שתף קטע נבחר
 

רכב צמוד - תל אביבים ירוויחו, בפריפריה יפסידו

חשיפת ynet: משרד האוצר מעוניין לשנות שוב את חישוב עלות הרכב הצמוד, כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים הבא. לפי התכנית, מרכיב הדלק ישולב אף הוא בשווי השימוש. המשמעות - התייקרות של מאות שקלים בחודש עבור עובדים בפריפריה, והוזלה עבור עובדים במרכז

מדברים על קירוב הפריפריה, אבל מעניקים מתנות דווקא לתושבי המרכז. טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2013 ו-2014, שהגיעה לידי ynet, מגלה כי משרד האוצר מציע לשנות שוב את אופן חישוב המס שמשלמים בעלי רכב צמוד וליסינג ("שווי שימוש"). לפי תכנית האוצר, עלות הדלק תהפוך לראשונה למרכיב בחישוב, מהלך שעלול לייקר במאות שקלים בחודש את עלות השימוש ברכב צמוד עבור תושבי פריפריה, ולהוזילו עבור תושבי המרכז.

 

גרים ועובדים בתל-אביב? שלמו פחות מס על הרכב הצמוד (צילום: מיכאל אורלוב) (צילום: מיכאל אורלוב)
גרים ועובדים בתל-אביב? שלמו פחות מס על הרכב הצמוד(צילום: מיכאל אורלוב)

 

על-פי נתוני אגף הרישוי, תושבי תל-אביב, רמת-גן וגבעתיים נוהגים מדי שנה מרחקים קצרים משמעותית מתושבי פריפריה. הפער במרחקי הנסיעה הממוצעים מגיע לאלפי קילומטרים. לכן, תוכנית האוצר להטיל מס על הטבת הדלק שמקבלים בעלי רכב צמוד, צפויה לפגוע באופן ישיר במי שמתגוררים בדרום או בצפון.

 

העובד ישלם על הדלק?

הצעת האוצר נועדה לצמצם את השימוש ברכב צמוד. מאחר שמעסיקים רבים מממנים כיום את הדלק עבור עובדיהם, הנסועה השנתית ("קילומטראז'") שלהם גבוהה משמעותית מזו של בעלי רכב פרטי. בטיוטת חוק ההסדרים, מוסבר כי "חישוב שווי השימוש בהתאם לשווי האמיתי של ההטבה עבור הטבת דלק חופשי, יוביל לצמצום התופעה, ולמעבר למימון הדלק על-פי שימוש ישירות מכיס המשתמש".

 

איך זה יתבצע? המס החודשי שמשלמים בעלי רכב צמוד - המחושב כיום כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל כלי רכב - יחולק לשני מרכיבים. האחד יהיה תלוי במחיר, והאחר יבוסס על עלות הדלק. מרכיב המחיר יהיה נמוך מזה המחושב כיום, ואילו מרכיב הדלק יחושב כסכום קבוע, המבוסס על נסועה שנתית גבוהה. עובדים שירצו בכך, יוכלו לוותר לחלוטין על הטבת הדלק שהם מקבלים, ולשאת בעצמם בעלות הנסיעות.

 

במלים פשוטות, המדינה רוצה שהעובדים ישלמו בעצמם על הדלק, וכך יפסיקו "לנסוע בלי חשבון". באוצר סבורים כי כתוצאה מכך יבחרו עובדים רבים לוותר על הרכב הצמוד שלהם, ובעקבות זאת גם יצטמצם כוחן של חברות הליסינג - שהן הספקיות העיקריות של כלי רכב צמודים במשק הישראלי. על-פי נתוני האוצר, מתוך כ-320 אלף כלי רכב צמודים, כ-207 אלף נמצאים בבעלות חברות הליסינג.

 

כרמיאל פינת גבעתיים

למרות המטרה הראויה של ההצעה, תוצאותיה צפויות להיות שונות משמעותית מאלו שרוצים לראות באוצר. מי שיהיו הראשונים שייפגעו, הם מי שמתגוררים ועובדים בפריפריה, וכן מי שעובדים במרכז אך מתגוררים מחוץ לגוש-דן. עובדים אלה יעמדו בפני שתי אפשרויות: לשלם על הדלק בעצמם, או לשלם מס על הטבת הדלק שמעניק להם מקום העבודה. בשני המקרים, התוצאה צפויה להיות פגיעה בכיס - ואפליה ביחס למי שגרים ועובדים במרכז.

