שתף קטע נבחר

"אין מנוס, העלאת המע"מ תייקר את המכוניות"

בכירי שוק הרכב המקומי אחידים בדעה כי את העלאת המע"מ ב-1% לא יוכלו לספוג, ומחירי מכוניות חדשות יתייקר בשיעור דומה או אף יותר מכך. התחזקותם המשמעותית של הדולר והין עלולה להעלות את המחיר אף יותר מכך. ומה עם שווי השימוש?

המע"מ יעלה? מחירי המכוניות יתייקרו. בשבוע הבא צפוי משרד האוצר להביא לאישור הממשלה את העלאת המע"מ מ-16% ל-17%. אם תאושר במליאת הכנסת, תגיע העלאה זו במהירות לכיסיהם של רוכשי מכוניות חדשות. סבב שיחות שערך היום (ה') ynet עם בכירי שוק הרכב המקומי, מעלה כי מרבית היבואניות לא יספגו את העלאת המע"מ, ומחירי המכוניות צפויים לכן להתייקר בכ-1%. כך למשל, מכוניות משפחתיות שמחירן נע בין 120 אלף ו-125 אלף שקל, יתייקרו בכ-1,200 שקל.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

בכירים בשוק הרכב: אם המע"מ יעלה, המכוניות יתייקרו (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
בכירים בשוק הרכב: אם המע"מ יעלה, המכוניות יתייקרו(צילום: רועי צוקרמן)

 

אלא שיתכן כי ייקור חלק מהדגמים יהיה גדול אף יותר. הסיבה לכך היא התחזקות משמעותית של הין היפני והדולר האמריקאי - מטבעות הקובעים את מחירי מרבית המכוניות המיובאות לישראל. לדברי בכיר בשוק הרכב, "מרבית היבואניות ספגו עד כה את עליות השערים, אבל זה לא יוכל להימשך. ביחד עם העלייה של המע"מ, זה פשוט יותר מדי. דגמים מסוימים יתייקרו בשיעור של עד 2%".

 

מעבר לכך יש להזכיר כי ב-1 בינואר 2013 עלולים מחירי המכוניות לעלות פעם נוספת. הסיבה לכך היא עדכון "מיסוי ירוק", לפיו נקבעות הטבות מס למכוניות שפולטות זיהום מועט. בעדכון יוחמרו התנאים הקובעים את גובה הטבות המס, ובעקבות זאת צפויות להתייקר חלק משמעותי מהמכוניות החדשות - ובכלל זאת משפחתיות, סופר-מיני ואף מיני. בכמה יתייקרו המכוניות? להערכת בכיר בשוק, עדכון המס ייקר את המכוניות בכ-3,000 שקל בממוצע.

 

ייקור המכוניות ישפיע לא רק על מי שרוכשים אותן מהיבואניות, אלא גם על מי שמקבלים רכב צמוד ממקום העבודה. מאחר ש"שווי השימוש" - המס שמשלמים עובדים על השימוש ברכב צמוד - נקבע כאחוז קבוע (2.5%) ממחיר המחירון של המכוניות החדשות, כל ייקור מתבטא בעליית המס החודשי. כך למשל, מכונית שעולה כיום 122 אלף שקל ותתייקר ב-1 בינואר ל-126 אלף, תגדיל את התשלום החודשי ב-100 שקל.

 

ראוי לציין כי ייקור המכוניות החדשות לא יהיה הצעד היחיד שייפגע בנהגים בתקופה הקרובה. בשבוע הבא צפוי מחיר הדלק לעלות בקרוב לחצי שקל לליטר, וזאת בעיקר בגלל התחזקותו של הדולר. על-פי הערכות, יגיע מחיר ליטר בנזין לכ-7.70 שקל, לעומת 7.27 שקל כיום.

 

"במשך תקופה ספגנו את ההתייקרות"

לדברי בכיר בשוק הרכב, בחודשים האחרונים נמנעו היבואניות מייקור המכוניות למרות עלייה מתמשכת ומשמעותית בשערי החליפין של הין היפני והדולר. הסיבה, כך הוא מסביר, היא ההאטה הניכרת לאחרונה בפעילות שוק הרכב, אשר עודדה יבואניות לספוג את הייקור, ולהמשיך להציע מבצעים והנחות משמעותיות ללקוחות.

 

אלא שבשבועות האחרונים הגיעו שערי שני המטבעות לרמות שיא. המטבע היפני חצה היום את רף ה-5.2 שקל ל-100 ין, והדולר הגיע ל-4.08 שקל. "במשך תקופה ארוכה ספגנו את ההתייקרות הזו, כי ראינו את נתוני המכירות - וגם חיכינו לראות אם מדובר במשהו זמני או במגמה ארוכת-טווח", אומר ל-ynet בכיר באחת היבואניות הגדולות. "אבל עכשיו, המשך ההתחזקות של הדולר והין, ביחד עם העלאת המע"מ, מחייבים אותנו להעלות מחירים - לכל הפחות בשיעור של עליית המע"מ".

 

עם זאת, בשוק הרכב אומרים ל-ynet כי העלאת המחירים תלויה במשתנים רבים - ולכן היא אינה צפויה להיות אחידה. "כל דגם והסיפור שלו", מסביר יבואן בכיר. "למשל, כמות המכוניות במלאי תשפיע על ההחלטה אם לייקר את הדגם - אם יש לנו הרבה מכוניות במלאי, שממתינות להימכר כבר כמה חודשים, יתכן שנחליט לספוג את הייקור או לפחות את חלקו". בנוסף, כך מציינים בכירים בשוק, בחלק מהמקרים תיתכן הקטנת ההנחות הניתנות לחברות ליסינג או לקוחות פרטיים.

 

בשיחה עם ynet, אומר יבואן בכיר כי הייקור הצפוי בעקבות העלאת המע"מ - אם זו אכן תאושר בכנסת - צפוי להיות מתון יחסית. הסיבה לכך היא ציפייה לקראת ייקור נוסף בתחילת 2013, בעקבות עדכון המיסוי הירוק. "אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו במצב שבו צריך להעלות פעמיים את המחיר, ובשיעור משמעותי", הוא מסביר.


פורסם לראשונה 26/07/2012 18:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ
צילום: משה מילנר, לע"מ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים