שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

טויוטה אוריס HSD במבחן: מעבר לקו הירוק

איפה בדיוק עובר הקו הירוק בין חסכון בדלק ואהדת הסביבה, לבין שימושיות מוגבלת ותג-מחיר גבוה? לקחנו את טויוטה אוריס ההיברידית, בתקווה למצוא את התשובה

  • שנת השקה: אוריס ב-2007, היברידית ב-2010
  • קטגוריה: משפחתיות-קומפקטיות / כלאיים
  • מתחרות עיקריות: יונדאי i30, פולקסווגן גולף, פורד פוקוס / הונדה אינסייט
  • מחיר התחלתי: 120 אלף שקל
  • מחיר לרכב המבחן: 136 אלף שקל

 

1. תא נוסעים ותפעול

תא הנוסעים של האוריס HSD מבוסס על זה שפגשנו לראשונה באוריס ה"רגילה" ב-2007. וזה מורגש. איכות ההרכבה סבירה, איכות החומרים רחוקה מלהרשים. מנגד, הנדסת האנוש טובה, למעט מחשב הדרך (כולל מידע על המערכת ההיברידית) מבלבל ולא נוח לשימוש. המרווח בתא הנוסעים טוב, אך תא המטען קטן מאד, עקב תוספת מצברי מערכת הכלאיים.

תא הנוסעים מרווח, תא המטען קטן והאיכות בינונית (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
תא הנוסעים מרווח, תא המטען קטן והאיכות בינונית(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

לאוריס כיול מתלים נוקשה במעט מהדגם הרגיל, ולכן נפגעת נוחות הנסיעה במהירות נמוכה ועל שיבושים קלים. המצב טוב יותר במהירות גבוהה ועל-פני שיבושים גדולים. הנוחות בסך הכל משביעת רצון, למעט מושבים לא נוחים לנסיעה ארוכה. העובדה כי האוריס מדוממת מנוע בעצירה ומסוגלת לנוע גם באמצעות המנוע החשמלי, מפחיתה באופן משמעותי רעשי מנוע, והופכת את ה-HSD לנעימה מאוד בנהיגה רגועה. בידוד רעשי הצמיגים, עם זאת, לא מרשים. כושר התמרון העירוני נפגע קלות בגלל היגוי איטי.

כיול המתלים נוקשה יותר מאשר באוריס רגילה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
כיול המתלים נוקשה יותר מאשר באוריס רגילה(צילום: רועי צוקרמן)

 

3. מנוע-תיבת הילוכים

יחידת הכוח מגיעה ישירות מהפריוס, ומשלבת בין מנוע 1.8 ליטר עם 99 כ"ס למנוע חשמלי שמוסיף 82 כ"ס - או הספק משולב של 136 כ"ס. המנוע החשמלי מסוגל להניע את האוריס עצמאית עד למהירות של 48 קמ"ש במצב EV (ואף יותר בנהיגה רגילה במישור ובמורד). טווח הנסיעה החשמלי הריאלי עומד על כקילומטר.

 

בכל הנוגע למכוניות כלאיים, מערכת זו היא מהטובות בנמצא: דימום והנעת מנוע הבנזין כמעט ואינם מורגשים, המעבר בין בלימה רגרנטיבית לבלימה באמצעות הדיסקים הרגילים חלק, ותצרוכת הדלק הממוצעת שרשמנו במסלול המבחן הייתה לא פחות מפנטסטית: 24.8 קמ"ל במסלול עירוני ובינעירוני ארוך, כולל פקקי תנועה.

 

למרות המחמאות, יחידת הכוח אינה מעודנת. אופי התיבה הרציפה מכתיב רעש מנוע ניכר בזמן האצה, ומעבר בין סוגי הבלימה מלווה לעיתים ברעש. אלא שזו תלונה קטנה במכונית שמיועדת לנהיגה רגועה, בה היא מתגמלת הן מבחינת תצרוכת דלק והן מבחינת רעש.

מערכת הכלאיים היא מהטובות מסוגה - במיוחד בחסכון (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מערכת הכלאיים היא מהטובות מסוגה - במיוחד בחסכון(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

למרות הקשחת המתלים שנועדה להתמודדות עם עליית המשקל עקב הסוללות, האוריס אינה מכונית שמציעה יכולת דינמית מרשימה. רכב המבחן הוותיק (כולל צמיגים שדרשו החלפה זה מכבר), הציג אחיזת כביש נמוכה. בתוספת היגוי קל ולא מדויק, מתקבלת חווית נהיגה שאינה נוסכת בטחון. השליטה בזוויות הגלגול טובה, וכך גם כושר הבלימה. לאוריס HSD שבע כריות אוויר (השביעית מגינה על ברכי הנהג) - אבזור טוב ביחס לקטגוריה - ובמבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכתה לציון גבוה של חמישה כוכבים.

היכולת הדינמית לא מרשימה, הבטיחות הפאסיבית כן ()
היכולת הדינמית לא מרשימה, הבטיחות הפאסיבית כן

 

5. אבזור ומחיר

תמורת 136 אלף שקל, מותר כיום לצפות לאבזור עשיר. זה לא המקרה באוריס HSD. את חבילת האבזור שלה אפשר להגדיר כמכובדת בלבד, עם חריג אחד לטובה - אבזור הבטיחות. בסעיף הפינוק ניתן למצוא מערכת שמע מקורית עם חיבור USB, התנעה ללא מפתח, חישוקים קלים (עם חיפוי פלסטי, כמו בפריוס) ובקרת אקלים. בולטת בהיעדרה מערכת המידע העשירה של הפריוס. בסופו של יום, לא מרשים ביחס למחיר.

תמורה למחיר - לא הצד החזק, אם כי האבזור סביר (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
תמורה למחיר - לא הצד החזק, אם כי האבזור סביר(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ תצרוכת דלק, נסיעה שקטה, בטיחות פאסיבית

- תא מטען, איכות הרכבה, יכולת דינמית, מחיר

 

ולבסוף: אין ספק כי טויוטה אוריס HSD תחסוך לכם כסף בעת תדלוק, ותפחית את מספר הביקורים בתחנת הדלק. תצרוכת הדלק במרבית תנאי השימוש צפויה להיות 20 קמ"ל לפחות, שיפור של כ-65% לעומת משפחתית רגילה באותם תנאים (כ-12 קמ"ל). עבור מי שצובר נסועה גבוהה, הבחירה באוריס מומלצת. גם מי שמעוניין להיות "ירוק", ולזהם פחות בזמן פעולת הרכב (גם אם לא במשך כל מחזור חיי הרכב, מייצור לגריטה), יהיה ודאי מרוצה.

 

אלא שלא הכל ורוד. למרות שהיא זולה משמעותית מהפריוס, ומציגה עליונות מוחצת על הונדה אינסייט, האוריס HSD עדיין יקרה ביחס לרכב רגיל. תמורת מחיר נמוך יותר ניתן לרכוש פורד פוקוס 2.0 ליטר מאובזרת, חזקה, איכותית ונוחה מהאוריס. אם נושא תצרוכת הדלק והזיהום לא בראש סדר העדיפויות, לטעמנו זו - ומשפחתיות דומות מסוגה - תהיה בחירה עדיפה.

טויוטה אוריס HSD
טויוטה אוריס HSD
מנוע בנזין 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,798 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד
מומנט מרבי 14.4 קג"מ ב-4,400 סל"ד
מנוע חשמל מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH)
(הספק / מומנט) 82 כ"ס / 21.1 קג"מ (55 בסל"ד נמוך)
הספק משולב 136 כ"ס
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית רציפה
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 424.5 ס"מ
רוחב 176 ס"מ
גובה 151 ס"מ
בסיס גלגלים 260 ס"מ
משקל 1,380 ק"ג
נפח תא מטען 279 ליטר
100-0 קמ"ש 11.4 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 26.3 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 24.8 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 89 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 2 (כולל מיסוי מופחת לכלאיים)
מחיר 136,000 שקל
כריות אוויר שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה אוריס HSD, ר"ת של Hybrid Synergy Drive
צילום: רועי צוקרמן
מנוע בנזין ומנוע חשמלי
צילום: רועי צוקרמן
האבזור לא מדהים ביחס למחיר
צילום: רועי צוקרמן
תא מטען קטן
צילום: רועי צוקרמן
כמות מספקת של תאי אחסון
צילום: רועי צוקרמן
תצוגת המידע לא נוחה לשימוש
צילום: רועי צוקרמן
תצרוכת הדלק נמוכה במיוחד
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים