שתף קטע נבחר

ישראל 2012: בכל יומיים וחצי מת ילד בתאונה

כך עולה מדו"ח של ארגון "בטרם". מאז תחילת 2012 חלה עלייה של 38%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגורם העיקרי: תאונות דרכים, אך 26.5% מהילדים מתים מתאונות בבית. "זהו מספר שהמדינה לא יכולה לחיות איתו", אומרים ב"בטרם"

עלייה חדה בשנת 2012 במספר הילדים שמתים כתוצאה מתאונות בישראל: כך עולה מנתונים שמפרסמים היום (ג') ארגון "בטרם" ומשרד הבריאות. על פי הנתונים בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2012 נרשמו 54 מקרי תמותה של ילדים מתאונות דרכים ותאונות בבית, לעומת 39 מקרים בתקופה המקבילה אשתקד.

 

"בישראל בכל יומיים וחצי בממוצע מת ילד", אומר פרופ' ארנון אפק, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות. "שימוש עקבי באסטרטגיות מניעה מוכחות עשוי להציל ילדים מאשפוזים, ממוות ומסבל מיותרים. שילוב של אסטרטגיות מניעה יאפשר לילדים ולמתבגרים לגדול ולהיות אזרחים יצרנים ומועילים בחברה בה הם חיים".

 

עוד על בטיחות ילדים:

לא צריך לחגור ילד בעגלה? 10 מיתוסים בבטיחות

מחקר: תינוקות הישנים במיטת הוריהם בסיכון מוגבר לחנק 

 

פגיעה בילדים בבית: המגיפה השנייה בגודלה 

על פי הדו"ח תאונות דרכים הן אמנם הגורם מספר אחד לתמותת ילדים בישראל (56.7%), אך תאונות בית ופנאי הן גורם התמותה השני והן גורמות ל-26.5% ממקרי המוות. הדו"ח מצביע גם על כך

שהמגמה מתהפכת כאשר בודקים את מספר האשפוזים של ילדים: 64% מהסיבות לאשפוז הן תאונות בית ופנאי, לעומת 11% שנגרמים בשל תאונות דרכים. המשמעות: תאונות הדרכים הן קטלניות יותר, אך ילדים נפגעים יותר בבית ובפעילויות הפנאי שלהם מאשר בכבישים, אשפוזים אותם ניתן למנוע על ידי הסברה וחינוך.

 

בארגון "בטרם" מציינים גם את דו"ח ארגון הבריאות העולמי, לפיו פגיעה של ילדים בבית היא המגיפה השנייה בגודלה באלף השלישי, מיד אחרי השמנה. הדו"ח מציין כי מדי יום נהרגים בעולם כ-2,000 ילדים מתאונות. 

 

על פי בדיקה של מדינות ה-OECD ישראל נמצאת כיום במקום ה-12 מתוך 24 במניעת היפגעות ילדים. מדובר אמנם בשיפור לעומת שנים קודמות, אך מקומה עיין נמוך יחסית בהשוואה למדינות המערב. במקום הראשון ממוקמת שוודיה עם שיעור של 2.9 מקרי תמותת ילדים ל 100 אלף נפש ואחריה אנגליה. ישראל ממוקמת מיד אחרי סלובניה, עם שיעור של 6 מקרי תמותה ל-100 אלף נפש, אך לפני ארצות הברית ואוסטרליה. במקום האחרון בטבלה ממוקמת מקסיקו, עם שיעור של 23.9 מקרי תמותה ל-100 אלף נפש.

 

למרות ההנחיות: רק 35% מהילדים לומדים שחייה

מהדו"ח עולה גם שמדינת ישראל לא משקיעה מאמץ מספק במניעת תאונות של ילדים, יחסית למדינות אירופה. על פי הדו"ח אין אכיפה, בקרה ופיקוח בכל הקשור לבטיחות ילדים, בעוד שעל הבקרה בתחומים הקשורים לבטיחות מבוגרים, כמו בטיחות בעבודה ובנסיעה, ישנו פיקוח הדוק יחסית.

 

גם בתחום הבטיחות במים המצב בעייתי. למרות שחוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב את כל תלמידי כיתות ה' ללמוד שחייה, בפועל רק כ- 35% מהם עושם זאת. הדו"ח מציין כי ישנם מקרים רבים בהם טבעו ילדים שהיו יכולים להינצל, לו רק היו יודעים לשחות.

 

בנוסף מתייחס הדו"ח לתחום הבנייה ומדגיש כי בשל מקרים רבים של בנייה לא חוקית בארץ נחשפים הילדים לסכנות

בבית, כמו נפילות בשל העדר לא תקין של מעקות וסורגים. בתחום מניעת החנק של ילדים קובע הדו"ח כי תקנות בריאות הציבור המתייחסות לנושא אינן מיושמות ולא נאכפות.

 

גם בכבישים ישנה אכיפה מוגברת של בטיחות מבוגרים, כמו הקפדה על חגירת חגורות בטיחות ונהיגה במהירות המותרת, אבל כשמגיעים לילדים – האכיפה דלה מאוד. כמעט ואין אכיפה בנוגע לחבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים וישנה ירידה בשנים האחרונות בשימוש כהלכה במושבי בטיחות.

 

עיקר הפגיעה: בשכבות החלשות

על פי הנתונים בקרב האוכלוסייה החרדית ובקרב האוכלוסייה הערבית אין הקפדה על בטיחות הילדים בדרכים, מה שבא לידי ביטוי בנתונים הקשים: הסיכון של ילד ערבי למות מתאונה בגיל שנה עד ארבע גבוה פי 6.6 מילד יהודי באותה קבוצת גיל.

 

הדו"ח מעלה נקודה נוספת לכך שרבים מהנפגעים הם מב האוכלוסיות החלשות יותר: התקנות והחוקים שנועדו לשמור על הבטיחות מיטיבים בעיקר עם השכבות החזקות יותר. כך, למשל, חיוב התקנה של אמצעי לוויסות טמפרטורת המים בברזים חל רק על מבנים חדשים ולא רטרואקטיבית על כלל המבנים - ולכן יותר ילדים בשכבות החלשות, אשר לרוב מתגוררים במבנים ישנים, חשופים לכוויות.

 

נקודת האור היחידה בדו"ח נוגעת למוצרי הבטיחות לילדים, שמחירם נמוותר בישראל לעומת מדינות אירופה.

 

"לא מספיק לקבל החלטות ולחוקק חוקים, צריך גם ליישם, לאכוף ולבקר", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים. "אסור לנו להתבלבל. אמנם הדו"ח מצביע על שיפור ברמת הבטיחות שהמדינה מספקת עבור ילדיה, אבל בפועל, מאז הדו"ח הקודם, שפורסם בשנה שעברה, עוד 376 ילדים מתו בתאונות. זהו מספר שהמדינה אינה יכולה לחיות איתו. הפער בין ההיפגעות לבטיחות יצטמצם רק אם ייושמו המלצות הדוח, ביניהן אכיפת חוקים קיימים, מתן דגש על

בטיחות הילדים בבית, פעילויות הסברה וקידום תוכנית לאומית בבטיחות ילדים".

 

"האחריות לבטיחותם ולשלומם של ילדינו חייבת להיות בראש סדר העדיפות הלאומי", הוסיף סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "רוב מקרי הפגיעה בילדים ניתנים למניעה בעזרת עירנות מספקת וזהירות, הנדרשת מאיתנו למניעת סיכון חיי אדם ולהצלת נפשות, בפרט בעונת הקיץ ובתקופת החופש שאנו לקראתה.

 

"הדו"ח משקף את הצורך לקידום התוכנית הלאומית לקידום בטיחות ילדים בישראל, תוכנית של משרד הבריאות בשיתוף "בטרם", שאושרה עקרונית בידי הממשלה בפברואר האחרון, בדרך להשגת המטרה החשובה: שמירה על בטיחותם ושלומם של ילדי ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונות דרכים הן הגרם מס' 1 למוות בילדים
צילום: shutterstock
מומלצים