שתף קטע נבחר

התאונה המחרידה - איזו דוושה בעצם אשמה

המשטרה הזדרזה לקבוע כי כשל בבלמי המיניוואן גרם לאחת התאונות הקשות שידעה המדינה. אלא שניתוח המידע שנאסף עד כה, מעורר ספק רב. האם זו בכלל דוושת תאוצה שנתקעה?

בסביבות השעה 01:00 בלילה שבין יום שני ושלישי השבוע, נהג רפאל אטיאס במיניוואן המשפחתי מסוג מיצובישי גרנדיס, יחד עם אשתו ושבעת ילדיו - שני נוסעים יותר מהמותר. נראה כי כמה דקות מאוחר יותר, כשהוא במרחק כמה קילומטרים מהירידות לטבריה, הרגיש כי מהירות הרכב גבוהה מדי. אטיאס ניסה להאט, אך גילה לחרדתו כי דוושת הבלמים אינה מאיטה את הרכב כפי שרגיל היה. כשהוא עם כל משפחתו ברכב, בשעת לילה מאד מאוחרת, נאלץ להתמודד לפתע עם הסיוט הגדול של כל נהג - חוסר יכולת לשלוט במהירות המכונית.

 

  • מה עושים כשדוושת הבלמים אינה מאטה את הרכב?

 

אטיאס המבוהל ניסה כנראה ללחוץ שוב ושוב על דוושת הבלמים, אך המיניוואן המשיך לדהור לכיוון הירידות לעיר. בהחלטה של רגע התקשר למקור העזרה היחיד שעלה בדעתו - המשטרה. במוקד 100 קיבלו ממנו שיחה ב-01:13 - "איבדנו את הבלמים ברכב", זעק למוקדנית. זו ביקשה לדעת היכן הוא נמצא, ואטיאס הסביר כי הוא מתקרב לירידות הכניסה לטבריה. על-פי דיווחי המשטרה, השיחה עמו ארכה ארבע דקות, במהלכן ניסה שוב ושוב להפעיל את הבלמים, אך ללא הועיל.

 

 

המיניוואן העמוס דהר בינתיים במהירות גדלה והולכת בכביש שהפך תלול, מבלי שניתן יהיה להאט אותו. לדברי המשטרה, בשלב זה לקחה האם את מכשיר הטלפון, וזעקה "אלוהים תציל אותנו, אלוהים. ריבונו של עולם, תציל אותנו". אלה היו גם המילים האחרונות ששמעה המוקדנית. 

 

המיצובישי גרנדיס התרסק אל גדר הבטיחות, התרומם באוויר והגיע בסופו של דבר אל הוואדי, מרחק עשרות רבות של מטרים, כשהוא מותיר בדרך רק סימנים זעירים לטרגדיה. בטלפון הפתוח שמעה השוטרת מעברו השני של הקו רק קולות ריסוק ומתכת מתעוותת, ובהמשך גם קולות נפץ שנבעו מההתלקחות. שמונה מבני המשפחה נהרגו, ורק רחל בת ה-7 נותרה בחיים.

 

המשטרה מיהרה לדווח כי הבלמים במיצובישי בו נסעה המשפחה, היו שחוקים לחלוטין. אלא שפרטים חדשים וביקור נוסף בזירת התאונה, מעלים כעת אפשרות נוספת: האם יתכן שהמיניוואן של משפחת אטיאס המשיך לדהור ללא שליטה בגלל דוושת תאוצה שנתקעה, ולא בגלל מערכת בלמים שהוגדרה כתקינה רק לפני שלושה חודשים? לפניכם מספר שאלות שהפכו נוקבות עוד יותר. והתשובות? נדמה כי אלו רק מתרחקות.

 

הזדמנויות עצירה בכביש

על-פי דיווחי המשטרה, שיחת הטלפון בה דיווח רפאל אטיאס למוקד המשטרה על התקלה בבלמים, התקבלה דקות ארוכות לפני שהמיניוואן של המשפחה הגיע לחלקו התלול של הכביש, היורד אל העיר טבריה מכיוון צומת פוריה.

 

כך תיאר זאת סגן-ניצב יוסי חתוקאי, מפקד אגף התנועה בצפון: "מגבעת אבני ועד לשיכון ד', כלומר הכניסה לטבריה, הכביש די מתון. השיחה ארכה ארבע דקות, כלומר היא התחילה לפני שהרכב עלה על החלק התלול של הכביש, שהמדרון שלו מתחיל לפחות אחרי שלוש-ארבע דקות".

 

נראה כי אטיאס הרגיש שהרכב אינו בולם למרות ניסיונותיו, עוד בקטע הכביש המישורי, לפני הירידה. אם כך, יתכן שבשלב זה הוריד את הרגל מדוושת המצערת, וניסה לבלום - אך ללא הועיל. הורדת הרגל מדוושת התאוצה, גם במקרה שבו מערכת הבלימה קרסה לגמרי, מאפשרת לכלי הרכב להאט באופן משמעותי לאורך הכביש המישורי, ואף מציעה כמה הזדמנויות עצירה או הימלטות לפני תחילת הקטע התלול. אלא שכל זה לא קרה.

 

זירת התאונה אתמול: מה גרם למהירות הגבוהה? (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
זירת התאונה אתמול: מה גרם למהירות הגבוהה?(צילום: הלל פוסק)

 

אפשרות אחת שהועלתה היא בהלה של הנהג, שגרמה ל"קיפאון" וחוסר יכולת להתמודד עם מקרה החירום. אך יש אפשרות נוספת, גם עמה המשטרה תיאלץ להתמודד: יכול בהחלט להיות כי בדקות הארוכות שחלפו בין גילוי התקלה בבלמים ועד התאונה המחרידה, ניסה אטיאס לעצור את המיניוואן הדוהר. אלא שליקוי שאינו קשור למערכת הבלמים, הפך את ניסיונות העצירה לעקרים. האם למשל נאלץ להתמודד לא (רק) עם מערכת בלימה לקויה, אלא גם עם דוושת תאוצה שנלחצה עד תומה, על-ידי שטיחון שלא היה מונח במקומו?

 

"פתאום נתפסה הדוושה"

ב-2010 קראה יבואנית מיצובישי לבעלי מיניוואנים מסוג גרנדיס להגיע למוסכי הרשת, לאחר שעלה חשש כי השטיחון מתחת לרגלי הנהג אינו מקובע היטב, ולכן עלול לגרום ללחיצה בלתי מתוכננת על דוושת התאוצה. כך למשל מתאר נהג חדש מקרה של האצה בלתי מתוכננת, בפורום באינטרנט: "אתמול (23.9.2010) נסעתי באוטו של ההורים, מסוג מיצובישי גרנדיס, בעל תיבת הילוכים (אוטומטית). נסעתי על 'D'. לחצתי על דוושת הגז עד הסוף, ופתאום נתפסה הדוושה והאוטו התחיל לנסוע, בלי שאני נוגע בדוושה. האם זה יכול לקרות(?) נכנסתי ללחץ, והברקס לא עבד, ואז לחצתי שוב על הגז וזה השתחרר".

 

הזימון למוסכים שפרסמה היבואנית היה פרי יוזמה מקומית, ולא בעקבות החלטה של היצרנית, כפי שקורה בדרך כלל. ביבואנית הסבירו היום (ה') ל-ynet כי במסגרת התיקון, הוחלפו השטיחונים בחדשים, וקובעו במקומם. האם בוצע התיקון גם במיניוואן של משפחת אטיאס, אשר רכשה את הרכב כמשומש בחודש מרץ 2011? את המידע החשוב הזה לא ניתן היה לקבל מהיבואנית עד מועד פרסום הכתבה.

 

נקודת הפגיעה בגדר ההפרדה: איך הגיע המיניוואן למדרון שמנגד? (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
נקודת הפגיעה בגדר ההפרדה: איך הגיע המיניוואן למדרון שמנגד?(צילום: הלל פוסק)

  

יש להזכיר כי באוגוסט 2009 נהרגו בקליפורניה שוטר ושלושה מבני משפחתו, לאחר שדוושת המצערת במכונית שבה נסעו - מסוג לקסוס - נותרה לחוצה. על-פי החשד, שטיחון שלא קובע במקומו גרם לדוושה להיתקע, וכך המשיכה המכונית להאיץ לתוך צומת לא פנוי. בעקבות התאונה פרסמה טויוטה קריאה לתיקון למיליוני מכוניות ברחבי העולם, כדי לתקן את הליקוי. קריאת תיקון שפגעה קשות בתדמיתה חסינת התקלות.

 

באיזו מהירות פגע המיניוואן בגדר?

החשש כי לא רק תקלה במערכת הבלמים או בהלת הנהג גרמו לתאונה, מוצא חיזוק במהירות המשוערת בה התרחשה התאונה. על-פי פרסומי המשטרה, המיניוואן של משפחת אטיאס נסע במהירות "גבוהה מ-130 קמ"ש", פגע בגדר ועבר אותה. אלא שביקור בזירת התאונה מעלה כי יתכן שהמהירות הייתה גבוהה אף יותר: בין נקודת הפגיעה בגדר ההפרדה והמדרון בו מצאו בני המשפחה את מותם, יש במפתיע סימנים מעטים בלבד לטרגדיה. מה קרה בין הפגיעה בגדר, והתרסקות המיניוואן בתהום שמנגד, מרחק עשרות מטרים ממקום הפגיעה?

 

הסבר אפשרי לכך הוא מהירות פגיעה כה גבוהה, עד שהמגע בין הרכב לגדר ההפרדה "העיף" את המיניוואן לאוויר ואפשר לו לחלוף על-פני הגדר כמעט מבלי להותיר עליה סימן, לנחות על גלגליו מבלי להתהפך למרות הזווית בה נפגע, ולהמשיך בדהירה אל עבר המדרון תוך שהוא מותיר חריצים מועטים באספלט, וסימני שפשוף באבני שפה.

 

כדאי לזכור כי בזמן הפגיעה האדירה בקיר הבטון, ניזוק המיניוואן בחרטומו וחלקו התחתון באופן קשה. במקרים שכאלה ניתן למצוא סימני גרירה קשים לאורך כל הדרך המעידים על כך. לא הפעם.  

 

טופס הבדיקה במכון הרישוי: המיניוואן היה תקין? (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
טופס הבדיקה במכון הרישוי: המיניוואן היה תקין?(צילום: מוחמד שינאווי)

 

על מה מעידה הצלחה בטסט?

עוד נקודה שראוי להתייחס אליה, היא תוצאת מבחן הרישוי שעבר המיניוואן של משפחת אטיאס. במכון הרישוי שבחצור הגלילית הציגו אתמול (ד') מסמכים המעידים על תקינותו בזמן הבדיקה. יתכן כמובן שהמיניוואן היה תקין כאשר יצא ממכון הרישוי. אלא שכדאי לזכור כי הצלחה במבחן הרישוי, אינה מעידה בהכרח על תקינות. כך למשל, בדיקות פתע שעורך משרד התחבורה, מגלות לעתים כי כלי רכב לקויים, מצליחים לעבור את המבחן השנתי ללא בעיה. איך זה קורה?

 

כך מתאר המשרד בדיקה שערך במכון רישוי בחולון, בנובמבר האחרון: "במהלך ביקורת שערכו מפקחים של אגף הרכב, התברר כי המכון אישר לתנועה רכב בלתי תקין. בבדיקה חוזרת שערכו המפקחים לאחד מכלי הרכב שיצאו ממסלול הרישוי, נמצאו מספר רב של ליקויים, לרבות ליקוי חמור במערכת הבלמים. בוחני אגף הרישוי גילו נזילות שמן בלמים בגלגלים האחוריים, ודוושת בלם שיורדת עד הסוף".

 

תזכורת מכאיבה נוספת? בחודשיים האחרונים נסגרו שני מכוני רישוי גדולים בירושלים בגלל ליקויים דומים. באפריל נסגר מכון דינמומטר, "לאחר שהתברר בביקורת פתע כי הבוחנים אישרו כלי רכב שהיו בו ליקויים, ללא בדיקתו בפועל". במרץ נסגר מכון הרישוי בעטרות - "לאחר שהתברר בביקורת פתע כי בוחני המכון אישרו כלי רכבים שהיו בהם ליקויים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הלל פוסק
סימני ההחלקה על האספלט
צילום: הלל פוסק
צילום: אביהו שפירא
שרידי המיניוואן של משפחת אטיאס
צילום: אביהו שפירא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים