שתף קטע נבחר

פוטוגנים מלידה: צילום תינוקות

התינוק שלכם סוף סוף נרדם? במקום לנוח אתם יכולים לצלם אותו בתנוחות שונות וליצור את התמונת המתוקות ביותר. כך עושים את זה

אני זוכרת את המילה הראשונה שאמרתי אחרי הלידה של בני הבכור בן השש. "נס". היצור החמוד והקטן הזה, שהכל כל כך מושלם בו, היה לפני כמה דקות בתוכי. זהו נס הבריאה. כשהבנתי שיש לי הזדמנות להיות חלק מהנס הזה יום-יום בעבודתי כצלמת, חיבקתי את ההזדמנות בשתי ידיי והעמקתי בנושא צילום תינוקות ניו-בורן. צילום תינוקות שזה הרגע נולדו שונה מכל מה שהכרתי. אמנם מדובר בצילום בסטודיו, אבל התחום הקסום הזה טומן בחובו עשרות אלמנטים שיש להתייחס אליהם.

 

עוד מדריכי צילום:

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

ניובורן, כפי שאני רואה אותו, אינו רק צילום תינוקות בגיל המתאים, אלא שילוב של היבטים טכניים ואמנותיים יחד עם היבטים פסיכולוגיים ונפשיים. האתגר שבשילוב כל ההיבטים האלה ליצירה מושלמת אחת, הוא שסקרן אותי וסחף אותי להתאהב בתחום. צילום תינוקות ניובורן הוא תחום שמתייחס לצילום תינוקות בגיל אפס עד ארבעה שבועות, לרוב בעודם ישנים שינה עמוקה, בתנוחות מתוקות של כירבול, עם מגוון אביזרים שיוצרים יחד תמונה חלומית עם טעם של פעם.

 

רבים מספרים לי שהם מחכים שהתינוק יגדל מעט, שיהיה יותר "ברור", או שידע כבר לשבת. הם מניחים שתינוקות בני יומם לא "מעניינים" מספיק כדי להצטלם.

 

אני חושבת שהם חושבים כך משום שהם רגילים לראות תמונות "בית חולים" בהם התינוק עטוף בתוך ערימת בגדים ושמיכות עצומה, שראש קטנטן וורדרד ומקומט מציץ מתוכה, בתאורת פלאש נוקשה.

 

הקטנטנים הללו מהווים אובייקט מאתגר מאוד לצילום, ובניגוד לגילים בוגרים יותר שבהם כל צילום פשוט יכול להראות נחמד, את תינוקות הניו-בורן חשוב לדעת איך לצלם, כדי להדגיש את הראשוניות, המתיקות, הכירבול והשלווה שהם שוהים בה. המטרה שלי כצלמת היא להצליח להעביר את אותן תחושות, דרך התמונות. את מרבית מצילומי תינוקות הניו-בורן שלי אני מצלמת בתוך הסטודיו, בתאורת סטודיו, כשהתינוק הרך ישן שינה עמוקה ומונח בתנוחות מתוקות ומתוכננות, על פוף גדול מצופה בבד או בסלסלות או קופסאות ממולאות בד רך.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

סביבת הסט והאווירה

כדי לצלם תינוק ישן שינה עמוקה ושלווה, התינוק צריך להיות באמת רגוע. כדי שתינוק יהיה רגוע, אנחנו צריכים שהמבוגרים שסביבו יהיו רגועים בעצמם. ייתכן שההורים יגיעו לסט עייפים, אחרי לילות חסרי שינה, מוטרדים, מוצפים רגשית והורמונלית. היו אתם כצלמים הגורם המרגיע בסט. הרגישו את האמא, הבינו מה נכון לה, הגישו לה עזרה כשהיא צריכה והרפו כשאתם מרגישים שהיא רוצה את השליטה בידיה.

 

כיוון שהתינוק יהיה ערום בחלק גדול מהצילומים, דאגו לסביבת עבודה מחוממת. מפזר חום יעשה עבודה מצוינת וישמש גם כ"רעש לבן" שירגיע את התינוק. צילום תינוקות ניובורן יכול לערוך כמה שעות, הכינו כיבוד קל ושתיה לכם ולהורים.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

אמנות ה-Posing (תנוחות)

אחד המפתחות החשובים להצלחה בצילום תינוקות ניובורן, הוא אמנות ה-Posing (תנוחות). הייחוד בצילומים מהסוג הזה, הוא התנוחה. תנוחת התינוק מתוכננת, היא לא מקרית. לאחר שהתינוק שוקע בשינה עמוקה, אני מניחה אותו בעדינות בתנוחות מתוקות. אני מקפידה שיהיה לו תמיד רך, נעים וחם (יש מפזר חום קרוב לסט, כי ברוב התמונות התינוק עירום או עירום חלקית). ישנן תנוחות שאינן נוחות עבור חלק מהתינוקות. אני מרגישה את התינוק, ואניח אותו רק בתנוחה שנוחה לו.

