שתף קטע נבחר

חשש: ניגודי עניינים במועצת הקולנוע

למה דחוף למועצת הקולנוע להכניס במהירות שינויים מעוררי מחלוקת בתבחיני התמיכה בסרטים ישראליים? תחקיר ynet מעלה סימני שאלה בנוגע לתקינות ההליך המזורז שמוביל היו"ר דוד אלכסנדר, וחושף ניגוד עניינים לכאורה של כמה מחבריה. משרד התרבות: "משפטנים בחנו את הקשרים בעבר ובהווה"

ניגודי עניינים במועצת הקולנוע וקיום הליך מהיר לאישור הצעת מתוקנת לתמיכה בסרטים - אלו כמה מהטענות שמעמידים בספק את תוקפם של תיקונים מהפכניים בתבחיני התמיכה אותם מבקשת המועצה להעביר. איום בפְּנִיה לבג"ץ שהגישו כלל איגודי היוצרים, מבקש גם הוא לעצור את אישור התיקונים בשל ליקויים בהליך אותו הם מגדירים: "מחטף".

 

מתחקיר ynet עולה כי על אף שחוק הקולנוע קובע במפורש כי "לא יכהן במועצה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים, בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר שלו", נמצא כי שלושה מחבריה קשורים לכאורה באופן ישיר לאחת מקרנות הקולנוע המתוקצבות על ידי המועצה. שניים אחרים מחזיקים בתפקידים במוסד אשר עשוי ליהנות מהתיקונים המוצעים.

 

לבנת. נעתרה לבקשת היוצרים לארכה (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
לבנת. נעתרה לבקשת היוצרים לארכה(צילום: מרק ישראל סלם)
 

 

חברת המועצה מרלין וניג שמועמדותה הוגשה על ידי שרת התרבות לאישור גופי הקולנוע בחודש פברואר, שימשה כיועצת בהקמת חממת הקולנוע לנשים חרדיות שיזמה קרן גשר. וניג, שסייעה לקרן בגיוס היוצרות, שימשה גם כחונכת בסדנה שהחלה את פעילותה בחודש מאי.

 

גם חבר המועצה הרב ישראל גליס שימש כיועץ בהקמת הסדנה לנשים חרדיות. בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" בחודש מאי, פורסם כי גליס נכח בסדנה ושימש כמשגיח שתפקידו למנוע התנגשות עם עיקרי ההלכה במהלכה. גליס, יש להדגיש, ליווה גם סדנה מקבילה של קרן גשר לגברים מהמגזר החרדי. עוד ייאמר כי חברי המועצה, וניג וגליס, הקימו במשותף את "איגוד יוצרי הבמה והמסך החרדיים", מה שמעלה חשש נוסף לניגוד עניינים בשל העובדה שתחת חוק הקולנוע נהנים מתמיכה גם ארגונים יציגים של בעלי מקצוע בתחום.

 

חברת מועצה נוספת ששימשה כחונכת מלווה בסדנה לנשים חרדיות היא חוה דיבון. בראיון ל-ynet אמרה דיבון: "קרן גשר היא היחידה שמתמקצעת בתחום הייעודי ונותנת כלים לאנשים שקולם לא נשמע".

 

דיבון, שהעידה על עצמה שאינה בקיאה בתיקוני הקריטריונים, הוסיפה: "יכול להיות שהקרן נהנית משמעותית מהקריטריונים החדשים. זה בגלל הדגש על קהלים שעד כה לא שתו מצינור ההקצבות ולא מכירים את הדרך להשתלב".

 

בניגוד לדברי חברות המועצה, וניג ודיבון, קרן גשר אינה היחידה שעוסקת בקולנוע הייעודי. בשנה שעברה פתחה הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה את "בחדרי חדרים" - מסלול שעוסק במגזר החרדי ונועד גם ליוצרים חרדיים.

 

כספים ייעודיים גם בקולנוע?

בקרנות הקולנוע השונות אומרים כי "מדובר במצגת שווא. כל הקולנוע הישראלי עוסק באוכלוסיות שונות ובמיעוטים בחברה הישראלית ונותנות ביטוי גם למגזר הדתי והחרדי. רק לאחרונה ראינו על המסך סרטים כמו 'למלא את החלל' או 'המשגיחים' ובפסטיבל חיפה הקרוב יוקרן הסרט 'ישיבת פוניבץ'" שביים יוצר חרדי. שלושת הסרטים נתמכו על ידי קרנות שונות".

 

מתוך "למלא את החלל" של רמה בורשטיין (צילום: קארין בר) (צילום: קארין בר)
מתוך "למלא את החלל" של רמה בורשטיין(צילום: קארין בר)

 

כמו כן, טוענים בקרנות כי העדפת קרן מסוימת על פני אחרת, עומדת בניגוד לחוק הקולנוע לפיו "תיקבע התמיכה במוסדות על פי אמות מידה שוויוניות". במוסדות ובאיגודי היוצרים מדגישים כי על פי חוק הקולנוע, התמיכה מיועדת לקידום ועידוד יצירה תוך דגש על הפקה, הפצה ויוצרים. עם זאת, תיקוני התמיכה החדשים שמים דגש חסר פרופורציות לתמיכה בסדנאות, ליווי אישי של יוצרים צעירים מהפריפריה, הפקות סטודנטים וסרטי ביכורים.

 

במקביל מוחקים התיקונים לחלוטין את התמיכה בסרטים ישראליים ניסיוניים - תחום שהפך לפס יצוא ומקפצה לזירה הבינלאומית עבור יוצרים ישראליים מובילים בהם יעל ברתנא, סיגלית לנדאו, רועי רוזן ובן הגרי. תקציב התמיכה בסרטים ניסיוניים - 500 אלף שקל בסך הכל - יעבור בעקבות התיקונים לתמיכה בסרטי סטודנטים. ההרחבה המשמעותית בתמיכה בסרטי סטודנטים וביוצרים בראשית דרכם מעלה אצל היוצרים שאלות גם לגבי ניגוד עניינים לכאורה של יו"ר המועצה עצמו.

 

היו"ר, פרופ' דוד אלכסנדר, משמש במקביל לתפקידו הציבורי גם כראש המרכז האקדמי ויצ"ו בחיפה בו פועלת מחלקת קולנוע. בזכות התיקונים, תלמידי המחלקה בראשותו עתידים להיות נהנים פוטנציאליים מהשינויים המוצעים על ידי המועצה.

 

טענות דומות עולות גם בנוגע למינויו של פרופ' דוד זינדר, המכהן לצד אלכסנדר הן במועצת הקולנוע, והן כיו"ר המועצה האקדמית בויצ"ו חיפה. קשרי העבודה בין אלכסנדר לבין זינדר מעלים חשש לכאורה בנוגע לעצמאות שיקול דעתו של האחרון בנושאים העומדים על סדר יומה של המועצה וביניהם תיקון הקריטריונים.

 

במשרד התרבות אומרים בתגובה: "בנוסח ההתחייבות עליו חותמים יו"ר מועצת הקולנוע וחברי המועצה נקבע כי יימנעו מלהתערב באופן אישי, לרבות בדרך של נקיטת יוזמה, בעניינו של גוף נתמך בתחום הקולנוע,

אשר היו חברים בהנהלתו, באסיפה הכללית שלו או באגודת הידידים שלו; או שהועסקו במסגרתו טרם המינוי; או שקיבלו ממנו שכר עבור עבודתם או שהיו מצויים עמו בקשרי עבודה גם שלא בשכר.

 

"על פי המידע שנמסר מפרופסור אלכסנדר, מגמת הקולנוע במכללת ויצ"ו החלה לפעול לפני שנתיים כך שעד היום אין בה סטודנטים שהחלו לעבוד על סרטי הגמר שלהם. בכל מקרה, הסטודנטים פונים ישירות לקרנות והמכללה, ולא כל שכן העומד בראשה, אינה קשורה לנושא זה. לאור זאת, אין קשר בין פרופסור אלכסנדר לבין הקרנות המממנות סרטי סטודנטים. מכאן גם אין כל חובה עליו להימנע מלטפל בעניינן בכלל ובנושא מבחני התמיכה בפרט". .

