קרב הסמארטפונים: הגן הנעול ודלת הקסמים
המלחמה על מערכת ההפעלה של הסמארטפון שלכם עלתה החודש שלב עם הכרזתה של מייקרוסופט על WP8 . האם יש לגוגל ואפל באמת ממה לחשוש? ומי בכלל חוגג שם בשקט מאחורי הקלעים, על כל אלו בכתבה שלפניכם.
במהלך השנים האחרונות אנו עדים למהפכה של ממש בתחום הסלולר. הרבה לפני צניחת המחירים המבורכת וכניסת המפעילות החדשות, עבר השוק שינוי משמעותי באופן השימוש שלנו. על מנת להבין את גודל המהפכה בואו נחזור רגע בזמן, ל-8 בינואר, 2007. מחר 9.1.07, יעמוד סטיב ג'ובס על הבמה ויפתיע את העולם עם האייפון הראשון. אבל רגע, אנחנו עוד לא שם. מה יש לנו בשוק?
הסמארטפונים כפי שהם מכונים על ידי קבוצת משתמשים זעירה, פחות מ5% בכל מדינה, התחלקו לשתי קבוצות עיקריות: אלו המבוססים על מערכת ההפעלה סימביאן שרובם תוצרת נוקיה והקבוצה השניה: אלו המתבססים על מערכת ההפעלה Windows Mobile של מיקרוסופט. היצרנים גילו מהר מאוד כי על מנת להיכנס לשוק, יש למכור את המכשירים דרך חברות הסלולר בכל מדינה. לכל חברה רצונות, אינטרסים ועניינים מקומיים ולכן יש להכין גירסת מכשיר (קושחה) נפרדת לכל מוצר כזה. כך מבטיחה חברת הסלולר שהצרכן לא רק יקנה ממנה את המכשיר אלא גם יגלוש בעולמות התוכן שהיא מייצרת עבורו: (אלו שלימים יוחלפו על ידי אפליקציות), פורטל האינטרנט, הורדת שירים, רינגטונים ותכנים אחרים, ניווט, אימייל ועוד.
עוד ב-GSM
- הסינים באים: יורוקום תקשורת תשווק את מוצרי ZTE בישראל
עזבו אייפון. קחו אנדרואיד
שלוש חברות הסלולר הישראליות הבינו כי אין טעם להילחם בביקוש ההולך וגובר, יש למצוא דרכים לעשות ממנו כסף. את הדרך הפשוטה של תמחור מנופח, כזה הגבוה לפעמים עד פי 2 מהמחיר בחו"ל כולנו כבר מכירים אך מעטים שמו לב לתופעה מעניינת. בעוד שאייפון "אין במלאי" וכמובן בעידוד השמועה על "הגן הסגור של אפל", עשו חברות הסלולר מאמץ ניכר לשווק לנו הצרכנים סמארטפונים מבוססי אנדרואיד.
מי שהיה מוכן לקחת מכשיר אנדרואידי קיבל "הטבות" כמו נרתיק נשיאה, חבילת תוכן והעיקר - תמיד יש במלאי כמה שרק תרצו. לא פעם אני פוגש מכרים וחברים שמספרים לי איך באו לרכוש אייפון ואיך נציג המכירות שיכנע אותם לקחת משהו הרבה יותר טוב וחדש שרק יצא – המילה האחרונה באנדרואיד. כדי להבין עד כמה הצעד הזה משמעותי, צריך להבין את ההבדל בין שני העולמות, הנראים לכאורה דומים להפליא.
עולם האפליקציות
מעט יותר משנה לאחר תחילת מכירת האייפון הראשון, שיחררה אפל ביולי 2008 את האייפון 3G ואיתו את האפסטור שלה. זו היתה תחילת המהפכה הצרכנית האמיתית. לא עוד "עולם התוכן" היקר והמנוון שבחרה עבורכם חברת הסלולר אלא מערכת חופשית בה יוכל כל אחד לרכוש תכנים על פי רצונו תוך שאפל גוזרת קופון על כל הורדה בתשלום. למי ששכח, גם לפני כן היה תשלום על כל התכנים, לחברות הסלולר ולחנויות וירטואליות והאחוזים שהם דרשו היו גבוהים בהרבה, 50% ולמעלה מכך במקרים מסויימים.
חברות הסלולר שהתרגלו לעשות לא מעט כסף בעולמות התוכן ועשו כל שביכולתן להשאיר את הצרכנים בגלישה מוגבלת לפורטל שלהן נאלצו לישר קו מול ביקוש צרכני עולה. במקביל, נוצרה ביקורת במדיה על ה"גן הסגור" של אפל, זה בו היא קובעת את החוקים ואת היכולות של האפליקציות. מדי פעם צצו סיפורים של מפתחים שנדחו מהחנות או שאפל לא איפשרה להם גישה לתכונות מסויימות של המכשיר. חברות הסלולר עטו על הסיפורים האלו כמוצאות פרי בשל במסגרת המאמץ לדחוף לשוק מכשירי אנדרואיד.
אנדרואיד והגן הפתוח
גוגל מיהרה להגיב וכבר בחורף 2007 השיקה את הגירסה הראשונה של אנדרואיד. לכאורה היה כאן הכל, עולם תוכן עשיר של אפליקציות, מכשיר פתוח בו ניתן לגשת לכל התכונות שלו, חנות שאין בה כמעט צנזורה והעיקר – ליצרנים מערכת ההפעלה חינמית לגמרי. לא פלא שמאז 2010 אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בסמארטפונים, בה בכל שניה מאוקטבים בעולם 4 מכשירי אנדרואיד חדשים.
חברות הסלולר בעולם ואף בישראל מיהרו לאמץ לחיקן את המערכת החדשה, הכריזו על "מהפכת הסמארטפונים" והחלו לשכנע את הצרכנים לעבור למכשיר הדורש גם חבילת גלישה נדיבה. המחיר אגב של חבילת גלישה זינק במפתיע מ-20-25 שקל לג'יגה (שאף אחד לא ניצל ממילא בעולם הסמארטפונים הישן) ל-50 ואף 80 שקל בתשלום קבוע, אך זהו רק קצה הקרחון.
חברות הסלולר אוהבות אנדרואיד הרבה יותר מאייפון
כשחברת הסלולר אוהבת משהו, זה אומר שאתם מפסידים. כדי להבין איך אתם מפסידים בואו נבחן זה לצד זה את שני הטלפונים המובילים בשוק הישראלי, האייפון של אפל ולעומתו הסמסונג גלקסי שלאחרונה זכה לגירסתו השלישית. את האייפון חברות הסלולר מוכרות לכם בדיוק כפי שהוא יצא מהמפעל, אסור להן לפתוח את האריזה או לבצע שום שינוי במכשיר. לאחר הרכישה ובנוכחות הלקוח בלבד מותר להן להמליץ לכם על אפליקציות מסוימות או לכלול אותן במחיר החבילה, זה הכל.
את הגלקסי לעומת זאת מוכרת לכם חברת הסלולר בדיוק כמו שהיא אוהבת. זה אומר שהוא מגיע עם גירסת קושחה שהותאמה במיוחד עבור לקוחות החברה. מה יוצא לכם מזה ? לא תאמינו! תוכנת הניווט שלהם, גישה ישירה להורדת תכנים מחנות החברה, אפליקצית הטלוויזיה שלהם וגירסת עברית ייחודית שאליה תיכף נחזור. אגב הגלקסי הראשון גם הגיע עם GPS נעול כך שרק תוכנת הניווט של חברת הסלולר תעבוד עליו. ונגיד שתירצו לשנות את הקושחה לגירסה סטנדרטית של היצרן ללא כל המתנות הנהדרות הללו? תאבדו אחריות על המכשיר. ואם תרצו לקבל שירות על המכשיר? כמובן רק במרכזי השירות של חברת הסלולר.
בעוד שאפל השיקה עברית למערכת ההפעלה שלה החל מגירסה 3 אי שם ב-2009, הגלקסי לדורותיו חיכה בסבלנות, ולא תמיד הייתה תמיכה מלאה בעברית של יצרנית הטלפון. המשמעות היא שמשתמשים רבים תלויים בחסדי היבואן לגבי שדרוג המכשיר שלהם וכך קרה שאת השדרוג האחרון לגירסת ICS, קיבלו משתמשי הסלולר בארץ לאחר למעלה מחצי שנה לאחר חבריהם בחו"ל בגלל התלות הזו. אגב שדרוגים, חברות הסלולר לא נהנות לשדרג ולכן אם קניתם את הגלקסי S2 ששווק באגרסיביות עד אפריל השנה כמכשיר החכם ביותר בשוק, תתאכזבו בוודאי לגלות שהוא לא ישודרג ל-Jelly Bean.
גן נעול?
מי שרכש בשלוש השנים האחרונות אייפון מכל מקור בעולם, יזכה בקרוב לשדרוג משמעותי ל-iOS6 שתצא ככל הנראה בסוף הקיץ. מדובר גם על מכשירי אייפון בני למעלה משלוש שנים שיזכו להנות מרוב התכונות. למה? כי בעולם ה"גן הסגור" של אפל כל משתמש בעולם יכול להוריד בקלות, הישר מהמכשיר דרך רשת אלחוטית את העדכון חינם כמובן. אין תלות ביבואן מקומי ובוודאי שלא במפעיל הסלולרי. ומי שרכש אנדרואיד? מה יקרה עם עדכון Jelly Bean ? לקוח כזה תלוי כמובן ב"גן הנעול", זה שמאפשר חופש בלתי מוגבל להמתין שחברת הסלולר והיבואן המקומי יחליטו לשדרג לו את המכשיר, כמובן רק לאחר שישקיעו מאמץ ניכר בהעברת כל ה"הטבות" לגירסה הבאה.
כך מבטיחים שתמשיכו להוריד בתשלום אפליקציות שנמצאות בחינם בחנות של גוגל, שתרכשו מוסיקה ישירות מחנות המפעיל הסלולרי ושלא תוכלו לשנות את המוצר שקיבלתם מחשש לאבדן אחריות. מעתה אימרו – עדיף הגן הסגור של אפל מהגן הנעול והנצלני של חברות הסלולר.
מיקרוסופט נכנסת לתמונה
השוק צפוי לעבור שינוי משמעותי בקרוב. נוקיה, עד לא מזמן יצרנית המכשירים הגדולה בעולם שלחה לעולם שכולו טוב את מערכת ההפעלה המסורתית שלה, סימביאן. בדרך, נסגרו מפעלים רבים באירופה ועשרות אלפי עובדים, בעיקר בפינלנד וגרמניה איבדו את מקום העבודה שנחשב בעבר לפאר התעשיה. המנכ"ל החדש של נוקיה, סטיבן אלופ הודיע על שיתוף פעולה מלא בין נוקיה למיקרוסופט שמסגרתו תשולב Windows Phone בקו הסמארטפונים הנוכחי והעתידי. את הסנוניות הראשונות של העבודה המשותפת, מכשירי לומיה הסדרות 600-900 בהחלט מעוררי התפעלות. מערכת ההפעלה יפה ומקורית וגם עיצוב המכשירים של נוקיה נקי ומוקפד בהתאם. חבל רק שמיקרוסופט הודיעה בצעד לא מובן כי כל קו המוצרים הנוכחי לא ישודרג לגירסה 8. המשמעות היא ירידה מידית בעניין מצד המפתחים לצד הירידה הצפויה במכירות, למה לקנות היום סמארטפון שיהיה ישן בעוד חודשיים שלושה ולא יפותחו עבורו המוצרים המלהיבים הבאים? זאת כשהמתחרים מחלקים עדכונים ועוד חינם.
מיקרוסופט נופלת למעשה בין הכיסאות גם בנושא העניין של חברות הסלולר. בנוקיה היתה תמיד התאמה ברורה לקו שהכתיב כל מפעיל סלולרי אך מיקרוסופט כבר הודיעה כי את מכשירי WP ניתן יהיה לעדכן ישירות מה שאומר שהמכשיר מגיע עם מערכת הפעלה סטנדרטית בדומה לאייפון. מכאן שלחברות הסלולר לא יהיה עניין מיוחד לקדם את WP . הגימיק העיקרי ש-WP מציעה הוא תאימות לתוכנות שרצות על המחשב הביתי.
מי שזוכר את ימי WM מערכת ההפעלה הקודמת של מיקרוסופט זוכר בוודאי את התוכנות הבלתי אפשריות לתפעול וורד, אקסל ופאוארפוינט. מיקרוסופט מנסה בצעד הגיוני לקחת את התחום שהיא טובה בו (אופיס) ולתת בו יתרון למשתמשי מערכת ההפעלה שלה. הבעיה היא שאופיס כפי שהוא לא מתאים לשימוש באצבע אלא באמצעות עכבר. נסו לדמיין פתיחת תת תפריט או גרירת תמונה ומיקום שלה עם האצבע, זה פשוט לא יעבוד. אם מיקרוסופט תכתוב מחדש את אופיס כך שיתאים למסכי מגע (ומחר נדע אם זה כך), נקבל עוד אפליקציה וכל היתרון של עבודה עם תוכנות המחשב הביתי ירד לטמיון.




