שתף קטע נבחר

לא כמו כולם: ביטוי אישי גם עם תלבושת אחידה

ההחלטה להנהיג בארץ תלבושת אחידה מחייבת את התלמידים להיות יצירתיים אם הם רוצים להיות מיוחדים. בדקנו עם מגוון מומחים (ותלמידה) האם התלבושת האחידה אכן משנה את אקלים בית הספר, איך שומרים על הייחוד כשנראים כמו כולם וכיצד ניתן לשדרג אותה. מדריך

מי מאיתנו לא זוכר את היום הראשון ללימודים ואת העמידה האינסופית מול הארון בניסיון למצוא את הנוסחה שתאפשר לך להמציא את עצמך מחדש. כל שנה הבטיחה הזדמנות להתחלה חדשה ומפתיעה: לא עוד החנונית, לא עוד הטומבוי, לא עוד הספורטאי – קבלו את הכוכב/ת החדשים של בית הספר.

 

אך לפני כשלוש שנים קיבל משרד החינוך החלטה והנהיג את חובת התלבושת האחידה, מה שהעמיד בשאלה את היכולת להיות כמו כולם ועדיין מיוחד. אך נראה כי צריך הרבה יותר מכך על מנת להוריד את המסך על תצוגות האופנה בכניסה לבית הספר, וילדי ישראל מוצאים דרכים יצירתיות להמציא את עצמם מחדש גם תחת המגבלות. האם מדובר בתופעה מבורכת או בחזרתן של אותן הבעיות שביקשנו למנוע? יצאנו לבדוק.

 

חוזרים לבית הספר - כל הכתבות בערוץ הורים :

מורידים לחץ: איך להקל על המעבר לחטיבה

להוציא מחברות: מלמדים את הילד להתארגן לבי"ס   

מבחנים בביה"ס: טוב למורים או לתלמידים?

 

החשיבות: ביטוי במסגרת הגבולות

"התלבושת האחידה יוצרת שיווין בין כל התלמידים, אמידים ופחות אמידים, חוסכת את ההתלבטות בבוקר ומקצרת את זמן ההתארגנות", מציינת קרן יטיב, מנחת קבוצות ההורים מטעם המרכז להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים. "היא זולה יותר מרוב הבגדים האחרים ואין בה מותגים. היא מראה על שייכות לבית הספר ויוצרת זיקה בין התלמיד למוסד החינוכי שלו. אך ישנם תלמידים רבים, ובעיקר בני נוער, שאינם אוהבים את התלבושת האחידה שכן לטענתם היא אינה מאפשרת להם ביטוי של טעם אישי ושל בחירה עצמית והם רוצים להחליט בעצמם אילו בגדים הם ילבשו".

 

-והאם זה אכן כך? אנחנו מונעים מהם ביטוי עצמי בכך שהונהגה תלבושת אחידה?

"המחשבה שעליך לפרוץ את כל החוקים ולנפץ את המסגרת כדי להיות אותנטי היא רומנטית ומסעירה, אולם היא אינה עומדת במבחן המציאות", קובעת יטיב. "אכן חשוב שלכל ילד תהיה את האפשרות לבטא את האני הייחודי שלו, בפרט בגיל ההתבגרות, אולם הביטוי הזה יכול וצריך להיעשות במסגרת הגבולות שניתנו לו, במקרה זה התלבושת האחידה.

 

גיל צייג מאלתרת. שרשרת ותיק יכולים לעשות את ההבדל (צילום: אריק בלומברג) (צילום: אריק בלומברג)
גיל צייג מאלתרת. שרשרת ותיק יכולים לעשות את ההבדל(צילום: אריק בלומברג)

 

"העובדה שהנער לומד לכבד את המסגרת ואת החוקים בה, ובתוך אותה מסגרת מוצא דרכים לביטוי עצמי, מקנה לו כלים משמעותיים להמשך הדרך. בעתיד הוא יהיה חייב לציית לחוקים מגבילים אף יותר בצבא ובמסגרת תעסוקתית, ויגיע לכך מצויד ביכולת לקבל את החוקים - אך גם לשמר את הייחודיות שלו.

 

"המציאות היא שחיינו מורכבים ממסגרות ומחוקים והחוכמה היא להישאר מחובר לעצמך ובעל אמירה וטעם אישיים גם בגבולות הללו. להיות מסוגל לקבל את הגבולות של התלבושת האחידה מחד ולמצוא דרכים לביטוי עצמי אינדיבידואלי מאידך, יקנו לנער את אותה יכולת, מה שיאפשר לו רמת הסתגלות גבוהה יותר לחיים הבוגרים".

 

החשש: גם סיכה מובילה למדרון חלקלק

יש החוששים כי מתן פתח לביטוי אישי של התלמידים יהווה מדרון חלקלק שירוקן מתוכן את מטרת הנהגת התלבושת האחידה. "מטרתה של התלבושת האחידה היא למנוע תחרות בין הילדים, ליצור סדר וארגון ולאחרונה יש אף מחקרים המעידים שהנהגת תלבושת אחידה בבתי הספר מפחיתה אלימות", מסבירה ד"ר ניצה דורי, ראש החוג לגיל הרך במכללת שאנן הדתית לחינוך. "בנוסף, תלבושת אחידה מעניקה לילדים תחושה של שייכות ו'גאוות יחידה'.

 

"בבתי ספר הדתיים, לדוגמה, היא מונעת את כל העימותים והחיכוכים בענייני צניעות ואף מסייעת לבדיקות ביטחוניות בשטח בית הספר ובמניעה של כניסת זרים. היתרונות, אם כך, רבים. החשש שלי הוא שאם יתנו איזו פרצה לתלמידים להתחיל לתת ביטוי אישי כלשהו בתלבושת האחידה, בין אם מדובר בסיכה, מטפחת, עניבה, מדבקה כלשהי וכדומה, כל האלמנטים והמטרות שהתלבושת האחידה משרתת ייעלמו אט אט, שכן אין חוקים ברורים ומוגדרים מהו אותו ביטוי אישי, איך וכיצד הוא יבוא לידי ביטוי. "אם הביטוי האישי יצור את אותה תסיסה ותחרות שהתלבושת האחידה ניסתה למנוע מלכתחילה, הרי שלא הועלנו כלל".

 

ד"ר דורי מדגישה כי חשוב להדגיש בפני התלמידים את האפשרות לה לביטוי אישי בחומים אחרים. "צריך להבהיר לתלמידים שבית הספר ישמח מאד לביטוי אישי שלהם בתחומים אחרים: בהתנדבות למען הקהילה, בכישורים המיוחדים שלהם שיבואו לידי ביטוי באירועים ובכנסים של בית הספר כגון נגינה, ציור ושירה, בנתינה הדדית למען תלמידים אחרים בבית הספר, ביוזמות כיתתיות ולאו דווקא אישיות ופרטניות. כל אלה יתקבלו בברכה גדולה ויעניקו הרגשה טובה יותר גם לנותן וגם למקבל, הרבה יותר מעוד קישוט לתלבושת האחידה על מנת להיראות ייחודי".

 

הפתרון: מוצאים את הייחוד בתלבושת האחידה

בגזירת התלמידים, כך נראה, לצד הרצון להיות יחודי ולהמציא את עצמך כל יום מחדש התלבושת האחידה מעניקה לחלק מהם מעין פסק זמן מ"מרוץ החימוש" המטורף בבגדים ואביזרים. "אני חושבת שמה שטוב בתלבושת אחידה זו העובדה שאתה לא צריך להמציא את עצמך מחדש ולחשוב בכל בוקר מה ללבוש", אומרת גיל צייג (14) תלמידה בכיתה ט' במגמת מחול בחטיבת ביניים בהוד השרון. "אני פשוט שמה חולצת בית ספר ואיזה מכנס מגניב". 

 

-יש ילדים שמנסים לפרוץ את מסגרת התלבושת האחידה?

"תמיד יש את ה'חוטאים והחוטאות' שבאים איך שהם רוצים, אבל ברור שאפשר למצוא את הדרכים להתבטא למרות התלבושת האחידה. יש גם לא מעט אלתורים. תלמידה אצלנו בכיתה תפרה על החולצה תוספת של בד וזה היה משהו ייחודי וכל הבנות התלהבו. אחרים פשוט גוזרים במספריים את הצווארון ומשאירים פתח רחב מסביב לצוואר. אני נמצאת במגמת מחול, ואם, למשל, השנה אסור לנו לבוא עם מכנסיים מעל לברך, אנחנו פשוט שמות את הגרביון מתחת למכנסיים כשאנחנו יוצאות מהשיעור".

 

-איך באים לידי ביטוי הטרנדים האופנתיים בשילוב עם התלבושת האחידה?

"עכשיו יש טרנד חזק של מכנסיים גבוהים, שיושבים מעל המותן והם מאוד קצרים, ואת הטייצים הצמודים בכל מיני מידות. אבל הם לא יוכלו להשתלב כי, כאמור, מהשנה ההוראה היא שהאורך יהיה חייב להגיע לפחות עד לברך. לעומתם מכנסי הסקיני הולכים חזק וגם המכנסיים המשופשפים, ואותם ניתן לשלב.

 

"בימי שישי, כשיש יום קצר ולא צריך להביא הרבה ספרים, אז יש בנות שבאות עם תיקי צד סטייליסטים. בשיער רוב הבנות היום עושות 'מחליק', מכשיר ששורף את השיער והופך אותו לחלק. אומרים שזה מאוד פוגם בשיער אבל כשהשאלה היא בין שיער שרוף ללהיות מקובל אז אין באמת שאלה. וכמובן שיש גם את הלקים על הציפורניים. אצלנו, בניגוד לבתי ספר אחרים, יש פחות את העניין של הצמידים, אבל שרשראות זהב דווקא הולכות חזק וזה לא מזהב אמיתי".

 

-זה עובד כך גם אצל הבנים?

"הבנים אוהבים להוריד את המכנסיים, שייראו את הקצה של התחתונים. זה מן קטע כזה. אני חושבת שיש כאלה שזה בגלל שההוא גדול עליהם, אבל הרוב עושים את זה בשביל הרושם. וכמובן שאין עם זה שום בעיה וז הולך מצויין עם התלבושת האחידה".

 

"תלבושת בית הספר לא חייבת להיות 'אחידה' והיא יכולה להיות מאוד אופנתית ומעניינת עם שילוב נכון של אביזרים וצבעים", מבהירה הסטייליסטית נורית ג'אנה, האחראית על הפקת "חזרה ללימודים" של רשת חנויות

האופנה "ביג שופ". "בשביל להיראות ולהרגיש אופנתית לא די להסתפק בגינס' וטי שירט, אלא רצוי לשלב אביזרים משלימים ואקססוריז לשדרוג ההופעה.

 

"ניתן לשלב אקססוריז במידה, כמו צמידים מלופפים על היד, שרשראות צבעוניות, עגילים מעניינים חגורות ותיקים. ממש אין צורך להשקיע אלפי שקלים בשדרוג הופעה ורכישת בגדים חדשים לבית הספר, וניתן להתאים ברמודת ג'ינס, נעליים, שעון יד אופנתי, כובע מגניב וחולצת בית ספר וליצור סטייל מעניין בפחות מ-60 שקלים להופעה מלאה".

 

ג'אנה מדגישה כי "כיום ניתן למצוא מבחר של חצאיות, שורטים ומכנסיים צבעוניים אופנתיים. מתחת לחולצת בית הספר אפשר לשלב גופייה צבעונית שתבצבץ מחוץ לחולצה ושתשדרג את ההופעה. גם וסט מעל החולצה יעשה את העבודה. בנוסף יש את טרנד הצווארונים ששולט העונה ויכול להשתלב מעל חולצת בית הספר, מה שיעניק מראה פאנקי ומעניין".

 

בנוסף היא מציעה לשדרג גם את תיק בית הספר, כך שיהפוך ייחודי יותר. "תיק בית הספר לא חייב להיות תיק גב. הוא יכול להיות תיק ספורטיבי אופנתי שיכיל את ספרי הלימודים והמחברות ושייתן מראה שיקי. טיפ נוסף ומעניין שתמיד עובד הוא לשים בלולאות המכנסיים צעיף צבעוני, במקום חגורה, שיקפיץ את הלוק. הצעיף יכול להיות שימושי גם כאביזר שיער או לחילופין על הצוואר ואפילו על תיק בית הספר הוא ישב יפה. משקפיים ומשקפי שמש הם אביזרי אופנה יפים וחכמים בשמש כמו כובעים בסגנונות שונים".





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריק בלומברג
גיל צייג. "יש לא מעט אילתורים"
צילום: אריק בלומברג
מומלצים