שתף קטע נבחר

כץ: האוצר רוצה עוד מיליארד שקל מנהגי ליסינג

במתקפה חריפה במיוחד על משרד האוצר, מאשים שר התחבורה, ישראל כץ, כי מטרת ייקור הרכב הצמוד נועדה אך ורק להעשיר את קופת המדינה במיליארד שקל

שר התחבורה: העלאת המס על בעלי רכב צמוד נועדה לגבות כמיליארד שקל מהנהגים. ישראל כץ, שר התחבורה, תקף היום (ב') בחריפות את כוונת משרד האוצר להעלות את המס שמשלמים בעלי רכב צמוד ("שווי שימוש"). לפי כץ, תכנית האוצר, שנחשפה ב-ynet, נועדה להשיג מטרה אחת בלבד - לגבות מס נוסף מהנהגים, בהיקף שלדבריו יגיע למיליארד שקל. השר כץ הצהיר כי ימנע את הכללת הייקור בחוק ההסדרים לשנה הבאה, וגם דחה את הסברי האוצר, לפיהם אחת ממטרות המהלך היא להקטין את הביקוש לרכב צמוד, ובכך להחליש את חברות הליסינג. 

 

שר התחבורה, ישראל כץ (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר התחבורה, ישראל כץ(צילום: מוטי קמחי)

 

עם זאת, כץ הבהיר כי המצב הכלכלי הנוכחי אינו מאפשר להוריד את מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות. "אני לא מתלהב מגובה המיסוי", הבהיר במסיבת עיתונאים שנערכה היום בתל-אביב, "אבל לאור המצב הכלכלי, אני מעריך שזה לא ישים לפעול בכיוון (של הפחתת מסים)". על-פי נתוני רשות המסים, מס הקנייה הממוצע המוטל בפועל על מכוניות חדשות עומד כייום על מעט יותר מ-60%.

 

בהתייחסו לתחרותיות בשוק הרכב החדש, הבטיח כי יקדם את יישום המלצות "ועדת זליכה", שניסחה 53 המלצות להגברת התחרות. עם זאת, בשלב זה לא ייושמו שתיים מהמלצות העיקריות של הוועדה: הגבלת נתח השוק של יבואנים שמחזיקים ביותר ממותג אחד, והגבלת ההנחה שיכולים היבואנים לתת לחברות הליסינג. לדברי השר כץ, בחינת המלצות אלה לא הסתיימה, אך בעתיד יפעל משרד התחבורה ליישומן.

 

ניסינו, לא ממש הצלחנו

השר כץ הודה היום כי רפורמה שאושרה לפני יותר משנתיים, לפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל - יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואנים מתחרים - נכשלה. "היו לי הרבה ציפיות מהייבוא המקביל, (אבל) בסופו של דבר אפשר לומר שהיא לא פתחה את שערי התחרות", אמר השר. את האשמה בכישלון הרפורמה הטיל השר על יבואני הרכב הוותיקים. "השוק בלם את הייבוא המקביל", הבהיר כץ.

 

על-מנת להגביר את התחרותיות, אומר השר כי משרד התחבורה כבר החל ביישום חלק מההמלצות של ועדת זליכה, שהגישה את מסקנותיה לפני חצי שנה. כך למשל, הותר יבוא כלי רכב שעומדים בתקינה אמריקאית, אך אינם מיוצרים בארה"ב. בתחילת 2013, כך מבטיחים במשרד, יגיעו מכוניות ראשונות של יונדאי, שיוצרו בדרום-קוריאה ועומדות בתקינה אמריקאית בלבד. ראוי להזכיר כי עד לאחרונה, מרבית כלי רכב שיובאו לישראל נדרשו לעמוד בתקינה האירופית בלבד.

 

חלק משמעותי מההמלצות שכבר הוחל ביישומן, נוגע לייבוא אישי. מטרת המשרד, כך הסבירו השר כץ ומנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, היא להסדיר את הפעילות בתחום, ובכך לאפשר תחרות מוגברת בשוק הרכב. עם זאת, על-פי הערכות, המרוויחים העיקריים מיישום תקנות בתחום זה יקל בעיקר על מי שמייבאים מכוניות יוקרה. ראוי להזכיר כי המכונית הנמכרת בשוק הייבוא האישי ב-2010 הייתה מרצדס S קלאס - היקרה בהיצע היצרנית.

 

"מחירים גבוהים של חלפים" 

במשרד התחבורה גם מבטיחים שיפור משמעותי בכל הנוגע לתחזוקת כלי הרכב - ענף המוסכים וחלקי החילוף. בכוונת משרד התחבורה לבטל נהלים שונים שהגבילו את התחרות ומנעו שקיפות, ובכך להגדיל את היצע החלפים. על-פי הצעה שכבר נכללת בטיוטת חוק ההסדרים, יקים משרד התחבורה מאגר מידע אינטרנטי, שיאפשר לצרכנים להשוות מחירים של חלקי חילוף מקוריים ותחליפיים.

 

ראוי להזכיר כי בטיוטת חוק ההסדרים, אומרים באוצר כי "ליבואני הרכב (יש) שליטה חזקה מעבר למקובל בעולם, המתבטאת במחירים גבוהים של חלפים מקוריים ותחליפיים". צעדים נוספים אמורים לתקן ליקויים בתחום המוסכים. בין השאר, מבטיחים במשרד התחבורה להגביר את השקיפות, ולעודד שימוש בחלקים תחליפיים במוסכים בבעלות יבואנים רשמיים. עוד מוצע לעודד ביצוע תיקונים במסגרת האחריות במוסכים עצמאיים.

 

"לא התגלו כשלים תחרותיים"

ראוי להזכיר כי נגד המסקנות של ועדת זליכה בנוגע לתחרותיות בשוק הרכב, נמתחה ביקורת חריפה מצד משרד האוצר ורשות המסים. למעשה, בדיקה שערך משרד האוצר העלתה מסקנות מנוגדות לאלו של הוועדה. בטיוטה של חוק ההסדרים מובהר כי "לא התגלו כשלים תחרותיים מהותיים בין היבואנים השונים". בעניין הריכוזיות בשוק הרכב, נמצא כי "ריכוזיות המותגים והיבואנים בישראל דומה למקובל בעולם". בהתייחסם למחירי המכוניות החדשות, ציינו באוצר כי "מחירי כלי רכב חדשים אמנם גבוהים, אך בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם".

 

באוצר גם אומרים כי פגיעה משמעותית בתחרותיות - גם בשוק הרכב החדש, וגם בשוק המשומשות - נגרמת כתוצאה מפעילות חברות הליסינג. על-פי טיוטת חוק ההסדרים, לחברות הליסינג "יש אינטרס ברור לשמר ערך (מחיר) גבוה של רכבים, על-ידי ויסות היצע והימנעות משחיקת ערך הרכב". במלים פשוטות, באוצר אומרים כי חברות הליסינג מונעות ירידת מחירים בשוק המשומשות, ובפועל משפיעות גם על מחירי חלק מהמכוניות החדשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איך יגיב שוק הרכב?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים