שתף קטע נבחר

ניצחון? קמפיין עם נשים על גבי אוטובוסים בי-ם

חברת כנען תעלה השבוע את קמפיין תנועת "הירושלמים" על גבי אוטובוסים של אגד, בעקבות עתירת התנועה לבג"ץ ואחרי שמשרד התחבורה אסר אפליה בפרסום. אך בתנועה עדיין טוענים: הנשים חשופות הכתף בקמפיין צונזרו. "ובכל זאת זה יום חג. פתחנו את כל אפיקי הפרסום בירושלים לדמויות של נשים"

החיים בירושלים חוזרים למסלולם? אחרי שנים שבהם המפרסמים ומשרדי הפרסום בעיר הסתירו, הסירו וחתכו נשים, ילדות ונערות משלטים, לכאורה כדי לא לפגוע ברגשות האוכלוסיה החרדית בעיר אך למעשה בשל אינטרס כלכלי, יעלה היום בירושלים קמפיין שילוט על גבי אוטובוסים המשלב תמונות נשים. ועם זאת, בחברת "כנען פרסום בתנועה", בעלת הזיכיון לפרסום על גבי אוטובוסי אגד, החליטו בכל זאת להעלות קמפיין מצונזר ממנו נעלמו נשים שכתפיהן חשופות.

 

  • ירושלים: סנדי בר בלי ראש ופוקס בלי בר רפאלי

  • הוניגמן חזרה להציג נשים בשלטי חוצות בירושלים

 

עליית הקמפיין התאפשרה רק אחרי שתנועת "הירושלמים" הגישה עתירה לבג"ץ נגד אגד וחברת הפרסום כנען פרסום בתנועה. העילה לעתירה: החברות סירבו לפרסם את שלטי הקמפיין של "הירושלמים" על גבי אוטובוסים בעיר, משום שמופיעות בהם דמויות של נשים. ססמת הקמפיין: "ירושלמיות, נעים להכיר", ומטרתו להפגין נוכחות נשית נעימה וחייכנית בפרסומים ברחבי העיר.

 

משרד התחבורה הודיע לבג"ץ כי הוא מורה לאסור אפליה בפרסום על אוטובוסים וחברת כנען נאלצת בעקבות כך לפרסם דמויות של נשים.

 

מאז החלו לפרסם על גבי אוטובוסים בישראל, נשים כיכבו על גבי אוטובוסים בירושלים ללא שום בעיה, אולם בכ-8 השנים האחרונות המפרסמים וחברות השילוט החלו נמנעים מכך וכן מהצגת דמויות נשים בשאר אמצעי הפרסום בעיר, מחשש לוונדליזם ובתירוץ של "כיבוד רגשות".

 

איפה התמונות המקוריות?

לכאורה, התקפלותה של כנען היא בשורה טובה לתנועת "הירושלמים" ולאזרחים בישראל, אולם לפי הרב הקונסרבטיבי אורי איילון מתנועת "הירושלמים" גם עתה, כנען ממשיכה לטענתו לצנזר נשים.

 

איילון טוען שלפי התמונות שכנען שלחו לעיתונות, החברה תעלה על גבי האוטובוסים קמפיין מצונזר ומכוסה. "חברת כנען מתהדרת בחזרה להצגת נשים בפרסומות, אך היא בסך הכל עושה מה שהיא אמורה היתה לעשות. בנוסף, מסתבר לנו שהם ממשיכים לצנזר: בכנען החליטו להשתמש בתמונת פשרה במקום בתמונות המקוריות", הוא טוען.

 

"התמונה שכנען שלחו בהודעה לעיתונות היא לא התמונה שאישרנו הבוקר לפרסום. זו תמונת פשרה, אחרי שבעבר, הם דרשו מאיתנו במסגרת מו"מ שערכנו עמם, לצנזר חלק מהנשים בתמונות כיוון שהן חשופות זרועות. הצענו להם את תמונת הפשרה הזאת, אולם אחרי הודעת משרד התחבורה שמחייבת אותם לפרסם נשים, חזרנו לקמפיין המקורי שלנו ואותו ביקשנו להעלות. כבר ביום חמישי אמרנו להם שאנחנו חוזרים לקמפיין המקורי. מבחינתנו, השלט שהם מתכוונים להעלות זה לא מה שביקשנו לא מה שאנחנו משלמים עליו והוא לא רלוונטי בכלל".

 

התמונה המצונזרת של כנען, שהוצעה כפשרה על-ידי "הירושלמים" ()
התמונה המצונזרת של כנען, שהוצעה כפשרה על-ידי "הירושלמים"

 

הקמפיין המקורי ש"הירושלמים" רוצים להעלות (צילום: בשמת איבי) (צילום: בשמת איבי)
הקמפיין המקורי ש"הירושלמים" רוצים להעלות(צילום: בשמת איבי)

 

עוד דמויות מהקמפיין המקורי של "הירושלמים" שכנען עדיין מסרבים להעלות (צילום: בשמת איבי) (צילום: בשמת איבי)
עוד דמויות מהקמפיין המקורי של "הירושלמים" שכנען עדיין מסרבים להעלות(צילום: בשמת איבי)

 

דמות נוספת שצונזרה: כיוון שכתפה חשופה (צילום: בשמת איבי) (צילום: בשמת איבי)
דמות נוספת שצונזרה: כיוון שכתפה חשופה(צילום: בשמת איבי)

 

ובכל זאת, איילון מברך על פרסום הקמפיין, אחרי מאבק משפטי של 8 חודשים. "למרות המכשול הזה, אנו מברכים על כך. זאת פריצת דרך אחרי מאבק שהחל בנובמבר בשנה שעברה ואחרי 8 שנים לפחות שלא הוצגו נשים בשלטים על גבי אוטובוסים בירושלים, לא כולל כמה שעות בהן הופיע חברת מועצת העיר רחל עזריה בשלט במסגרת קמפיין בחירות, אחרי שבג"ץ אישר זאת.

 

"זה יום חשוב לירושלים. מהיום, כל אפיקי הפרסום בעיר פתוחים לפרסום הכולל דמויות של נשים. פתחנו את כל המרחב הציבורי לפרסום שכולל נשים ואפשר לראות היום דמויות של נשים בכל הפרסומים בעיר, גם בקמפיינים, גם בשלטים וגם במודעות ואין שום השחתות".

 

כנען: "זה מה שנמסר לנו לפרסום"

מנכ"ל חברת הפרסום כנען אוהד גבלי, מסר: "למרות החשש מוונלדיזם שהופנה בעבר כלפי אוטובוסים בעקבות פרסומים מסוג זה, החלטנו להיענות לבקשת תנועת הירושלמים, מתוך תקווה כי כל הצדדים יגלו סובלנות ורגישות אחד כלפי השני".

 

בעניין דרישת "הירושלמים" לפרסום השלטים המקוריים, הכוללים דמויות חשופות כתף מסר בתגובה: "זהו הקובץ שנשלח אלינו לפני מספר ימים ואושר מטעם העמותה לפרסום". 

  

לטענת המפרסמים ובעלי חברות השילוט בעיר, גורמים חרדים קיצוניים בעיר השחיתו את שלטי הנשים ולכן הם העדיפו שלא לפרסם מודעות עם דמויות נשים. גם עיריית ירושלים העלימה בהדרגה נשים, נערות וילדות משלטיה בחוצות הער. אולם מאז החלה מחאה עיקשת ועקבית נגד הדרת נשים בפרסומות, בהובלת חברת מועצת העיר רחל עזריה והרב אורי איילון, חזרו הנשים לככב בשלטים בעיר ולא נרשמו מעשי השחתה. נראה שהמפרסמים ואנשי השילוט מיהרו לוותר על הנשים מבלי שהיה לכך הצדקה ממשית. כך או כך, מקרי ונדליזם, אם יהיו, אמורים להיות מטופלים ביד קשה על-ידי המשטרה.

 

כנען, בבעלות קובי כנען וג'ייסון גליק, הנה חברה המתמחה בפרסום על גבי אוטובוסים ומחזיקה בזיכיון לפרסום על גבי 3,000 אוטובוסים ברחבי הארץ של החברות אגד, אגד תעבורה ודן. השניים הם גם הבעלים של חברת "מקסימדיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
קמפיין "הפשרה" שכנען תעלה
צילום: בשמת איבי
הקמפיין שהתנועה דורשת שיעלה - כולל נשים חשופות כתף
צילום: בשמת איבי
צילום: בשמת איבי
כתף חשופה זו פגיעה ברגשות?
צילום: בשמת איבי
שלטים מצונזרים בירושלים לעומת ת"א
מומלצים