שתף קטע נבחר

התיק נסגר: אולמרט לא יואשם במינויים פוליטיים

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ועוזרו לשעבר עובד יחזקאל לא יואשמו בפרשה, אף שלטענת הפרקליטות נמצאו ראיות לכאורה. הסיבה: הדמיון למשפט אולמרט שממתין לגזר דין, ולאישום בהולילנד: "ייקח זמן ממושך לקיים את המשפט"

פרקליטות המדינה החליטה היום (ג') לסגור את התיק נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד התמ"ת, לאחר שנערך לאולמרט שימוע בפרשה. מהחלטת המשנה לפרקליט המדינה עולה כי אחת הסיבות המשמעותיות לסגירת התיק היא העובדה שאולמרט הואשם בפרשת הולילנד. בפרקליטות החליטו לסגור את התיק גם נגד עוזרו הבכיר לשעבר של אולמרט, עובד יחזקאל.

 

עוד בחדשות ynet:

 

"מצאנו כי הראיות לכאורה שנאספו אכן מקימות סיכוי סביר להוכיח, שבעת שאולמרט כיהן כשר התמ"ת, מ"מ ראש הממשלה, שר התקשורת ושר האוצר, הוא ניצל, לכאורה, את מעמדו וסמכויותיו במשרדים השונים בהם כיהן, ופעל בעצמו ובאמצעות יועציו, תוך ניגוד עניינים, לקידום ענייניהם של חברי מרכז הליכוד, פעילי הליכוד ומקורביהם, בין היתר כדי לזכות בתמיכתם ולחזק את מעמדו הפוליטי",

נכתב בהחלטה של המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד יהושע למברגר.

 

המשטרה המליצה להגיש כתב אישום נגד אולמרט ויועצו הבכיר דאז, עובד יחזקאל, בעבירה של מרמה והפרת אמונים במסגרת הפרשה וגם הפרקליטות מצאה כי יש סיכוי סביר להרשעה ואף קיימה לשניים שימוע.

 

עם זאת, בפרקליטות הסבירו כי החליטו לסגור את התיק בשל משפט אולמרט שהוכרע ביוני האחרון ובשל האישום נגדו בפרשת הולילנד. "קיומם של הליכים משפטיים נוספים, משמעותיים, בעלי מאפיינים דומים, היווה שיקול משמעותי בגיבוש ההחלטה", צוין בהודעת המשנה לפרקליט המדינה. "בנסיבות אלה, יש להניח כי התיק שלפנינו לא יישמע בתקופה הנראית לעין".

  

"התלבטנו אם בהינתן התנהלותם של שני תיקים פליליים רבי היקף ותובעניים ביותר (האחד בעיצומו, והשני בשלב הטיעונים לעונש בערכאה דיונית), המתייחסים גם לתקופת הזמן הרלוונטית לחשדות שבתיק זה, לרבות בעת שכיהן כשר התמ"ת, נכון לנהל נגד אולמרט תיק פלילי נוסף", נכתב בהמשך החלטת המשנה לפרקליט המדינה. "הערכתנו כאמור, לא למותר להזכיר, היא כי במישור המעשי לא ניתן יהיה לקיים את המשפט נושא תיק זה אלא בעוד זמן ממושך".

 

בפרקליטות הדגישו כי בתיק היו ראיות לכאורה גם נגד יחזקאל "המצביעות על חלקו המרכזי במינויים ובהטבות הפסולים תוך ניגוד עניינים".

 

בהודעת הפרקליטות הודגש כי "בדרך כלל לא אולמרט הוא זה שפעל בעצמו בנושאים אלה באופן ישיר. אכן, מן הראיות עולה כי אולמרט נהג להפנות את חברי המרכז לעוזריו, ואלה לכאורה, הגשימו משאלותיו תחת האווירה הכללית ובהשפעת 'רוח המפקד' בלשכתו".

 

בין נימוקיה מציינת הפרקליטות גם את הקביעה של השופט יואל צור, אב בית הדין במשפטו של צחי הנגבי, כי ראוי היה לבטל את האישום נגד הנגבי בנוגע למינויים פוליטיים, מהסיבה שרק לאחר תקופת כהונתו של הנגבי במשרד התקבלה הנחייה של היועץ המשפטי דאז, מני מזוז, שקבעה נורמות בעניין המינויים הפוליטיים. גם במקרהו של אולמרט, מרבית ההאשמות נגדו יוחסו לתקופה שקדמה להנחיה.

 

תגובת יועצו של אולמרט: "הנזק הכבד כבר נגרם"

החקירה בנושא נפתחה ב-2007 בחשד לביצוע מינויים פוליטיים בעת שאולמרט שר התמ"ת. החשדות הראשוניים עסקו במינויים פוליטיים שביצע אולמרט ברשות לעסקים קטנים בעת שכיהן כשר התמ"ת, אולם במהלך החקירה, שנפתחה באוקטובר 2007, התברר לחוקרים כי היקפה מרחיק לכת הרבה יותר, וכולל כ-260 מינויים או הטבות שאולמרט אחראי להם לפי החשד, בגופים רבים שעליהם היה אחראי במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים - גם במשרדי האוצר והתקשורת.

 

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, מסר בתגובה: "זה מעט מדי ומאוחר מדי, שכן הנזק הכבד כבר נגרם כאשר הורידו לחינם מתפקידו ראש ממשלה מכהן".

לדבריו, "נושא המינויים הפוליטיים נופח במכוון מעל ומעבר לכל פרופורציה, כאשר רוב רובם של המינויים שיוחסו לאולמרט כלל לא בוצעו על ידו, ולמרות שלא נפל שום פגם בהליך המינויים והכל נעשה על-פי חוק.

 

יתרה מכך, ברוב רובם של המקרים שנחקרו מדובר בבקשות למינויים שנבחנו וכלל לא יצאו אל הפועל מאחר ומלכתחילה נבחנו במסגרת כל ההליכים המקובלים". הוא קרא לפרקליטות לערוך לאולמרט שימוע גם בתיק הולילנד, כפי שעשו בתיק זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מאפיינים דומים" בתיקים אחרים. אהוד אולמרט
קרדיט: עופר עמרם
העוזר לשעבר, עובד יחזקאל
צילום: גיל יוחנן
מומלצים