שתף קטע נבחר

שלי וביבי מתגוששים ברשת

כמה לייקים הם אמיתיים? איזה בית מתאפשר לנו עם יוקר המחיה? הבחירות עדיין לא קרובות, אבל הפוליטיקאים מתגוששים ברשת ורבים על הלייק שלכם

הבחירות לכנסת יערכו ככל הנראה במהלך 2013, אך, דומה שקמפיין הבחירות ברשת כבר החל. השבוע הושק קמפיין בשווי חמישה מיליון שקלים מטעם משרדי ראש הממשלה, האוצר והחינוך, המתאר את הפעולות שביצעה הממשלה למען הורדת יוקר המחייה. הקמפיין, שמורכב מארבעה סרטונים – כאשר בינתיים שודרו רק שניים מהם, מציג משפחה אמיתיות המספרות על הכסף שיצלחו לחסוך הודות להטבות הממשלה.

  

 

אך הקמפיין החיובי זכה לביקורת שלילית רבה הן בסיקור התקשורתי והן ברשת. חדשות ערוץ 10 חשפו כי אפילו המשתתפים בקמפיין אינם תומכים במדיניות של נתניהו וחלק מהם אפילו לא ידע לאיזה קמפיין גוייס. "אנחנו בעצמנו לא מצליחים לגמור את החודש בגלל המדיניות של נתניהו", סיפרה אחת המשתתפות. "מאז שעלו מחירי הקוטג', הלחם, הדלק - הכל נהיה קשה יותר".

 

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ, העלתה בעמוד הפייסבוק שלה תמונה מתוך הקמפיין וכתבה כך, "זה אירוני וגם אכזרי - ביום שבו מודיעים על 16 אלף משפחות שהמפרנסים שלהן נזרקו מהעבודה רק בחודש האחרון - לשכת רה"מ מציגה משפחות מאושרות ונטולות דאגה ש"נהנות מהורדת יוקר המחיה". נו באמת! זה קמפיין פרסומי שכל כולו תעמולת בחירות, והוא ממומן בכספי ציבור (...) אני לא יכולה שלא להסתכל על התמונה המעוצבת והמלאכותית הזאת, הזאת ולחשוב על כל התלאות שעוברת משפחה רגילה: משכנתא או שכר דירה ששותים את המשכורת, חינוך לא חינם, בריאות לא חינם, מחירים מזנקים, מקום עבודה לא בטוח ששעות העבודה בו מתארכות והשכר נשחק (במקרה הטוב. פיטורים במקרה הרע)".

 

 

 

  

רבים מהמגיבים לסטטוס של יחימוביץ' זעמו בעיקר לנוכח הבחירה בהצגת הבית מפלסטיק בתשדיר. "בית מפלסטיק. זה בדיוק מה שאנחנו יכולים להרשות לעצמינו לקנות", "בית מפלסטיק מייצג נאמנה את מה שהאזרחים יכולים להרשות לעצמם בזכותו של הקיסריהו", ו-"תמונה קשה לצפייה. משפחה צעירה מצטופפת במלונה של כלב" הן רק חלק מתגובות שעלו.

 

עם זאת, היו גם כאלה שביקרו את יחימוביץ' ואת מפלגתה: "שלי במקום להתעסק בניגוח כאילו מחר יום הבוחר אולי תעשי למען העם חוץ מלברבר? גם תחת ממשלות העבודה האבודה שלך היו מפוטרים רבים, מיסים ובכלל לא היה גן עדן כאן , להזכירך ממשלת העבודה הביאה לכאן את חברות כוח האדם והעובדים הזרים לראשונה (...) נמאס מאנשים שיש להם ויוצאים "למחאה" שכל מטרתה הורדת השילטון בכדי שאת תהיי בו".

 

דוברת יו"ר המפלגה, סביון מדליון, שלחה הודעה לתקשרות ובה הודיעה כי הסטטוס של יחימוביץ' הגיע לכ-1,400 לייקים וכ-30 אלף גולשים נחפשו אליו מיד. מלבדה היו עוד שביקרו את הניסיון של לשכת נתניהו לצייר תמונת "פלזנטוויל" של המציאות הכלכלית הישראלית.

 

עמיר שיבי:

 

 

נמרוד צוק:

 

שחר אבן דר-מאנדל:

 

שחר כותני:

  

 

 

 

גם במרצ הצטרפו לחגיגה והכינו תבנית שהגולשים יכולים לשלב בה, לאחר הורדת התמונה, כיתוב משלהם. "אנחנו מזמינים את הציבור לקחת חלק בקמפיין הממים שלנו ולבטא את האמת שמסתתרת מאחורי המשפחות המציגות, ולא את המציאות המבוימת שנתניהו מנסה למכור לנו", נמסר מדוברות המפלגה.

 

 (צילום מסך) (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

לשמוע אינדונזי של אנשי הכפר

בתחילת השבוע פרסמה דוברת הליכוד, נגה כץ, הודעה לפיה עמוד הפייסבוק של נתניהו הגיע ל-300 אלף חברים. בפעם הקודמת שנתניהו חגג מספר עגול של עוקבים (200 אלף) אנשי המטה של יחימוביץ' גילו שחלק ניכר מהם לא היו גולשים ישראליים וכחמשת אלפים היו בכלל מאינדונזיה.

 

הפעם, לשכת הדוברות של נתניהו פרסמה נתונים מפורטים יותר המגלים שלראש הממשלה של יש חברים מעשרים מדינות שונות, כאשר למעלה מ-144 אלף הם ישראלים. מאיפה מגיעים הלייקים הנוספים? הרוב (104,067) מגולשים בארה"ב אך גם ממקסיקו (2,350), קולומביה (2,259) ושוב – אינדונזיה (6,353) - כל אלה מספרים שנופק באופן רשמי על ידי הליכוד, נכון למסירת ההודעה.

 

בתגובה לנתונים, ראש מטה מתנדבי יחימוביץ באינטרנט, עמיחי סרגובי, אמר כי הפייסבוק של נתניהו ממשיך להיות פקטיבי. "חצי מהישראלים (הם) ילדים שקמפיין לייקים ממומן הוא הכי זול אצלם. בנוסף, סרגובי טען כי רוב חברי הפייסבוק של נתניהו לא יכולים לקורא אפילו את הנכתב בעמוד שלו, מאחר שהעמוד מנוהל בשפה העברית. כץ סתרה את הטענות והבהירה כי הילדים, כלומר – מי שאינם בעלי זכות בחירה, מהווים אחוז קטן יחסית (11.6%) בעמוד של נתניהו. בנוסף, היא הסבירה ל-ynet מחשבים כי בליכוד לא יזמו צירוף של חברים ממדינות אחרות, אך אין לה שליטה אם אלו בחרו מרצונם להצטרף: "אף לייק לא נקנה. משתמש חייב לעשות בעצמו לייק כדי שזה יקרה, אין אף משתמש שנהיה חבר בדף מבלי שהוא יודע על כך".

 

100Meme:

 (צילום מסך) (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

פייסבוק זה לא קלפי

המרדף אחר הלייקים וההשקעה הכספית שנעשית כדי להשיג אותם מקרבת את הפוליטיקאים לעם, אך לא בטוח שבאופן שהם רוצים בכך. פתאום יחימוביץ', נתניהו ולפיד משתתפים באותה תחרות על פופולאריות שאנו משתתפים בה, כדי לצבור כמה שיותר ליקיים. ממש כמונו, הם יודעים לברור את המילים הנכונות שיעוררו פרובוקציה ושיח שיתמקד בהם, ולפעמים אפילו מעלים תמונות של חתולים ומברכים לשבת של שלום.

  

למרות שכבר התרגלנו לנוכחות שלהם, כניסתם של הפוליטיקאים לרשת החברתית אינה מובנת מאליה והיא מעלה לא מעט שאלות, ביניהן, האם אנחנו בכלל רוצים להיות חברים של נבחרי הציבור שלנו, האם זה לגיטימי מצידם להשקיע זמן ומשאבים כדי לקדם את עצמם ברשת וירטואלית והאם יש תוקף להבטחות ולאמירות שהם מבטאים בסטטוסים? מה שבטוח, אנחנו בהחלט לא רוצים לראות אותם חוגגים לייקים.

  

הרשת החברתית היא מקום נוח לשווק את תפישת העולם וההבטחות של פוליטיקאים, אך בסופו של דבר, ההחלטות המתייחסות לגבי מי מקבל מה, כמה ומתי - לא מתקבלות שם אלא בכנסת, והעובדה שגולש שיתף סטטוס מסוים אינה מבטיחה שהוא יצביע עבור מפלגה בקלפי ביום הבוחר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים