שתף קטע נבחר

פייסבוק אשם? צעירי ארה"ב מוותרים על רישיון

שיעור מוציאי רישיון הנהיגה בארה"ב צונח בהתמדה: פחות מ-70% מבני 19 מחזיקים ברישיון, לעומת כמעט 90% ב-1983. הסיבה: יש אינטרנט ופייסבוק, אז לא יוצאים מהבית

צעירים אמריקאים כבר לא חולמים על רישיון נהיגה. מחקר שביצעה אוניברסיטת מישיגן מגלה כי בשלושת העשורים האחרונים חלה ירידה קבועה ודרמטית במספר הצעירים שמוציאים רישיון נהיגה. הסיבה לכך, לטענת החוקרים: התפתחות אמצעי התקשורת הדיגיטליים.

 


 

מנתוני המחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן, עולה כי בקרב צעירים בני 19, רק לכ-70% היה רישיון נהיגה ב-2010. ב-1983 לעומת זאת, ליותר מ-87% היה רישיון נהיגה. לנתונים מפתיעים אלה יש השלכות רבות כמובן על תעשיית הרכב. לא פחות מעניינות הן כמובן הסיבות שהביאו לירידה הברורה והעקבית במספר מחזיקי רישיון הנהיגה בין הצעירים.

 

  • למדור האופניים של ynet

 

הצעירים באמריקה כבר לא חולמים על רישיון נהיגה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
הצעירים באמריקה כבר לא חולמים על רישיון נהיגה(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

"אנשים פשוט לא צריכים לראות אחד את השני כמו פעם, מכיוון שהם יכולים לתקשר ברשתות חברתיות", כך מסביר למשל פרופסור מייקל סיבאק, העומד בראש המכון לחקר התחבורה של אוניברסיטת מישיגן. האוניברסיטה, יש להזכיר, ממוקמת "בעיר המכוניות" של אמריקה, מולדתן של שלוש יצרניות הרכב הגדולות - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר.

 

על-פי המחקר, הסיבה לירידה במספר מוציאי הרישיון נעוצה במספר גורמים, בהם התפתחות אמצעי התקשורת הדיגיטליים כמו תוכנות מסרים מידיים, סמארטפונים וכמובן - הרשת החברתית פייסבוק. גם המשבר הכלכלי שפקד את אמריקה בסוף העשור הקודם נתן את אותותיו, ובעיקר הקשה על צעירים לעמוד בעלויות הוצאת רישיון הנהיגה וקניית רכב. וכמובן, אי אפשר שלא להזכיר את מחירי הדלק הנוסקים כבר מספר שנים, אשר הפכו את השימוש ברכב פרטי לבעייתי יותר פיננסית מבחינת הדור הצעיר.

 

גם נוהגים פחות

ואלה לא הסיבות היחידות. מעבר של צעירים לערים הגדולות, שם התחבורה הציבורית יעילה ומתפתחת בהתמדה עם השנים, הופכת את השימוש ברכב פרטי לא רק לעניין יקר, אלא גם מעיק מבחינת השימוש. מחקר שפרסמה קבוצת "פרונטיר" בחודש אפריל האחרון, מצא כי במהלך העשור הקודם חלה צניחה של 23% במספר הקילומטרים הממוצע שנוהגים צעירים בגילאי 34-16.

 

אחד השינויים הגדולים ביותר שעוברים על הציבור האמריקני, לטענת מנכ"ל אתר "אדמונדס", ג'רמי אנוויל, הוא הירידה ב"חשק" של צעירים בכל הנוגע

למכוניות. אם פעם צעירים בני 16 חלמו על הרגע בו יוכלו כבר לנהוג בעצמם, כיום רבים כלל מתלבטים אם להוציא רישיון נהיגה.

 

לירידה הזו יש כאמור משמעות בכל הנוגע להזדקנות הנהגים באמריקה. המחקר של אוניברסיטת מישיגן מצא עלייה חדה במספר מחזיקי הרישיון בגיל השלישי: 80% מהאנשים בגיל 70 ויותר החזיקו ברישיון נהיגה בתוקף בשנת 2010, לעומת 55% בלבד בשנת 1983. הזדקנות זו אינה מעודדת מבחינת יצרניות הרכב הגדולות, שכן אחת מקבוצות הרכישה החשובות ביותר היא זו של צעירים, במיוחד בקטגוריות של מכוניות קטנות וחסכוניות, בהן מתמקדת כיום תעשיית הרכב.

 

נתונים אלה מחזקים את נתוני רכישת הרכב באמריקה, שמצביעים על הזדקנות רוכש הרכב הממוצע, כאשר לפי מכון המחקר J.D Power צרכנים בני 50 או יותר היוו אשתקד 62% מכלל רוכשי רכב חדש, לעומת 39% בלבד בשנת 2001. את השינוי המשמעותי הזה זוקפים החוקרים למשבר הכלכלי באמריקה, שהקטין את כושר הקנייה במיוחד בקרב צעירים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בשביל מה לצאת מהבית?
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים