שתף קטע נבחר

בדרך להיות כוכב ויראלי

איך מרוויחים כסף מסרטונים? מה הופך סרטון לוויראלי? יצאנו לחקור את התופעה החברתית הנקראת יוטיוב בסדרת מאמרים, שילוו אתכם בדרך להצלחה, אם יש לכם רעיון מבריק. בפרק זה נבין מה מותר להעלות ליוטיוב ואילו נושאים מצליחים יותר מאחרים

יוטיוב, למי שהיה קבור תחת סלע בעשור האחרון, הוא אתר עצום לשיתוף וידאו. כיום הוא משמש כפלטפורמה גמישה שבה כל אחד יכול להציג ולצפות בסרטונים מכל רחבי העולם כמעט ללא מגבלות.

 

העולם שייך לתוכן

העולם מתחלק לשניים: יוצרים וצופים. ביחד הם יוצרים מעגל סימביוטי. בחלק של היוצרים, האתר משמש במה פתוחה לציבור ומאפשר להפיץ את דעות היוצרים, מוזרות ככל שיהיו, כמעט לכל העולם ללא סינון. זה לא חדש שהרשת מוצפת בסרטונים מטרידים. כשהבמה פתוחה, כל רעיון יכול לבוא לידי ביטוי. לחלק מהם זה משתלם כמו האיש עם קול הזהב, ולפעמים פחות משתלם לנו (ותודה לגברת בלק שמנתה את ימות השבוע לאט).

 


לא רק חתולים

מבין מיליוני המשתמשים שמעלים סרטונים כל יום, ישנה קבוצה של יוצרי תוכן עלית המפיקה סרטונים ברמה גבוהה ובאיכות שלא תבייש אף סדרה ב-HBO. אותה קבוצה שלרוב משתתפיה אינם קשורים אחד לשני מייצגים את כל מה שיוטיוב רוצה להיות - ספקית תוכן אלטרנטיבית ומגניבה.

 

מרוויחים כסף

יוטיוב הרחיבה בשנה שעברה את תוכנית השותפים שלה לקהל הרחב וכל אחד יכול להגיש בקשה להשתתפות. תוכנית השותפים מאפשרת לחלוק את הרווחים מהפרסומות שנמצאות בצד הווידאו ובתוכו. זה אומר שאם הווידאו המקורי (כולל פס-הקול) שלכם מצליח, אתם הולכים להרוויח כסף. הממוצע הוא דולר לכל אלף צפיות ובחישוב פשוט, וידאו ויראלי הצובר כ-2 מיליון צפיות ירוויח כ-2000 דולר (שחייבים במס הכנסה) ואף יותר. יש לא מעט אנשי תוכן המתפרנסים מתוכנית השותפים של יוטיוב כמו Corridor Digital ,Lindsey Stirling ו- Smosh Brothers.

 

לאחר שצברו ניסיון והפכו ליוצרי תוכן בולטים, הם משכו מספיק תשומת לב כדי שיפנו אליהם בבקשה לשיתופי פעולה עם חברות גדולות. חברי ערוץ freddiew המצליח מאוד הגיעו לשלב שבו התבקשו ליצור סרטון עבור הבמאי ג'ון פאברו כחלק מקידום הסרט Cowboys & Aliens וגם זכו בקמפיין פרסומי למשחק Battlefield 3.

 


 

 

לכמה אנשים תוכלו להגיע?

ביוטיוב יש יותר ממיליארד משתמשים שונים, וברשתות החברתיות עוד כמיליארד כך שלא מעט. כדי לעזור למשתמש הממוצע לנווט באוקיינוס התוכן, השכילו בגוגל לעצב מחדש את האתר כדי שיעבוד כמו המוח שלנו - באסוציאציות. ממפגשים מרגשים ועד שירים מצחיקים, האתר ייקח אותנו לסרטונים דומים לזה שצופים בו כרגע, אך גם לסרטונים שמשתמשים אחרים יצרו בהקשר אל המקור.

 

קרלי ריי ג'פסן הקנדית שמוכרת בזכות השיר Call Me Maybe זכתה ל-249 מיליון צפיות בתוך כמה חודשים, ול-476 מיליון צפיות לאחר כשנה. השיר זכה להרבה מאוד מחוות מאנשים שאהבו את מה שהיא עשתה והחליטו להגיב. לסרטון יש יותר מ-700 אלף תגובות טקסט ו-5,520 תגובות בווידאו. חלק ניכר מהם לא באמת קשורים אבל גם אם שליש מכך רלוונטי, הרי שכל אחד מהם יכול לצבור בפוטנציאל עשרות אלפי צפיות בפני עצמו ואז לפי ההקשר להפנות בחזרה לווידאו המקורי ולהגדיל את החשיפה שלו.

 

 

שומרים על זכויות יוצרים

ליוטיוב כללים נוקשים לגבי מה שמותר להציג באתר. כדי להתחמק מתביעת מיליארד דולר של ויאקום, יוטיוב הקימה מערך שלם של הגנה על זכויות יוצרים, וחוץ מלדרוש מכם לא להעלות תוכן שלא אתם יצרתם, היא מפעילה מערכת מתוחכמת הסורקת את הווידאו והאודיו בסרטונים, ומסמנת אותם כלא קבילים להכנסה כאשר התוכן נראה או נשמע כמו חומר שמוגן בזכויות יוצרים שקיים במאגר הנתונים שלה. אם המערכת לא בטוחה לגמרי, היא תאפשר לכם לערער על ההחלטה.

 

מה מותר להעלות?

כל חומר מקורי שאתם או מישהו מטעמכם יצר ולכם יש את זכויות היוצרים המלאות עליו. תוכן שיוטיוב אוסר עליו: ניצול קטינים, תוכן מיני מפורש, זוועות, התעללות בבעלי חיים הסתה ושימוש בסמים. הכל מפורט ברשימה כאן. למרות ההגבלות, לא מעט סרטונים מזוויעים נוחתים ביוטיוב ונשארים שם זמן מה. ולא, תוכן מיני נעלם מאוד מהר מיוטיוב, דווקא סרטונים של זוועות, תאונות ואלימות קשה מככבים באתר. כי קטיעת איברים זה בסדר, ציצים זה רע.

 


 

תהילת עולם

לרוב הכוכבים, תהילת יוטיוב היא רגעית. כמו רוב משתתפי תוכניות הריאליטי, התהילה היא זמנית ולא צפויה. רגע אחד אוהבים אותך, ושבוע אחרי זה אתה לא מעניין אף אחד. הסרטונים המקוריים שהפכו ויראלים נוצרו בטעות ולא מתוך כוונה להיות פופולריים, האותנטיות שלהם היא מה שעושה אותם יוצאי דופן. במיוחד סרטונים הכוללים מוזיקה אך לאו דווקא כאלה שהופקו בצורה מקצועית. אלו נוטים להישאר בתודעה יותר זמן שכן הם זוכים לעיבודים וקאברים בעוד שסרטון רגיל לא מכיל פוטנציאל להתפתחות לאורך זמן.

 

קינן קייהיל הוא דוגמה מצוינת. מדובר בפנים מאוד מוכרות של ילד עם בעיה נדירה הגורמת לו לעיוותים בגוף כך שגם בגיל 17, הוא נראה כמו ילד קטן אבל עם ידיים של גבר בן 40. קינן הקליט במחשב שלו וידאו שלו עושה ליפ סינק לכל מיני שירי פופ והעלה ליוטיוב. אחרי כשנה הווידאו פתאום תפס תאוצה וקינן קיבל מאות מיליוני צפיות. נקצר את הסיפור ונאמר שיש לו סוכנים וחברת יחסי ציבור שמנהלת אותו והוא נוסע בכל העולם ומצטלם לקליפים עם זמרים מפורסמים ואפילו עשה פרסומת עם ג'ניפר אניסטון.

 

 

בוודאי שמעתם על רבקה בלאק. ילדה בת 12 אז שקיבלה מתנה לבת מצווה - קליפ. היא סיפרה שתמיד חלמה להיות זמרת, ומסתבר ששם, 2000 דולר קונים לך קליפ דיי מקצועי. הווידאו זכה ליותר מ-160 מיליון צפיות ורבקה זכתה בחוזה הקלטות. האם המוזיקה שלה שווה להישמע? את זה המאזינים יחליטו. היא בינתיים, זכתה להגשים חלום ולתהילה או מזווית מסוימת, דראון עולם.

 

גרסת הדת' מטאל של Friday.

 

 

יוטיוב היא פלטפורמה מצוינת גם ליוצרים וגם למפרסמים. כשכולם עובדים ביחד אפשר לייצר רווחים משמעותיים ומי מאתנו לא היה רוצה להתפרנס מלעשות את מה שהוא אוהב.

 

 

עכשיו תורי

אם כך מה הופך סרטון לוויראלי? איך אפשר לייצר תוכן שיצליח? אין ממש רשימת קניות שפשוט ממלאים ומצליחים, אך כן ישנן קטגוריות שנוטות להצליח יותר מאחרות, וכל מה שנוצק לתוך התבנית הזו, מחזיק סיכויים גבוהים יותר להצלחה.

 

גרסאות כיסוי ופארודיות של שירים

זה יכול להיות בכל רמה, לכל עיבוד ולכל שיר. אם הקאבר שאתם עושים הוא לשיר עם פרופיל מאוד גבוה, כלומר שיר שכרגע מאוד פופולארי - תזכו ליותר צפיות על ידי כוח ההקשר ובזמן שבו השיר פופולארי. כשגנגנאם סטייל הפך לפופולארי צצו מכל מקום סרטוני מחווה על בסיס השיר, אחד מהם הוא גמבה סטייל של השרוטונים שצבר יותר משלושים מיליון צפיות.

 

 

בסוף 2011 יצא משחק התפקידים Skyrim עם פס קול עשיר במוזיקה מקורית. בתוך המשחק המתרחש בעולם דמוי ימי הביניים, ישנן דמויות המספרות סיפור דרך שיר כחלק מחוויית המשחק. זמרת מקסיקנית בשם ג'ודית דה לוס סנטוס (שם במה Maluka) הלחינה ועיבדה כמה מהשירים, פרסמה אותם ביוטיוב וכך הזניקה את הקריירה שלה. תוך שבועיים צצו גרסאות שונות של אותו שיר, וביצועים שמאחדים אמנים שונים העושים לעיבוד שלה מחווה.

 

 

מערכונים וסרטים קצרים

מהפקות מתוסרטות היטב ועד תיעוד שטויות בין חברים, צחוק הוא גורם מאחד. מונטי פייטון, שכמו כל יוצר תוכן אחר סבלו מפיראטיות, החליטו לפתוח ערוץ משלהם ולהעלות לשם את המערכונים לטובת הציבור. גם חבורת College Humor הרחיבה את הקהל שלה על ידי יצירת מערכונים מקוריים ומצחיקים משלהם. אך מבין כל הקטגוריות זו אולי האחת שהכי קשה להצליח בה, היות וצריך שחקנים טובים ותסריט מנצח. מנגד אפשר פשוט לעשות מסיבת הפתעה לשליח פיצה ולהגיע ל-150 אלף צפיות.

 

 

קטעים מתוכניות וסרטים

העלאה לא חוקית של תוכן מוגן בזכויות יוצרים כמו סרטים, סדרות, מופעים וכל תוכן אחר שלא אתם יצרתם, היא דרך טובה לצבור פופולריות ריקה. יש לא מעט ערוצים שכל תוכנם נגנב ממקורות אחרים, מה שמגדיל את כמות הצפיות והמנויים בערוץ שלהם. בצורה זאת הם יוצרים קהל העושה מנוי לערוץ שלהם, וכשיתפרסם תוכן מקורי, הוא מיד יזכה להרבה צפיות. עם זאת כל תוכן גנוב עתידו להיחסם או להיות מוסר מהאתר, ובכל מקרה לא ניתן להרוויח ממנו כסף.

 

 

תוכן שהופק מקצועית  

קליפים של להקות, סדרות רשת ואף פרסומות. כל אלו מיוצרים על ידי אנשי מקצוע בתקציבים משמעותיים, ומופצים ביוטיוב כחלק מתוכנית קידום מכירות. סדרת רשת מוצלחת לדוגמה היא אחת שחברת משינימה העוסקת בעיקר במשחקים ותרבות גיקים עשתה, שבה השחקנית פלישיה דיי מככבת. גם הז'אנר הדוקומנטרי זוכה לייצוג עם סדרות כמו Inside North Korea שבה יוצרי הסרט מנסים להיכנס לצפון קוריאה ומתארים את החוויות שעברו בשהותם.

 

 

סקס מוכר

ג'נה מרבלס משתמשת בלשונה החדה ובגופה הנאה, כדי לגרום להמשיך לשמוע את דעותיה החדות בזמן שהיא מדגמנת בביקיני מגוון סיטואציות מחייה. למרות שבמקרה זה מרבלס היא אכן אישה מעניינת, היא הבינה שדרך מצוינת למשוך גולשים אל העמוד שלה, זה להתפשט.

 

 

זה לא סוד שסקס מושך הרבה תשומת לב, וביוטיוב לא חסרים את אלו שיודעים לנצל את זה בהצלחה. טריק שמשתמשים בו הרבה הוא אחד שבו מעלה הווידאו שם תמונה פרובוקטיבית ב-thumbnail - התמונה הקטנה שמופיעה בקישורים ובחיפוש, ואז כשנכנסים אל הסרטון במטרה למצוא קצת זימה, מקבלים מסך שחור עם קישור לאתר אחר. ככה אפשר למכור סקס ביוטיוב מבלי לעבור על חוקי הצנזורה שלהם ולהגביר תנועה לאתר חיצוני. השיטה הזו דרך אגב לא מבטיחה שמישהו לא יתעצבן מהטריק ובאמת ילחץ על הקישור.

  

אז מה תעשו?

מבין האופציות האלה בחרו את האחת שמתאימה ביותר לכשרון שלכם. אם אתם יודעים לנגן - תנגנו משהו. אם אתן רוצות להופיע בבגד ים בכל מקום - לכו על זה. רק זכרו להיות מקורים ולא להשתמש בחומרים מוגנים שאחרים יצרו, אחרת לא תוכלו לייצר הכנסה מהסרטון או יותר גרוע - הוא יחסם.

 

בפרק הבא נדבר על סוגי פופולאריות וננתח מה הפך סרטונים מסוימים לוויראליים כדי שתוכלו גם אתם לייצר סרטון שכזה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים