שתף קטע נבחר

חברות הביטוח ירוויחו גם במקרה של טוטאל לוס?

חברות הביטוח החלו לקזז את עלות אגרת הרישוי, מהסכום שהן מפצות נהגים שמכוניתם הורדה מהכביש בגלל תאונה. המפקח על הביטוח בוחן את חוקיות המהלך, שמכניס לחברות הביטוח מליונים

אתם שילמתם את אגרת הרישוי - חברת הביטוח גוזרת את הקופון. המפקח על הביטוח בוחן בימים אלה את החוקיות של נוהג חדש, אותו הפעילו לאחרונה חלק מחברות הביטוח: הן מנכות מתשלום הפיצויים לבעלי רכב שנגנב או הוכרז כ"אובדן גמור" ("טוטאל לוס") את החלק היחסי של אגרת הרישוי - ממועד השבתת או גניבת הרכב ועד סוף תוקף הרישוי. זאת למרות שסכום זה משולם מדי שנה על-ידי בעל הרכב, ישירות למשרד הרישוי.

 

 

אילוסטרציה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
אילוסטרציה(צילום: רועי צוקרמן)

 

נגד שלוש חברות ביטוח שנוהגות כך - מגדל, שומרה ושלמה - הוגשו לאחרונה בקשות לתביעה יצוגית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. התביעות הוגשו באמצעות עו"ד הראל חסון, והן מגובות בחוות דעת שקיבל מהשמאי ישראל דרנוב מחברת "אומדנים". בתביעה נטען כי אין הצדקה לקיזוז, שכן אגרת הרישוי מהווה חלק ממחירה של המכונית.

 

בבקשות הללו טוען עו"ד חסון כי החברות "מפחיתות שלא כדין מתגמולי הביטוח אותם הן משלמות למבוטחים את סכום אגרת הרישוי, המגיעה למבוטחים בחזרה ממשרד הרישוי  - זכות אשר עומדת להם מכח תקנות התעבורה". כתוצאה מכך, נטען, חברות הביטוח מרוויחות שלא כדין סכומי כסף גדולים. התובעים מקווים כי בית המשפט יורה לחברות הביטוח להשיב את ההפרש לבעלי הרכב.

 

מבדיקה שנערכה על-ידי המפקח על הביטוח, עולה כי חברות הביטוח החליטו לקזז את יתרת אגר הרישוי, בטענה כי בעל הרכב מקבל ממשרד הרישוי את החזרי יתרת האגרה, ולכן אין הצדקה למתן פיצוי כפול. יש לציין כי לפי הגדרת מחירון המשומשות "לוי יצחק", "מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי יחסית לתקופת השימוש", וגם את ההחזר ממשרד הרישוי. לפי הפרשנות של עו"ד חסון, שמאחר שמחיר המכונית כולל את אגרת הרישוי - לחברת הביטוח אין זכות לקזז את אגרת הרישוי, גם אם בעל הרכב יקבל החזר ממשרד הרישוי.

 

בבדיקות של המפקח על הביטוח התברר כי ההערה במחירון לוי יצחק, המציינת כי מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי היחסית לתקופת השימוש, הוכנסה למחירון רק באוקטובר 2011. זאת לאחר שביולי 2010 הוכנסה הערה לפיה "מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי" (בלי התוספת "היחסית לתקופת השימוש"). עד יולי 2010 לא היתה כל התייחסות במחירון לנושא.

 

מיד עם הכנסת ההערה הזו למחירון, חברות הביטוח החלו לקזז מסכומי הפיצוי את הפרשי האגרה. ההערכה היא כי הקיזוז הזה חוסך לחברות הביטוח עשרות מילוני שקלים מדי שנה.

 

בחוות דעת של השמאי דרנוב שצורפה לתביעות היצוגיות, נטען בין היתר כי את אגרת הרישוי משלם אדם מכיסו הפרטי לרשות הרישוי. מכאן שאינה מהווה חלק מהרכב ואינה נכללת בערכו המבוטח. פירוש הדבר כי חברת הביטוח לא זכאית לנכותה מהפיצוי.

 

ההערכה היא שהמפקח על הביטוח יפסוק נגד הנוהג החדש. במקרה כזה, לא מן הנמנע גם שחברות הביטוח יידרשו להשיב את הסכומים שקיזזו לבעלי הפוליסה. ממשרד המפקח על הביטוח נמסר בתגובה כי "אגף שוק ההון במשרד האוצר בוחן את התנהלות חברות הביטוח במקרה של אובדן גמור. האגף פועל להסדרת הנושא לטובת ציבור המבוטחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מותר לקזז? (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים