שתף קטע נבחר

מחירון הדמים של הרב עובדיה

הרב עובדיה יוסף בעצם אמר לחסידיו: תבדקו מי האיש המוטל לפניכם על הכביש, מתבוסס בדמו. יהודי? תרימו טלפון למד"א. גוי? אם אתם עומדים שם לבד, חכו למוצ"ש. לקרוא ולבכות

הפיגוע אירע ב-1 ביוני 2001, והוא עדיין חקוק בזיכרון הציבורי: 17 נערים ונערות נהרגו מייד. עוד ארבעה מתו מפצעיהם בייסורים. עוד עשרות נפגעו. זה היה ביום שישי בלילה, וההדף הרעיד את השלהבות הקטנות של נרות השבת. גרתי אז סמוך מאוד לדולפינריום, וכשהפיצוץ נשמע היה ברור שמשהו נורא ועצום התרחש לא רחוק מהבית.

 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

פעם, לפני שנים רבות, הוכשרתי כחובשת. האינסטינקט הראשוני והמיידי שלי היה למהר לשם ולהושיט עזרה, אם רק אוכל, אבל ידעתי גם שכוחות הצלה גדולים וטובים מכל מה שיש לי להציע יגיעו לפני, ועדיף להישאר בבית ולא להפריע למקצוענים האמיתיים. ההיגיון אמר - שבי בשקט. הלב אמר, כשיש פצועים, איך את יכולה לשבת בשקט?

 

אני מספרת לכם את זה מפני שבסופו של דבר הלכתי למה שקרוי "זירת הפיגוע". אני מספרת לכם את זה כי הזיכרון החריף של המקום והזמן ההוא צף ועלה תוך כדי קריאת דיווח על פסק הלכה של הרב עובדיה בנוגע לטיפול בגוי בשבת. קראתי, נזכרתי, בכיתי – אני חושבת שזו הפעם הראשונה בחיי שבכיתי בגלל פסק הלכה, בגלל המקום הרע מכל פיגוע שפסק כזה מוביל אליו, בגלל שהוא מצטרף לשורה ארוכה של אמירות וקביעות והתבטאויות ומחשבות שבגללן אני מתביישת שוב ושוב ביהדותי, או בפנים הציבוריות שהיהדות הזו לובשת בשנים האחרונות.

 

כי מה בעצם אמר הרב עובדיה? שאסור לחלל שבת בסיוע רפואי לגוי, שסיוע כזה אינו מבחינת פיקוח נפש שדוחה שבת, ושאם באמת ממש מוכרחים - בגלל שחוקי המדינה מחייבים רופאים (אבל רק רופאים ואנשי צוות רפואי) להושיט סיוע לכל - צריך לעשות את זה בשניים, כי אז מה שאסור לאחד הופך להיות מותר.

 

נוצרי, מוסלמי, בודהיסט? שייחנקו

קראתי שוב ושוב, ובעיני רוחי עמדו המראות של הפיגוע. לא, איני יודעת אם אמא של כל נפגע ונפגע נולדה כיהודיה. לא יודעת, לא רוצה לדעת, לא רוצה להאמין שמורה הלכה חשוב כמו הרב עובדיה בעצם אומר לחסידיו – תבדקו טוב מי האיש המוטל לפניכם על הכביש, מתבוסס בדמו. יהודי? תרימו טלפון למד"א. גוי? אם אתם עומדים שם לבד, חכו עד מוצ"ש. יהודי לא נושם? אם אתם יודעים לעשות פיום קנה בעצמכם בשטח ולפתוח לו את קנה הנשימה, עשו מיד. הרי כל המציל נפש אחת מישראל וגו'. נוצרי, מוסלמי, בודהיסט, שינטואיסט, הינדי וכיוצא באלה גויים גמורים? שייחנקו.

 

ועכשיו, כדי שתבינו למה אני בוכה גם כשהדברים האלה נכתבים, אנא חישבו על היפוך יוצרות קל. נגיד שבארצות הברית קם מטיף דתי נוצרי שמיליונים נוהים אחרי דרשותיו ומכריז שאסור לסייע ליהודי פצוע או חולה ביום א' הקדוש – לא תצעקו אנטישמיות? לא תקללו? לא תילחמו ברוע הגזירה? לא תאמרו, איך ייתכן שמי שמאמין באל אחד ובברואים בצלמו יעז לחשוב כך ולומר דברים כאלה בפרהסיה? ואיך הוא מעז, בידיעה שדבריו נופלים על אוזניים קשובות כל-כך ורבות כל-כך?

 

ובחזרה לרב עובדיה: כן, מבחינה הלכתית טהורה, נוקשה ופונדמנטליסטית הוא לגמרי צודק. מותר להפעיל קלנועית חשמלית בשבת (על דרך גרמא, כמובן) לנוחות המתפללים המוגבלים בתנועה, אסור להציל גוי. אלו הם פניה של היהדות שהוא מקדם, שאין בה סיכוי לשינוי הלכתי "משום דרכי שלום", שאין בה סיכוי להבנה שבעיני האל, כולנו בסופו של דבר בני אדם, ואין לנו דרך לחיות בעולם הזה אם נבדיל בין דם לדם.

 

גזענות ושנאת זרים

בקרב חילונים דעתניים נוהג לאחרונה טרנד ניאו-ליברלי חדש שבו קושרים כתרי נאורות, סובלנות וחדשנות לרב עובדיה, ולו מתוך כבוד לכוחו העצום בציבוריות הישראלית, כמי שיושב בצומת מאוד משמעותי בין פוליטיקה לדת, כמי שמוביל שינויים חברתיים במחנה גדל והולך של חסידים. מצטערת, לא יכולה להלל ולקלס איש שבפשוטם של דברים אומר כך: חיי אדם נחשבים רק אם הוא יהודי. אם לא, אז לא, וכך יאה וראוי, ורק כך תעשו את הישר והטוב בעיני

האל. ותזכרו – תאונה, פיגוע, התקף לב של הזולת בשבת? פיקוח נפש דוחה שבת. אה, וגוי אינו בכלל "זולת".

 

ומה שחמור עוד יותר הוא שפסק ההלכה הזה אינו איזו ירייה בודדה באפלה, אלא מצטרף למאות התבטאויות של רבנים ממחנות שונים, שמשתמשים מזה שנים בהלכה מחד גיסא ובמעמדם הציבורי הרם מאידך גיסא כדי להצדיק שנאת זרים, התבדלות קיצונית, גזענות חשוכה – והמוני בני אדם מקשיבים להם ומהנהנים בהסכמה מוחלטת, כי אלה דברי אלוהים חיים.

 

ומה שחמור עוד יותר מזה הוא, שאף אחד כבר לא נבהל מביטויים כאלה, שאף אחד לא זועק ומתקומם, שאף אחד כבר לא בוכה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב עובדיה יוסף. בין דם לדם
צילום: גיל יוחנן
מומלצים