 

תינוקות עד גיל חודש ישנים שינה עמוקה וממושכת. ככל שהם גדלים יותר קשה יותר לצלם אותם בשינה, וזו הסיבה שאני ממליצה ללקוחותיי להגיע לסטודיו בארבעת השבועות הראשונים שלאחר הלידה.

 

ישנן מגוון תנוחות אפשריות, על הבטן, על הצד, על הגב. בכל תנוחה מודגש חלק אחר מהתינוק. ישנן תנוחות שמבליטות את היותו קטן ומכורבל, תנוחות שמתמקדות בפנים הרכים ששקועים בשינה עמוקה ושלווה, וחלק מהתנוחות מדגישות את כפות הרגליים או הידיים הקטנות.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

היבטים טכניים

חלק גדול מן הצילומים מתבצע על פוף מלא וגדול, מאחוריו מתקן שעליו תלויות שמיכות בטקסטורות שונות ובצבעים שונים הניתנים להחלפה, שמתוחות ומונחות על הפוף, כמתואר בתרשים:

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

חלק אחר מהצילומים מתבצע בתוך קופסאות עם שמיכות רכות, או סלסלות, על רקעים שונים. התינוקת המתוקה הזו ישנה בתוך מיטת בובות קטנה.

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

וזאת התוצאה:

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

 

ושאר הצילומים מתבצעים כשההורים מחבקים את התינוק, בעיקר כשהוא ער.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

היבטים אמנותיים: אור, טקסטורות ועומק שדה

כדי להמחיש את הרוך והשלווה, אני מצלמת בצמצם מאוד פתוח, כך שנוצר עומק שדה רדוד (כשחלק מהתמונה חד ובפוקוס ושאר התמונה רך במרקם קרמי חלומי). אני מקפידה שהתאורה תהיה רכה ועוטפת, (לרוב שני פלאש-סטודיו עליהם מחוברים סופטבוקסים גדולים משני הצדדים ב-45 מעלות) המדמה תאורת אור יום מחלון גדול.

מאז שאני מצלמת תינוקות רכים, אני במרדף אחרי טקסטורות. שמיכות עם טקסטורה בולטת (כמו פרווה או שמיכת צמר ארוגה) יוסיפו ממד של עומק לתמונה, וידגישו את רכות התינוק.

 

אביזרים

על אף שהאביזרים הם חלק בלתי נפרד מתחום צילום תינוקות ניובורן, חשוב לא להגזים בהם. יש לזכור שעדיין התינוק הוא החשוב ולא כל מה שמסביב. האביזרים הייחודיים של הסטודיו נוצרו בעבודת יד, על ידי יוצרים מוכשרים בארץ ובעולם. כל האביזרים שלי בטיחותיים ורכים. שמיכות במרקמים שונים, כובעים סרוגים במגוון צורות וצבעים, סרטים לשיער לבנות, כובעים קטנים לבנים, ועוד ועוד. אני תמיד אוהבת להתחדש ולגוון באביזרים מיוחדים חדשים.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

ההורים

אני מאמינה שכשההורים רגועים, התינוק רגוע. אני עושה את כל המאמצים לתת להם תחושה נוחה, שירגישו בבית. ההורה מהווה חלק פעיל מהצילום. האמא, האבא או שניהם, יכולים להצטלם יחד עם התינוק אם הם חפצים בכך. מעבר לכך, בכל אחת מפוזות הצילום, תמיד יושב הורה לצד התינוק ושומר עליו, ומוודא שנוח ונעים לו. לאורך שעות הצילום אני משתפת את ההורים, מסבירה להם, מקשיבה להם ולצרכים שלהם. האמא לעיתים מגיעה אלי ימים בודדים אחרי הלידה, היא עייפה וההורמונים עדין משתוללים, ואני משתדלת לתת לה תחושה של בטחון וסביבה נעימה לשהות בה בזמן שהבייבי שלה מצטלם.

