שתף קטע נבחר

קבלו - הטריקים הקטנים של משרד התחבורה

עיריית תל-אביב אינה מרפה, ומבקשת שוב ושוב ממשרד התחבורה לאפשר לה להקל על תושבי העיר הזקוקים לתחבורה ציבורית, גם בשבתות וחגים. פניות העירייה נתקלות בקירות בירוקרטיה, ולעיתים פשוט נעלמות

רוצים תחבורה ציבורית בשבת? התאזרו בסבלנות, שכן הדואר במשרד התחבורה פועל ממש לאט. בפברואר האחרון החליטה מועצת העיר תל-אביב לפנות למשרד התחבורה בבקשה רשמית להפעיל תחבורה ציבורית בימי שבת וחג. על-פי ההצעה, במהלך הימים שבהם אין תנועת אוטובוסים, יופעלו שבעה קווים חדשים של מוניות שירות כתחליף להסעת תושבים שאינם מחזיקים במכוניות פרטיות. אולם, בניגוד לטענת עיריית תל-אביב, במשרד התחבורה טוענים כי עד כה לא התקבלה בנושא כל פנייה.

 

  • עיריית תל אביב החליטה: רוצים אוטובוסים בשבת

 

האם בעיריית תל-אביב רק מדברים, אך לא עושים דבר כדי לקדם את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת? כמו במקרים רבים, תלוי את מי שואלים.

 

תחבורה ציבורית בשבת: פניית העירייה נשלחה, אבל לא הגיעה? (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחבורה ציבורית בשבת: פניית העירייה נשלחה, אבל לא הגיעה?(צילום: מוטי קמחי)

 

נא להעביר פנייה מסודרת

ב-18 באפריל נשלחה בקשה ראשונה מטעם העירייה למשרד התחבורה. "אמרת כי הינך מוכן לבחון הרחבת הפעילות של קווי השירות הפועלים כיום בשבתות", כתב אז ראש רשות התחבורה בתל-אביב, משה טיומקין, לראש אגף תחבורה ציבורית, יהודה אלבז. למכתב צורפה מפה עם קווי השירות המוצעים, וכן הבהרה כי בהפעלתם "אין מעמסה תקציבית, מאחר שציבור הנוסעים יכסה את עלות הנסיעה, ללא סבסוד המדינה".

 

המכתב אכן הגיע מתל-אביב עד למשרדו של אלבז שבירושלים. במשרד התחבורה אמרו ל-ynet כי "ב-19 באפריל התקבלה פנייתו של חבר מועצת העיר תל-אביב, משה טיומקין, בעניין תחבורה ציבורית בשבת".

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

אלא שהמכב שנשלח, כך מתברר כעת, לא היה ראוי. שכן לטענתם, אותה פנייה נעשתה ללא הסמכה מפורשת של הנהלת העירייה. במילים אחרות, ראש רשות התחבורה בתל-אביב אינו מוסמך לפנות למשרד התחבורה. "טיומקין התבקש להעביר פנייה מסודרת, באמצעות ראש העיר", הבהירו במשרד.

 

בעיריית תל-אביב לא התעצלו, ובהתאם להנחיית המשרד כונסה הנהלת העירייה ב-8 במאי לדיון בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. "הערכים הסוציאליים מחייבים לספק שירותי תחבורה ציבורית שיאפשרו גם למי שאין לו רכב פרטי, להשתמש במערכת תחבורה ראויה על-מנת לבקר את קרוביו, או להגיע להצגה או לחוף הים", נכתב בהחלטת ההנהלה.

 

וכדי שלא ליפול שוב בין הכסאות, הוטל בישיבה על טיומקין - באופן רשמי - לפנות למשרד התחבורה בבקשה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. אגב, ראש העיר, רון חולדאי, הבהיר כי "זה עניין פוליטי... אנו מבינים שבמדינת ישראל יש בעיית סטטוס-קוו". 

 

למחרת, ב-9 במאי פנה ראש רשות התחבורה בתל-אביב שוב למשרד התחבורה. "אחרי עשור של עבודה משותפת, אני מתפלא שאתה מפקפק באם אני מייצג את המוסדות המוסכמים של העירייה", הבהיר טיומקין לאלבז. "עלי להזכירך שישבתי במשרדך בירושלים, ומסרתי לך ביד מפת קווים, כולל הסבר. 40% ממשקי הבית של תושבי העיר אין ברשותם כלי רכב, ויש לתת להם פתרון תחבורתי".

 

הפעם, כך מתברר כעת, נתקלו שירותי הדואר בין תל-אביב וירושלים בקשיים. שכן עד עתה, כשלושה שבועות לאחר שנשלח המכתב, הוא לא הגיע ליעדו. בתגובה לפניית ynet למשרד התחבורה בעניין, הובהר כי "לכשתתקבל הבקשה, נביע את עמדת המשרד בנושא".

 

בעירייה בוחרים להאמין כי לא רק בעיות בדואר גרמו להיעלמות המכתב. "הניסיון של משרד התחבורה שלא לדון בנושא תחבורה ציבורית בשבת מסיבות לא ענייניות, הוא לא מקובל ומוביל לפגיעה בטובת אזרחי מדינת ישראל", אומרים שם ל-ynet בכעס.

 

יש ביקוש לאוטובוסים בשבת?

שתי בעיות עיקריות עומדות בפני הפנייה של העירייה למשרד התחבורה. ראשית, שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר פעמים רבות בעבר כי אין בכוונתו להפר את הסטטוס-קוו בענייני דת. שנית, במשרד התחבורה טענו בשנים האחרונות כי אין ביקוש לתחבורה ציבורית בתל-אביב בימי שבת - ואותו ביקוש מועט הקיים, זוכה למענה מספק באמצעות קווי השירות שפועלים כיום.

 

על-פי המכתב הראשון ששלח טיומקין לאלבז מאגף התחבורה הציבורית, פועלים כיום לא פחות מחמישה קווים עירוניים של מוניות שירות, וכן 13 קווים בינעירוניים המגיעים לערים רבות, ובהן נתניה, טבריה, ירושלים, באר-שבע, נצרת ואשקלון. מדוע מותרת הפעלת קווים אלה בימי שבת? בישיבה שנערכה בפברואר בוועדת הכלכלה, הסביר אלבז ממשרד התחבורה כי "הם (מוניות השירות, ש.ה) לא מפרים את הסטטוס-קוו, כי הם היו בסטטוס-קוו. הקווים האלה פעלו מקדמת-דנא, מאז קום המדינה כמעט. אין מניעה ואין מגבלה לפעילותם בשבת".

 

אותו אלבז גם הסביר בעבר כי אין ביקוש לאוטובוסים בתל-אביב. "אנחנו לא רואים שיש לזה (תחבורה ציבורית בשבת) דרישה בקרב האזרחים", אמר בשיחה עם ynet. "בגוש-דן אין ביקושים סמויים לתחבורה ציבורית בשבת, שלא זוכים למענה. קשה לבוא ולהגיד שמשרד התחבורה צריך להתערב, כי יש צורך חיוני שלא נמצא לו מענה. בחיפה למשל, הביקושים בשבת ברורים יותר, ולכן יש שירות של תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע".

 

האם דברים אלה נכונים גם כיום - האם המשרד עדיין סבור כי אין ביקוש לתחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב או בערים אחרות? במשרד התחבורה סירבו להגיב לפניית ynet בנושא. עם זאת, בראיון עם השר כץ באפריל האחרון, אפשר למצוא רמז עבה ליחס המשרד לפניית העירייה. "זה ספין חסר אחריות של ראש העיר חולדאי", תקף אז כץ. "אין מאחורי הבקשה דבר. הם בדקו איזה ביקוש יש לתחבורה ציבורית בשבת? או באיזה קווים ושכונות? אולי הבקשה מבוססת על סקר נוסעים שהם ערכו? אין בזה כלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "ספין של חולדאי"
צילום: מוטי קמחי
ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי: "זה עניין פוליטי"
צילום: יעל צור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים