שתף קטע נבחר

"כרמן" במצדה: ההזדמנות של נעמה גולדמן

זמרת המצו-סופרן הצעירה נעמה גולדמן לא האמינה שזה קורה לה כששעות ספורות בלבד לפני החזרה הגנרלית של הפקה הענק "כרמן" למרגלות המצדה נקראה להחליף את הזמרת הראשית. "כל הדם ירד לי מהפנים" היא מספרת בראיון

זה קרה אתמול. השעה היתה ארבע אחר הצהריים כשאת חַזֲרת הפסנתר של זמרת המצו סופרן הצעירה, נעמה גולדמן, קטע באמצעה המתאם האמנותי של בית האופרה הישראלי, מיכאל אייזנדשטדט. "אנה מלאבסי חלתה. את שרה הערב את כרמן", אמר. זה היה כנראה "Oh My God", שנפלט מפיה כשהתיישבה על רצפת החדר וניסתה לנשום. ניסים שכאלה, הרי, כמעט ולא מתרחשים בעולם האופרה.

 

 

כשלכל תפקיד באופרה יש שני מבצעים, הזמר הנוסף (Cover) יכול רק לחלום על הזדמנות שכזו. כשמדובר בחזרה הגנרלית להפקת ענק כמו "כרמן" במצדה, אליה הגיעו 7,000 איש, האחריות המוטלת על כתפי הסולנים כבדה פי כמה.

 

נעמה גולדמן בחזרה הגנרלית של "כרמן" (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
נעמה גולדמן בחזרה הגנרלית של "כרמן"(צילום: יוסי צבקר)

 

"כל הדם ירד לי מהפנים. החוורתי. לא יכולתי לעמוד על הרגליים", מנסה גולדמן לשחזר, "אני מכירה את התפקיד כמובן, 'כרמן' היא הרי אופרה של best hits, אבל מעולם לא ביצעתי אותו כהפקה מבוימת עם תזמורת על במה, ובטח שלא מול מאסטרו דניאל אורן. אני לא ממש קולטת. לא חשבתי אפילו שיש סיכוי. זה מרגיש כמו חלום. זו היתה ההקפצה של החיים".

 

בגיל 27, אחרי שנתיים בלבד בחממה לפיתוח זמרי אופרה עם כמה הבלחות ספורות על במת האופרה בתל אביב בתפקידי משנה, גולדמן לא דמיינה שכך, בשעת צהריים של יום קיץ סתמי, זה סופסוף יקרה.

 

"לא היה לי מושג ששנתיים של לימודים יסתיימו ככה. זה מטורף", היא אומרת, "אני עדיין לא ממש מעכלת". השעה היעודה הגיעה. במערכת הכריזה הודיעו על השינויים בתכנית. הלחץ היה בשיאו. "הייתי כל כך לחוצה שבשלב מסוים חשבתי לוותר, הרגשתי אנמית וקיוויתי שהקהל לא שם לב, אבל אז זה קרה. משהו נרגע, הקול נפתח ונהניתי כמו שמעולם לא נהניתי. בחיים לא הרגשתי כך".

 

נעמה גולדמן במרכז הבמה (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
נעמה גולדמן במרכז הבמה(צילום: יוסי צבקר)

 

על העבודה המשותפת עם מאסטרו דניאל אורן, שניצח על גולדמן גם בהפקה "לוצ'יה די למרמור" של דוניצטי בה שימשה בתפקיד משנה, היא אומרת: "מרגש לעבוד איתו. דניאל אורן הוא מגדולי המנצחים בעולם והנוכחות שלו מאד משפיעה על כל מי שעומד על הבמה. אתמול בערב הוא מאד פרגן. כשעמדתי שם על הבמה מולו, הרגשתי שהוא נותן לי כוח".

 

לאורך כל שנותיה של האופרה הישראלית, זו הפעם הרביעית בלבד שנס שכזה מתרחש. זה קרה לראשונה בשנת 1996, באופרה "נישואי פיגרו" ולאחר מכן באופרה "לה צ'נרנטולה". בפעם האחרונה, בשנת 2005, זה קרה בהפקה המדוברת של "פליאצ'י" בבימויו של פרנקו זפירלי.

 

הקפצות של הדקה האחרונה הן לא עניין שבשגרה בעולם המוזיקה הקלאסית ככלל. התקרית המפורסמת ביותר, התרחשה בשנת 1943 בניו יורק כששעה וחצי לפני קונצרט גאלה חגיגי עליו הודיע המאסטרו ברונו ולטר כי אינו חש בטוב. בחור צעיר ומוכשר בשם לאונרד ברנשטיין, ששימש עד אז כעוזר למנצח של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק, נקרא להחליפו.

 

בעמוד הראשון של עיתון הניו יורק טיימס נכתב למחרת במאמר מערכת על המנצח הצעיר שהיה אז בגיל 25 בלבד: "זהו סיפור ההצלחה האמריקנית בהתגלמותו". ברנשטיין, ששימש בהמשך כמנהלה המוזיקאלי של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק, הפך לאחד המנצחים והמלחינים המשפיעים במאה ה-20.

 

בהפקה הנוכחית של "כרמן" מדובר בחילופים שניים. לפני כחודשיים נאלצה לבטל את הגעתה לישראל זמרת המצו-סופרן אניטה רחלאשווילי, שלוהקה במקור לתפקיד הראשי, בשל ניתוח במיתרי הקול. את הזמרת הוקפצה להחליף הזמרת האיטלקייה ננסי פיורה הררה, שביצעה את התפקיד בעבר במטרופוליטן בניו יורק ותבצע אותו שוב הערב, בהפקת הענק למרגלות המצדה שתועבר בשידור חי ב-ynet החל מ-21:30.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
נעמה גולדמן. הזדמנות פז
צילום: יוסי צבקר
לאתר ההטבות
מומלצים