שתף קטע נבחר

הממשלה תדון ביום א' בהחלת תקציב דו-שנתי

ביום א' תדון הממשלה בהצעת המחליטים של שר האוצר לשנות את חוק התקציב כך שיוגש תקציב דו-שנתי, למעט בשנת בחירות או ב"מקרים חריגים". התקציב הקרוב יהיה חד-שנתי לשנת 2013 בלבד

עוברים לתקציב דו-שנתי? ביום א' תדון הממשלה בהצעת המחליטים של שר האוצר, יובל שטייניץ, לשנות את חוק התקציב כך שיוגש תקציב דו-שנתי, למעט בשנת בחירות או ב"מקרים חריגים".

 

על פי הצעת המחליטים, שר האוצר ושר המשפטים ינסחו תוך 45 יום תזכיר חוק שיקבע כי הכנסת תאשר תקציב לממשלה מדי שנתיים ולא מדי שנה כפי שהיה נהוג עד שנת 2009. עם זאת, תזכיר החוק יקבע כי בשנה שבה חלות בחירות יוגש תקציב חד שנתי על מנת שלא לקבוע תקציב מראש לכנסת שעוד לא נבחרה ולממשלה שטרם הורכבה. בהתאם לעיקרון זה, התקציב הקרוב יהיה חד-שנתי לשנת 2013 בלבד.

 

כמו כן, יקבע בחוק כי הממשלה תוכל להעביר תקציב חד שנתי בשנים שבהן חלו התפתחויות חריגות שאינן מאפשרות לחזות את התנאים הכלכליים שישררו לאורך זמן רב, כמו משבר כלכלי עולמי או מצב ביטחוני בלתי יציב.

 

חוק התקציב הנוכחי, שאותו מבקשים לשנות, קובע כי תקציב המדינה יאושר לשנה אחת. עם זאת, בשנת 2009 הועברה הוראת שעה שאפשרה לשר האוצר להגיש תקציב דו שנתי, ל-2009 ו-2010, בגלל שאישור התקציב ל-2009 נדחה לאמצע השנה בעקבות חילופי השלטון. לאחר מכן, חודשה הוראת השעה והממשלה הגישה שוב תקציב דו-שנתי ל-2011 ו-2012.

 

שר האוצר הוא תומך נלהב של שיטה זו וסבור כי היא העניקה לממשלה יציבות שאפשרה לכלכלת ישראל לצלוח את המשבר הכלכלי העולמי במצב טוב יחסית. היתרון המרכזי של התקציב הדו-שנתי, טוען שר האוצר, הוא העובדה שהוא מפנה את משרדי הממשלה לעסוק בעבודתם ולא מצריך מהם לתכנן מחדש מדי שנה את תקציבם.

 

מנגד, גורמים רבים מתחו ביקורת על שיטה זו וטענו כי היא מקטינה את היכולת של הכנסת לפקח על קביעת סדר העדיפויות בכל פעם שהיא מצמצמת את הדיונים בתקציב המדינה לפעמיים בקדנציה, במקום 4 פעמים. כמו כן, ישנם גורמים בממשלה ובמשק שסבורים כי התכנון לטווח ארוך פגע ביכולתה של הממשלה להגיב במהירות לשינויים ויצר חריגות בתקציב שעימן יש להתמודד כעת.

 

בהכנת הידיעה השתתף אטילה שומפלבי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר, יובל שטייניץ
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים