שתף קטע נבחר

היזם לא חיכה לערעור: החל לבנות בחוף נתניה

פרויקט המגורים "שער הים" המתוכנן סמוך לקו החוף של נתניה סופג התנגדויות של תושבים החוששים מפגיעה במצוק הכורכר. למרות שהוגש ערעור נגד התוכנית, היזמים לא חיכו לדיון והיום החלו בעבודות. אדם טבע ודין: "זו יצירת פרובוקציה מכוונת"

לגור בדירה על קו החוף זה החלום הרטוב של כולנו. אבל להיות שכן של רב קומות שעלול לסכן מצוק כורכר ממש ליד הים – זה כבר עניין אחר לגמרי. חברת נצבא החלה הבוקר (ד') בעבודות חפירה לביצוע פרויקט המגורים "שער הים", בחוף סירונית של נתניה.

 

 

מדובר בפרויקט שמושך סביבו אש זה תקופה ארוכה מצד תושבים, שמתקוממים נגדו בעיקר מחשש לפגיעה במצוק. בארגון אדם טבע ודין, שעתרו נגד חוקיותו של המבנה המתוכנן, זועמים כי היזמים לא המתינו - והחלו בעבודות 5 ימים לפני המועד שנקבע לדיון המכריע בערעור.

 

מדובר על מגדל יוקרתי ומפואר בן 36 קומות שיבנה על המפלס העליון של החוף, ומתחתיו יבנה קומפלקס חניה בן 9 קומות. על פי התוכנית, המגדל יכיל 70 חדרי מלון והיתר יהיה למגורים. למקום יש תכניות בנייה מזה שנים, אך לפני כעשור אישרה עיריית נתניה לשנות את המצב התכנוני: גובהו של המגדל המתוכנן עלה ורוחבו הצטמצם.

 

הבנייה על קו החוף (צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים) (צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
הבנייה על קו החוף(צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

 

עד כה, התקוממות התושבים לא הועילה - לא בזירה הציבורית ולא בזירה המשפטית. הדיון המכריע בערעור אמור להתרחש בבית המשפט העליון ביום שני הקרוב, אך היזמים לא המתינו והחלו היום בעבודות. עם זאת, מדובר בצעד חוקי שנעשה בהתאם להחלטות בית המשפט, שכן קיומו של ערעור על הליך משפטי לא מעכב את ביצוע העבודות, אלא אם ניתן צו ביניים להפסקת עבודות. בקשה שכזאת נדחתה על ידי בית המשפט.

 

כמה זה 100 מטר? תלוי

מבחינה חוקית קיימים שני מחסומים עיקריים לבניה שכזאת. האחד הוא תכנית מתאר ארצית בשם תמ"א 13, האוסרת על בנייה בתחום שבין קו החוף לבין 100 מטר ממנו, אלא אם מתקבל אישור מיוחד וחריג.  

 

מחסום שני הוא חוק החופים, שאושר בשנת 2004 ושקובע, כי גם בניה של עד 300 מטר מקו החוף צריכה להתבצע במשורה, לאחר הליך תכנוני שיחמיר עימה, זאת על מנת להגן על חופי המדינה ככל האפשר.

 

הטענה המרכזית של אדם טבע ודין נגד הבנייה, היא סביב פרשנות על המרחק של 100 מטר מקו החוף. בעתירה נטען כי על פי חוק החופים, הבנייה מתבצעת בתוך קו ה-100 מטר, בעוד שהיזמים מדדו אותו מנקודה אחרת וטוענים כי הבנייה נמצאת מחוץ לקו זה.

 

עוד נטען, כי לציבור לא היתה הזדמנות אמיתית להתנגד לתוכנית, מאחר שלא הוצב שלט במקום המבשר על הקמת המגדל, כפי שמחייב החוק. בעתירה הוצגה אמנם תמונה שמעידה כי היה שלט במקום, אך אדם טבע ודין טוענים כי הוא לא הוצג כראוי ומתפקידו של היזם היה לדאוג להצבתו במשך חודשיים.

 

בהקשר זה טוענים בארגון, כי לו היה פרסום ראוי לתכנית - סביר להניח שהיו מוגשות נגדה התנגדויות, אך הדבר לא קרה ולכן יש לאפשר לציבור להביע את עמדתו.

 

הדמיה של מגדל "שער הים" ()
הדמיה של מגדל "שער הים"

 

"לא ישארו לנו חופים"

"אנו טוענים שההיתר שניתן הוא לא חוקי", הסבירה ל-ynet יעל דורי, ראש תחום התכנון באדם טבע ודין. "לא מדדו נכון את קו 100 המטרים". באשר להתחלת העבודות היא ציינה, כי "זאת שערורייה ויצירה של פרובוקציה מכוונת. חמישה ימים לפני הדיון על חוקיות הבניה על החוף, מתחילים בעבודות. בצורה כזאת לי יישארו לנו חופים וחבל שאף אחד לא שומר על האינטרס הציבורי".

 

עו"ד אסף רוזנבלום המייצג את אדם טבע ודין בעתירה, מסר כי "מבחינתנו, המשמעות של התחלת העבודות היא בעיקר כי היזמים נוטלים על עצמם את הסיכון שאם תכנית הבניה תבוטל על ידי בית המשפט, הם יאלצו לפרק את הבניה ולשקם את הנזק שהם גורמים". לדבריו, "מנסים לקבוע, לכאורה, עבודות בשטח ולהשפיע על ההליך המשפטי".

 

עו"ד עידית אלוני-טויסטר, תושבת האזור הנאבקת נגד הבנייה, סיפרה כי בעבר פעלה בשטח בריכת שחיה עירונית. "כואב לנו שהערך הסביבתי נהרס בשטח ציבורי", אמרה. "המעשה הוא חסר תקדים - מבטלים צוק כורכר שהוא משאב טבע נדיר ביופיו. הדברים מוזרים עוד יותר מכיוון שראש עיריית נתניה, מתהדרת בכך שהיא דואגת לצוקים ולחופי הים".

 

תגובות

עיריית נתניה: "מדובר בעבודות חפירה ודיפון שקיבלו היתר בנייה בהתאם לחוק התכנון והבנייה. כאשר ההיתר הינו למעשה חידוש של היתר שניתן בעבר ובהעדר התחלת בניה דאז - פג תוקפו. כידוע העתירה נדחתה ומאחר שלא הוצא צו מניעה, באפשרות היזם להתחיל בבנייה. נדגיש כי למועד התחלת הבנייה אין כל רלוונטיות למועד הדיון בבימ"ש והדבר נעשה בהתאם לשיקולי היזם.

 

"התוכנית הנוכחית שיפרה לאין ערוך את האינטרס הציבורי ועברה את אישורם של הוועדה לשימור הסביבה החופית, המשרד להגנת הסביבה והגופים הירוקים. עוד נוסיף כי בתוכנית הנוכחית הוכנסו שינויים רבים לטובת הציבור, כך למשל תוכננה כיכר עירונית לרווחת הציבור, נוצרה המשכיות ברצועת הטיילות שמצפון לדרום ועוד.

 

"באשר לערעור - הערעור הינו כנגד החלטת בית המשפט המחוזי, שמחק את עתירתם של עמותת "אדם טבע ודין" כנגד החלטת הוועדה המקומית, תוך חיובם בתשלום שכר טרחה והוצאות. בהחלטתו קבע בית המשפט, בין היתר, כי לא נפל כל פגם בתוכנית שאושרה על ידי הוועדה המקומית נתניה. כמו כן, פרסום התוכנית נעשה כדין והמדידה של 100 מטר צריכה להיעשות על פי תמ"א 13, כפי שנקבע בתוכנית שאושרה".

 

פרי אטיאס מנכ"ל קבוצת נצבא, מסר בתגובה: "העבודות כבר מתבצעות מזה כשבועיים. לאור העובדה, שלפני כחודשיים קיבלנו היתר בניה, התארגנו עם קבלנים ועלינו לשטח. יש להדגיש שחלק ניכר מעבודות הדיפון כבר בוצעו בשנת 2005-2006 וכתוצאה ממחלוקת בין היזמים, שנפתרה בינתיים, העבודות נעצרו.

 

"התכנית אושרה על ידי הוועדה לשמירה על החופים וכן על ידי על ידי כל הוועדות הססטוטוריות הנדרשות. האישור נמשך שבע שנים, לאחר שנבחנו כל ההשכלות כולל הסביבתיות כולל כל מה שקשור לקרבה לחוף הים ולמים. כל הדרישות החוקיות במדינת ישראל מולאו, ולא בכדי בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה של אדם טבע ודין. לערעור לבית המשפט העליון לא הצטרפו תושבים ואדם טבע ודין נותרה לבדה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים
עבודות הבנייה בסירונית
צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים
מומלצים