שתף קטע נבחר

מחיר החופש: הקניון קורץ וחשבון הבנק מתכווץ

בעוד במהלך ימי השגרה אנחנו אולי מצליחים לנהל תקציב, כשההוצאות צפויות וחוזרות על עצמן, חופשות ואפילו סופי שבוע עלולים לגרום להוצאות לזנק בעשרות אחוזים. איך מתמודדים? פרק ראשון - הקניון מציב אתגר

אם מסתכלים על התפלגות ההוצאות של משפחה ישראלית ממוצעת במהלך השבוע, ניתן לראות כי מרבית הוצאות אמצע השבוע חוזרות על עצמן וצפויות. אנחנו עובדים קשה כל השבוע, רצים בין עבודה לילדים ולניהול הבית, טובעים במחויבויות ונמצאים במעגל שחוזר על עצמו במשך 5 ימים מתוך השבוע.

 

  • חשבון משפחתי: לקצץ במה שקל או במה שצריך?

 

ואולם, בסופי שבוע, בחופשות או בחגים, אנו נכנסים למצב תודעתי אחר, שבו מתעורר אצלנו הדחף לקנות, לבזבז ולהתחדש.

 

על פי מחקר אוניברסיטאי מ-2003, שבחן את ההבדלים בהרגלי הקנייה בין אמצע השבוע לסופו, התגלה כי בסופי השבוע נרשמה עליה של פי 3 בכמות הקונים. סקר גאלופ הראה גם שהסכומים אותם אנו מוציאים בסופי שבוע גדולים בכמעט 19% מאלו שאנו מוציאים באמצע השבוע.

 

למה אנחנו מבזבזים יותר בחופש?

חלק חשוב מניהול תקציב הוא היכולת להציב גבולות בהתאם לתקציב ולסדרי העדיפות שלנו. כאשר יש לנו שגרה והרגלים קבועים, כמו במהלך השבוע, קל לנו יותר לשמור על גבולות, כי בתפיסה שלנו הם ההפך מחופש. אולם בסוף שבוע, כשסוף סוף משתחררים מהעבודה ומהמחויבויות, יש לנו נטייה להשתחרר גם מהגבולות שלנו.

 

המשמעות היא שאנחנו מצליחים להשתיק את הדחף לקנות במהלך השבוע, מפאת חוסר זמן, מחויבויות אחרות וכן הלאה, אך בו זמנית חושבים על הבגד שראינו את הפרסומת שלו, המכשיר החשמלי עליו דבר חבר מהעבודה, וההנחות בחנות הנעליים לילדים, אותן ראינו בזווית העין בדרך הביתה.

 

לתוך המשוואה נכנס גם הרצון בפיצוי לבני המשפחה האהובים שלנו. לאחר שלא היה לנו זמן עבורם במהלך השבוע אנחנו רוצים להביע את אהבתנו לא רק במילים ובשהייה יחד אלא גם במתנות. אנחנו גם מפצים את עצמנו על השבוע הקשה שעברנו ועל זה שעומד להתחיל, ובפיצוי לא סופרים את השקלים, ולא מסתכלים על הגבולות.

 

בעבר דיברתי על ההבדל בין "רוצה" ו"צריך" וכיצד הנטייה להתבלבל ביניהם גורמת לנו לחיות במינוס. במקרה שלנו, ה"צריך" וה"רוצה" נכנסים שוב לפעולה בסוף השבוע וכשיש לנו חופש. לאחר שכל השבוע שקענו בשגרה ועשינו את מה ש"צריך" אנו מרגישים שבסוף השבוע מגיע הזמן ל"רוצה" שהצטבר אצלנו במהלכו, ומנצלים את חלון ההזדמנויות של חופשת סוף השבוע או חופשה אחרת כדי לממש אותו.

 

סכנת הקניון

אנשי השיווק מכירים את הנטייה שלנו להוציא יותר ולהשתחרר מהגבולות כשאנחנו באווירה של חופש, ולכן הקניונים והסופרים נבנו כדי ליצור אצלנו את התחושה הזו. הקניון הוא בועה ממוזגת ומנותקת מהמציאות, שבה יש בתי קולנוע, בתי קפה, הפעלות לילדים, מתקני משחקים, חנויות עם חלונות ראווה מפתים, ולכן הוא הפך למקום הבילוי האולטימטיבי של המשפחה הישראלית.

 

מגוון הפעילויות שבו מביא לכך שהקניון נחשב גם לפתרון במקרים בהם לא תוכננה פעילות עבור הילדים לסוף השבוע, ולכן רבים מגיעים אליו כברירת המחדל.

 

בשל כל התכונות שצוינו, ומכיוון שבסופי שבוע ובחופשות יש לנו זמן וסבלנות לשוטט בו, הוא נוטה להיות עמוס לעייפה במשפחות שחוות בולמוס קניות שמועצם משום שהקניון בנוי באופן שמעורר בזבוז. במהלך שהיה ארוכה בו, מתעורר בנו הרעב והצמא ואנו מוציאים כסף עליהם, בנוסף לקניות שעשינו, וגם אם לא תכננו זאת מראש.

 

כמו כן, מי שלא הספיק לעשות את קניותיו במהלך השבוע, עשוי לרצות לקנות ברשתות שפתוחות גם בסופו ובחגים. רשתות אלו בדרך כלל יקרות יותר, והן מוסיפות לעלויות הקנייה השבועית כ-10% יותר.

 

כל אלו יחד גורמים להוצאה כבדה בסופי השבוע, שעשויה להחריף את המצב הכלכלי של המשפחה ולהביא אותה לסכנה תקציבית גדולה. מכיוון שאנחנו מתייחסים לבילויי החופש כהכרח לטובת הנפש והגיבוש המשפחתי יהיה לנו קשה לוותר עליהם גם במחיר העמקת המינוס ולקיחת הלוואות נוספות, ולכן המצב הכלכלי עשוי רק להחריף עם הזמן.

 

לצאת מזה בשלום

העדר המסגרת בסוף השבוע היא האויב של ניהול תקציב, ובכדי להתגבר עליה עלינו להיות מחויבים לייצר מסגרת תקציבית לסוף השבוע, ולהגדיר מה התקציב אותו אנו מקצים לטובת הוצאות סוף השבוע. דרך השיחה אנחנו יוצרים גבולות ומעלים פתרונות יצירתיים על פעולות אלטרנטיביות עם הילדים, שאינן יקרות כמו הליכה לקניון.

 

אם הבילויים של סוף השבוע חשובים לכם מאד, הגדירו את גובה סעיף הבילויים, וקצצו בסעיפים אחרים שבהם יהיה לכם יותר קל לקצץ. בסופו של דבר, התקציב צריך לשקף את סדר העדיפויות שלכם וזה אפילו לגיטימי להקצות יותר כסף לבילויים מאשר לסעיפים משתנים אחרים.

 

מכיוון שראינו שהקניון כברירת מחדל הוא אופציה יקרה מאד, חשוב לנסות ולתכנן את סופי השבוע כך שלילדים לא ישעמם, ואתם לא תצטרכו להוציא סכומי כסף גדולים מדי. זכרו שפיצוי יכול להופיע במגוון של דרכים ועל ידי פעילות משותפת עם הילדים תוכלו לתת להם לא פחות מאשר על ידי מתנות.

 

באמצעות הגבלת הביקור בקניונים תוכלו להימנע מהפיתוי ולחסוך סכום לא קטן. ואם כבר עסקנו בענייני תכנון, תכננו גם את הקניות שלכם ותחסכו את אחוזי ההפרש. מחקר מראה כי בסופי שבוע יוצאים לקניות כמות גדולה יותר של אנשים מאשר במהלכו. אם בכל זאת אתם נדרשים ללכת לקניון בכדי לקנות דבר מה, אל תהפכו את הקניה לבילוי. לכו לבד או עם בן המשפחה שעבורו מיועדת הקניה וחזרו מבלי להסתובב בחנויות שאינן קשורות לכך.

 

בפעמים שבהם כן החלטתם לבלות בקניון, חינוך פיננסי לילדים יסייע לכם להשיג מהם את שיתוף הפעולה הדרוש. הסבירו להם שיוכלו לבחור מתנה אחת בשווי מוגבל, להחליט בין ארוחת ילדים לסרט וכן הלאה, כדי שיבינו את חשיבותו של ניהול תקציב חכם. באמצעות לקיחת הסכום המדויק שמוקצה לשבוע הזה והשארת כרטיסי האשראי בבית, תוכלו להבטיח שלא תחרגו ממנו גם אם ממש תרצו בכך.

 

החופש יכול להטעין אותנו באנרגיות, לספק לנו מוטיבציה לשבוע הבא ולהעניק לנו זמן איכות עם המשפחה, אך בכדי להשיג את כל אלו אין באמת צורך להיכנס לחובות. מותר ליהנות ולבלות, אבל כל עוד האצבע נמצאת על הדופק, והמחיר של הבילוי אינו העתיד הכלכלי שלכם. תכננו נכון את זמן הפנאי והחופש שלכם ורק תרוויחו מכך.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים " המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
היקפי הקניות מזנקים בסופי שבוע
צילום: shutterstock
מומלצים