 

עיבוד תמונה

אני מתייחסת לעיבוד התמונה עוד בשלב הצילום. בתחום צילום תינוקות ניו-בורן תמונה אינה מושלמת בעיניי אם לא עברה עיבוד קפדני בפוטושופ. לרוב התינוקות יש פצעונים, אדמומיות בעור, סימני חיתול או מוצץ או עור יבש. עור התינוק עובר החלקה בפוטושופ, אבל אני מקפידה על מידת עיבוד סבירה כדי להשאיר את התינוק במראה אמיתי ולא "פלסטיקי". לעיתים אני משאירה שיער גוף שמראה על ראשוניות, או קילופי עור שאופייניים כל כך לתינוק שרק נולד. בעיבוד אני מטפלת בגוונים, כדי ליצור תמונה חלומית והרמונית. על כל זאת, כדי להגיע לתמונה מעולה, התמונה חייבת להיות מצוינת כבר כשהיא יוצאת מהמצלמה.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

בטיחות והקווים האדומים שלי

נכון. צלמים נוטים לעשות ה-כ-ל כדי לקבל פריים מנצח. אבל לא בתחום הזה. הבטיחות היא מעל הכל. היא חשובה יותר מכל פריים מנצח שנרצה לקבל. אפילו אם ההורים בעצמם מבקשים, אם אני חוששת שמשהו לא יהיה נוח ונעים או חלילה עלול להיות מסוכן – בפירוש לא אעשה זאת. לעולם לא אצלם תינוק כשאני לבדי. תמיד יהיה הורה לצד התינוק, כדי להניח עליו יד ולהקפיד שחם, נוח ונעים לו.

 

לעולם לא אשאיר תינוק ללא השגחה, אקשיב לתינוק ואלמד את שפת הגוף שלו ולעולם לא אניח תינוק בתנוחה שאינה נוחה לו. לעולם לא אשתמש באביזרים שבירים (כמו זכוכית למשל) ואקפיד על טמפרטורה חמה בחדר כדי לשמור על חום גופו גם כשהוא עירום.

 

 (צילום: שמרית שולמן) (צילום: שמרית שולמן)
(צילום: שמרית שולמן)

 

איך תעשו את זה לבד?

גם אם אינכם צלמים ואין ברשותכם מצלמה מקצועית, אתם עדיין יכולים למקסם את התוצאה של צילום הניו-בורן הפרטי שלכם. פנו לעצמכם זמן במיוחד לשם הצילום, והתייחסו לצילום ברצינות ממש כאילו הייתם קובעים סשן אצל צלם מקצועי בסטודיו.

 

  • אתרו בבית מקום מואר היטב מאור טבעי (למשל חלון גדול). תצלמו בשעות שבהן מגיע האור לאותו המקום בבית. אבל לא כאשר האור ישיר ונוקשה, מאותה הסיבה - אל תשתמשו בפלאש המובנה של המצלמה. אם אתם משתמשים במצב אוטומטי – כבו את הפלאש.

 

  • לצלמים החובבים בעלי מצלמות רפלקס, כוונו את המצלמה כך שהצמצם יהיה פתוח ביותר (בסביבות 1.8 עד 3) ומהירות 125 לפחות, וכנראה שלא תהיה לכם ברירה אלא להעלות את האיזו, כמה שתצטרכו ללא שימוש בפלאש.

 

  • הכינו שמיכה רכה וגדולה (לפחות בגודל שמיכת יחיד של גדולים), בעלת טקסטורה מעניינת (סריגה, אריגה או פרווה), עדיף בצבע ניטרלי כמו לבן, קרם, חום או אפור.

 

  • נסו ליצור מצב כמו בסטודיו, בו השמיכה תלויה בצורה מתוחה מאחור, כדי להמשיך את הרקע בכל התמונה ללא הפרעות מסביב. דרך טובה לעשות זאת, אם יש לכם חלון גדול ומואר בסלון, להניח שמיכה מתוחה על המשענת והמושב של הספה (ב90 מעלות), או על גב הספה והרצפה (כדאי להניח מתחת לשמיכה מזרן על הרצפה, בצמוד לספה).

 

  • דאגו לסביבה מקומית חמימה (מפזר חום יעשה יופי של עבודה).

 

  • בצמצם פתוח כל כך חשוב להקפיד על פוקוס על העיניים (או בכוונה במקום אחר כמו כף רגל למשל).

 

  • כדאי לצלם את התינוק בביגוד ניטרלי, עירום או עטוף בבד. הרדימו את התינוק כשהוא עירום, וכשהוא ישן שינה עמוקה, הניחו אותו על השמיכה על הבטן. נסו להניח אותו כך שפניו יופנו אליכם, וכפות רגליו וידיו יהיו גלויות. ניתן להוסיף כובע סרוג או כל אביזר אחר שיש לכם, ויאללה, לצלם.

 

לעוד עבודות של שמרית היכנסו לסטודיו שולמן, למדריכים נוספים בקרו באתר קומפוזיציה והורידו בחינם את הגיליונות.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמרית שולמן
קוצי'קו
צילום: שמרית שולמן
מומלצים