיים וטכניים, שישררו באותה שעה בזירה הבינלאומית ובאיראן עצמה.

 

ההתנהלות הציבורית של נחושתן בתקופת כהונתו כמפקד חיל האוויר התאפיינה בהתבטאויות זהירות ובפרופיל נמוך. זאת אף שהיקף העשייה, שעולה מהנתונים שהציג, לא היה צנוע בכלל. בארבע השנים שבהן פיקד על החיל, התבצעו 650 אלף שעות טיסה, מהן 150 אלף שעות מבצעיות (כולל בזמן "עופרת יצוקה") שבהן הותקפו בדייקנות 7,000 מטרות שונות. עוד 150 אלף שעות טיסה בוצעו בכלי טיס ללא טייס.

 

מנתונים אלה אפשר ללמוד על היקף האימונים, בעיקר בטיסות ארוכות טווח למטרות אסטרטגיות (מילת קוד לעניין האיראני), ועל המקום החשוב שמל"טים הולכים ותופסים במערך המבצעי של חיל האוויר בביצוע מגוון של משימות. אמנם בארבע שנים אלה היו לחיל האוויר ארבע תאונות אימונים קטלניות, אבל בסך הכול, כשמודדים את הבטיחות על פי מספר התאונות ביחס למספר הגיחות ושעות הטיסה, מתברר כי המדד נשאר יציב. האימונים האינטנסיביים והארוכים לא גרמו לירידה משמעותית בבטיחות בתקופתו של נחושתן.

 

מטס בשמי בסיס חצור, הבוקר (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
מטס בשמי בסיס חצור, הבוקר(צילום: אבי רוקח)

 

נחושתן מטפס, חלק מ-650 אלף שעות טיסה בתקופתו (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
נחושתן מטפס, חלק מ-650 אלף שעות טיסה בתקופתו(צילום: רועי עידן)

 

התקופה התאפיינה בהשתנות מהירה של התנאים באזור ובחוסר ודאות אסטרטגי ותקציבי, אומרים בחיל האוויר, מה שחייב אות נחושתן ואת מטהו להעריך כל הזמן מחדש את התנאים המשתנים ולהתאים את חיל האוויר להתמודד עם מגוון משימות ואילוצים תקציביים.

 

באפריל השנה, כמעט נאלץ נחושתן להורות על הפסקת הטיסות בחיל האוויר מחשש שיאזל מלאי החלפים, הדלק והחימוש (וכנראה גם מהצורך לשמור על רמת מלאים גבוהה לנוכח האפשרות של תקיפה באיראן, רב"י).

 

בחיל האוויר מודים שמדינת ישראל מעניקה בנדיבות משאבים רבים בכל התחומים, אך הצורך להתכונן למספר רב של תרחישים גורם לכך שתוכנית החומש הבאה של צה"ל תצטרך לכלול נתח נכבד עוד יותר לחיל, שהוא המרכיב הגמיש ביותר של הכוח הצה"לי.

 

הרמטכ"ל עם המפקד היוצא והנכנס, הבוקר (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
הרמטכ"ל עם המפקד היוצא והנכנס, הבוקר(צילום: אבי רוקח)

 

נחושתן עם מקבילו הרומני בזירת ההתרסקות בקרפטים (צילום: באדיבות דובר צה"ל) (צילום: באדיבות דובר צה
נחושתן עם מקבילו הרומני בזירת ההתרסקות בקרפטים(צילום: באדיבות דובר צה"ל)

 

עשייתו של נחושתן התמקדה בחמישה תחומים: התחום המבצעי, בניין הכוח, שמירה על איכות כוח האדם והתרבות הארגונית בחיל האוויר, אימונים אינטנסיביים ושיפור השילוב עם צבא היבשה.

 

ההישגים החשובים ביותר נרשמו בבניין הכוח ובתחום המבצעי. בתקופתו של נחושתן קמה טייסת נוספת של מטוסי F-16i "סופה" חדישים, שמהווה תוספת חשובה ליכולת התקיפה בטווחים ארוכים של חיל האוויר. קמה גם טייסת מל"טים גדולה וארוכת טווח מדגם "איתן", המיועדים בעיקר למשימות אסטרטגיות המצריכות שהייה של ימים באוויר בטווחים ארוכים, והעיקר - גולת הכותרת של תקופת נחושתן כמפקד - היה הקמת "מערך ההגנה האווירית", הכולל שתי כנפות: כנף ליירוט מטוסים (נ"מ) וכנף ליירוט טילים ורקטות.

 

כנף חדשה זו רשמה לזכותה הישג חסר תקדים. סוללות "כיפת ברזל" שמשתייכות אליה יירטו השנה 93 רקטות וטילים. לשם השוואה, מדובר במספר ההפלות שרשם לזכותו מערך הנ"מ הוותיק של החיל בכל שנות קיומו. נחושתן התגבר על ההתנגדות הטבעית בחיל למערכי הגנה, והחל לקדם במרץ את הקמת המערך הרב-שכבתי ליירוט רקטות וטילים, שיכלול בעוד כשלוש שנים גם דגם חדיש וארוך טווח של ה"חץ" וטילי "שרביט קסמים". עד סוף השנה, אומר נחושתן, יהיו לחיל שש סוללות של כיפת ברזל. כרגע יש שלוש בלבד.

 

פעילות החיל במבצע "עופרת יצוקה",

שהכריעה במידה רבה את הכף כבר בדקות הפתיחה, מובלטת, כשנמנעים מפירוט הצלחות מבצעיות. בעתיד, מתכונן חיל האוויר להתמודד עם אתגרים חדשים בלבנון ובעיקר בסוריה. הסורים קנו לאחרונה ברוסיה סוללות טילי נ"מ חדישים וניידים המהווים איום ואשר יחייבו "טיפול" לפני שאפשר יהיה להתמקד בהריסת מערך הטילים והרקטות.

 

המדד להצלחה בתחום הזה, מאמין נחושתן, הוא מידת האמון והיוקרה שחיל האוויר נהנה מהם בקרב הדרג המדיני והציבור. לפני ימים אחדים, ביקר נחושתן את אביו בן ה-85 ובישר לו שהוא מסיים תפקיד. "זה יום עצוב בשבילי", אמר לו אביו, מוותיקי האצ"ל, תנועת בית"ר והשירות הדיפלומטי.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עידו נחושתן
צילום: רועי גזית
סוללת "כיפת ברזל"
צילום: מוטי קמחי
מומלצים