 

קחו למשל שני עובדים: האחד גר בכרמיאל, האחר בגבעתיים. על-פי נתוני אגף הרישוי, העובד שמתגורר בכרמיאל נוסע בשנה מעט יותר מ-20 אלף ק"מ בממוצע. זה שגר בגבעתיים, נוסע פחות מ-14 אלף ק"מ. זו בדיוק הסיבה לכך שמי שמתגורר בפריפריה נפגע יותר כתוצאה מעליית מחירי הדלק, וצפוי להיפגע בעקבות יישום הצעת האוצר לשנות את חישוב "שווי השימוש".
נסועה לפי מקום מגורים

נסועה ממוצעת ועלות דלק לפי מקום מגורים
מקום מגורים נסועה שנתית עלות דלק
מצפה רמון, מטולה 25,013 ק"מ 16,050 ש'
ערד, דימונה 21,643 ק"מ 13,887 ש'
כרמיאל, אופקים 20,198 ק"מ 12,960 ש'
באר שבע, נתיבות 19,510 ק"מ 12,518 ש'
חדרה, אשדוד 19,650 ק"מ 12,608 ש'
בית שמש, אשקלון 17,718 ק"מ 11,369 ש'
ראשון לציון, חולון 15,108 ק"מ 9,694 ש'
תל אביב, גבעתיים 13,743 ק"מ 8,818 ש'

* עלות דלק: לפי ממוצע של 12 ק"מ לליטר, 7.7 שקל לליטר בנזין 

** נסועה ממוצעת לרכב פרטי, על-פי נתוני אגף הרישוי

 

אלא שזו רק בעיה אחת מני רבות. לא פחות חמורה צפויה להיות בעיית הדיווח. על-פי המתווה המוצע, עובדים ידווחו למעסיקיהם על נסיעות עבודה, ויקבלו החזר על הדלק - החזר שיהיה פטור ממס לעובד, ומוכר לצורכי מס למעסיק. אולם, במקום לצמצם את היקף הנסיעות הפרטיות, כמו שמקווים באוצר, התוצאה עלולה להיות צמצום של הדיווח בלבד. או במלים פשוטות, עובדים ומעסיקים פשוט ידווחו על פחות נסיעות פרטיות, והרבה יותר נסיעות עבודה.

 

גם במקרה זה, מי שבכל זאת יבחר לדווח בצורה מדויקת ואמינה על נסיעותיו הפרטיות והעסקיות, יפגע יותר אם הוא מתגורר מחוץ לגוש-דן או באחד מיישובי הפריפריה. שכן כאמור, אותם עובדים שאינם גרים באזור המרכז פשוט נוסעים הרבה יותר. הסיבות לכך רבות. למשל, ריחוק ממרכזי עסקים ותרבות, ורמה נמוכה של שירותי תחבורה ציבורית.

 

רפורמה שלישית בחמש שנים?

גם העיתוי שבוחר האוצר ליישום הצעתו בעייתי, שכן בחמש השנים האחרונות יושמו שתי רפורמות משמעותיות בנושא שווי השימוש. האחת, שיישומה החל ב-2008, ייקרה משמעותית את המס שמשלמים העובדים שמקבלים רכב צמוד. השנייה, מתחילת 2010, שינתה את אופן החישוב של המס, וגם ייקרה אותו - אם כי בשיעור מתון מזה שנרשם לאחר הרפורמה הראשונה. יישום רפורמה שלישית בפרק זמן קצר, עלול לגרום לחוסר ודאות ובלבול בקרב עובדים, מעסיקים ועסקים.

 

בנוסף, בימים אלה נערכים משרדי האוצר והתחבורה לקראת ניסוי רחב-היקף, שנועד לבחון את ההשפעה של הטלת "מיסוי נסועה" - מס שיוטל על כלל הנהגים, בהתאם למאפייני נסיעות כמו זמן, מקום ועומס. אלא שבניגוד להצעה הנוכחית של האוצר, הניסוי המתוכנן דווקא מתחשב במקום המגורים. על-פי מתווה הניסוי המוצע, מי שמתגורר באזור המרכז ונוסע בשעות העומס, ישלם יותר - ומי שגר בפריפריה ישלם פחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גרים בפריפריה? קנו לאמה
צילום: גילי גוראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים