מדענים יודיעו: יש ראיות לקיום "חלקיק האלוהים"

לאחר עשרות שנות מחקר ומיליארדי דולרים, החוקרים במאיץ החלקיקים CERN יודיעו השבוע כי בידיהם די ראיות לקיומו של בוזון היגס - המפתח לאישור המודל הסטנדרטי של הפיזיקה. פיזיקאי: "כל מתבונן סביר מהצד יגיד שזה נראה כמו גילוי"

המדענים במרכז לחקר חלקיקים סרן שעל גבול שווייץ-צרפת יודיעו השבוע כי בידיהם די ראיות לכך ש"חלקיק האלוהים", הנקרא גם בוזון היגס, אכן קיים. עם זאת, גם לאחר מחקר שנמשך עשרות שנים ועלה מיליארדי דולרים, החוקרים עדיין מסויגים ונמנעים מלומר שהצליחו "לגלות" את החלקיק שקיומו עשוי לשפוך אור על סוגיות בסיסיות על היקום.

בוזון היגס הוא "החוליה החסרה" של המודל הסטנדרטי של היקום: קיומו (ההיפותטי עד כה) מסביר את המסה של שאר החלקיקים. הוא היחיד מבין החלקיקים היסודיים שמרכיבים את המודל הסטנדרטי של הכוחות והחלקיקים בטבע, שטרם התגלה. חשיבותו לא ניתנת לערעור. מדענים רבים סבורים שהמודל הסטנדרטי של החלקיקים והכוחות בטבע יקום ויפול על גילויו של חלקיק היגס או שלילת קיומו.

חוקרים המעורים במתרחש במתחם מאיץ החלקיקים הגדול בעולם אומרים כי המידע העצום שהושג עד כה יראה בסופו של דבר את עקבותיו של החלקיק, אך לא מאפשר להם להכריז כי הוא ממש נצפה.

מדענים בכירים בסרן אומרים כי שתי קבוצות הפיזיקאים שיציגו את עבודתם במאיץ החלקיקים הענק ביום רביעי קרובים ככל הניתן ל"גילוי" – מבלי לקרוא לו כך.

"אני מודה שכל מתבונן סביר מהצד יגיד 'זה נראה כמו גילוי'", אמר הפיזיקאי הבריטי ג'ון אליס, פרופ' בקינגס קולג' בלונדון שעבד במתקן מאז שנות ה-70. "מצאנו משהו שמתאים באופן עקבי להיות היגס".

בשנים האחרונות נערכו במאיץ החלקיקים של סרן, שערכו נאמד ב-10 מיליארד דולר, ניסויים שמטרתם הבנת התופעות "חומר אפל" ו"אנטי-חומר". בסופו של דבר הם נועדו להבין את תהליך יצירת היקום, שעל פי תיאוריה מקובלת נוצר במפץ הגדול לפני מיליארדי שנים.

עבור המדענים, מציאת החלקיק היא המפתח לאישור המודל הסטנדרטי של הפיזיקה שמסביר מה מעניק מסה לחומר ומכאן – כיצד נוצר היקום. שתי קבוצות חוקרים, ATLAS ו-CMS, עובדות באופן נפרד בסרן, כדי להבטיח דיוק מרבי. אלפי מדענים מעורבים במחקר, בהם גם ישראלים רבים.