שתף קטע נבחר

נובל ואג: "הגיע הזמן שנעשה מוזיקה מקורית"

הרכב הקאברים הצרפתי "נובל ואג" יופיע במסגרת אירועי "לילה לבן בתל אביב" וישלב בין מוזיקה, אמנות ואופנה. בראיון מיוחד ל-ynet הם מספרים על ההתרגשות להופיע בישראל, ועל הכוונה להתחיל להקליט חומרים משלהם. צפו בהם בחזרות להופעה

האם הרכב מוזיקלי שמבצע קאברים בסגנון בוסה נובה קרוב לעשור יכול לשנות את קולו? לא בטוח שחברי "Nouvelle Vague", אלו שחלשו על תחנות הרדיו ובתי הקפה שלנו עם הביצוע שלהם ל"In a Matter of Speaking" של טוקסידומון ועוד קלאסיקות אייטיז אחרות רוצים לשנות סגנון מוזיקלי, אבל המופע הנוכחי שלהם מצביע על מגמת שינוי.

 

אולי זה בגלל ששתי הזמרות שמובילות את המופע הן חברות חדשות יחסית בהרכב עם זמרות וזמרים מתחלפים, או שזה שיתוף הפעולה עם המעצב ז'אן שארל דה קסטלבז'ק איתו יצרו את המופע, אבל "Dawn of Innocence" מוסיף נגיעות של פילם נואר לרכות הרגילה של ההרכב. אי אפשר לשכוח שמדובר בפס קול בתי הקפה האולטימטיבי, אבל נראה שהפעם מישהו הכפיל את מנת האספרסו והפחית את הסוכר.

 

התעדכנו בכל אירועי הלילה הלבן

 

עם המופע אותו יבצעו היום (ה') בשעה 21:00 בכיכר ביאליק בתל אביב במסגרת אירועי לילה לבן, חוזרים חלק מחברי ההרכב לישראל בפעם השנייה, אחרי שביקרו כאן ב-2004, ביניהם מארק קולין, מקים הלהקה וה"מוח" היצירתי מאחוריה. הוא שב אלינו כמה חודשים לפני שנובל ואג תחגוג עשור של פעילות.

 

את המופע מובילות מארבה גלנטה, ילידת טהיטי שחיה בצרפת, וליזט אלאה, ילידת קובה. השירים הם אותם שירי אייטיז אפלוליים, אבל ההגשה, אינספור התלבושות, הנגנים שמנגנים גם על גיטרה חשמלית לפרקים, קטעי המחול והווידאו ארט משווים לביצועים אווירה יותר דרמטית.

 

 (צילום: דומיניק סשר) (צילום: דומיניק סשר)
(צילום: דומיניק סשר)

 

"זה נוצר מתוך שיתוף הפעולה שלנו כאמנים שונים", מספרת בראיון ל-ynet אלאה, "אלו כל ההשפעות השונות שלנו, כולל השפעות אפלות יותר שאהבנו. נתנו מקום גם לזווית הזו. מדובר בניסיון לאזן בין אור לחושך".

 

השילוב של קטעי וידאו ארט והחלפת התלבושות התדירה גורמת להופעה להיראות לפרקים כמו מיצג, ולפרקים כהתרחשות שמבקשת לספר סיפור. "יש קו עלילתי שמובל דרך השירים", מסבירה אלאה, "מה שמתרחש על הבמה קורה מן הפנים לחוץ, אלו תמות של התמודדות שמתרחשת בתוך הנפש פנימה, ואמורה לעורר מחשבה.

 

"השם של המופע מתכתב עם האמירה הידועה שהחושך הכי גדול מגיע לפני שהשחר עולה. אנחנו מציגות תהליך פנים הכרתי של זה, שמוחצן על הבמה. זה כמעט כמו קברט, אלא שאנחנו לא מנסות להכניס אנשים בכוח לעולם שלנו, אלא גורמות להם להיכנס לשם בעצמם".

 

 

גלנטה מוסיפה, "ההופעה מראה איך גדלו והשתנינו. זו ההזדמנות הגדולה שלנו בה יצאנו לסיבוב הופעות ארוך בהמון מדינות, ושיתוף הפעולה עם מעצב הוא חוויה חדשה לגמרי. יש בה גם עיסוק בחומרים יותר כבדים אבל זה מרגיש טוב, זה כיף. מעריצים שראו הופעות קודמות שלנו הופתעו מאוד ממה שראו ושמעו הפעם על הבמה. זה נראה אחרת לגמרי מכל מה שעשינו עד עכשיו, עם שילוב של כמה אספקטים אמנותיים בנוסף למוזיקה".

 

מה הקשר בין אופנה למוזיקה לדעתך?

 

אלאה: "אופנה בעיניי היא עוד שלוחה של אמנות. יש לה תדמית חומרנית ושטחית, אבל היא מהווה עוד פלטפורמה לביטוי אמנותי. שם גם טמון הקשר בין השתיים, הן גם מתחברות בקלות וגם יוצרות אפקט מיידי, בניגוד לסוגי אמנות אחרים, הן נוגעות בך וגורמות לתגובה ישירה".

 

וכמה תלבושות אתן מצליחות להחליף במהלך המופע?

 

אלאה: "המון, בערך כל שני שירים. לפעמים אני מתעוררת משינה כי אני חושבת שאני צריכה להחליף בגדים. לכל שיר יש את האווירה והסגנון שלו, וזה מוסיף ממד ויזואלי למוזיקה. זה מתחבר לרקדנית שמופיעה איתנו, עוד אפקט של תנועה, שלא חקרנו בעבר".

 

אתן מופיעות עם אותה תספורת ואותו איפור, זה מכוון?

 

אלאה: "זה משהו שחשבנו עליו יחד עם דה קסטלבז'ק, כדי לייצר משחק של דואליות, כמו תאומות אנחנו מציגות שתי נשים שהן כמו אישה אחת, אור וחושך, שני צדדים של אותה ישות".

 

 

הלהקה התמקדה במשך שנים בשירי ניו ווייב בגרסאות בוסה נובה, עם שיק צרפתי וקריצה לאווירת הקולנוע של הגל החדש הצרפתי, כולם מגולמים מילולית בשמה. "זו היתה התשוקה המוזיקלית הראשונה שלי", מסביר קולין למה בחר דווקא בשירים של להקות אייטיז, "כשהייתי צעיר אהבתי מוזיקה עם אופי, זה מה שהשפיע עליי".

 

ומאיפה מגיע השילוב עם הגל החדש והבוסה נובה?

 

קולין: "תמיד חשבתי שתנועת הגל החדש היתה חשובה יותר מאיך שמתייחסים אליה היום, וגם היא וגם בוסה נובה וניו ווייב ופוסט פאנק פנו לצעירים, ובבחירה בדרך חדשה משלהם, בה הם עושים דברים בעצמם".

 

ההצלחה של נובל ואג התבטאה בין היתר בכך שבאחד מהאלבומים התארחו הזמרים להם נעשו המחוות כמו מרטין גור מדפש מוד - ושבסדרה גלי, בה בכל פרק מבוצעים קאברים לשירים מוכרים, בחרו לבצע שני קאברים לשירים כפי שהם מבוצעים על ידי הלהקה, ולא על ידי המבצעים המקוריים. "אולי זה הערבוב של התייחסויות צרפתיות עם דברים שמגיעים ממקומות אחרים, יחד עם מגע אישי", מנסה קולין להסביר את ההצלחה, "זה לא נשמע כמו משהו שמגיע ממדינה ספציפית, אפילו לא בדיוק מצרפת, זו מוזיקה שנשמעת כמו פס קול".

 

 

עם זאת, הוא מספר שמזה זמן מה הוא מרגיש בשל לעיסוק בחומרים מקוריים. "אחרי עשור של קאברים, הגיעה השעה לעשות משהו חדש, משהו משלנו. אני כבר עובד על זה וכותב, כנראה שלכבוד חגיגות העשור נוציא משהו חדש. נשמר את הסאונד שלנו עם אותם זמרים וזמרות, אבל זו תהיה מוזיקה חדשה".

 

גלנטה מוסיפה לדבריו בהתלהבות, "זה מעולה שנעשה את זה, טוב שנעשה משהו חדש. הרוח של נובל ואג תישמר, יזהו אותנו, אבל אלו יהיו שירים שלנו הפעם. אני מקווה שננסה חלק מהם בהופעות במהלך הקיץ".

 

ההרכב ביצע עד כה שירים בעיקר באנגלית, אך באלבום האחרון עברו לבצע שירים של להקות צרפתיות. "צרפתית היא שפת האם שלי", אומרת גלנטה, "כשאני שרה באנגלית, זה כמו לגלם תפקיד, להיות בתוך דמות. כשאני שרה בצרפתית אני מרגישה את הדברים באופן שונה ומתחברת אליהם ברמה הרבה יותר אישית".

 

נחתם בישראל לא מזמן, איך אתם מתרשמים ממנה בינתיים?

 

גלנטה: "יש לנו הרבה חברים כאן, זה חלום שמתגשם עבורי לבקר פה. אני רוצה להספיק ליהנות, לראות מקומות ולפגוש אנשים. אנחנו מרגישים מאוד ברי מזל להגיע ולחלוק את המופע החדש שלנו עם האנשים כאן".

 

כשעדכנו בעמוד הפייסבוק הרשמי שלהם על ההגעה המתוכננת לישראל, הגיבו גולשים ללהקה וכתבו ש"חבל שמי שגר בגדה המערבית לא יוכל להגיע לראות אתכם". גלנטה מספרת שלא היתה כל התלבטות לגבי הגעה לישראל בגלל המצב הפוליטי. "לכל האנשים בעולם יש את הזכות לחלום וליהנות. חבל שאמנים מבטלים הופעות בגלל מצב פוליטי. זה קצת יומרני לדבר על פוליטיקה כשאתה אמן, אבל אנחנו מנסים להביא את האמנות שלנו לכל מקום שאפשר ולחלוק את מה שאנחנו עושים עם עוד אנשים. גם זה חשוב".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דומיניק סשר
נובל ואג. מתרגשים להיות בישראל
צילום: דומיניק סשר
לאתר ההטבות
מומלצים