 

יש להדגיש כי בניגוד לנטען בתגובת משרד התרבות, מגמת הקולנוע בויצ"ו חיפה פועלת מזה ארבע שנים. המכללה מאפשרת במקביל לסטודנטים שלה ליצור סרטי גמר גם במסגרת החוג לצילום שפועל מזה עשור. במסגרת החוג לצילום נתמך סרט הגמר, "כמו לרכב על אופניים", על ידי קרן קרן רבינוביץ והמכללה.

 

אלכסנדר מעניק פרס מטעם קרן גשר לסטודנטית במכללה בניהולו ()
אלכסנדר מעניק פרס מטעם קרן גשר לסטודנטית במכללה בניהולו

 

אלכסנדר עצמו העניק פרסים לזוכים בתחרות הסרטים הקצרים, "בין זיכרון לזיכרון", שנעשתה בשיתוף פעולה של המכללה וקרן גשר. המכללה בראשותו השיקה עבר גם את תחרות "השכן ממול" לסרטים קצרים של יוצרים בראשית דרכם. תחרות זו גם היא נעשתה בשיתוף עם קרן גשר.

 

על אף שיו"ר המועצה וחבריה חתומים על התחייבות להימנע מהתערבות אישית בענייני גופים נתמכים בתחום הקולנוע או כאלה שהיו להם עמם קשרי עבודה, בקשות חוזרות ונשנות של ynet לאלכסנדר ולמשרד התרבות להעביר לטובת הכתבה את הפרוטוקולים של הדיונים בנושא התמיכות, נדחתה על הסף. ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "הפרוטוקולים של מועצת הקולנוע שעניינם חלוקת התקציב, לא יימסרו בשלב זה".

 

"תגובת יו"ר המועצה היה מבטלת וכוחנית"

לצד כל זה מתעוררים סימני שאלה גם בכל הנוגע להתנהלות המועצה מול מוסדות הקולנוע וארגוני היוצרים, שטוענים מצידם: "כל הליך התיקונים בתבחיני התמיכה נעשה במחשכים וללא שיתוף או היוועצות עם השטח. דרישתו של יו"ר המועצה להעביר את התיקונים במהירות וללא מתן זמן הולם ללמידת הנושא - הן לחברי המועצה, שמרבית נציגי הציבור שבה מונו רק לאחרונה, והן לאיגודי היוצרים ולמוסדות הקולנוע - מעורר חשד שהדבר נעשה לטובת הפרוטוקול אך למעשה אין כל כוונה להתחשב בתגובותינו".

 

בראיון שהתפרסם בשבוע שעבר ב-ynet אמר חבר במועצה: "טיוטת התיקונים היא מסמך משפטי מורכב שיגזור את דינם של גופים מבחינה תקציבית. המועצה היתה צריכה לזמן את אנשי השטח שדחפו לכינונו של החוק שמתוקפו המועצה קיימת. יש להניח ליוצרים ללמוד את התיקונים. יו"ר המועצה בחר שלא להגיב בכלל לדרישות חברי המועצה להיענות לבקשת היוצרים. כשיו"ר מועצה מקבל החלטות מבלי להיוועץ עם החברים בה, הוא הופך אותם לחותמת גומי".

 

חברת המועצה היוצאת, הסופרת רינה מיטרני, מעלה גם היא טענות חמורות לגבי אופן התנהלותו של אלכסנדר ותקינות ההליך כולו. מיטרני היא אחת מחמשת נציגי הציבור מתחום הקולנוע והתרבות שכהונתם לא הוארכה ולטענתה מדובר בכוונת מכוון. עוד נפרדו מהמועצה הבמאי והשחקן ארנון צדוק, הבמאי דב מעוז, חוקרת הקולנוע ד"ר עמית לביא-דינור ואבי ארמוזה, ששימש בעבר כסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ההפקה JCS.

 

"כולנו מרגישים ש'הפרישו' אותנו כי העלינו טיעונים שלא מצאו חן בעיני יושב הראש", אומרת מיטרני: "אין ספק שמעולם לא היה מפגש עם יוצרים או מנהלי קרנות במסגרת דיוני המועצה. לפני תשעה חודשים נערך יום עיון בהשתתפות יוצרים ומנהלי קרנות שפתח לנו את העיניים. בישיבת המועצה שלאחר מכן אמרנו שחייבים לדון מחדש בתיקוני הקריטריונים. תגובת יו"ר המועצה היה מבטלת וכוחנית. הרגשנו שאין דיון אמיתי, שהוא המחליט הבלעדי, שמדובר בהתנהלות לקויה ושמושכים אותנו באף".

 

לא רק שחברי המועצה לא נפגשו באופן מוסדר עם "אנשי השטח", על חברי המועצה נאסר לנהל עמם דיונים בנושא התיקונים בקריטריונים. "נאמר לנו בפירוש שלא לדבר עם יוצרים, נציגי האיגודים או מנהלי קרנות לפני ואחרי שטיוטת הקריטריונים הועברה לעיונם", אומרים חברים במועצה ל-ynet. כשנציגי האיגודים והיוצרים ביקשו לדחות את השימוע, סירב אלכסנדר וטען כי הסוגיות עלו במהלך פורום חגיגי לרגל ציון עשור לחוק הקולנוע שנערך במסגרת פסטיבל חיפה האחרון.

 

דבריה של מיטרני כמו גם של חברים המכהנים במועצה בהווה סותרים טענות אלה. מיטרני, כמו חברי מועצה בעבר ובהווה, אינה מבינה את החיפזון הפתאומי להעביר את התיקונים כך שייכנסו לתוקף כבר בינואר 2013. "מה בוער פתאום", היא תוהה, "זה לא נשמע כמו שיקולים מקצועיים".

 

"שימוע לא יכול להתקיים עם סטופר ביד"

בתוך כך מאיימים איגודי היוצרים לעתור לבג"צ. הטענה: בעצם קביעת מועצת לתחולת התנאים החדשים מראש, מייתר ומסכל את הליך השימוע שבו אמורים היוצרים ומנהלי הקרנות ומוסדות הקולנוע להציג את עמדותיהם בנוגע לתיקונים שמציעה טיוטת התבחינים החדשים.

 

במכתב שנשלח בתחילת השבוע למשרד התרבות וליו"ר מועצת הקולנוע, כותב בא כוחם של איגודי היוצרים, עורך דין אמיר רוזנברג: "מאז ומעולם הקפידה הרשות הרלוונטית שקיימה שימוע בתחומי הקולנוע והטלוויזיה, לאפשר מרחב זמן לשמיעת הציבור, לקיום דיון ענייני על ידי המועצה המחליטה, לביצוע תיקונים והתאמות - תהליכים לא פשוטים כשלעצמם, בוודאי כאשר מדובר בהצעה לשינויים כה מרחיקי לכת.

 

"בהתאמה לכך, הקפידו היוצרים, להתייחס לשימועים הרלוונטיים להם באופן המעמיק ביותר. אין שום סיכוי מעשי, כי בסד הזמנים הבהול שנכפה על הציבור ועל המועצה עצמה, יוכלו חבריה לקיים דיון אמיתי ולקיים בכך את מטרת השימוע. פנייה לבג"ץ היא אופציה רצינית ביותר בהקשר זה".

 

על אף התנגדותו הנחרצת של אלכסנדר לדחיית השימוע, נעתרה השרה לבנת לדרישת היוצרים והעניקה להם ארכה של שבוע. כשהובהר לשרה כי באותו השבוע חל ראש השנה, מה שמותיר מהארכה שני ימי עבודה בלבד, נדחה השימוע עד תום החגים והוא ייערך ב-9 באוקטובר.

 

בתגובה אומר יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס: "אנו עומדים על זכותנו להופיע בפני חברי המועצה לשימוע בעל פה לאחר שילמדו את תגובותינו לתיקונים לאשורם. שימוע לא יכול להתקיים עם סטופר ביד". רוזנווקס הוסיף ואמר: "הדברים המועלים בכתבה מעוררים סימני שאלה גדולים על עצם תקינותו של הליך שינוי הקריטריונים כולו. גם בנושאים אלה בכוונתנו לשקול את צעדינו הבאים".

  

ממשרד התרבות נמסר בתגובה לכתבה: "למען הסר ספק, כל הליך מינויים של חברי המועצות הציבוריות מלווה באופן צמוד על ידי יועצים משפטיים הבוחנים באופן קפדני את הקשרים בעבר ובהווה, כמו גם את הפעילויות והתפקידים שבהם נושאים המועמדים. מועמדותם של אלה הנמצאים במצב של חשש לניגוד עניינים, נפסלת באופן מיידי.

 

"מתוך הבנה לחשיבות תפקידם ותרומתם של אנשי מקצוע, שהם הגורמים הנזקקים באופן תדיר לשירותי הגופים הנתמכים על ידי המועצה, ניתן להם בהרכב המועצה מעמד של רוב. פשיטא כי אנשי מקצוע, מן הסתם, קשורים לעיתים עם הגופים הנתמכים אשר המועצה עוסקת בהם ולפיכך - נגועים בחשש לניגוד עניינים.

 

"שיתופם של יוצרים, מחזאים, בימאים ואחרים, יחד עם אנשי אקדמיה ונציגי ציבור, במנגנון קבלת ההחלטות בדבר חלוקת כספי התמיכה, מקדם את התכלית המקצועית-אמנותית בחלוקת כספים אלה. דברים אלו מדברים בעד עצמם".

 

היועצת המשפטית של משרד התרבות, הדס פרבר, התייחסה בתגובתה גם למינויים המדוברים של חברי המועצה וניג, גליס ודיבון: "כפי שנמסר לי, הגברת וניג לא טיפלה בנושא מבחני התמיכה, כיוון שמונתה רק לאחרונה למועצה. מר גליס אינו קשור לקרן גשר, והגברת דיבון הודיעה על קשריה עם קרן גשר ונמנעה מלקבל החלטות בעניינה".

 

יש להדגיש כי בקשה לקבלת פרוטוקולים שיכולים להורות באופן חד משמעי כי השלושה אכן לא השתתפו בדיונים הנוגעים בדבר, נדחתה. עם זאת, בניגוד לטענת היועצת המשפטית בשיחה עם וניג אמרה חברת המועצה: "כיוון שכולנו עסקנו ביצירת הקריטריונים, אנחנו מצויים בדבר. כולנו דנו בהם ודיברנו עליהם אז ההנחה היא שאנחנו יודעים את הכל בעל פה וגם תומכים בכל מילה". 

 

עוד נמסר ממשרד התרבות: "ממילא, כרגע מדובר בשלבים מוקדמים בלבד, שבהם טיוטת המבחנים הועברה להערות הציבור ואין מדובר בשלב שבו, לפי החוק, המועצה מייעצת לשרה בעניין נוסח המבחנים. ככלל, אין בהכרח מניעה, בהתאם לכללים המקובלים בנושא, ניגוד עניינים ולפסיקת בית המשפט העליון בנושא, כי נציגים במועצת הקולנוע, יקבלו החלטות בנושאים כלכליים, הנוגעים לכלל גופי הקולנוע, לרבות במסגרת המבחנים, גם במקרה שקיים קשר בינם לבין אחד הגופים הנתמכים זאת להבדיל מקבלת החלטות הנוגעות ישירות לגופים אליהם הם קשורים. בשלבים הסופיים, טרם קבלת ההמלצה הסופית לשרה בנושא נוסח המבחנים יהא צורך לבחון כל מקרה לגופו, על פי המידע העדכני לאותה העת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' דוד אלכסנדר. יו"ר מועצת הקולנוע
צילום: גיל נחושתן
לאתר ההטבות
מומלצים