שתף קטע נבחר

ילדים, היום נלמד מי זה בגין

הגננת בישרה שהנושא המרכזי השנה יהיה מנהיגות, בדגש על בן גוריון ובגין. מה חשבו לעצמם קברניטי משרד החינוך? האם בקרוב נראה בגנים תמונה של נתניהו וגדעון סער לצד בוב-ספוג?

תחילת ספטמבר. אסיפת הורים בגן החובה של בתי בת ה-4 וחצי. גן עירייה המפוקח על ידי משרד החינוך. הגננת מספרת לנו כי "הנושא המרכזי של משרד החינוך השנה הוא מנהיגות", ומוסיפה "בדגש על מנהיגותם של בן גוריון ובגין". האבות והאמהות שנכחו באסיפה לא ידעו אם לצחוק או לבכות, והגננת הנבוכה לא ידעה היכן לקבור את עצמה, וחייכה חיוך חסר-אונים.

 

מה חשבו לעצמם קברניטי משרד החינוך כששיבצו דווקא את הנושא הזה בתוכנית הלימודים של ילדים קטנים? האם המושג "מנהיג" קיים בכלל באוצר המילים של ילד בגן חובה? האם הוא קיים אצל ילד בכיתה ב'? ואם הוא קיים - האם הוא מסוגל להבין מהו מנהיג-עבר (כלומר, אדם שהנהיג פעם וכיום כבר מת)? הרי תפישת המוות אצל ילדים רק מתחילה להתגבש בגיל הזה. ואפילו אם כן, איך הסבא הזקן הזה (בן גוריון/בגין) בכלל קשור לחיים של ילד בן ארבע?

 

מה לסבא הזה ולילד בן 4?  (צילום: פריץ כהן, לע"מ) (צילום: פריץ כהן, לע
מה לסבא הזה ולילד בן 4? (צילום: פריץ כהן, לע"מ)

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

דרוויניזם כלכלי נגד מדעי הרוח ומדעי הטבע / גלי וינשטיין

התנחלות ערבית. מאיפה זה בא לבת שלי? / חיים וייצמן

 

התשובות לכל השאלות הללו שליליות. הנושא אינו מתאים ללימוד ילדי גן. עיוורונם של מנהלי משרד החינוך כה גדול עד שלא שאלו את השאלה ששואלים את עצמם תלמידי שנה א' בכל סמינר למורים: "מה נכון ללמד את הילדים בכל גיל?"

 

גיל ארבע-חמש הוא גיל שבו מתעוררות תובנות לגבי עולם הטבע ולגבי תהליכים בסיסיים בו. זהו גיל שבו הידיים רוצות לעבוד במגוון חומרים והרגליים רוצות לטפס ולרוץ. זהו גיל שבו רוצים הילדים להתחבא, להתחפש, להציג הצגות בסיסיות, וגם לשיר, לנגן ולדקלם. זה אינו גיל אקדמי, ומושגים מופשטים כגון "מנהיגות" או "מורשת בן גוריון/בגין" כלל אינם יכולים להיתפש בתודעתם של ילדים בגיל הזה.

 

פינוקיו וצ'ה גווארה בגן בקובה. בקרוב אצלנו?  (צילום: אחיה גלעדי) (צילום: אחיה גלעדי)
פינוקיו וצ'ה גווארה בגן בקובה. בקרוב אצלנו? (צילום: אחיה גלעדי)

  

לכאורה ניתן היה לומר ש"אם לא יועיל, בוודאי גם לא יזיק". מי שחושב כך ממשיל את הילדים הרכים למכל חסר רגש שיכול לספוג לקרבו כל תוכן שיישפך לתוכו ויהי מה. אולם, כשם שלא היינו רוצים להלעיט את ילדינו במזון פיזי שאנו יודעים היטב שיזיק לגופם, האם נכון שנאכיל אותם ב"מזון רוחני" שיזיק לנפשם ולהתפתחותם?

 

לימודי "מנהיגות" בגיל הצעיר מצטרפים לשלל לימודים אקדמיים שמעמיסים על הילדים הצעירים - לא עוד משחק חופשי או התנסות בהתנהלות חברתית, אלא הכנה אינטנסיבית לכיתה א', לימודי אוריינות והעמסת תחומי ידע שהנפש הרכה כלל אינה מסוגלת להכיל בגיל הזה. כל אלה מזיקים לנפשם של הילדים ומהווים "מזון רוחני" קלוקל. הם הופכים אותם לילדים עם ראש גדול וגוף קטן: לכאלה המשתמשים ביעילות במנועי החיפוש האינטרנטיים, אך מתקשים לעמוד זקופים. ילדים אלה מתבגרים מהר מדי, מאבדים עניין בפלאי העולם. משום שהם חכמים מאוד ו"אפילו מלמדים את המורים שלהם", הם הופכים לחסרי כבוד למבוגרים.

 

החלטות חינוכיות מגוחכות אינן נחלתו הבלעדית של משרד החינוך בישראל: לפני עשור בדיוק טיילתי בקובה (שעדיין נשלטה על-ידי פידל קסטרו), ושם ביקרתי בבית ספר יסודי בהוואנה. ילדים הם חמודים בכל מקום, רק האיוולת משנה את צורתה. לא יכולתי להתאפק מלצלם ילדה קובנית תמימה ומעליה שני גיבורי תרבות מקומיים: פינוקיו ומימינו צ'ה גווארה האגדי.

 

ומקובה לישראל: במקומות שבהם האידיאולוגיה הלאומנית חשובה יותר מבריאותם הנפשית של הילדים, יגדלו ילדים מבולבלים שיהפכו למבוגרים חסרי רגישות ואחריות. על פי רמות האיוולת הנוכחיות של קברניטי משרד החינוך, סביר להניח שבקרוב נוכל לחזות בגני הילדים הישראלים בדיוקנותיהם של בנימין נתניהו וגדעון סער תלויים לצד דמותו הצהובה של בוב-ספוג.

  

הכותב הוא מחנך ואבא. שם הכותב ושם הצלם בדויים.

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנחם בגין. ילדים בני 4 ילמדו עליו
צילום: לע"מ
מומלצים